Yliopistokeksintöehdotus vaatii
korjausta ja keskustelua
Immateriaalioikeudet ovat nyt esillä eri
yhteyksissä. Tekijänoikeuksista on annettu lausuntoja. Yliopistokeksintöryhmä
esittää tuoreessa mietinnössä yliopistoissa tehtäviin
keksintöoikeuksiin eräitä muutoksia. Mietintöön
sisältyy myös muunlaisia ehdotuksia. Työryhmän ehdotuksissa
on korjattavaa.
Immateriaalioikeudet eli aineettomat oikeudet jaetaan tavallisesti kahteen
pääryhmään: teollisuusoikeuksiin ja tekijänoikeuksiin.
Tekijänoikeudessa erotetaan tavallisesti varsinainen tekijänoikeus
ja niin sanotut lähioikeudet eli esimerkiksi esittävän
taiteilijan oikeus suorituksiinsa. Teollisuusoikeuksia ovat mm. patentti-,
tavaramerkki- ja mallioikeus.
Tekijänoikeudet
Tekijänoikeustoimikunnan mietintö Tekijänoikeudet tietoyhteiskunnassa
on ollut liitoissa lausunnolla. Mietintöön sisältyvät
ehdotukset eivät merkitse kovin olennaisia muutoksia yliopistoille,
tutkimustoiminnalle tai tutkijoille.
Tekijänoikeuksien uudistukseen liittyen selvitellään työ-
ja virkasuhteeseen kuuluvia tekijänoikeuksia. Asianomaiset järjestöt
ovat lausuneet selvitysmiehelle käsityksensä tästä.
Selvitysmies jättää raporttinsa viikolla 24. Tätä
kirjoitettaessa asian on siis auki.
Yliopistolain muutosehdotus
Kauppa- ja teollisuusministeriön (KTM) asettama yliopistokeksintötyöryhmä
julkaisi 3.6.2002 mietintönsä. Siinä ehdotetaan yliopistoissa
tehtyjen keksintöjen oikeuksiin eräitä muutoksia sekä
tehdään muunlaisia ehdotuksia. Jäljempänä tässä
kirjoituksessa käsitellään tätä mietintöä.
Yliopistot kuuluvat opetusministeriön hallinnonalaan. On harvinaista,
että toisen ministeriön asettama työryhmä käsittelee
toisen ministeriön hallinnonalaa niin perusteellisesti ja laajasti
kuin nyt on tehty yliopistokeksintötyöryhmän mietinnössä
ja siihen sisältyvissä ehdotuksissa.
Nykyisen yliopistolain mukaan yliopistojen tehtävänä on
edistää vapaata tutkimusta ja antaa siihen perustuvaa ylintä
opetusta sekä kasvattaa nuorisoa. KTM:n työryhmä ehdottaa
yliopistolakiin lisäystä, että hoitaessaan tehtäviään
yliopistojen tulee toimia vuorovaikutuksessa ympäröivän
yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten yhteiskunnallista
vaikuttavuutta.
Tämä työryhmän yliopistolain lisäysehdotus ei
poikkea olennaisesti käytännössä jo vallitsevasta
tilanteesta. Eksplisiittisesti lakiin kirjattuna lisäyksenä
sillä saattaa olla kuitenkin myös muunlaisia vaikutuksia, joita
työryhmä ei näyttäisi lainkaan miettineen. Professoriliitossa
esimerkiksi tullaan pohtimaan, onko ehdotetulla lakimuutoksella heijastusvaikutusta
säädöstasolla professorien valintaperusteisiin ja tehtäviin.
Keskustelu yliopistojen taloudellisesta ja oikeudellisesta autonomiasta
on käynnistetty lähinnä Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston
aloitteesta. Asiasta on rehtorien neuvoston tuore raportti Yliopistojen
taloudellinen autonomia. Aiheesta on hyvä käydä myönteistä
keskustelua.
Tähän asti opetusministeriö on suhtautunut yliopistojen
autonomian lisäämispyrkimyksiin melko pidättyväisesti.
On jopa kysytty, "missä on pihvi". Nyt myös KTM:n
työryhmä ehdottaa, että yliopistojen taloudellista ja oikeudellista
autonomiaa budjetin ulkopuolelta saatavien varojen käytössä
lisätään. Ehdotuksen mukaan yliopistot saisivat näihin
varoihin itsenäisen oikeustoimimahdollisuuden ja puhevallan. Mielenkiintoinen
asetelma, johon voidaan suhtautua ennakkoluulottomasti.
Muutosehdotus keksintöoikeuteen yliopistoissa
Yliopistokeksintötyöryhmän ehdotuksen mukaan yliopistojen
tutkimus jaettaisiin toisaalta vapaaseen tutkimukseen sekä toisaalta
tilaustutkimukseen ja yhteistutkimukseen. Vapaan tutkimuksen perusteella
syntyvien keksintöjen oikeudet kuuluisivat nykyiseen tapaan lähtökohtaisesti
keksijälle (=tutkijalle).
Yhteistutkimuksessa ja tilaustutkimuksessa yliopistolla on oikeus ottaa
itselleen oikeudet tutkimuksessa syntyviin keksintöihin. Käytännössä
tämä merkitsisi, että suoraan lain nojalla keksintöoikeudessa
tapahtuisi nykyiseen nähden muutosta. Tähän asti on edellytetty,
että tutkija sopimuksen perusteella luovuttaa oikeudet yliopistoille.
Tutkimuksen jakamista keksintöoikeutta synnyttävänä
tekijänä vapaaseen tutkimukseen ja muunlaiseen tutkimukseen
tulee keskustella. Eräät kannanmäärittelyt voivat
osaltaan riippua siitä, miten asia kokonaisuudessaan etenee ja minkälaisia
muutoksia työryhmän ehdotuksiin on muutoin mahdollisesti tulossa.
Nurinkurinen todistustaakka
Yliopistojen päätehtävänä tulee olla edelleen
vapaa tutkimus ja siihen perustuva ylin opetus.
Tämän kanssa on hyvin johdonmukaista, että yliopistotutkimus
kuuluu vapaaseen, ellei muuta osoiteta. Yliopistokeksintötyöryhmä
näkee asian kuitenkin nurinkurisesti. Se ehdottaa todistustaakkasäännöksessä,
että se, joka väittää keksinnön syntyneen vapaassa
tutkimuksessa on velvollinen näyttämään väitteensä
toteen. Tällainen lähestymistapa on osaltaan kääntämässä
yliopistojen tehtäviä päälaelleen.
Keksintöilmoitus - julkaisuoikeus
Työryhmän ehdotuksessa lähdetään hyvin kategorisesti
siitä, että keksijän on välittömästi tehtävä
yliopistolle keksintöilmoitus, kun hän tekee patentilla suojattavissa
olevan keksinnön. Yliopistojen ottaessa itselleen oikeudet keksintöön
seuraa tästä julkaisuoikeutta koskevia rajoituksia. Tällainen
näyttäisi koskevan myös vapaassa tutkimuksessa syntynyttä
keksintöä.
Työryhmän ehdotus keksintöilmoituksesta ja julkaisuoikeuden
rajoituksesta on liian ehdoton. Pohdittaessa asiaa tulee koko ajan olla
mielessä ajatus yliopiston ja tutkijoiden perustehtävistä
ja niiden priorisointijärjestyksestä. Tutkijoiden tulee voida
päättää julkaisemisesta ehdotettua enemmän.
Korvausjärjestelmä
Yliopistokeksintötyöryhmän ehdotukset merkitsisivät
yliopistotutkijoiden oikeusasemaan muutosta, jota ei voida tehdä
ilman korvausjärjestelmän tarkastelua. Tässä tarkastelussa
työryhmä ei ole onnistunut kaikilta osin.
Keksijällä on oikeus saada kohtuullista korvausta, kun yliopisto
ottaa oikeudet keksintöön. Kohtuullisena korvauksena on ehdotuksen
mukaan pidettävä kahta kolmasosaa yliopiston keksinnöstä
saamasta tuotosta. Korvauksen määräytymisperusteesta tulee
keskustella.
Työryhmän ehdotus keksintöilmoituksen tekemisestä
merkitsisi tutkijakunnalle uutta lakisääteistä velvollisuutta,
josta jo sinänsä tulee maksaa korvausta. Tätä työryhmä
ei kuitenkaan esitä, vaikka työryhmän aikaisempiin luonnoksiin
tällainen ilmoituskorvaus sisältyikin. Asianmukaiseen keksintöilmoitukseen
kytkettävällä korvauksella olisi sitä paitsi kannustavaa
vaikutusta ilmoituksen tekemiseen.
Väärä viesti
Yliopistokeksintötyöryhmän ehdotuksessa laiksi oikeudesta
korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin käsitellään
yliopistoja ja ammattikorkeakouluja samalla tavalla. Ammattikorkeakoulut
mainittaisiin lakitasolla vapaan tutkimuksen yhteydessä. Tämä
on väärä viesti.
Ammattikorkeakoulujen ottaminen ylipäätänsä ehdotettuun
lakiin on tarpeetonta ja hämärtäisi osaltaan korkeakoululaitoksen
duaalimallia, joka ainakin virallisen fraseologian mukaan on edelleen
tavoite.
Ammattikorkeakoulujen sisällyttäminen yliopistokeksintötyöryhmän
mietintöön ja ehdotuksiin näyttäisi sitä paitsi
mahtuneen huonosti työryhmän toimeksiannon puitteisiin.
Yleisarvio
Yliopistokeksintötyöryhmän ehdotuksia ovat edeltäneet
muunlaiset selvittelyt ja keskustelut eri yhteyksissä.
Yleisarvio yliopistokeksintötyöryhmän mietinnöstä:
huonompiakin ehdotuksia on asiasta tehty, mutta monet ehdotuksista vaativat
korjausta ja keskustelua.
Jorma Virkkala
6.6.2002
(painetun lehden s. 11-12)
|