Pätevä vai sopiva
- virantäytön käytännöt ja akateemisen
yhteisön pelisäännöt
Erään yliopiston, erään laitoksen yliassistentin
virkaan haettiin päteviä hakijoita seuraavalla ilmoituksella.
Yliassistentin virka 1.1.2002 alkavaksi viisivuotiskaudeksi,
pl. A22. Yliassistentin tehtävänä on antaa tieteenalan
opetusta. Käytännöllinen perehtyneisyys viran tehtäväalaan
osoitetaan tutkimustyöhön ja yliopisto-opetukseen liittyvillä
ansioilla.
Tehtävään haki määräaikaan mennessä
6 pätevää hakijaa joiden joukossa neljä dosenttia.
Virkaan valittiin juuri väitellyt tutkija, jolla oli vähiten
julkaisuja ja jonka opetuskokemus opetusviran hallinnan perusteella
oli yksi lyhyimmistä. Mikäli opetuskokemukseksi olisi
laskettu myös tuntiopetus ja jatkokoulutus, ero muihin hakijoihin
olisi korostunut edelleen. Valinta perustui lausuntoon, jossa
laatija itse kirjoitti painottavansa valintakriteereinään
opetuskokemusta ja tieteellistä tuotantoa: julkaisujen määrä,
julkaisufoorumit sekä opetuskokemuksen pituus olivat keskeiset
kriteerit hänen arviossaan.
Mitä siis oikein tapahtui? Oliko lausunnon laatijalla vaikeuksia
erottaa fakta fiktiosta? Entä hakuasiakirjojen ja lausunnon
muut lukijat, erityisesti tiedekuntaneuvosto, joka ei puuttunut
prosessiin. Kärsikö sekin jonkinlaisesta kollektiivisesta
harhasta?
Kuvatunlainen tapahtumakulku voisi sattua missä tahansa
yliopistossa. Se ei ole tavaton. Sen johdosta pohdimmekin tässä
kirjoituksessa sitä, mitä tapahtumasarja kertoo yliopistojen
virantäyttöjen muuttuneista käytännöistä,
itse yliopistolaitoksen asemaan ja yhteiskunnalliseen tehtävään
kohdistuvista paineista sekä vallasta. Lopuksi mietimme,
mitä kuvatun kaltaisista tapahtumista seuraa itse yliopistoyhteisölle.
Sopivuuskäytäntö vakiintunut osaksi rekrytointipolitiikkaa
Pitkään yliopiston virantäytön ihanteena
on pidetty sitä, että virkaan valitaan ansioitunein
ja pätevin hakija. Tätä on kuitenkin kritisoitu,
sillä ansiovertailun kriteereinä muodollinen pätevyys
ei huomioi opetukseen ja tutkimukseen liittyvää ansioluettelon
ulkopuolelle jäävää ja silti keskeistä
työtä kuten opetuksen suunnittelua ja sen laadun kehittämistä.
Lisäksi muodollisesti pätevin ei ole aina paras mahdollinen
suhteessa laitoksen profiiliin ja toimintaan. Kenties tutkimusalue
on 'epäsopiva' tai virka vaatii sellaisia yhteistyön
taitoja, joiden puute tekee tehtävän hoidon mahdottomaksi.
Acatiimi- lehden siteerauksessa (10/2001,
14) Juha Salonen Tampereen yliopiston Yrityksen taloustieteen
ja yksityisoikeuden laitokselta toteaakin. "Eikö olisi
aiheellista tunnustaa, että tehtävään voidaan
ottaa paras hakija kokonaisarvion perusteella? Muodollinen objektiivisuus
ei ole omiaan edistämään yliopistojen tehtävän
hoitamista. Eihän näin tehdä yksityisellä
sektorillakaan. Vaan otetaan se, joka hoitaa kyseisen homman parhaiten."
Vastaavanlaiset näkemykset ovat yleistyneet yliopistovirkojen
täytöissä. Käytäntö on liukunut
(muodollisen) pätevyyden korostamisesta tehtävän
hoidollisen pätevyyden korostamiseen siinä määrin,
että voidaan väittää sopivuuskäytännön
vakiintuneen osaksi rekrytointipolitiikkaa. Näin tapahtuu
erityisesti kutsuprofessuureissa. Kuitenkaan virkojen täytön
auki kirjoitetut tai viralliset kriteerit eivät ole muuttuneet.
Esimerkiksi Tampereen yliopiston periaate- ja toimenpideohjelmassa,
joka on hyväksytty vuonna 2001, ilmoitetaan yhteisenä
pelisääntönä olevan sen, että "Tampereen
yliopisto rekrytoi kuhunkin tehtävään koulutus-
ja ammattitaitovaatimukset parhaiten täyttävän
hakijan tehtävän vaativuutta ja henkilön pätevyyttä
vastaavalla palkalla." (s. 3.)
Kysymys siitä tulisiko yliopiston rekrytointipolitiikan
perustua sopivuudelle tai pätevyydelle, vai pitäisikö
perusteet miettiä kokonaan uusiksi, on iso tiede- ja työsuhdepoliittinen
asia, mihin emme ota tässä kantaa. Haluamme nostaa virantäyttöjen
käytännön muuttumisen 'pöydälle' ja kysyä,
mitä siitä seuraa yliopistoyhteisössä jossa
samanaikaisesti on tapahtunut useita muitakin muutoksia. Esimerkiksi
mahdollisuus tehdä valitus alempien virkojen ehdolle panosta
on poistunut. Laitosten autonomiaa ns. omissa asioissa on lisätty
samalla kun valta ainelaitoksilla on keskittynyt laitoksen johtajalle.
Laitoksen oppiaineen professori on useimmiten se, joka tekee lausunnot
alempiin virkoihin hakijoista. Laitoksen johtajalla, joka pienillä
laitoksilla voi olla yksi ja sama henkilö oppiaineen professorin
kanssa, myös vaikuttaa vahvasti siihen tapaan jolla lausunnon
antajat valitaan ja päätös tehdään.
Kaksinaismoralismi ja laitosdemokratian ohittaminen
Virallisesti pätevyyden pitäisi olla lausuntojen ja
valinnan kriteeri mutta sopivuusajattelun vakiintuminen on antanut
yhä suuremman tilan - erityisesti alempien virkojen täytössä
- lausujan epäviralliselle vallankäytölle. Se sekä
oikeuttaa tietynlaista toimintaa että kaksinaismoralistisessa
hämäryydessään sivuuttaa tarpeen keskustella
siitä, mitkä ovatkaan sopivuusajattelun rajat. Esimerkiksi
millainen pätevyys ohittaa sopivuuden, tai toisinpäin.
Jos esimerkiksi sopivuutta on oikeanlainen tutkimusprofiili, mikä
laitoksen tutkimusprofiiliksi katsotaan? Entä miten tämä
suhteutetaan siihen, että yhä edelleen yliopistojen
ainelaitokset ovat myös opetuslaitoksia?
Virallisten ja epävirallisten normien luoma säätelemätön
katve, näkyy mm. siinä, että sopivuuskäytäntöön
liukuminen ei ole johtanut virantäyttöprosessin eri
vaiheiden muuttumiseen. Konkreettisesti kyse on siitä, missä
vaiheessa valinnan kriteereistä päätetään,
ketkä päättävät ja kuinka tämän
pitää näkyä esim. virantäyttöselosteessa.
Esimerkkitapauksessa hakujulistus on niukka ja se antaa ymmärtää
muodollisten ansioiden olevan keskeinen valintakriteeri. Se ei
hae erityisalueen osaajia eikä tietynlaisessa tutkimusuran
vaiheessa olevia henkilöitä. Sopivuuskriteeristö,
mikä esimerkin tapauksessa oli post doc -vaihe nousikin esiin
jälkikäteen, kun hakijat ja heidän kvaliteettinsa
olivat jo selvillä.
Hyvin usein siinä uskossa, että virkaan valitaan pätevin
arvioinnin kriteeristöstä tai virantäyttöselostuksista
keskusteleminen nähdään muodollisuutena, jolle
ei edes ole vakiintunutta institutionaalista tilaa kun kyse on
alemmista opetusviroista. Koska käytännössä
tulkinnanvaraisuus on lisääntynyt, pitäisi hetken
ennen arvioinnin alkamista olla se, jolloin laitoksella neuvotellaan
korostettavista painopisteistä ja valintakriteereistä.
Se ei ole turhaa edes professuurien yhteydessä. Niistä
tehdään toki virantäyttöselostus mutta edelleen
kysymys siitä, missä määrin tämä
selostus sitoo lausujia on avoin. Pulmatilanteiden ratkaisun ja
niistä keskustelun esim. tiedekuntaneuvostossa tai huomautusten
yhteydessä kuvittelisi helpommaksi jos kriteeristö olisi
selkeästi neuvoteltu valmiiksi. Hakijoiden oikeusturvan kannalta
kriteerien etukäteisasettamisen keskeisyys lienee selviö.
Pätevyyden ja sopivuuden kaksinaismoraali syö laitosdemokratiaa.
Avoin neuvottelu ja samalla laitoksen linjan ja tarpeiden hahmottaminen
ohitetaan lausunnon laatimisessa tai lausujien valinnassa käytetyllä
vallalla. Lausumisen kautta käytetty valta tuleekin haastamattomaksi,
sillä siihen voi puuttua enää tiedekuntaneuvosto.
On tietysti mahdollista, että joissakin tiedekunnissa on
keskustelevia ja kantaa ottavia, asioista perillä olevia
tiedekuntaneuvostoja. Käytännössä tiedekuntaneuvostot
toimivat kuitenkin usein kumileimasimina ja demokratian relikteinä.
Niiden rakenne ei suosi asioista keskustelua. Liian monet kysymykset
ymmärretään laitosten sisäisinä asioina
eikä tietenkään esimerkiksi yliassistentin riippuvuus
oppiaineen professorista seuraavan virantäytön lausunnon
antajana rohkaise eriävän mielipiteen lausumiseen. Vaikka
asiasta keskusteltaisiinkin pelkän eriävän mielipiteen
lausumisesta ei ole hyötyä. Hallintoelimenä, joka
perustaa päätöksensä esittelyihin tiedekuntaneuvoston
toiminta perustuu ehdotuksiin ja vastaehdotuksiin. Harvoin juuri
pöydälle tullessaan asiassa kannat ovat niin selvät,
että vastaehdotusta voi tehdä. Harva toisen laitoksen
edustaja tai edes juuri sen laitoksen, jonka asiasta on kyse,
edes tohtii moista esittää.
Varsinaiseen kukkaansa kaksinaismoralismi puhkeaa kuitenkin itse
lausunnoissa. Tilanteessa, jossa on vääränlaisia
mutta kiusallisen päteviä hakijoita, lausunnonantaja
joutuu turvautumaan retoriseen akrobatiaan, saadakseen sopivimman
näyttämään myös pätevimmältä.
Käytännössä tämä johtaa tarkoitushakuisiin
luonnehdintoihin, ad hoc -kriteeristöön, osaamisen ja
kokemuksen ohittamiseen tai vähättelyyn.
Esimerkiksi poimitussa virantäytössä nämä
kaikki keinot olivat käytössä. Pitkään
alalla toiminut tutkija sai huomata, että yhtäkkiä
julkaisujen lukumäärässä otettiinkin huomioon
vain viimeisen viiden vuoden julkaisut. Empiirisen sosiaalitutkimuksen
metodologiasta ja epistemologiasta väitellyt sai kuulla,
ettei aihe ole yhteiskuntatieteiden keskiötä. Lisäksi
valitun hakijan kohdalta otettiin huomioon tulossa olevat julkaisut,
mutta näin ei ollut laita kaikkien muiden kohdalla. Pohjoismainen
tutkimusyhteistyö ei ollutkaan kansainvälistä ja
tutkimusprojektien hankkiminen ja johtaminen, mitä voi pitää
erityisenä ansiona, hukutettiin kirjoittamalla yleisesti
tutkimuskokemuksesta. Erittäin keskeisten metodioppikirjojen
kirjoittamisesta tuli vain tekstejä muiden joukossa.
Kiinnipitävä vai päähän potkiva yhteisö?
Hakijoiden kannalta virkojen haut ovat aina myös henkilökohtaisia
kokemuksia vaikka niihin ammatillisesti suhtautuukin. Yliopistotyö,
opetus ja tutkimus, on vaativaa. Se on useille ammatinharjoittajille
kilvoittelun, tiedollisen kilpailun ja kutsumuksen työ, jota
ei tehdä tuntimittarilla eikä vain itseä varten.
Luovuus, vapaa-aika ja kunnianhimo valjastuvat helposti monenlaiseen
asiantuntijuutta ja yhteisöä ylläpitävän
näkymättömän työn tekemiseen. Akateemiseen
maailmaan sitoudutaan ja se on enemmän kuin palkkatyö.
Virkaa hakiessa altistaa itsensä aina arvioinnille. Se on
sekä osa tavanomaista ammattikäytäntöä
että henkilökohtainen kokemus. Kummassakin tapauksessa
on viran hakijan näkökulmasta tärkeää,
että virantäytöt tapahtuvat oikeudenmukaisella
tavalla suhteessa hakuilmoituksessa mainittuihin kriteereihin.
Lausuntojen harhaanjohtava retoriikkakaan ei sumuta tutkijoita,
joilla on kaikki taito arvioida ansioita ja jotka myös tuntevat
toisensa pätevyydet melko hyvin. Asiantuntijaorganisaatiossa
retorinen mitätöinti on erityisen loukkaavaa.
Viranhakuihin liittyvä kaksinaismoralismi, arviointikriteerien
epäselvyys tai jopa jälkikäteisyys aiheuttavat
katkeruutta ja lamaannuttavat. Nämä katkeruudet jäytävät
herkästi laitosten toimintaa sekä yliopistoa akateemisena
yhteisönä. Huomautamme, että kyse ei ole vain humaanista
huolesta, vaan yliopiston käytännön toiminnan perustasta.
Viran kilpahakijat ovat nimittäin usein myös kollegoita,
joiden välillä on monenlaisia yhteistyösuhteita.
Usein se laitos tai yliopisto josta virkaa hakee, on myös
yhteistyösuhteessa hakijaan. Sinne on annettu tuntiopetusta,
ohjattu tutkielmia, osallistuttu akateemisen yhteisön erilaisiin
tilaisuuksiin ja ideointipalavereihin. Sille ilmoitetaan vuosittain
'tuloksista' jotta kotiyliopiston KOTA-pisteet kohenisivat.
Yliopisto tietävänä ja tietoa tuottavana yhteisönä,
ei tule toimeen ilman akateemista yhteisöllisyyttä,
ilman motivoituneita tutkijoita ja opettajia, jotka kehittävät
tutkimusalueitaan, ideoivat projekteja, hankkivat rahoitusta ja
antavat jatkokoulutusta, järjestävät seminaareja,
tutkijatapaamisia tai tieteenalojen valtakunnallisia tai kansainvälisiä
päiviä. Epäoikeudenmukaiset tai huonosti hoidetut
virkojen haut murentavat nimenomaan yhteisöllisyyttä,
joka toisaalta edustaa sitä perustaa, josta yliopiston toiminta
tietävänä yhteisönä kumpuaa.
Jokainen virantäyttö on myös tapahtuma, jossa
kirjoitetaan käytännössä auki se, mitä
yliopisto työnantajana arvostaa. Kyse ei ole ainelaitosten
yksityisestä asiasta, vaan yleisistä periaatteista ja
niiden noudattamisesta. Jos siis virantäytössä
ei esimerkiksi arvosteta suurten tutkimusverkostojen koordinointia
tai oppikirjojen kunnianhimoista kirjoittamista, on se samalla
viesti tutkijoille, ettei heidän kannata yksilönä
moiseen hukata aikaansa. Jos tuntiopettajuutta, tai opinnäytteiden
tarkastuksia, ei huomioida virantäytössä, ei tutkijoiden
tietenkään kannata niidenkään parissa puuhastella.
Arviointi onkin käytännön tiedepolitiikkaa. Sen
sattumanvaraisuudella voi olla yliopistolaitoksen kehittämisen
kannalta ristiriitaisia seurauksia. On syytä muistaa myös,
että ylipiston rinnalle on noussut erilaisia tutkimuslaitoksia
ja erillisiä instituutioita, ammattikorkeakouluja ja avoimia
yliopistoja. Korkeasti koulutetuilla henkilöillä on
kysyntää myös muualla. Millainen kuva heille jää
Alma Materista? Ja kuinka nämä kuvat ja kokemukset tulevat
elämään kamppailussa, jossa yliopistolaitos yrittää
puolustaa paikkaansa?
Tulevaisuudessa jokaista yliopistovirkaa kohtaan on yhä
suurempi joukko päteviä ja (toivottavasti myös)
keskenään erilaisia hakijoita. Kysymykset valinnan kriteereistä,
oikeista menettelytavoista ja siitä, keillä on oikeus
ja mahdollisuus osallistua valmisteluun ja päätöksentekoon,
eivät ainakaan tule helpottumaan. Onkin siis korkea aika
arvioida viranhakukäytäntöä ja siihen liittyviä
menettelytapoja eri vaiheineen yhdistäen ne myös yliopistolaitoksessa
tapahtuneisiin muutoksiin ja siihen, millaista akateemista yhteisöllisyyttä
halutaan tässä ja nyt rakentaa.
Suvi Ronkainen, YTT, Dos.
Päivi Korvajärvi, YTT, Dos.
Eero Suoninen, YTT, Dos.
(painetun lehden s. 28-30)
|