KOLUMNI
Pekka Pihlanto
Taas kerran tutkinnonuudistus
Opetusministeriö on muuttamassa yliopistojen tutkintorakennetta,
joka olikin alkanut vähitellen vakiintua. Nyt ideana on saada
aikaan Bolognan julistuksen hengessä "yleiseurooppalainen"
3+2+4-malli, jonka mukaan kandidaatin, maisterin ja tohtorin tutkinnot
vievät yhteensä aikaa suunnilleen yhdeksän vuotta.
Yliopistojen maisteriohjelmia arvioinut työryhmäkin
suosittelee suunnilleen vastaavanlaista rakennetta. Tutkintojen
ja opintosuoritusten harmonisoinnilla pyritään lisäämään
opiskelijoiden liikkuvuutta, nostamaan koulutuksen yleistä
tasoa ja vahvistamaan Euroopan asemaa kilpailussa työvoimasta.
Uudistus merkitsisi, että perustutkinnoksi tulisi kolmivuotinen
kandidaatintutkinto nykyisen maisterintutkinnon asemesta. Tosin
opetusministerin mukaan opiskelija saisi heti opinto-oikeuden
maisteriksi asti.
Mitä useammat opiskelijat tulevat tyytymään kandidaatintutkintoon,
sitä enemmän muutos johtaisi koulutustason laskuun,
sillä ohjeellisen opiskeluajan lyhentymistä ei kyetä
kompensoimaan laadun parannuksella. Toteutuva asiantila riippunee
paljolti siitä, riittääkö komivuotinen tutkinto
työmarkkinoilla. Näin voikin käydä hyvien
suhdanteiden vallitessa, mutta mikäli koulutetun työvoiman
kysyntä vähenee ja kilpailu työpaikoista kiristyy,
opiskelijat alkanevat suosia maisterintutkintoa turvatakseen kilpailuasemansa.
Hyvin toimivan järjestelmän muuttaminen tällaiseen
koulutustason alenemisen mahdollistavaan suuntaan ei vaikuta kovin
perustellulta. Uudistus pyrkii olemaan käytännön
työelämää suosiva, mutta valitettavasti se
on samalla koulutusta vähättelevä. Kaavailtuun
uuteen perustutkintoon ei sisälly nykyisen maisterintutkinnon
kulmakiveä, pro gradutyötä, joka mm. opettaa suurehkon
tiedollisen kokonaisuuden hallintaa ja itsenäistä työskentelyä.
Kaikille tämä työskentely ei tosin sovi, joten
on niitäkin, jotka tervehtivät muutosta ilolla: uudistuksen
jälkeen ei tarvitse kokea häpeää siitä,
että on puikahtanut kandidaatintutkinnon hukkaputkesta ulos.
Tietysti entistä nopeampi työelämään
siirtyminen voi houkutella lahjakkaitakin jos uskotaan, että
kandidaatintutkinnon antamat eväät riittävät
työelämässä. Toisaalta saattaa käydä
niinkin, että jopa suurin osa opiskelijoista suorittaa omaa
etuaan ajatellen maisterintutkinnon. Uudistus ei olisi tällöinkään
pelkkä muodollisuus, sillä kandidaatintutkintoa pitäisi
kehittää työelämän tarpeita ajatellen.
Mitä tämä käytännössä merkitsee,
on epäselvää. Ilmeisesti kuitenkin jouduttaisiin
astumaan askel ammattikorkeakoulujen reviirille. Tosin ainakin
kauppatieteellisellä alalla nykyinen kandidaatintutkinto
on varsin käytännönläheinen kuten maisterintutkintokin.
Mitään suuria muutoksia ei todellisuudessa tarvittaisi,
ja toisaalta kolmeen vuoteen ei ihmeitä mahtuisikaan. Eräs
vaara on, että viimeksi mainittua kuitenkin yritetään,
ja kolmivuotinen tutkinto muuttuukin käytännössä
vaikkapa viisivuotiseksi.
Mitä tulee hankkeen tavoitteisiin, opiskelijoiden liikkuvuutta
uudistus tuskin sanottavasti lisäisi, ja vaikka hieman lisäisikin,
eikö olisi jopa parempi, että opiskelijat olisivat paikoillaan
ja opiskelisivat? Koulutuksen yleisen tason nosto jää
edellä esittämääni viitaten hurskaaksi toivomukseksi,
varsinkin jos kandidaatintutkinto muodostuu valtavirraksi.
Kun on seurannut niin yliopistollisen kuin muunkin koulutuksen
jatkuvaa uudistamista, ei voi välttyä näkemykseltä,
että suunnittelutehtävissä on edelleen liikaa resursseja.
Keskushallinto pystyy tarttumaan lähinnä vain rakenteisiin,
mutta varsinaiset "sisällöntuottajat" joutuvat
tekemään uskomattomankin työläitä piruetteja,
pyrkiessään sopeutumaan ja pelastamaan sen, mitä
pelastettavissa on. Kaiken näissä uudistuksissa kruunaa
tulenpalava kiire. Asiantuntijoiden kantoihin ei ehditä,
eikä halutakaan perehtyä, mikäli ne eivät
myötäile hankkeen puuhamiesten kaavailuja. Hanke runnotaan
läpi, ja jäljet korjaavat sitten henkilökunta sekä
opiskelijat.
(painetun lehden s. 10)
|