KESKUSTELUA
Eettiset ohjeet, mitä ne ovat?
Professorin eettiset ohjeet ovat nyt paperille painettuna kaiken kansan
saatavilla. Kuten odottaa saattaa, hämminkiä on aiheuttanut
eräiden tahojen haluttomuus tai kyvyttömyys ymmärtää
ohjeiden luonnetta ja tarkoitusta. Kehujakin on kuulunut, mutta niistä
ei pidä välittää. Kuten tiedämme, kun kehuu saa
kehutulta pisteitä tililleen. Kun haukkuu, pisteet menevät miinukselle.
Haukuista siis koituu haukkujalle kuluja. Tästä taas seuraa,
että haukkumiseen tarvitaan laadullisesti erilainen motiivi kuin
kehumiseen. Siksi kehuista ei yleensä pidä välittää.
Haukut kannattaa tutkia.
Etiikan eli eettisen pohdiskelun, soveltamisen ja tutkimisen maailmassa
on tapahtunut aikamoinen muutos viime vuosina. Akateeminen moraalifilosofia
hallitsi kenttää suvereenisti kirkon luovuttua julkisen moraalinvartijan
roolistaan. Mutta tilanne on jälleen muuttunut. Kun arvokeskustelua
on käyty ja etiikasta puhuttu tarpeeksi kauan, etiikka on alkanut
tuntua ihmisistä niin tutulta että kuka tahansa uskaltautuu
eetikoksi ja moni myös etiikan asiantuntijaksi. Filosofien monopoli
on murtunut. Tästä ei ole mitään pahaa sanottavaa,
sillä jokainen ihminen joutuu joka tapauksessa ottamaan kantaa oman
elämänsä arvoihin, normeihin ja moraaliin. Mutta kun filosofisen
etiikan koulutusta ei ole, logiikka pakkaa ontumaan. Silloin keskustelun
kenttä sekoaa hyvää tarkoittavien äänten kakofoniaksi.
Etiikka kun on arvoituksellinen asia.
Mitä etiikka ja ennen kaikkea julkistettu eettinen koodi muuttaa?
Muuttuvatko professorit nyt eettisemmiksi kuin ennen? Väheneekö
kähmintä, lisääntyykö ahkeruus, loppuuko tutkimusvarojen
väärinkäyttö? Vastauksia vaativat ne, jotka ajattelevat
etiikan olevan kuin laki, jota on noudatettava rangaistuksen uhalla. Etiikkaan
ei liity rangaistuksia, muuta kuin julkinen paheksuminen. Tai jos yhteisö
on tarpeeksi kyyninen, epäeettistä toimintaa ei edes paheksuta.
Silti kyseessä on epäeettisyys, siis teot joita ei pitäisi
tehdä.
Etiikka luo ihanteellisen mallin, jonka avulla kuvataan sitä parasta
mahdollista maailmaa jossa haluaisimme elää. Arvot, normit,
oikeudet, vastuut ja hyveet ovat kaikki ihanteita, joiden avulla voi kartoittaa
tuota parasta mahdollista maailmaa ja myös etsiä sinne tietä.
Professori kohtelee viranhakijoita puolueellisesti, esimerkiksi pitää
omia oppilaitaan ensisijaisina hakijoina. Tämä on "Professorin
eettisten ohjeiden" vastaista toimintaa. Toiminnan tuntee vääräksi
jokainen joka ajattelee asiaa, vaikka ei noita ohjeita olisi lukenutkaan.
Samoin jokainen tietää, ettei pelkkä tietoisuus omien oppilaiden
suosimisen vääryydestä riitä lopettamaan suosimista.
Omat valtaverkoston rakentamisen houkutus on joskus liian suuri.
Miksi siis eettiset ohjeet? Niiden tarkoituksena on manifestoida etiikkaa,
eli tuoda julki professorikunnan eettisen tietämyksen ja tietoisuuden
taso, opiksi professoreille itselleen ja heidän toimintansa yleisölle.
Näin me ajattelemme etiikasta, silloin kun hiljen-nymme sen äärelle
ja kysymme, mikä omassa työssämme on yleisesti ottaen tärkeää
ja mikä vaikeaa. Silloin unohdamme hetkeksi arjen rientojen, työn
realiteettien ja oman raadollisen egoismimme paineet. Kysymme millaisen
maailman haluaisimme luoda, ainakin siltä osin kuin kyseessä
on professorin työkenttä ja siinä toimivat ihmiset. Olisi
katkeraa joutua myöntämään, että tällaisten
ihanteiden manifestoituminen olisi jotenkin turhaa, kiellettyä tai
halveksuttavaa - ellemme ole täysiä kyynikoita.
Eettiset ohjeet eivät ole pitkät tai monimutkaiset. Moni filosofi
osaisi kirjoittaa kokonaisen kirjan kustakin eettisten ohjeiden kohdasta.
Sellaisesta sanasta kuin "oikeudenmukaisuus" on kirjoitettu
jo aika paljon. Ohjeiden pidentäminen ei siis auta. Muuten olen kiinnostuksella
odottanut opiskelijan eettisiä ohjeita. Kun kaikilla ammateilla ja
monilla firmoillakin on omat eettiset koodinsa, miksei opiskelijoilla?
Heillä on vastuu omasta oppimisestaan, valmistumisestaan ja saamansa
opetuksen käytöstä. Opiskelija ei opiskele vain itseään
varten. Hän saa oppia valtion varoin. Opiskelija vaatii professoreilta
yhä enemmän ja enemmän, mutta kuinka on hänen oman
arvomaailmansa ja etiikkansa laita? Opiskelijan eettinen koodi kertoisi
lyhyesti ja ytimekkäästi mihin opiskelija sitoutuu. Tätä
ohjeistoa on sitten mukava verrata professorien eettisiin ohjeisiin. Me
olemme kuitenkin kertoneet mihin me haluamme sitoutua ja mitä katsomme
meiltä voitavan vaatia.
Timo Airaksinen
Kirjoittaja on Helsingin yliopiston käytännöllisen
filosofian professori. Hän toimi jäsenenä Professorin eettiset
ohjeet laatineessa Professoriliiton työryhmässä.
(painetun lehden s. 24)
|