Valppaan tulevaisuus
Runsas kaksi vuotta sitten julkaistun Valpas -raportin mukaan valtion
huono palkkakilpailukyky kohdistuu johto- ja asiantuntijatehtävissä
oleviin. Valtion työmarkkinaratkaisujen perusteella vuosien 2001
ja 2002 alusta on työnantajapäätöksin kohdennettu
Valpas-raportin osoittamiin kohteisiin valtion palkkasummasta yhteensä
noin 2 %. Korotukset eivät ole jakautuneet tasan eri henkilöstöryhmien
välillä. Valpas-hankkeen käynnissä pitäminen
jatkossakin edellyttää määrätietoisia toimenpiteitä.
Vuoden 1999 lopulla julkaistu Valpas - valtion palkkaseurantatyöryhmän
loppuraportti osoitti, että valtiolla palkkakehitys oli yleisiin
työmarkkinoihin verrattuna heikkoa 1990 -luvun loppupuolella. Tästä
huolimatta raportin mukaan valtion palkkakilpailukyky ei yleisesti ottaen
ollut huono. Valtion huono palkkakilpailukyky kohdistuu valtion johto-
ja asiantuntijatehtävissä oleviin. Valpas-raporttiin sisältyvien
työnantajakäsitysten mukaan valtionsektorilla kaikista heikoin
palkkakilpailukyky on yliopiston johto- ja asiantuntijatehtävissä
eli tämän lehden lukijoilla.
Valpas-linjausten toteuttaminen
Valtion palkkaseurantaselvityksen linjauksia toteutettiin työnantajapäätöksin
ensimmäisen kerran 1.1.2001 lukien. Tuolloin tuli ikälisäjärjestelmän
uudistaminen kahden ensimmäisen ikälisän osalta, kaikille
virastoille prosentuaalisesti yhtä suuri virastokohtainen erä
sekä taulukkokorotus, joka painotti ylimpiä palkkaluokkia. Vuoden
2001 alusta lukien käytettiin Valpas -hankkeen osoittamiin korotuksiin
keskimääräisesti 1,2 % palkkasummasta.
Kuluvan vuoden alusta tuli voimaan Valpas-hankkeen II-vaihe, joka oli
kustannusvaikutukseltaan 0,8 % valtion palkkasummasta. Tämäkin
toteutettiin työnantajapäätöksin. Kaikille virastoille
tuli prosentuaalisesti yhtä suuri virastokohtainen erä sekä
taulukkokorotus. Taulukkokorotus painotti nytkin ylempiä palkkaluokkia.
Valpas-korotusten arviointia
Kaksi Valpas-ratkaisua ovat toteutettu suunnilleen samalla tavalla. Valpas-korotukset
ovat tähän asti myös olleet sikäli kaavamaisia, että
samaa mallia on noudatettu koko valtion hallinnon leveydellä. Virasto-
tai hallinnonalakohtaisia painotuksia ei ole etsitty. Yliopistojen johto-
ja asiantuntijatehtävissä olevat ovat saaneet samanlaisen korotuksen
kuin muut vastaavissa palkkaluokissa olevat huolimatta eri alojen erilaisesta
palkkakilpailukyvystä.
Valpas-raportin linjausten mukaisesti taulukkokorotukset ovat suoritettu
molemmissa Valppaan tähänastisista vaiheista palkkaluokkien
yläpäätä painottaen. Virastokohtaisella palkkaluokkajakautumalla
on ollut vaikutusta korotusten suuntautumisessa. Tähänastiset
Valpas-korotukset ovat olleet koko valtion palkkapotista keskimääräisesti
yhteensä n. 2 %. Tämä ei tienkään ole paljoa.
Vaikka Valpas-korotuksissa on ollut tietyllä tavalla kyse yleiset
työmarkkinaratkaisut ylittävistä korotuksista, Valpasta
tarvitaan tulevaisuudessa edelleen kovasti.
Jatkotoimenpiteet
Viime elokuussa hyväksytty valtioneuvoston periaatepäätös
valtion henkilöstöpolitiikan linjasta korostaa aivan oikein
valtion kilpailukykyä työnantajana. Kilpailukykyinen työnantaja
tarkoittaa ainakin sitä, että palkkakilpailukyvyltään
huonossa asemassa valtiolla olevien palkkaukselliseen asemaan haetaan
parannusta. Tämä tapahtuu Valpas-hankkeen uusilla vaiheilla.
Eduskunnan hallintovaliokunta totesi viime syyskuussa, että valtion
työnantajapolitiikkaan kuuluu myös palkkakilpailukyvyn parantaminen.
Valiokunnan mukaan Valpas-toimenpiteitä on tarpeen jatkaa myös
tulevina vuosina. Siinä arvovaltainen kannanotto Valppaan tulevaisuudesta.
Voimassa olevaan valtion työmarkkinaratkaisuun liittyy tietynlaisia
mainintoja Valpas-hankkeen käynnissä pitämisestä myös
jatkossa.
Valtion kaikki pääsopijajärjestöt korostavat, että
Valpas-hankkeelle tarvitaan jatkoa. Ilman määrätietoisia
toimenpiteitä valtionsektorilla ei pystytä tulevaisuudessa vastaamaan
yksityissektorilta tuleviin haasteisiin. Tämä johtuu yksityistä
sektoria vähäisemmästä sopimukset ylittävästä
palkkaliukumasta valtiolla. Valpas -hankkeen tulevaisuuden edistäminen
on keskeinen valtionsektorin tavoite seuraavalla kierroksella.
Jorma Virkkala
6.3.2002
(painetun lehden s. 20)
|