ACATIIMI 5/02 | tulosta | sulje ikkuna | |
|
AKAVAn vuoden 2001 työmarkkinatutkimuksen mukaan määräaikaisuus on yleisintä valtionhallinnossa, jossa lähes joka kolmas (30 %) on palkattu määräaikaiseen palvelussuhteeseen, naisista 38 % ja miehistä 23 %. |
Pääosa yliopistojen virkamiehiä koskevista virkamieslautakunnassa käsitellyistä tapauksista on johtanut siihen, että yliopisto on tuomittu maksamaan korvauksia työntekijälle laittomasta virkasuhteen katkaisemisesta.
Määräaikaisten osuuden kasvu yliopistoissa saattaa kiristyvän kilpailun tilanteessa johtaa siihen, ettei yliopistoihin saada tulevaisuudessa riittävästi pätevää henkilöstöä, koska ihmiset hakeutuvat mieluummin työtehtäviin, joissa palvelussuhdeturva on parempi. Jatkuva epävarmuus tehtävien jatkumisesta vaikuttaa työstä saataviin tuloksiin.
On erinomainen asia, että yliopistojen pätkätyöongelmaa
ollaan selvittämässä ja etsimässä keinoja epäkohtien
korjaamiseksi. Onhan pätkätöiden vähentämi
sessä ja niiden korvaamisessa pysyvillä työ- tai virkasuhteilla
kyse yliopistojen tuloskunnon parantamisesta sekä työssä
viihtymisen lisäämisestä.
Yliopistojen pätkätöiden osalta ongelmana mainitaan yleensä vain määräaikaisten suuri lukumäärä ja laittomat määräaikaisuudet. Kuitenkin erittäin suuri ongelma on myös määräysten lyhyys.
Vaikka määräysten kestosta ei ole mitään tutkimuksiin pohjautuvaa tietoa käytettävissä, tuntuu siltä, että määräykset ovat monesti aiempaa lyhyempiä. Aivan liian usein törmää siihen, että määräys on selkeästi lyhyempi kuin varsinainen tiedossa oleva projekti.
Liiton yliopistoissa työskentelevistä määräaikaisista työntekijöistä peräti 52,8%:lla palvelussuhteen pituus on korkeintaan vuosi. Neljäsosalla se on alle 10 kuukautta ja heidän joukossaan on runsaasti niitä, joilla määräykset ovat vain 1-3 kuukauden pituisia. Yli kolmen vuoden määräyksiä on vain runsaalla 20 prosentilla määräaikaisista. Edellä olevat luvut viestivät yliopistojen epäonnistuneesta henkilöstöpolitiikasta.
Näyttäisi siltä, että kaikissa yliopistoissa on monissa tapauksissa mahdollista siirtyä nykyistä pitempien määräysten antamiseen, jos vain halutaan. Kyse on kulttuurista, jonka muuttamiseen ei liene ylipääsemättömiä esteitä. Tavoitteeksi voitaisiin alkuvaiheessa ottaa se, ettei alle vuoden pituisia määräyksiä enää annettaisi, ellei se olisi aivan välttämätöntä.
Myös maan rajojen ulkopuolella on kiinnitetty huomiota yliopistojemme määräaikaisten asemaan. Huhtikuussa julkistettiin Suomessa suoritettua ulkopolitiikan ja turvallisuuskysymysten tutkimusta arvioineen kansainvälisen arviointiryhmän raportti. Erityistä huomiota sai sekä arvioinnissa että käydyssä keskustelussa nuorten tutkijoiden aseman parantaminen. Kansainvälinen työryhmä totesi ongelmaksi lyhytaikaiset työsuhteet ja epävarmuuden tulevaisuudesta, jolloin pitkäaikainen paneutuminen tutkimukseen kärsii.
Työntekijän sitoutuminen työyhteisöönsä on pitkissä määräyksissä parempi kuin lyhyissä. Pitkät määräykset motivoivat työntekijää työtehtäviensä hoidossa lyhyitä määräyksiä paremmin. Pitkät määräykset viestittävät työntekijälle, että työnantaja arvostaa häntä ja hänen osaamistaan. Pitempikestoisiin määräyksiin siirtyminen pienentäisi tarpeetonta hallintobyrokratiaa ja varmistaisi samalla määräaikaisten demokraattisia oikeuksia työyhteisössä.
Vaikka yliopistoissa annettujen määräysten pidentäminen on olennainen osa määräaikaisten väärinkäytön ehkäisyä, tulisi lähtökohtaisesti pyrkiä siihen, että työntekijät nimitettäisiin pysyviin palvelussuhteisiin aina, kun se on mahdollista.
Virkamieslainsäädäntö mahdollistaa virkojen perustamisen myös ulkopuolisella rahoituksella toimiville. Yliopisto voi nimittää työntekijän tällaiseen virkaan esimerkiksi toistaiseksi (pysyvästi).
Olisi tärkeätä, että tutkimussopimuksia neuvottelevat
yksiköt, joissa on ulkopuolisen rahoituksen tietty jatkuva taso,
vakinaistavat tutkimushenkilöstöstään sen osan, joka
on mahdollista suhteellisen riskittömästi vakinaistaa. Jos sitten
yksikön ulkopuolinen rahoitus tyrehtyy, tulisi yliopiston korvata
tutkijan palkkaus muista varoista yliopiston sisältä. Mikäli
kokoaikaisten virkojen perustaminen projektitutkijoille ei ole mahdollista,
tulisi joissakin tapauksissa harkita palkkausluokkiin sidoksissa olevien
osa-aikaisten virkojen perustamista.
Klaus Sundbäck
(painetun lehden s. 14-17)