KOLUMNI
Matti Kamppinen
Röyhkeys hyvänkin onnen voittaa, ja muita keväisiä
kuplia akateemisen elämänmuodon mausteeksi
Edellisessä kolumnissani ehdin jo hehkuttamaan sitä
miten yliopistolaiset ovat kehityksen kärjessä joustavien
työtapojen ja muiden tietointensiivisille aloille sopivien
keinojen käytössä. Ja hittolainen, eipä aikaakaan
kun yliopistokollegat eri puolilla Suomea töpeksivät
oikein kunnolla ja menevät pykäämään
asetuksia, jotka vievät meitä, kansan valopylväitä,
kohti pimentolaa, vaikka siellä on jo ennestään
tungosta.
Tämmöttis
Helsingin yliopistossa on jo pitkään vaikuttanut ns.
Helsinki-sopimus, joka on mahdollistanut yliopistojen lehtoreille
pääsyn ammattitaitoa lähes vastaavaan palkkaluokkaan
ja kunniaan. Helsingin virkaveljet ja -siskot ovatkin yliopistolehtoreita,
kun muissa korkeakouluissa lehtorit ovat vain lehtoreita. Kun
Turun yliopistossa yritettiin siirtyä samaan valoisaan suuntaan,
syvällä lymyävä ja ajoittain kupliva turkulaisten
katkeruus Helsinkiä kohtaan sai aikaan se, ettei Turussa
voida ottaa käyttöön mitään sopimusta,
jonka nimi on Helsinki-sopimus. Turkulaiset eivät ole vieläkään
antaneet anteeksi sitä, että Turun Kuninkaallinen Akatemia
siirrettiin Helsinkiin. Ja lehtorit saavat maksaa tästä
historian ironiasta. Turun yliopiston lehtoreille ei avaudu valoisaa
väylää kohti yliopistonlehtorin hommaa, vaan he
olla jököttävät lehtoreina, harmaantuen ja
kumaraisiksi käyden, samaan aikaan kun dosentit (jotka Turku-sopimuksessa
valittiin erityistuen arvoiseksi avainryhmäksi) porhaltavat
ohi kuin nuoret ohjukset. Helsinki-sopimus olisi kannattanut nimetä
turkulaisia varten Turku-sopimukseksi, ja johan olisimme päässeet
pois kuun pimeältä puolelta. Mutta täällä
ollaan ja tämmöttis, vaikka maailma menis kummottis.
Läsnäolorangaistus
Jos Turussa menee heikosti, vielä huonommin ovat asiat muutamassa
maakuntayliopistossa. Ainakin Joensuussa, Kuopiossa ja Jyväskylässä
on puuhattu yliopisto-opettajille läsnäolopakkoa, eli
ukaasin mukaan heidän on oltava tietty määrä
päiviä viikosta paikan päällä, ruumiillisesti
omassa työhuoneessaan virka-aikaan tavattavissa. Jyväskylässä
oli aikoinaan määräys, että on oltava kolmena
päivänä viikosta paikkakunnalla, kun taas Joensuu
on vetänyt pohjat ja määrännyt väen olemaan
neljänä päivänä viikosta työhuoneessa.
Seuraava askel lienee se, että väki määrätään
työpöydän alle viideksi päiväksi viikosta
ja viikonloppuna pitäisi talvisin lapioida lunta kampusalueella
ja kesällä asetella soikeita pikkukiviä hallintoviraston
sisäänkäyntitien reunakoristeiksi.
Aivan hulluksi ovat asiat menneet. Määräysten
kirjoittajat ovat kuin torjuttuja ja väkivaltaisia lemmenkipeitä
kolleja, jotka ottavat ruumiin kun sielua eivät saa. Huolestuttavinta
tässä kehityskulussa on se, että määräysten
taustalla on kalmankelmeä virkamiesmalli, jossa työ
tarkoittaa paikalla olemista, ruumiillista läsnäoloa.
Ruumiillisuushan on hieno asia ja harva se päivä jonkinsorttisen
ilon ja nautinnon lähde, mutta akateemisen työn mittarina
ja valvonnan keinona ruumiillisuus on väärä keino.
Akateeminen työ tehdään omaehtoisesti, vailla hallintokulttuurin
puitteita, eikä esimerkiksi lukeminen (aivan, lukeminen,
sitä pitää edelleen tehdä ainakin joillakin
aloilla!) onnistu missään niin hyvin kuin kotosalla.
Yliopistojen työhuoneet ovat pääsääntöisesti
liian pieniä ja tuolit ovat tarkoitetut hallintovirkamiesten
kidutukseen. Pienet huoneet ovat vastenmielisiä paikkoja
laveaan ajatteluun, ja vaikka itse voisinkin ruumiillisesti ahtautua
standardikokoiseen työhuoneeseen, valtava egoni ei sinne
mahtuisi, puhumattakaan suurista ajatuksistani.
Työajan kontrollointi on yliopistojen hallintoväelle
mieleen, heillä itsellään kun on kiinteät
joskin joustavat työajat, ja näin ollen on ymmärrettävää
että yliopistossa kuin yliopistossa pulpahtaa esiin esityksiä
ruumiillisen huoneessa olemisen kontrolloimiseksi. Uudistusten
myötä yliopistot muuttuvat rangaistuslaitosten suuntaan,
jossa asukit määrätään huoneisiinsa läsnäolovelvollisuuttaan
suorittamaan. Tällaisten "uudistusten" vastustamisessa
ei sen enempää Lehtoriliiton, Tieteentekijöiden
liiton kun Professoriliitonkaan kannata luottaa hyvään
onneen, vaan toimia määrätietoisesti ja akateemisen
elämänmuodon etuja ajaen. Röyhkeys hyvänkin
onnen voittaa, kuten isäni tapasi sanoa. Ei niinkään
evästysmielessä, vaan kuvatessaan sitä millainen
tämä maailma on.
Akateemisen elämänmuodon ja työn arviointiin täytyy
riittää tulosten arviointi, ei se, hoidetaanko opetuksen,
tutkimuksen ja hallinnon kokonaisuus virka-aikana työhuoneessa.
Prosesseihin puuttuminen on tuhoisaa. Opetusta ja tutkimusta tehdään
yleensä sellaisella innolla, että siinä tarvitaan
työsuojelua suojaamaan esimerkiksi lehtoreita liialta työltä.
Hallinnollisten tehtävien suhteen pätee se, mitä
oppinut kolleega tapasi sanoa: "Asialliset hommat hoidetaan,
mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
" Eli on nurinkurista
odottaa opetuksen ja tutkimuksen palavasieluisilta ammattilaisilta
samanlaista paneutumista hallinnon kiemuroihin. Hallintoväen
tehtävänä on hoitaa hommansa ja olla läsnä,
sillä jonkunhan puhelimeenkin on vastattava.
Lehtorien ja muun opetusväen tehtävänä on
hoitaa hommansa ja olla työhuoneessaan vastaanottoaikanaan,
muina aikoina tavoitettavissa, mikä nykyisten viestintälaitteiden
avulla on helposti järjestettävissä. Opiskelijathan
näyttävät omaksuneen uuden teknologian mukanaan
tuomat mahdollisuudet, ja surutta surffailevat verkoissa opiskelutarkoituksessa,
vailla murhetta siitä, että joku ei fyysisesti ole jossakin
aika-avaruuden lokaatiossa. Millaisen viestin läsnäolopakko
antaa muualle yhteiskuntaan aikana, jolloin edistyksellinen työkulttuuri
ymmärretään alati vapaampana, sellaisena kuin mitä
akateeminen elämänmuoto luonnostaan on. Olemmeko vapaaehtoisesti
siirtymässä syrjään soihdunkantajan ja edelläkävijän
roolista? Voi meitä, jos näin käy.
Toivottavasti kevätaurinko haihduttaa taivaan tuuliin myrkylliset
työhuonerangaistukset, ja akateemiset ihmiset ymmärtäisivät
ottaa vastuunsa työyhteisönsä ja yhteiskunnan kehittämisestä,
ja rohkenisivat tulla siksi jota todella ovat, eli akateemisen
elämänmuodon esiintymiksi.
Akateemisen johtamisen kierrätystä
Akateemisen johtamisen vaatimaa rohkeutta olen aikaisemmin kevyesti
käsitellyt, ja näin keväällä, kun monia
asioita kuten autoja, ihmissuhteita ja vaatekertoja kierrätetään,
on aika taas tarttua johtamisen haasteisiin. Yliopistojen laitosjohtajiksi
valitaan perinteisesti ihmisiä, jotka nauttivat kaikkien
oppiaineiden
luottamusta, ja joiden tiedetään pyrkivän vallitsevan
tilanteen säilyttämiseen hinnalla millä hyvänsä.
Tässä on puolensa. Yhtäältä akateemiseen
elämänmuotoon kuuluu kiistattomana hyveenä perinteisten
rakenteiden säilyttäminen, koska se mikä on ollut,
on yleensä jatkossakin hyvää, olennaista ja tämän
vuoksi olevaista. Varovaisen säilyttävä laitosjohtaminen
on linjassa sen kanssa, että yliopistot ovat yksilön
elämää ja muutamaa vuotta tai vuosikymmentä
isommalla asialla, vaalimassa perinteitä jotka ylittävät
yhden yksilön tai sukupolven intressit. Toisaalta on onnetonta
katsoa aivan ponnettomia laitosjohtajia, jotka eivät uskalla
tehdä yhtään mitään, uudelleen organisoida
resursseja, linjata tutkimuksen ja opetuksen suuntaviivoja, tai
edes sanoa mitä ajattelevat. Johtaminen vaatii paitsi terävää
lähinäköä ja sumuvalon kaltaista kaukonäköä,
myös silkkaa rohkeutta ottaa riskejä ja tehdä päätöksiä
epävarmuuden vallitessa.
Turvallisin tie on yleensä se, jossa ei tehdä mitään
uutta, vaan annetaan vanhojen ratojen viedä sinne minne ollaan
ennenkin menty. Suuressa osassa akateemista elämänmuotoa
tämä on se järkevin päätöksentekokriteeri,
koska liiallinen kekseliäisyys ja uhkarohkeus on turmiollista
_ korkeakouluhallinnolliset ja -pedagogiset uudistukset puhuvat
puolestaan. Mutta toisinaan on aika ottaa riskejä ja avata
sellaisia tulevaisuuden polkuja, jotka eivät tule itsestään
tarjolle. Kuka osaakaan tasapainoilla näiden vaatimusten
maastossa? Äkkiseltään tulee mieleen, ettei ainakaan
yliopisto-opettajan tai -tutkijan kompetenssi anna sellaisenaan
valmiuksia akateemiseen johtamiseen, vaan laitosjohtajiksi pitäisi
valita niitä jotka osaavat johtaa, joilla on rohkeutta tehdä
päätöksiä ja kantaa vastuuta. Toisaalta ei
sekään oikein toimi, jos johtajana on ammattijohtaja,
jolla ei ole substanssin tuntemusta. Akateemisissa yhteisöissä
kun tuo substanssin tuntemus on yhteisön konstitutiivinen
ominaisuus, kuten oppinut kolleega tapasi sanoa.
Hyvää akateemista johtajaa täytyy siis etsiä
meidän omasta keskuudestamme. Yksi hyvän johtajan olennainen
piirre on rationaalisuus, eli sanatarkasti ottaen ja perinteitä
kunnioittaen kyky suhteuttaa asioita. Rationaalinen ihminen etsii
ja löytää kultaisen keskitien uudistamisen ja säilyttämisen
väliltä, osaa suhteuttaa yksittäisten työtovereiden
ilon- ja kiukunaiheita muihin vastaaviin, ja osaa suhteuttaa yhden
vuoden tapahtumat ja tulokset kymmenen vuoden saldoon. Hyvä
akateeminen johtaja luo kestävyyden aaltoja yhteisöihin,
joita muutoin riepottelevat lainvastaiset pätkäpestit.
Hyvä johtaja näkee ihmisissä olennaisen, eli heidän
sielunsa tai kuten nykyään on tapana sanoa, intellektuaalisen
kompetenssin, jonka kultivoimista silmälläpitäen
yliopistoissa ylipäänsä ollaan. Hyvä johtaja
osallistaa ja motivoi kaikki mukaan sielujen löytöretkelle,
eikä tee päätöksiä vain oppiaineiden
professoreiden pienessä piirissä.
Pistoja sydämessä?
Yliopistojen johtamiskulttuurit ovat ymmärrettävistä
syistä olleet hukassa, kun yliopistot eivät ole tienneet,
onko heillä enää lainkaan mahdollisuuksia tehdä
perustutkimusta vai pelkästään kehitellä uusia
markkinoitavia sovelluksia. Tässä mylläkässä
monelle laitoksella on jäänyt kahdentyyppisiä,
sub-optimaalisia johtajia: onnettomia ovimattoja, jotka keskittyvät
kiltisti olemiseen ja vastuun välttämiseen, sekä
ärjyviä pomottajia, jotka olisivat paremmin kotonaan
50-luvun sahalla kuin yliopistossa. Jos tunnet piston sydämessäsi,
voi olla että kuulut sub-optimaalisten johtajien joukkoon,
tai sitten yksinkertaisesti söit liikaa pekonia aamutuimaan.
Hyvät tavat ruokapöydässä ovat vain pikkuruinen
viipale hyvien tapojen kirjoa. Akateemisen elämänmuodon
muodollisuus ja historiallisen juonteet antavat hyvän kasvualustan
hyville tavoille, mutta vailla aktiivista kultivointia nämäkään
eivät kukoista. Tässä esimerkki. Minua kuten kaikkia
muitakin yliopistoihmisiä kalvaa jatkuvasti pelko, ettei
meidän teoksiamme lueta tarpeeksi laajalti ja intensiivisesti.
Tämän vuoksi olen hanakasti lähetellyt omia kirjojani
muiden iloksi, mutta vain varsin harvoin saanut kiitoskorttia
paluupostissa. Joko vastaanottajilla ei ole hyviä tapoja,
tai sitten kirjojeni sisältö ei anna aihetta kiitoskorttiin.
Jos tunnet taas piston sydämessäsi, niin nyt ei kannata
syyttää ylimitoitettua pekoniannosta, vaan ryhtyä
toteuttamaan samaa kampanjaa jolla peruskouluissakin on ollut
kovaa kysyntää: hyvät tavat kunniaan ja kiitoskortti
postiin, oli teksti miten vastenmielisen amatöörimäistä
tahansa. Jokainen meistä on joskus aloitteleva kirjoittaja.
Keskity olennaiseen
Oppineilta kolleegoilta kuulee kaikenlaista. Näin kesän
kynnyksellä tulee elävästi mieleen tokaisu, jonka
ilmoille töräytti yksi vapaan sivistystyön uranuurtaja:
alkaa mahla virrata vanhemmassakin puussa. Tämän kun
kajauttaa kevätauringon kärventämässä
oppiainepalaverissa, tunteja seisseen kahvin ja hikisten papereiden
seassa, niin jo saa ihmisten mielet keskittymään olennaiseen.
(painetun lehden s.30-32)
|