KIRJA-ARVOSTELU
Yhden totuuden maassa
Suomeen mahtuu tunnetusti vain yksi ajatus kerrallaan, olipa kyse
tieteellisestä menetelmästä tai poliittisesta katsomuksesta.
Silloin on todennäköisesti pieni vähemmistö niitä,
joiden vakaumus on väärä. Pertti Hemánus on tunnettu
viestinnän tutkija ja toimittajakoulutuksemme pioneereja. Moni alaa
opiskelematonkin tutustui 70-luvulla hänen oivaltavaan teokseensa
Joukkotiedotus piilovaikuttajana, jonka ajatukset ovat hämmästyttävän
ajankohtaisia tänäkin päivänä.
Vaikka professorimme on jo vetäytynyt viisaan lepoon, hänessä
on paljon akateemista opettajaa jäljellä. Ei niin, että
hän sormi pystyssä neuvoisi, mikä on oikea tapa ajatella,
mutta koska moni tärkeä asia on tutkimatta - mm. CIA:n toimet
maassamme - Hemánus useankin seikan kohdalla muistuttaa: siinä
olisi oivallinen aihe tutkijalle.
Jari Ehrnrooth puolestaan vaatii KGB:n rikosten selvittämistä
ja korvausten maksamista asianosaisille. Tuomariksi hän ei asettaisi
sentään USA:ta vaan EU:n. Rikoksia on varmasti enemmän
kuintutkijat pystyvät selvittämään, muta kun Ehrnrooth
ehdottaa Helsingin Lenin-puiston nimen muuttamista, haluaisin muistuttaa,
että historiaa ei nimenmuutoksilla pyyhkäistä olemattomiin,
vaikka Neuvostoliitossakin sitä yritettiin. Minusta oli viehättävää,
kun vielä 80-luvun puolalaisissa kaupungeissa saattoi löytää
Puna-armeijan kadun viereltä Maria Magdaleenan kadun. Molemmat nimet
olivat maan kulttuurihistoriaa ilmentämässä.
Kumpikin kirjoittaja kritisoi sokeaa uskoa markkinavoimiin ja markkinatalouteen,
jonka seurauksena talouselämässä menee hyvin, vaikka/koska
samanaikaisesti on niitä, joilla menee tosi huonosti. Ehrnrooth muistuttaa,
että jopa kulttuurilaitosten toimintaa on ruvettu mittaamaan talouden
ja pörssin mittareilla, ja Hemánus suomii erityisesti optio"kulttuuria",
jossa yritysjohtajalle tienataan huippuansioita sanomalla väkeä
irti sopivasti ennen kurssien nousua.
Hemánus ihmettelee myös, miksi niin monen on vaikea nähdä
mitään kritisoitavaa Yhdysvaltain talous- ja maailmanpolitiikassa
ja kuinka paljon meillä on suomettumista länteen. Kuin vahvistuksena
tälle, samana päivänä kun Hemánuksen teoksen
luin, erään tv-kanavan uutisissa väitettiin Suomen ilmaisseen
liian myöhään ja liian lievästi tukensa Yhdysvalloille
syyskuun terrori-iskun johdosta.
Ehrnrooth tunnustautuu romantikoksi ja metafyysikoksi. Silti on vaikea
ymmärtää hänen tosissaan uskovan syyskuun terrorihyökkäyksen
johtuvan uskonnollisista syistä. Rahalle voi tunnetusti antaa niin
Jumalan kuin Saatanan nimen. Antoisimmillaan Ehrnrooth on kirjoittaessaan
historiankirjoituksen ja fiktion eroista, tai pikemmin yhtäläisyyksistä,
ja kyseenalaistaessaan aristotelisen ajatuksen, jonka mukaan historia
kuvaa niin kuin asiat tapahtuivat, mutta kirjailija sen sijaan niin kuin
ne olisivat voineet tapahtua.
Moni saattaa hieraista silmiään, kun Hemánus kertoo
26 kirkosta erossaolon jälkeen liittyneensä siihen takaisin,
muka siksi omaiset selviäisivät hänen hautaamisestaan halvemmalla.
Mutta mahtaneeko kolmen asunnon omistaja itsekään uskoa perusteluaan!
- Yhdessä kirjansa luvussa Hemánus pohtii kirkon tehtävää
ja uskon merkitystä. Antti Eskolan hän toteaa muistuttaneen,
että kohta kirkot alkavat myydä olutta ajassa pysymisen nimissä.
Tällainen huomautus voidaan tehdä vain protestanttisessa kulttuurissa.
Kautta aikain on katolisissa luostareissa valmistettu ja nautittu alkoholijuomia.
Ja Välimeren maissa kirkko ja kapakka sijaitsevat vierekkäin,
eikä useimmille
tuota vaikeuksia pistäytyä peräkkäin molemmissa.
Sekä Hemánuksen että Ehrnroothin teokset ovat ainakin
osin nyt niin trendikästä tunnustuskirjallisuutta. Jälkimmäinen
sivuaa myös narsismia, ja puuduttavimmillaan kirjoittajan narsismi
on hänen kuvatessaan juoksuharrastustaan. Mutta ehkä tässä
on kyse vain omasta rajoittuneisuudestani. Minä kun en ole koskaan
ymmärtänyt, miksi pitää juosta, jos kävelemälläkin
kerkiää!
Esko Karppanen
Pertti Hemánus: Väärä
vakaumus. Atena Kustannus Oy 2002.
Jari Ehrnrooth: Kaksi
syntymää ja yksi kuolema. WSOY 2002.
|
(painetun lehden s. 27)
|