Resurssipula opettajaliikkuvuuden esteenä
Opettajavaihdon kehittäminen on yksi korkeakoulujen kansainvälistymisen
avaintekijöistä. Opettajavaihdon haasteina on sen vaikuttavuuden
lisääminen, järjestelmän laadullinen kehittäminen
sekä vaihdon määrällinen lisääminen.
Opettajavaihdon kehittämisen suurimpana esteenä on kuitenkin
viime vuosina kestämättömäksi käynyt
resurssitilanne.
Suomalaiset korkeakoulut kuuluvat Euroopan unionin Sokrates/Erasmus-ohjelman
aktiivisimpiin osallistujiin. Erasmus-ohjelman mahdollisuuksista
tunnetuin on opiskelijavaihdon tukeminen. Erasmus-ohjelmaan kuuluu
kuitenkin myös opettajavaihto. Vaikka myös opettajavaihdon
suhteen suomalaiset ovat olleet yksi kaikkein aktiivisimpia maita,
ovat opettajavaihdolle asetetut tavoitteet jääneet myös
Suomessa suurimmalta osin saavuttamatta. EU-tuen pudotessa tavoitteiden
saavuttaminen vaatii enenevässä määrin kansallista
rahoitusta.
Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen haasteet
Euroopan korkeakoulualueen muodostaminen, eli niin sanottu Bolognan
prosessi on saanut aikaan vilkkaan korkeakoulupoliittisen keskustelun
Euroopassa. Bolognan julistuksen keskeisenä tavoitteena on
liikkuvuuden lisääminen Euroopan korkeakoulualueen sisällä.
Koulutuspolitiikan merkitys on korostunut myös EU:n viime
aikaisissa linjauksissa, ja koulutus on nostettu merkittäväksi
tekijäksi kilpailukykyisen ja dynaamisen Euroopan rakentamisessa.
Lissabonin huippukokous asetti tavoitteeksi tehdä Euroopasta
maailman kilpailukykyisin tietoon ja osaamiseen perustuva talousalue.
Tulevaisuuden uhkakuvana on, että suomalaiset korkeakoulut
eivät kykenisikään tarjoamaan maailmalla arvostettuja
ja tunnustettuja tutkintoja ja houkuttelevia tutkimusympäristöjä.
Jotta näin ei kävisi, opetusministeriön strategia
korostaa, että myös korkeakouluyhteisön tulee olla
kansainvälinen ja kansainvälisyyden vaatimukset on huomioitu
koulutuksen sisällöissä. Tutkijoiden, opettajien
ja opiskelijoiden liikkuvuus on paitsi merkittävä osa
yliopistojen voimavarojen rakentumista, myös laadunvarmistuksen
kannalta tärkeä elementti. Opetusministeriö asettaakin
tavoitteeksi, että ulkomailta Suomeen tulevien tutkinto-opiskelijoiden
määrän tulisi nousta huimasti, samoin koko opiskelijavaihdon
volyymi tulisi liki kaksinkertaistaa. Tutkijakouluissa strategian
mukaan tulisi opiskella vähintään 15 prosenttia
ulkomaalaisia ja ulkomaisten opettajien määrä Suomessa
pitäisi jopa kaksinkertaistua nykytilanteeseen verrattuna.
Strategiassa myös ehdotetaan, että kaikkiin tutkintoihin
kuuluisi olennaisena osana kansainvälistymisjakso joko kotimaassa
tai ulkomailla monikulttuurisuustaitojen edistämiseksi.
Opettajavaihto tukee opiskelijavaihtoa
Opetusministeriön kansainvälisen strategian mukaan
Suomeen tulee houkutella lisää ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita.
Heitä varten tarvitaan vieraskielistä opetusta. Opettajavaihto
on merkittävä keino lisätä vieraskielistä
opetustarjontaa. Muista eurooppalaisista korkeakouluista saadaan
myös virikkeitä opetuksen kehittämiseksi Suomessa.
Opetusvaihtojen aikana suunnitellaan ja toteutetaan monesti myös
muuta korkeakoulujen välistä yhteistyötä:
opiskelijavaihtoa, koulutus- ja tutkimushankkeita. Korkeakoulujen
kansainvälisessä kilpailussa profiloituminen nousee
tärkeäksi menestystekijäksi. Profiloitumisen tueksi
tarvitaan kansainvälisiä yhteistyöverkostoja, joiden
rakentaminen ja ylläpito vaatii henkilökohtaista yhteydenpitoa.
Opettajavaihto perustuu vastavuoroisuuden periaatteelle. Mitä
suurempi määrä suomalaisia opettaa ulkomailla,
sitä enemmän saadaan eurooppalaisia opettajia Suomeen.
Opettajavaihdon kautta voidaan tuoda opintoihin OPM:n strategiassa
peräänkuulutettu kansainvälinen ulottuvuus niille
opiskelijoille, jotka eivät osallistu opiskelijavaihtoon.
Sellaisilla aloilla, joilla kansainvälinen yhteistyö
on vielä vähäistä, on paras tapa sen laajentamiseen
saada alan opettajat henkilökohtaisesti mukaan kansainvälistymään.
Opettajavaihto on hyvä tapa aloittaa kansainvälinen
koulutusyhteistyö. Ammattikorkeakouluille opettajavaihtoon
suhteellisesti vieläkin tärkeämpi kuin yliopistoille,
joilla tutkijavaihto ja kansainväliset tieteelliset tapaamiset
muodostavat suuren osan kansainvälistymisestä.
Kuvio 1. Suomen saaman EU-tuen määrä
(Lähde: CIMO) |
Sorbonnen-Bolognan prosessin myötä Suomenkin yliopistoissa
ollaan mahdollisesti siirtymässä kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään.
Tämä asettaa opiskelijavaihdon uusien haasteiden eteen:
opiskelijavaihdon mahduttaminen kumpaankaan vaiheeseen on hankalaa
ellei mahdotonta, mikäli vaihto ei suuntaudu sellaiseen kohteeseen,
jonka opetuksesta, annettavista kursseista ja niiden vastaavuuksista
on olemassa tarkat ennakkotiedot. Laitosten välinen opettajavaihto
mahdollistaa tähän edellytyksenä olevien, tiiviiden
yhteistyöverkostojen rakentamisen. Opettajavaihto tukee merkittävällä
tavalla opiskelijavaihtoa.
Opetusministeriön kansainvälisessä strategiassa
todetaan myös, että opettajavaihtoa on yksinkertaisesti
liian vähän. Tavoitteeksi vuoteen 2010 mennessä
asetetaan ulkomaisten opettajien määrän kaksinkertaistaminen.
Tämä ei kuitenkaan onnistu ilman huomattavaa resurssien
lisäämistä. Kiinnostusta opettajavaihtoa kohtaan
yliopistoissa on, mutta rahaa ei.
Vaihdon resurssit kurjassa jamassa
Opettajavaihdolla tarkoitetaan vähintään viikon
tai 8 opetustunnin mittaista opetusjaksoa eurooppalaisessa korkeakoulussa.
Opetusjakson tulee olla osa korkeakoulun tavanomaista koulutusohjelmaa,
irrallisia vierailuluentoja ei tueta. Korkeakoulut sopivat vaihdosta
kahdenvälisellä sopimuksella partnerikorkeakoulunsa
kanssa. CIMO myöntää korkeakouluille rahoitusta
ohjelman ehdot täyttäviin suomalaisten opettajien vaihtoihin.
Tukisumma maksetaan kerralla korkeakoululle, joka maksaa yksittäiset
vaihdot. Muualta Suomeen tulevat opettajat saavat tukea lähtömaastaan.
Suurin osa toteutuneista Erasmus-opettajavaihdoista on noin viikon
mittaisia, eli hyvin lähellä minimirajaa. Yhden vaihdon
kustannukset (matka- ja majoituskulut, päivärahat) riippuvat
tietysti suuresti sekä kohdemaasta että vaihdon kestosta,
mutta keskimääräisen, reilun viikon mittaisen vaihdon
kustannukset ovat noin 1150 euroa.
Opetusministeriön kansainvälisen toiminnan strategiassa
todetaan, että opettajavaihtojen määrä ei
ole kehittynyt toivotulla tavalla. Rahoitusongelmat mainitaan
yhtenä tärkeimmistä esteistä vaihtojen toteutumiselle.
Rahoitusongelman syyt ovat kahtalaiset: toisaalta Erasmus-ohjelman
rahanjakojärjestelmän muuttuminen on vähentänyt
Suomessa opettajavaihtoon käytettävissä olevan
EU-tuen määrää, toisaalta yliopistojen 90-luvulla
heikentynyt perusrahoitustilanne on vaikeuttanut laitosten ja
yliopistojen mahdollisuuksia itse panostaa opettajavaihdon kustannuksiin.
Euroopan komissio rahoitti opettajavaihtoa keskitetysti aina
lukuvuoteen 1999-2000 asti, josta lähtien tuki on hajautettu
Sokrates II -ohjelmapäätöksen mukaisesti kansallisten
toimistojen maksamaksi. Ennen hajautusta tuesta kilpailtiin Euroopan
tasolla, ja kunkin maan korkeakoulujen aktiivisuus määräsi
tuen suuruuden. Kansallistettu tuki puolestaan on kiintiöity
kullekin jäsenmaalle. Tämä merkitsi voimakasta
pudotusta Suomen opettajavaihtomäärärahoihin. Vuotuisen
EU-tuen määrä on lukuvuodesta 1997-1998, eli vain
viidessä vuodessa laskenut 156 873 euroa. Yhtä opettajaa
kohti käytettävissä oleva raha oli viime vuonna
vain 40 % kolmen vuoden takaisesta. Kun vuonna 1997 EU vielä
korvasi yhden vaihdon kustannuksia 955 eurolla, oli tukisumma
vaihtoa kohti viime lukuvuonna enää 387 euroa.
Opettajavaihdon kasvavien määrien kustannukset korkeakouluille
olivat siten viime lukuvuonna jo yli 500 000 euroa vuodessa korkeammat
kuin vain kolme vuotta sitten. Opettajavaihdon volyymin kaksinkertaistamisesta
aiheutuisi näin laskettuna vuosittain jopa 900 000 euron
lisäkustannukset korkeakouluille, maakohtaisesti kiintiöity
EU-tuki kun ei jatkossakaan seuraa vaihtomäärien kehitystä
vaan sen kokonaissumma tulee pikemminkin laskemaan.
Suomalaisista korkeakouluista vaihtoon lähtevien opettajien
määrä on kuitenkin yliopistojen ja jopa yksittäisten
opettajien oman panoksen ansiosta lisääntynyt vuosi
vuodelta. Tehostamismahdollisuutta ei opettajavaihdossa ole, sillä
vaihtojen keskimääräinenkin kesto on jo nyt hyvin
lähellä minimirajaa, ja käytetyt rahat menevät
täysimääräisesti vaihdosta opettajalle aiheutuneisiin
aitoihin kustannuksiin. Opettajavaihdossa on käytännössä
kyse virkamatkasta, sillä Erasmus-vaihdossa kukin opettaja
nauttii vaihdon ajan palkkaa omasta korkeakoulustaan eikä
saa opetuksestaan erillistä palkkiota. Viime vuosien "tehostaminen"
on jo aiheuttanut vaihtoaikojen epätarkoituksenmukaista lyhentymistä
sekä vaihdon kustannusten siirtymistä opettajien itsensä
maksettaviksi. EU:n tuen riittäessä vain murto-osaan
vaihdon todellisista kustannuksista, useilla laitoksilla resurssitilanteesta
johtuen opettajan vaihtoehdoiksi usein jäävät joko
virkamatkan kustannusten osittainen kattaminen omasta pussista
tai vaihtosuunnitelmasta luopuminen. Tilanne on kestämätön.
Vaihdossa olleiden opettajien antaman palautteen mukaan vaihtoaikojen
pidentäminen olisi yksi järjestelmän tärkeimmistä
kehittämiskohteista, ja vastaavasti tärkein syy vaihtosuunnitelman
peruuntumiseen on ollut juuri rahoituksen puute.
Kansallisessa strategiassa kaavailtu opettajavaihdon merkittävä
lisääminen vaatisi selkeää kansallisen tason
lisäpanostusta. EU-tuen on tarkoitus kattaa osa opettajavaihdon
kustannuksista. Kustannusten jakautumisen osalta opettajavaihtoa
voisi hyvin verrata opiskelijavaihtoon, jossa Erasmus-ohjelman
EU-tuen lisäksi liikkuvuudesta aiheutuvia lisäkustannuksia
katetaan CIMOn kautta kanavoitavalla kansallisella rahoitusosuudella.
Lisäksi yliopistot itse osallistuvat vaihdon järjestämisen
kustannusten kattamiseen. Vastaava kolmijako rahoituksessa olisi
opettajavaihdonkin kannalta tarkoituksenmukainen.
Opettajavaihtoa kehitettävä yhteistyössä
Rahoituksen puute ei ole kuitenkaan ainoa opettajaliikkuvuuden
esteistä. Yliopiston opettajavaihtoon liittyy lukuisia ongelmia
ja haasteita joita ovat esimerkiksi erilaiset hallinnolliset epäkohdat
ja kehittämistarpeet. Opetusvierailun valmistelu vieraskielisine
luentoineen ja materiaaleineen vie paljon aikaa. Tämä
pitäisi pystyä huomioimaan työsuunnitelmissa etukäteen.
Tästä työstä pitäisi myös palkita
lisäämällä kansainvälisen opetuskokemuksen
painoarvoa virantäytöissä. Opettajavaihdon toteuttamisessa
on myös laadullisia haasteita: miten opettajavaihto voisi
parhaalla mahdollisella tavalla lisätä korkeakoulujen
kansainvälistymistä? Opettajavaihdon on oltava luonnollinen
osa yliopiston henkilöstöpolitiikkaa ja laitoksen käytännöllistä
työskentelyä ja täten oleellinen osa yliopiston
kansainvälistä toimintaa. Opettajavaihdon vaikuttavuutta,
sen yhteyttä sekä opiskelijavaihtoon että yliopistojen
tutkimustoimintaan tulee kehittää.
Yliopistojen opettaja- ja tutkijakuntaa edustavat henkilöstöliitot,
Suomen ylioppilaskuntien liitto, Suomen yliopistojen rehtorien
neuvosto ja kansainvälisen henkilövaihdon keskus CIMO
ovat yhdessä pohtineet keinoja opettajavaihdon kehittämiseksi
ja yllämainittuihin haasteisiin vastaamiseksi. Yhteinen näkemyksemme
kuitenkin on, että ongelmista akuutein on rahoituksen niukkuus.
Ilman tämän ongelman poistamista ei Opetusministeriön
asettamia, tärkeiksi kokemiamme tavoitteita voida saavuttaa.
Lukuvuosi
|
EU-tuki
(euroa) |
Lähteneitä opettajia |
Laskennallinen tuki/opettaja |
Vaihdon laskennalliset (euroa) kokonaiskustannukset |
1997-1998
1998-1999
1999-2000
2000-2001
2001-2002
|
474 820
472 577
403 180
324 739
317 947
|
497
580
772
838
ei vielä tiedossa
|
955
815
522
387
ei vielä tiedossa
|
571 550
667 000
887 800
963 700
ei vielä tiedossa
|
Taulukko 1. Suomesta Erasmus-vaihtoon
lähteneet korkeakouluopettajat ja vaihdon tukemiseen
käytössä olleet varat.
Apurahat on jaettu CIMO:n päätöksin lukuvuodesta
2000-2001 lähtien. Vaihdon laskennalliset kokonaiskustannukset
on laskettu arvioimalla yhden vaihdon kokonaiskustannuksiksi
1150 euroa. Lähde: CIMO
|
(painetun lehden s. 17-19)
|