Ketjutetut määräaikaiset
virkasuhteet
- laillisia vai laittomia
Valtion virkamieslain 56 §:n 1 momentin mukaan virkamiehellä,
joka ilman 9 §:n 1 tai 2 momentissa säädettyä perustetta
on nimitetty määräajaksi tai ilman pätevää
syytä toistuvasti peräkkäin nimitetty 9 §:n 1 tai
2 momentin nojalla määräajaksi, on oikeus virkasuhteen
virastoon päättyessä sen vuoksi, ettei häntä
enää nimitetä tämän viraston virkamieheksi, saada
virastolta vähintään kuuden ja enintään 24 kuukauden
palkkaa vastaava korvaus.
Virkamieslain 9 §:n 1 momentin mukaan virkamieheksi voidaan nimittää
määräajaksi tai muutoin rajoitetuksi ajaksi, jos työn
luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkaan kuuluvien tehtävien hoidon
väliaikainen järjestäminen tai harjoittelu edellyttää
määräaikaista virkasuhdetta. Virkaan voidaan 2 momentin
mukaan nimittää määräajaksi tai muutoin rajoitetuksi
ajaksi, jos viran luonteeseen tai viraston toimintaan liittyvä perusteltu
syy sitä vaatii.
Edellä mainituista syistä tulkinnanvaraisin on työn luonne.
Kun määräaikaista virkasuhdetta käytetään,
on työn luonne helppo laittaa syyksi, kun ei oikein tiedetä,
voiko määräaikaista virkasuhdetta käyttää
vai ei.
Kävin läpi 74 virkamieslautakunnalle esitettyä korvausvaatimustapausta
vuosilta 1995-2001 (virkamieslain muutos 1.12.1994, joten ensimmäiset
korvaushakemukset vuodelta 1995). 74 tapauksesta korvausta määrättiin
maksettavaksi 36 tapauksessa ja korvausvaatimus hylättiin 38 tapauksessa.
Virkamieslautakunnan päätöksestä voi valittaa Korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. Osassa tapauksista olikin valitettu KHO:een; muutamassa
tapauksessa päätös muuttui KHO:ssa.
Yliopistot ovat valtion laitoksista johtavia pätkätyönantajia.
Tämä näkyi myös korvausvaatimustapauksissa. 74 tapauksesta
yliopisto oli työnantajana 44:ssä. Yliopistojen osalta 26 tapauksessa
yliopisto määrättiin maksamaan korvausta ja 18 tapauksessa
korvausvaatimus hylättiin. Eniten korvausten maksuja tuli Helsingin
yliopistolle (9) ja Jyväskylän yliopistolle (4).
Kaikissa tapauksissa yleisin korvauksen suuruus oli 8 kuukauden palkkaa
vastaava korvaus ja toiseksi yleisin 10 kuukauden palkkaa vastaava korvaus.
Suurin korvaus oli 14 kuukauden palkkaa vastaava korvaus.
Laillinen vai laiton
Kun määräaikaisten virkasuhteiden ketjutus on todettu
laittomaksi, ovat yleisimmät viraston esittämät syyt määräaikaiselle
virkasuhteelle olleet:
- taloudellinen syy, määrärahojen vähyys
- säästövelvoitteet
- projektityö (jos viraston olennainen työmuoto on projektit)
- organisaatiomuutos
- perustettu määräaikaisten virkasuhteiden tilalle virka
samoihin tehtäviin, mutta aiemmin määräaikaisiin
virkasuhteisiin nimitettyä henkilöä ei ole valittu virkaan
- henkilökohtaiset syyt (ei sopiva henkilö jatkamaan)
- tehtävän kausiluonteisuus (opettaja)
- ennakointi tulevista opetusalan muutoksista
Kun korvausvaatimus on hylätty, yleisimmät syyt ovat olleet
- sijaisuus
- avoinna olevaan virkaan kuuluvien tehtävien väliaikainen
hoitaminen
- harjoittelu
- työllistämistyö
- organisaatiomuutos, yksiköitä lakkautettu ja yhdistetty
- virkarakenteen uudistaminen, tietyntyyppisistä viroista luovutaan
- selkeä kestoltaan rajattu yhden asian projekti
- määräaikaisten virkasuhteiden tilalle perustetaan
virka, mutta määräaikaisiin virkasuhteisiin aiemmin nimitetty
henkilö ei täytä viran kelpoisuusvaatimuksia
- virkavelvollisuuden rikkominen
Vaikka edellä onkin esitetty laittomia ja laillisia syitä,
ovat tapaukset kuitenkin yksilöllisiä. Ei voi esimerkiksi sanoa,
että virkarakenteen muutos kelpaisi automaattisesti syyksi määräaikaisille
virkasuhteille. Tapauksia on kuitenkin jo niin paljon, että jonkinlaista
linjaa on muodostunut. Tärkeää on aina jokaisen määräaikaisen
virkasuhteen kohdalla kirjata perusteet määräaikaiselle
virkasuhteelle jo nimitysvaiheessa.
Eeva Rantala
asiamies
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 28)
|