KEVÄTSEMINAARI
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton kevätseminaari
Yliopistolaitos
muutospaineiden
puristuksessa
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton perinteisen
kevätseminaarin aiheeksi oli nyt valittu Yliopistolaitos
muutospaineiden puristuksessa. Yliopistoihin kohdistuu kasvavia
kansallisia sekä kansainvälisiä paineita: tutkintorakenteiden
uudistaminen, tulosohjauksen remontti, opiskelijamäärien
kasvu, duaalimallin kohtalo, globalisaatio. Kaikilla näillä
on omat vaikutuksensa myös yliopistojen henkilöstöön.
Tästä puhuttiin seminaarin loppupuolen paneelikeskustelussa.
Seminaari pidettiin hehkeänä kevätlauantaina 20.
huhtikuuta m/s Silja Serenaden kokoustiloissa. Kuulijakuntana
oli Professoriliiton valtuuston jäseniä ja Tieteentekijöiden
liiton liittokokousedustajia, yhteensä noin 140 henkeä.
Joukossa oli myös muutamia kutsuvieraita.
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Björn Fant
avasi kokouksen. Hän listasi joukon muutospaineita, joita
yliopistolaitokseen kohdistuu.
- Kun mietin muutospaineiden listaa, huomaan, että se on
pitkä. Otan vielä pari esimerkkiä. Tutkimusrahoitukseen
on voimakkaasti panostettu ja yliopistot joutuvat yhä enemmän
käyttämään tätä rahoitusväylää.
Seurauksena on toiminnan volyymin kasvu, mutta myös kasvava
sidonnaisuus rahoittajaan. Yliopistot joutuvat miettimään
vastuunsa eri tavalla kuin ennen vanhaa, kun ainoa tulonlähde
oli valtion budjetti. Onko yliopistojen oikeudellinen asema sopiva
myös uuteen tilanteeseen, kun yliopistojen yhteiskunnallinen
asema on selvästi muuttunut, Björn Fant kysyi.
Autonomian rajat ja kipupisteet
Helsingin yliopiston rehtori Kari Raivio puhui otsikolla
Yliopistojen tehtäväkenttä paisuu - vapaus ja vastuu.
- Yliopistolaitos ei ole pysynyt hengissä yli 900 vuotta
pysyttäytymällä entisellään. Vaan yliopistot
ovat hengissä sen takia, että ne ovat pysyneet muuttumaan,
Raivio aloitti.
Rehtori Raivio kertasi ensiksi yliopistolain asettamat viestit
yliopistoille: itsehallinto, yhteistyö - työnjako, arvioinnin
velvoite, tutkimuksen ja opetuksen vapaus, opetuksen julkisuus
ja maksuttomuus sekä opiskelijaksiotto.
- Arviointi on sinänsä hyvä, mutta välillä
kyllä tulee mieleen, onko siinä jo menty hieman liian
pitkälle.
Raivio listasi myös opetusministeriön asettamat paineet,
mm. tuloksellisuuskriteerit sekä yhteiskunnan taholta tulevat
velvoitteet.
- Muun muassa yhteiskunnallinen vaikuttavuus on ilmeisesti tarkoitus
säätää lailla yliopistojen tehtäväksi.
Mutta on hyvin vaikeaa määrittää, miten se
otetaan huomioon rahanjaossa.
- Yhteiskunta edellyttää myös työvoimatarpeen
tyydyttämistä, mutta kuitenkin sen asettamat mitoitukset
lääkärien ja opettajien koulutusmääristä
ovat menneet totaalisesti pieleen.
Raivion mielestä myös alueellinen talouskehitys, tutkimustulosten
hyödyntäminen sekä yritystoiminnan aikaansaaminen
luetaan yhä enemmän yliopistojen tehtäväkenttään.
Lisäksi paineita tulee kansainvälistymisestä.
- Viime syksyn mietinnössä (Korkeakoulutuksen kansainvälisen
toiminnan strategia) esitetään mm. opiskelijavaihtomäärien
tuplaamista. Tämä pitäisi kuitenkin toteuttaa ilman
mainittavaa lisärahoitusta.
Ulkoiset paineet synnyttävät koko joukon kipupisteitä:
sisäänottojen määrät, yksikköhintojen
lasku, tilakustannusten nousu, harmonisointipyrkimykset, suhde
ammattikorkeakouluihin (jatkotutkintojen rooli), työelämärelevanssi
(kandidaattitutkinnon asema), tutkimuksen ohjautuvuus (mikä
on tilaajan rooli, julkiset vai salaiset tutkimustulokset), oikeudet
keksintöihin.
Yliopistojen autonomialla ja vapaudella on rajansa. Raivion mukaan
jo budjettirahoituksen määrä asettaa omat rajansa
- velvoitteita asetetaan koko ajan lisää, mutta rahoitus
laahaa jäljessä.
- Yliopistojen asema tilivirastona on problemaattinen. Koukeroinen
kirjanpito on suunniteltu virastotarpeita varten. Rehtorien neuvosto
antaa Floran päivänä opetusministeriölle mietinnön
yliopistojen autonomisen aseman vahvistamisesta. Rehtorien neuvoston
mukaan yliopistot pitäisi irrottaa tilivirastoasemasta.
Autonomian ja vapauden rajoja koettelee myös se, että
ulkoisen rahoituksen valvonta on tullut tiukemmaksi ja tiukemmaksi.
- Ehkä valvonnassa on menty jo vähän liiallisuuksiin
muutamien rikollisten yksittäistapausten perusteella. Rikollisia
tällaisilla säännöksillä ei kuitenkaan
saada kiinni.
Työehtojen neuvottelumekanismi asettaa Raivion mielestä
myös rajansa yliopistojen autonomialle.
- Yliopistot eivät voi kantaa vastuuta henkilöstöstään
aidosti. Opetusministeriössä istuu yksi virkamies, joka
hoitaa neuvottelut. Tähän pitää saada korjaus.
Miksi Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksella on oma neuvotteluoikeus
mutta yliopistoilla ei ole?
Lopuksi Raivio kertasi yliopistojen perimmäiset vastuut.
Näitä ovat hänen mielestään perustutkimus,
tutkijankoulutus, tietoyhteiskunnan yleissivistys sekä perusarvojen
puolustus.
Opetuksen vapaus, tutkin-tojen tuottamisen pakko
Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja, tutkija Hannu
Jalkanen kommentoi rehtori Raivion esitystä. Hän
oli hyvin paljon Raivion linjoilla yliopistojen yhteiskunnallisen
aseman muutoksesta ja tehtäväkentän paisumisesta.
- Yliopisto on vastannut tieteen, yhteiskunnan ja elinkeinoelämän
luomiin paineisiin kehittämällä toimintaansa. Arvioinnista
ja suunnittelusta on tullut kokovuotinen prosessi. Yliopistot
ovat laatineet monenlaisia toimintastrategioita, joilla tavoitellaan
kilpailuetua kiristyvillä korkeakoulutuksen markkinoilla.
- Tiedeyhteisö asettaa tutkimuksen vapauden ja vastuun rajat,
vaikka resursseista ja henkilöstöstä käydäänkin
kilpailua. Tämäkin kilpailu muuttuu dopingiksi, jos
tieteen autonomia ja kehittäminen sysätään
syrjään.
- Yliopistoissa on opetuksen vapaus, mutta nykyisin myös
tutkintojen tuottamisen pakko. Yhteiskunta osoittaa yliopistojen
aloituspaikan noin neljännekselle ikäluokasta, mutta
tästä osuudesta valmistuu ihanneajassa noin puolet.
- Strategisessakin suunnittelussa lähtökohta on henkilöstö,
yliopiston tärkein voimavara. Yliopisto rekrytoi itse henkilökuntansa,
mutta henkilöstöasioissa sekin on osa julkishallintoa.
Kilpailu työmarkkinoilla, valtion henkilöstöpoliittiset
linjaukset ja eri ammattijärjestöjen jäsenkyselyt
korostavat henkilöstöpolitiikan parantamistarvetta.
Seuraavassa strategia-aallossa tulisikin paneutua yliopistoyhteisön
toimintakulttuurin ja johtamisen kehittämiseen, Jalkanen
tähdensi.
Hallitusohjelma elintärkeä koulutuspolitiikalle
AKAVAn puheenjohtaja Risto Piekan puheenvuoro oli seuraavaksi
vuorossa. Hänen aiheenaan oli Tutkintorakenteet uudistuvat
- säilyykö duaalimalli. Keskusjärjestön puheenjohtaja
aloitti puheenvuoronsa ajankohtaisella katsauksella työmarkkinatilanteeseen
ja tulevan hallituksen ohjelmaan.
- Suomi pärjää osaamisella ja että se konkretisoituisi
osaajille, odotettavissa on kova vuosi. Seuraava neuvottelukierros
ja hallitusohjelma kytkeytyvät toisiinsa.
Piekan mielestä nimenomaan seuraavan hallituksen ohjelma
on AKAVAlle erityisen tärkeä: se määrittää
muun muassa talous- ja koulutuspolitiikan suunnan sekä julkisen
sektorin aseman.
- Meidän tehtävämme on valvoa, että korkeakoulusektori
pärjää.
Korkeakoulupolitiikassa Piekkaa arveluttavat eniten rahoitus,
palkkataso, työsuhteen turvallisuus, johon sisältyy
määräaikaisten huolestuttava määrä
sekä opiskeluajat. Opintososiaalisista eduista AKAVA on tekemässä
toimenpidepakettia, joka tullee ulos kesän jälkeen.
Keskusjärjestön tehtävänä on rakentaa
AKAVAlle yksi kanta koulutuspolitiikan suurista linjoista muiden
muassa duaalimallin kohtalosta. Tehtävä ei ole helppo,
koska akavalaisilla jäsenjärjestöillä on asiasta
erilaisia näkemyksiä.
- Tuemme kahden pilarin järjestelmää - pitää
vahvistaa sekä tiedekorkeakouluja että ammattikorkeakouluja.
Kummankin sektorin tulisi vahvistaa omaleimaisuuttaan. Ammattikorkeakouluissa
on nyt aika draivi päällä ja yliopistopuolen pitää
pystyä siihen vastaamaan.
Välitutkintojen tulemista Piekka pitää hyvänä
asiana, mutta ne eivät saa johtaa palkkojen dumppaamiseen.
Academic drift - polytechnic drift
Opetusneuvos Anita Lehikoinen opetusministeriön yliopistoyksiköstä
kommentoi Piekan esitystä. Myös Lehikoisen mielestä
duaalimallin kehittäminen on seuraavalla hallituskaudella
keskeinen asia. Asia nousee esille jo koulutuksen kehittämissuunnitelmassa,
joka tullee lausuntokierrokselle ensi vuoden maaliskuussa.
- Alemman tutkinnon työmarkkinarelevanssi tulee miettiä.
Ei ole tavoiteltavaa, että kolmen vuoden yliopisto-opintojen
jälkeen lähdetään töihin. Myös ammattikorkeakouluissa
on keskusteltu kaksiportaisesta mallista, mutta ministeriön
mukaan sinne puolelle sitä ei tarvita.
Ammattikorkeakoulujen jatkotutkintokokeilu käynnistyy. Lehikoinen
pitää suurena ongelmana sekä kansallisesti että
kansainvälisesti sitä, että jatkotutkinto ei tuo
mitään muodollista kelpoisuutta.
- Niin kuin arvata saattaa tässä asiassa on paljon
puuhailua liikkeellä liittyen hallitusohjelmaan ja kehittämissuunnitelmaan.
Ammattikorkeakoululaissa oleva t & k -puolen vahvistuva rooli
on myös asia, joka varmasti keskusteluttaa yliopistojenkin
puolella.
Lehikoinen kommentoi myös rahoitusnäkymiä. Ammattikorkeakoulujen
mielestä yliopistot ovat sangen onnekkaita, koska niillä
on kehittämislaki. Lehikoinen toivoo, että kansalliseen
terveysprojektiin liittyvät hankkeet rahoitetaan muualta
kuin yliopistojen kehyksestä.
Otsikkoon Tutkintorakenteet uudistuvat - säilyykö duaalimalli
Anita Lehikoinen vastasi puheenvuoronsa lopussa.
- Duaalimalli säilyy, jos sen annetaan ja toivotaan säilyvän
ja jos molemmat sektorit keskittyvät vahvuusalueilleen. Tiettyjen
ammattikorkeakoulujen sijaintikaupungeissa on voimakkaita paineita
saada alueelle oikea yliopisto. Voisi kuvailla että meillä
vallitsee sekä academic drift että polytechnic drift,
Lehikoinen totesi.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 24-27)
|