Förändringar i statens personalpolitik
Staten har aktiverat sin personalpolitik börjande med den
sk Valpas-undersökningen och med de efterföljande åtgärderna.
I inledning till stadsrådet princip- beslut om den kommande
personalpolitiken poängteras att arbetsuppgifterna bör
vara lockande och arbetsgivaren utveckla sporrande avlöningsgrunder
och individuella lönesystem samt inspirerande arbetsplatsmiljöer,
beakta personalens ställning och se till att kompetensen
utvecklas. Vidare sägs att unga som i början av årtusendet
kommer in på arbetsmarknaden väntar sig mera varierande,
mångsidiga och intressanta uppgifter, möjligheter att
utveckla sig själva och arbetsformer som passar deras egen
livsstil. I framtiden måste staten lära sig
att bättre konkurrera om arbetskraften.
För att effektivt kunna konkurrera om arbetskraften bör
staten ha en välskött personalpolitik. Personalpolitiken,
som skall bygga på öppenhet, förtroende, jämlikhet,
opartiskhet, oavhängighet och ansvarsmedvetenhet, kräver
ett gott ledarskap. Statens allmänna mål är att
göra ledningsuppgifterna mera lockande, att öka chefernas
förmåga att klara sina upp-gifter och att stödja
deras karriärmöjligheter och livskompetens. Cheferna
förutsätts att i större utsträckning bygga
upp klimatet på arbetsplatsen och sporra personalen. Målet
för denna politik är att nå en resultatrik verksamhet
och att alla resurser används effektivt i organisationen.
I programmet sägs ytterligare att staten som arbetsgivare
aktivt deltar i utvecklandet av hela arbetslivet, bl.a. i sammanjämkningen
av arbetslivet och familjelivet och i jämlikt utnyttjande
av familjeledighet. Personalens ställning tryggas i organisationsförändringar
som sker enligt verksamhet-ens behov.
I statens personalpolitiska ställningstagande konstateras
att uppgifterna, arbetsplatserna och anställningsvillkoren
bör vara lockande inom statsförvalt-ningen. I
stadigvarande uppgifter tillämpas fasta anställningsförhållanden.
Konkurrensförmågan förbättras genom att man
före utgången av 2002 övergår till individuella
löner som baserar sig på uppgifternas svårighetsgrad
och individuella prestationer.
Vi kan konstatera att de allmänna principerna även
går att tillämpa inom universiteten. Ibland sägs
att universiteten skiljer sig så mycket från vanliga,
statliga verk att de allmänna principerna inte gäller.
Visserligen har vi utbildningstjänster vid universiteten
som är tidsbundna och bör så förbli, men
man bör hitta en balans med de fasta uppgifterna. Statsrådet
utreder som bäst denna fråga, och vi kommer att få
se änd-ringar även i universitetens personalpolitik
vad anställningstryggheten anbelangar. Den allmänna
personalpolitiken har jag berört i en tidigare ledare och
konstaterade då, att universitetssamfundet utgör en
sakkunnigorganisation, som behöver en ledare för koordineringen
av verksamheten. Trots att forskarna ibland kan vara individualister
och hängivna sitt arbete, behöver också dessa
få känna av en god personalpolitik.
Staten poängterar mycket synligt sin målsättning
att genomföra ett nytt lönesättningssystem. Ett
förslag för universitetens del torde föreligga,
då denna tidning går i tryck. Man har den bestämda
uppfattningen att det individuella, resultatinriktade lönesystemet
bättre betjänar statens nya personalpolitik, än
det gamla. Man har även utlovat extra anslag för de
verk, som går in för ett nytt lönesystem. Nya
lönesystem kan införas först då arbetstagarna
och arbetsgivarna via sina organisationer har kommit överens.
Visst finns det attraktiva element i planerna på de nya
lönesystemen, men vi måste noggrant begrunda förslagen
innan vi kan godta dem. Vårt nuvarande system bygger på
tjänster och lönegrader. Visst kommer tjänsterna
och tjänstebenämningarna att vara kvar och en viss grundlön
kopplad till dessa, men den individuella lönesättningen
kan åstadkomma stora glidningar. Som sagt, vi får
se vad som är möjligt att genomföra. Ett nytt system
förutsätter en god personalpolitik och en större
insats än tidigare av förtroendemännen.
Björn Fant
ordförande
Forskarförbundet
(painetun lehden s. 4)
|