Miksi yliopisto ei välitä työntekijöistään?
Tampereen yliopiston tieteentekijät järjesti toukokuun
lopulla keskustelutilaisuuden otsikolla "Miksi yliopisto
ei välitä työntekijöistään? Rekrytointi
ja uran mahdollisuus". Varapääluottamusmies, sosiologian
yliassistentti Merja Kinnunen johdatteli keskusteluun kysymällä
"miten on mahdollista, että ihmistiedon, sosiaalisen,
yhteiskunnallisen, talous-, tiedottamisen, hallinnon, terveyden,
kulttuurin, työelämän, sukupuolen, kasvatuksen,
historian, ympäristön ja politiikan tiedon ammattilaiset
saavat aikaiseksi työpaikan, jossa sosiaaliset suhteet ovat
herruussuhteita, jonka hierarkia muistuttaa sääty-yhteiskuntaa
ja jossa terveys merkitsee sairastumista".
Tampereen yliopiston rehtori Jorma Sipilä kiinnitti
yleisön huomion mm. rekrytointiin ja urakehitykseen. Sipilän
mukaan kaikki lienevät yhtä mieltä siitä,
että henkilöstö on yliopiston ydinresurssi. Tästä
on kuitenkin vielä pitkä matka siihen, että "henkilökunnan
rekrytointi, valikointi, motivointi ja sen valmiuksen kehittäminen
olisivat ansaitsemassaan asemassa". Virantäytön
kysymys esimerkiksi yliassistenttien kohdalla kuuluu, halutaanko
virkaan pätevin tutkija vai henkilö, joka hoitaa parhaiten
virkaan kuuluvat tehtävät. Sipilän mielestä
yliopistossakin tulisi katsoa henkilön menneisyyden lisäksi
myös tulevaisuuteen, kuten työnantajat yleensä
tekevät.
Urakehitys voi yliopistolla olla paljolti sattumasta ja suhteista
kiinni. Sipilä otti vertailukohdaksi Englannista tutun mahdollisuuden,
jossa alemmassa yliopistovirassa voi edetä professoriksi
osoittamalla pätevyytensä. Siten jatkuvan hakuruljanssin
sijasta tieteentekijän olisi parempi mahdollisuus keskittyä
itse tutkimiseen ja opettamiseen.
Työelämän tutkija Antti Saloniemi pohti
psykologista sopimusta yliopistossa. Työyhteisön tulisi
olla ennakoitavissa. Nykyinen työsuhteiden määräaikaisuus
luo epävakautta, mutta tämä ei Saloniemen mukaan
estä kehittämästä yliopistoa työpaikkana.
Hankaluutena on, että yhteisön hallittavuus usein kärsii
"tieteelliseen totuuteen" pohjautuvista vallan käytännöistä,
jotka kulminoituvat viranhauissa. Saloniemi korosti sitä,
että intressit eivät ole kaikilla tieteentekijöillä
samat: on eri asia työskennellä esimerkiksi yhteiskunta-
tai humanistisissa tieteissä, jossa työntekijöistä
ei kilpailla yksityisen sektorin kanssa, kuin kauppa- tai lääketieteissä,
jossa näin tehdään. Tämä aiheuttaa Saloniemen
mielestä paineita myös edunvalvontaan.
Yhteisö ja yhteisöllisyys olivat Suomen Akatemian
tutkija Suvi Ronkaisen puheenvuoron aiheena. Hän peräsi
sitä, miten yliopisto sitouttaa tutkijat yliopistoon. Esimerkiksi
toistuva sattumanvaraisuus viranhauissa ja -täytöissä
rikkoo helposti psykologisen sopimuksen, jolla tutkija-opettajat
voisivat kiinnittyä yhteisöön. Onhan juuri näennäisesti
irrallisen tutkija-opettajien joukossa paljon "haamuja",
jotka muun muassa hoitavat suuren osan yliopiston koko opetuksesta
- tuntiopetuksena. Professori Mikko Lehtonen jatkoi yliopistokulttuurin
sisällöistä ja kuvasi yliopistoa feodaali- ja reaalisosialistisen
valtion metaforilla. Eri tieteenalat muodostavat läänityksiä
linnanherroineen, ja koko organisaation tasolla todellisuus estetisoidaan,
jolloin se miltä asiat näyttävät nousee tärkeimmäksi.
Työntekijäin on sisäistettävä ns. hiljainen
tieto, jolla yliopiston näkymätöntä kulttuuria
uusinnetaan. Lehtonen ehdottikin pitkälle julkilausumattoman
kulttuurin vastapainoksi uusien työntekijöiden perehdyttämiskoulutusta,
jossa yliopiston normit ja toimintavat tuotaisiin esiin.
Alustusten jälkeen seurasi vilkas keskustelu, jossa pohdittiin
konkreettisia keinoja esimerkiksi rekrytoinnin parantamiseksi.
Keskusteluun osallistui 55 tutkimuksesta ja opetuksesta kiinnostunutta.
Kirsti Lempiäinen
TATTE:n vpj
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 26)
|