KESKUSTELUA
Ns. matkaprofessorit,
riesa vai voimavara?
Useissa opetus- ja tutkimusyksiköissä on opettajia, jotka eivät
asu sillä paikkakunnalla, jossa yksikkö on. Tämä asetelma
aiheuttaa aika ajoin keskustelua mm. siitä, missä määrin
"muualla" asuvat saattavat ikään kuin päästä
helpommalla joidenkin tehtävien hoitamisen osalta kuin paikkakuntalaiset.
Asiaan vaikuttaa suuressa määrin se, että yliopisto-opettajien,
varsinkin professoreiden toimenkuva on muuttunut voimakkaasti viimeisten
parinkymmenen vuoden aikana. Aikaisempien tutkimus- ja opetustyön
ja alan kehittämisen lisäksi ovat tulleet voimakkaasti lisääntyneet
hallinnolliset ja muut työt. Toimenkuvaan kuuluu usein mm. ulkopuolisen
rahoituksen hankkiminen sekä monentyyppisten yhteisten asioiden hoito,
organisoiminen ja suunnitteleminen, mikä saattoi olla aikaisemmassa
järjestelmässä melko tuntematonta. Juuri nämä
uudentyyppiset tehtävät edellyttävät usein läsnäoloa
kustannuspaikalla.
Jotta tehtävien epätasainen jakautuminen voitaisiin ehkäistä,
asiasta on syytä keskustella työpaikkakohtaisesti avoimesti
ja päättää asiasta vaikkapa työjärjestyksellä
ja tehtävien kierrätyksellä. Varsinkin näillä
muilla yhteisillä tehtävillä voi muutoin joskus olla taipumusta
kasautua ajallisesti ja myös henkilöllisesti.
Muualla kuin yliopistopaikkakunnalla asuva professori ei voi tietenkään
samalla tavalla osallistua paikallisiin rientoihin kuin sellainen, joka
työskentelee työpaikallaan esim. jokaisena viikonpäivänä.
Mutta kaikkiin rientoihin ei kaikkien ole tarpeellistakaan osallistua.
Muualla asuvat voivat kuitenkin monin eri tavoin tarvittaessa kompensoida
tilannetta. He voivat tuoda vaikutteita, näkemystä ja kokemusta
toisista ympyröistä, jotka monellakin tapaa voivat rikastuttaa
työyhteisöä. On lisäksi otettava huomioon nykytekniikan
luomat monet mahdollisuudet, jotka ovat muuttaneet tilannetta suorastaan
dramaattisesti entisiin aikoihin verrattuna. Voihan joskus käydä
niinkin, että muualla asuva professori saattaa olla virkapaikallaan
runsaammin kuin paikalla asuva.
Olennainen kysymyshän on se, hoitaako opettaja tehtävänsä
asianmukaisesti vai ei ja kuinka tämä seikka kulloinkin on todettavissa.
Näin ollen esitettyyn kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta;
asia jää riippumaan yksilöstä itsestään
ja ympäristön suhtautumisesta. Koko kysymyksenasettelu on itse
asiassa virheellinen.
Asia liittyy osaltaan henkilöstöjohtamiseen, yliopistojen johtamiskulttuuriin,
joka on yliopistoyhteisössä kaikkein tärkein mutta samalla
vaikein kokonaisuus. Yliopistoyhteisö uutta tietoa tuottavana, opiskelijasukupolvia
kouluttavana ja ympäristöönsä vaikuttavana yksikkönä
koostuu monenlaisista ihmisistä, persoonallisuuuksista. Se on hyvin
herkkä kokonaisuus muistuttaen taideyhteisöä. Kysymys on
pitkälti ihmisten yksilöllisestä kohtaamisesta ja heidän
yksilöllisten elämäntilanteidensa huomioon ottamises-ta.Vaikka
yksilöillä on poikkeuksellisen suuri merkitys, kysymys on yleensä
joukkuepelistä. Tuloksen tekevät innostuneet ja työhönsä
sitoutuneet ihmiset.
Asia on luonnollisesti sellainen, että siitä voidaan esittää
monenlaisia kokemuksia ja näkemyksiä. Niistä on myös
syytä asiallisesti keskustella avoimilla foorumeilla. Olennaista
on sitoutuminen, ei asuinpaikka. Asioita voidaan hoitaa tehokkaasti,
kun oikeat ihmiset ovat oikeaan aikaan oikeissa tehtävissä.
Jos on ollut mahdollisuus toimia useassa yliopistoyksikössä
erilaisissa tehtävissä ja asua usealla paikkakunnalla, tämä
auttaa osaltaan paremmin ymmärtämään tilannetta laajemmista
perspektiiveistä.
Matti Myrsky
professori
Joensuun yliopisto
(painetun lehden s. 11)
|