Yliopistot, ammattikorkeakoulut ja alueet
Koulutusjärjestelmämme on ehyt kokonaisuus, jonka kaikkien
osien tasasuhtainen toimintakyky on noussut erityiseksi huolen
aiheeksi koulutuspolitiikassa. Budjettiraamien pitävyys ja
pysyvyys ovat antaneet asialle lisäpainoa. Yliopistoväenkin
lienee syytä tässä yhteydessä tarkastella
erityisesti ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen sekä niitä
ympäröivien alueiden vaadittua yhteistyön lisäämistä.
Ammattikorkeakouluhanke sai meillä alkunsa opistoinsinöörien
koulutuksen vahvistamispyrkimyksistä ja koko ala kulkee ulkomailla
usein "polytechnics"- nimikkeen alla. Onkin ollut siihen
nähden hämmästyttävää seurata hankkeen
leviämistä lähes kaikkeen toisen asteen koulutukseen.
Ilmiö saattaa olla enemmänkin tasa-arvokysymys kuin
tarkoituksenmukaisuusharkinnan lopputulos.
Kaikkien koulutuspoliittisten toimenpiteiden tavoitteena on varmaan
kansalaisten osaamistason nostaminen. Tämä voi tapahtua
kahtakin tietä: yhtäältä voidaan lisäkouluttaa
siihen erityisen hyvin kykeneviä henkilöitä tai
toisaalta voidaan lisätä koulutusta ns. massoille. Edellinen
lienee käytössä elinkeinoelämässä
ja jälkimmäinen tapa lienee demokratiassa lähestulkoon
ainut mahdollinen. Niinpä Suomessakin on päätetty
kouluttaa korkeakoulutasoisesti jopa 75 % ikäluokasta. Tämän
päätöksen toteuttamiseksi sitten syntyi laaja ammattikorkeakoululaitos.
Päätös sellaisenaan olisi muuten ollut käsitteellinen
mahdottomuus - keskimäärin kolmea syntyvistä neljästä
kansalaisesta ei pysty kouluttamaan korkeakoulutasoisesti - mutta
pari seikkaa auttavat ainakin aluksi sen läpiviennissä:
Ensiksi korkeakouluihin pyrkimässä oli huomattavan suuri
oppilassuma ja toiseksi ns. moninkertainen koulutus houkuttelee
edelleen. Opintojen keskeyttäminen näyttäisi sekin
tuhlaavan aloituspaikkoja.
Kansalaisten osaamistasoa voidaan toki nostaa vielä hyvin
koulutetun ulkomaisen työvoiman tuonnilla. Tähän
asti nähdyt esimerkit eivät rohkaisse odottamaan tästä
ratkaisua.
Kansallinen innovaatiojärjestelmä on oltava. Kyvyt
on saatava käyttöön. Ei liene kuitenkaan mahdollista,
että maassamme olisi ainakaan jatkossa huomattavan suuri
alikoulutettujen potentiaali. Yliopistoonkin voi päästä
monta tietä, jos vain haluaa - ja pystyy!
Alueellista innovaatiojärjestelmää on tarjottu
osaltaan myös yliopistojen kehitettäväksi. Perusteeksi
mainitaan mm EU- rahan hakeminen, jonka saamiseksi tulisi tehdä
aluetalkoilla hyvin perusteltu hakemus, tekijöinä alueen
yliopisto(t), ammattikorkeakoulut ja kunnat. Mahdollisesti juuri
tätä tarkoitusta varten on kiirehditty yliopistolakiin
uutta aluepykälää. Tulisi kuitenkin muistaa, etteivät
EU-tuet ole ikuisia automaatteja ja että Suomi joutuu niistä
maksamaan lopulta yli 100 %. Yliopistot sen sijaan ovat nimensä
(Universitas) mukaisesti kansainvälisiä ja toiminnallisesti
jopa EU:ta laajempia.
Ammattikorkeakoulut tarjoutuvat mukaan yliopistojen kansainväliseen
yhteistyöhön, kuten alueetkin, mm tarjotakseen elinkeinoelämälleen
paremman kasvuympäristön. Jos on halua tukea yliopistoissa
tehtävää perustutkimusta ja sen kansainvälistä
kilpailukykyä, niin tervetuloa joukkoon! Jos taas on tähtäimessä
saada nopeasti puristettua uusia sovelluksia perustutkimuksen
tuloksista, niin asia on ongelmallisempi. Yliopistoissa kehitetään
toki sovelluksiakin, muttei perustutkimuksen kustannuksella. Yhteys
perustutkimuksen tekemiseen juuri tekee yliopiston. Toivottavasti
ammattikorkeakoulut eivät ole yhteistyöhakuisia pelkästään
tästä syystä.
Ammattikorkeakoulujen kerrotaan haluavan ottaa myös professori-
nimikkeet käyttöön. Minunkin mielestäni tämä
olisi sopimaton toimenpide.
Aurinkoista kesää kaikille Acatiimin lukijoille!
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3)
|