Koko opintokaaren
kattava tuutorointi
Kohti koko opintokaaren kattavaa tuutorointia edetään
kehittämishankkeessa "Yliopisto-opetuksen kehittäminen
opettajien koulutuksen ja opiskelijoiden ohjausjärjestelmän
avulla" (OpOKe) yhteistyössä Joensuun, Kuopion
ja Oulun yliopistot sekä Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu.
Hankkeen tavoitteena on luoda opiskelijan koko opintokaaren kattava
ohjausmalli, jota niin hankkeen yhteistyöyliopistot kuin
muut yliopistot voivat hyödyntää suunnitellessaan,
toteuttaessaan ja arvioidessaan omaa opiskelijoiden ohjaustoimintaa.
Samaan tavoitteeseen tähtää myös toinen Oulun
ja Helsingin yliopistojen ohjaushanke "Tuella ja taidolla
- opintojen ohjauksen laatujärjestelmä".
Opiskelijoiden ohjausmalli luodaan eri yliopis- toissa toteutettavien
opiskelijoiden ohjauskokeilujen, ohjaajien koulutuksen, sekä
kokeilujen seurannan ja toimintatutkimuksellisen arvioinnin avulla.
Meneillään olevien ohjauskokeilujen (25) kirjo on koko
opintokaaren kattava. Hanke toteutetaan vuosina 2000-2003 ja sen
puolivälissä eri yliopistojen tuutorointikokeilujen
toimijat tapasivat Oulussa 13.-14.12.2001 yhteisillä tuutoroinnin
teemapäivillä jakamassa kokemuksiaan ja kehittämässä
uusia ideoita. Mukana päivillä oli sekä opettajia
että opiskelijoita useilta eri tieteenaloilta. Tämä
artikkeli toimii näiden
teemapäivien keskustelujen ja yhteisen työskentelyn
pohjalta muodostettujen kehittämishaasteiden ja käytännönläheisten
ideoiden yhteenvetona - näkymänä tulevaan.
Yliopisto-opiskelijan tuutoroinnilla tarkoitetaan opiskeluun,
opintoihin, oppimiseen, oppisisältöihin, opinnäytetyöhön
tai uravalintaan liittyvää opiskelijan ohjausta. Sen
tavoitteena on opiskelijan opintojen edistäminen sekä
itsenäisen toiminnan ja aktiivisuuden tukeminen opiskelijan
omista lähtökohdista käsin. Tuutorointi kohdentuu
oppiaineen tai koulutusohjelman osalta keskeisiin opintokaaren
vaiheisiin ja opintojaksoihin ja sen muodot ja mallit vaihtelevat
koulutusyksikön ja sen oppimiskulttuurin mukaisesti. Tuutorointi
lähtee liikkeelle ohjauksen tarpeen havaitsemisesta ja sen
tavoitteiden sopimisesta yhdessä ohjaajien ja opiskelijoiden
kanssa, mikä mahdollistaa parhaimmillaan eri ohjausmuotojen
luontevan vuorottelun opintopolun varrella ja ohjauksen toteuttajien
yhteydenpidon, yhteistyön ja vastuunjaon.
Saavutettavuudella otetta opintoihin
Opintojen alkuvaiheessa on tärkeää kiinnittää
huomiota opettaja- ja vertaistuutoroinnin saavutettavuuteen ja
kehittää niiden integroitumista toisiinsa. Tavoitteena
on muodostaa tuutoroinnista luonnollinen osa opiskelijoiden ohjausta
ja saada ohjaus osaksi yksikön arkipäiväistä
toimintaa - ohjaus koskee kaikkia opintoja ja muodostuu osaksi
yksikön toimintakulttuuria. Siksi ohjaajien ja ohjauksen
kehittäjien on tärkeää tuoda tuutoroinnin
vaikutuksia julki koko työyhteisölle, yksikön ja
myös yliopiston johdolle. Opintojen alkuvaiheessa tuutorointi
on mielekästä integroida johonkin opintojaksoon, jolloin
se saavuttaa parhaiten kaikki aloittavat opiskelijat ja osallistuminen
lisääntyy. Yhteisenä tapaamis- ja tiedotusfoorumina
heti opintojen alussa voivat toimia esimerkiksi laitoksen päivät,
joissa opiskelijat pääsevät tutustumaan yksikön
henkilökuntaan, opettajiin, ohjaajiin ja opiskelijoihin vapaassa
ilmapiirissä - tarjolla oleva tieto, tuki ja pienet tarjoilut
voivat houkutella opiskelijoita mukaan.
Tuutorin rooli ja vastuu sekä yhteistyön voima
Kehitettäessä opiskelijan ohjausta on tärkeää
pohtia yksikkökohtaisesti tuutoroinnin ja tuutoreiden roolia
ja selkiyttää sen tavoitetta ja tarkoitusta. Sekä
ohjattavilla opiskelijoilla, vertaistuutoreilla että opettajilla
tulee olla riittävän yhdenmukaiset näkemykset rooleista
ja käsitys vertaistuutorin asemasta. Tämä edellyttää
yhteistä keskustelua kaikkien tuutoroinnin parissa toimivien
kesken - tulee löytää yhteinen suunta ajatuksille,
suunnitelmille ja toiminnalle. Ohjattavien opiskelijoiden odotusten
ja mielipiteiden kartoittaminen antavat suuntaa tavoitteille,
mihin kannattaisi keskittyä. Yksikköön sopivat
ohjausmuodot löytyvät vasta yhteisen suunnittelun, toteutuksen
ja kehittämisen avulla. Myös työn- ja vastuunjakoa
on hyvä selkiyttää yhteistyöllä, tiedottamalla
ja koulutuksella sekä nostamalla tuutoroinnin arvostusta.
Arvostuksen lisääminen on monien tekijöiden summa,
jonka nostamiseksi on etsittävä omaan yksikköön
ja sen toimintaan sopivat tavat.
Opiskelijat ohjaajina - rekrytoinnin haasteet
Oppisisällöllisten vertaistuutoreiden rekrytoinnin
haasteena on löytää riittävä määrä
vapaaehtoisia, vastuuntuntoisia ja yhteistyökykyisiä
opiskelijoita, jotka ovat valmiita sitoutumaan ja kiinnostuneita
tuutoroinnin tuella toteutettavien kurssien aiheista ja sisällöistä.
Vertaistuutoroinnista tiedottaminen lisää sen tunnettavuutta
arvostettuna ja hyväksyttynä ohjauksen muotona ja helpottaa
tuutoreiden rekrytointia. Vertaistuutoroinnin voi kytkeä
myös opintoihin, jolloin tuutorina toimivat saavat siitä
opintoviikkoja. Koulutus voi olla tärkeä tuki ja "porkkana"
lähteä vertaistuutoriksi. Myös aikaisempien tuutoreiden
myönteisellä esimerkillä on merkittävä
vaikutus uusien tuutoreiden rekrytoinnissa.
Arviointi ja sitoutuminen - toiminnan jatkuvuuden tekijät
Tuutoroinnin kautta pyritään muuttamaan oppimiskulttuuria.
Oppimiskulttuurin muutos koskee sekä opetusta ja oppisisältöjä
että organisaation toimintakulttuuria. Yksiköiden johdon
tuleminen mukaan kokeiluihin ja sitoutuminen toimintaan on yksi
tuutoroinnin kehittämisen keskeisimpiä haasteita. Johdon,
ohjaajien ja opiskelijoiden yhteiset tapaamiset voivat toimia
kaikkien tuutoroinnin parissa mukana olevien tukena. Opiskelijoiden
kannalta on tärkeää, että ohjausmuodot kirjataan
yksikön opinto-ohjelmiin ja -oppaisiin. Tuutorointia ja sen
tarvetta arvioidaan yhdessä opiskelijoiden kanssa: mitkä
ovat opiskelun kannalta kriittiset vaiheet ja solmukohdat tai
vaativat kurssit? Tuutoroinnista tiedottamisen jatkuvuutta, kohdentamista
ja suuntaamista palvelee mm. ilmoitustaulu - yksikön "ohjauskartta",
jonka teemana on opiskelijoiden ohjaus ja josta löytyy tiedot,
kuka ohjaa ja missä asiassa selkeästi ja yksinkertaisesti.
Tiedotuksen taika
Tiedottamisen tärkeyttä on tuotu esille jo edellä
sekä tuutoroinnin saavutettavuuden, hyödyntämisen,
arvostuksen nostamisen että yksikön johdon sitoutumisen
edistämisen yhteydessä. Tuutoroinnin hyötyjä
voidaan tuoda esille tutkimusten, kyselyiden ja selvitysten avulla.
Tiedottamista palvelevat erilaiset teemapäivät ja opetuksen
seminaarit, joissa ohjauksen monimuotoisuus saadaan näkyville.
Yhteiset palaverit opetuksen alkaessa ja päättyessä
voivat toimia yksikön tiedotusfoorumina. Tiedottamisessa
on tärkeää korostaa, että tuutoroinnista on
hyötyä kaikille opiskelijoille ja siinä oppii paljon,
mm. ryhmätyötä ja se integroi tiedeyhteisöön
- se varmistaa ja tukee opiskelijan opintoja.
Koulutuksen keinot
Koulutus on yksi keino tuutoroinnin vakiinnuttamiseen ja sen
vaikutusten julki tuomiseen. Koulutuksessa on hyvä keskittyä
sekä ohjausmuotoihin että ohjauksen sisältöihin.
Koulutus voidaan toteuttaa mentoroimalla nuorempia tuutoreita
tai sisällyttämällä ohjauskoulutus uuden työntekijän
perehdyttämiseen. Jokaiselle tuutorointia toteuttavalle tulee
antaa mahdollisuus kouluttautumiseen ja oppimiseen. Tuutorointitoiminnasta
oppiminen auttaa opettajia oman ohjausmotivaation säilymisessä,
tuutorointiin innostumisessa ja siihen sitoutumisessa.
Koko opintokaaren kattavaan tuutorointiin
Tavoitteena koko opintokaaren kattavassa tuutoroinnissa on, että
ohjauksesta muodostuu opintojen etenemistä ja laadukkaampaa
oppimista edistävä kokonaisuus. Ohjauskokonaisuuden
toteuttamisessa vastuunjaolla on keskeinen merkitys. Kokonaisuutta
koordinoi esimerkiksi yksikön tai koulutuskokonaisuuden tuutorointiryhmä.
Eri vaiheissa opintoja (esimerkiksi alussa, keskivaiheilla ja
lopussa, opinnäytetyön ohjauksessa sekä tarvittavissa
kohdissa, kuten kenttäharjoittelun tai tietyn kurssin yhteydessä)
on omat tuutoroinnin vastuuhenkilöt. Vastuuhenkilöt
kuuluvat tuutorointiryhmään. Eri ohjausvaiheiden ohjaajilla
on omat työryhmät, joissa yhteistyö ja työnjako
sovitaan. Vastuut ovat selvillä: mitä kenellekin kuuluu.
Hankkeessa kehitettyjen tuutorointikäytäntöjen
on jo koettu edistäneen opintoja ja nostaneen opintojen tasoa
sekä parantaneen yleistä ilmapiiriä ja luottamusta
yksikkö- ja tiedekuntatasolla. Ohjauskokeiluja arvioidaan
hankkeen aikana jatkuvasti tutkimuksen avulla. Tutkimustulosten
ja palautteen julkituominen lisäävät tietoisuutta
tuutorointitoiminnasta ja sen hyödyistä kokeiluyksiköissä
ja laajemminkin.
Ohjauskokeilut ovat olleet käynnissä puolitoista vuotta.
Toimivia käytäntöjä on jo löydetty, ja
toiminta, seuranta, arviointi ja kehittäminen jatkuvat -
kohti koko opintokaaren kattavaa ohjausmallia. Kokeilujen tämän
hetken haasteita ovat tuutoroinnin saavutettavuus kaikille opiskelijoille,
toiminnan jatkuvuuden varmistaminen ja yksikön, johdon, opettajien
ja opiskelijoiden sitouttaminen toimintaan. Toimintakäytäntöjen
liittäminen osaksi opetus- ja tutkimustyön vuorottelevaa
yliopistotyön kenttää, riittävän laaja
ja monipuolinen toiminnasta ja sen onnistumisista ja kehittämiskohteista
tiedottaminen sekä tuutoroinnin arvostuksen nostaminen monin
eri tavoin haastavat yhteistyöhön - jotta tuutoroinnista
tulee yliopiston arjessa aidosti arvostettua toimintaa.
Tarja Olkkonen, Merja Vanhala, Oulun yliopisto,Tommi Haapaniemi,
Marjo Palovaara ja Ulla Voutilainen, Kuopion yliopisto
Lisätietoja:
(painetun lehden s. 13-15)
|