Virtuaaliyliopisto - yliopistojen yhteisten perustoimintojen
kehittäjä
Suomen virtuaaliyliopiston lähitavoitteena on saada kaikkien
kotimaisten korkeakoulujen tietojärjestelmät kommunikoimaan
niin, että sähköinen asiointi tulee opetuksen ja
opetushallinnon kaikilla lohkoilla ja tasoilla mahdolliseksi.
Kyseessä on suuri tietotekninen investointi, mutta vielä
suurempi toiminnan konventioihin kohdistuva muutoshanke.
Tavoitteena on opetus- ja tutkijaresurssien tarkoituksenmukaisempi
käyttö, yliopistojen parempi vertailtavuus ja mahdollisuus
profiloitua omien vahvuusalueiden kehittämiseen. Virtuaaliyliopistostrategian
palautekeskustelussa punnitaan nyt yliopistojen halu sitoutua
yhteiseen kehitystyöhön.
Käyttöönottokoulutus tämän lukuvuoden
aikana
Verkko-opetustarjonnan lisääminen on vain yksi osa
Suomen virtuaaliyliopiston kehittämistavoitteista. Se on
kuitenkin saanut päähuomion koko uudistushanketta sivuavassa
keskustelussa.
Toinen paljon puhuttanut kysymys on tietoverkkoaineistojen tekijänoikeudet.
Tekijänoikeuksien hallinta edellyttääkin yliopistojen
kaikille henkilöstöryhmille tarjottavaa tiedotusta ja
koulutusta. Ja volyymien kasvaessa verkkoaineistojen hallittu
jakelu edellyttää vähintään kansallisen
tason standardia sisältö-, elinkaari- ja tekijänoikeustiedon
kuvaamiseksi. Lisäksi on luotava vakioitu käytäntö
näihin oikeuksiin liittyvien korvausten käsittelylle.
Samalla on ratkaistava periaatteellinen kysymys siitä, mikä
oikeus yliopistolla työnantajana on henkilökuntansa
työn tuloksiin. Kansainvälisesti rahoitetuissa hankkeissa
tutkijat usein joutuvat luovuttamaan tuotetun aineiston oikeudet
rahoittajalle. Myös ammattikorkeakouluissa oppimateriaalin
tuottajien asema on toinen kuin yliopistoissa. Yliopistoissa tarvitaan
lähiaikoina linjapäätös eri osapuolille parhaiten
oikeutta tekevästä sopimuskäytännöstä
verkkoaineistojen yhteydessä.
Digitoitujen opetus- ja tutkimusaineistojen saatavuutta pyritään
parantamaan sekä perinteisten että uusien opetusmuotojen
tarpeita ajatellen. Aineistopankkeja kehitetään yliopistojen
välisinä ja yliopistojen sisäisinä hankkeina.
Niihin osallistuu myös kaupallisia toimijoita, suurimpana
yhteistyötahona Yleisradio.
Suomen virtuaaliyliopistoa rakennetaan 25 opetusministeriön
rahoittaman verkostohankkeen voimin. Yksi niistä on Suomen
virtuaaliyliopiston kehittämisyksikkö, jonka tehtävänä
on koordinoida muiden hankkeiden yhteistyötä. Verkostohankkeille
on varattu noin puolet virtuaaliyliopiston kokonaisbudjetista.
Toinen puoli kanavoidaan suoraan yliopistoille niiden sisäiseen
kehittämistoimintaan.
Verkostohankkeissa on kehitelty sisältö- ja palvelutuotannon
käytäntöjä, etsitty uusia työnjaon mahdollisuuksia
sekä kerätty tietoa tuki- ja ohjauspalveluiden volyymitarpeesta.
Pilottihankkeista saatujen kokemusten pohjalta ollaan mm. kokoamassa
hankekoulutusopasta, joka auttaa tulevia projekteja väistämään
sudenkuoppia verkko-opetuksen pedagogisissa, teknisissä ja
organisatorisissa kysymyksissä.
Suomen virtuaaliyliopiston tarjoaman opetuksen, tutkimuksen ja
hallinnon tukipalveluiden laaja käyttöönottokoulutus
aloitetaan lukuvuoden 2002-2003 aikana. Se tulee vaiheittain kattamaan
yliopistojen kaikki henkilöstöryhmät.
Mittavia haasteita liittyy myös yliopistojen välisten
opetus-, tieto- ja taloushallinnon toimintojen integrointiin.
Samoja rutiineja hoidetaan yliopistoissa monin eri tavoin ja erilaisin
vastuusuhtein. Tällaisten toimintojen harmonisointi ja "yhteensopivien"
tietoteknisten ratkaisujen toteuttaminen ovat tunneherkkiä
kysymyksiä autonomiaansa arvostavissa yliopistoissa _ niin
yliopistojen välisissä kuin yliopistojen sisäisessä
toiminnassa.
Suomen virtuaaliyliopisto kehittää työvälineitä
tiedeverkostojen väliselle yhteistyölle ja tukee pilottihankkeiden
perustamista. Se myös auttaa yliopistoja kansainvälisten
yhteistyösopimusten hankinnassa. Virtuaaliyliopisto itse
ei ole oikeustoimikelpoinen sopimusosapuoli - se siis toimii aina
jäsentensä välityksellä.
Kohti yhteismitallisuutta ja selkeämpää profiloitumista
Toteutuessaan Suomen virtuaaliyliopiston palvelut tulevat lisäämään
yliopistojen opetuksen vertailtavuutta. Myös yliopistojen
hallinnollisiin tukitoimiin saadaan asiointia helpottavaa yhdenmukaisuutta.
Kun yliopistojen valtakunnalliseen portaaliin www.virtuaaliyliopisto.fi
liitettävät verkkopalvelut yliopistokohtaisine taustatoimintoineen
dokumentoidaan, on uudenlaisen työnjaon kehittämiselle
ja laadunvarmistuskäytännöille luotu hyvä
perusta. Työnjakoa kehittämällä konsortio
uskookin päästävän sellaiseen palvelutasoon,
jota yksittäisten yliopistojen ei olisi mahdollista saavuttaa.
Samalla yliopistot voivat profiloitua entistä selvärajaisemmin
omien vahvuusalueidensa kehittämiseen. Tämä lienee
ainoita etenemisteitä tulostavoitteiden saavuttamiseen nykytasoisella
perusrahoituksella.
Suomen virtuaaliyliopiston toiminnan tavoitteet on asetettu vuoden
2004 loppuun. Monia osatavoitteita on kehittämiskauden puoliväliin
tultaessa jo saavutettu. Myös tieteenalojen sisäistä
kehitystä rajanneita aitoja on kaatunut, kun virtuaaliopetus
on yhdistänyt ihmisiä ja laitoksia uuteen tavoitteenasetteluun.
Tietoverkko on koettu puolueettomaksi maaperäksi luoville
uudistuksille. Suhteellisen pienillä kehittämisvaroilla
on saatu paljon aikaan. Tämä on tärkeää
muistaa nyt, kun toisaalla yliopistojen taloudellista ja toiminnallista
autonomiaa pyritään kehittämään ja opetusministeriö
uudistaa tulosohjausmalliaan.
Verkostohankkeiden tulokset ovat virittäneet niihin osallistuneen
yliopistoväen odotukset korkealle. Osalle henkilökuntaa
tämä yliopistotoiminnan ulottuvuus on jäänyt
vielä etäiseksi asiaksi. Virtuaaliyliopiston moniportaisten
välitavoitteiden hahmottaminen on työlästä.
Samoin kustannusvaikutusten arviointi: uudistuksia varten on korvamerkittyjä
kehittämisvaroja, mutta siirtymäkauden aikana rinnan
hoidettavien vanhojen käytänteiden ylläpitoon ei.
Tästä eteenpäin onkin odotusten hallinta yksi kehittäjien
suurista haasteita: miten valaa uskoa sellaiseen, mikä "tulee
vasta lähivuosina?"
Strategian yhteinen arviointi tärkeää
Virtuaaliyliopistokonsortion, virtuaaliyliopiston verkostohankkeiden
ja yliopistokohtaisten opetuksen tuki- ja kehittämishankkeiden
on jatkuvasti tarkennettava tavoitteitaan, koska ne antavat suunnan
opetuskäytäntöjen muutosprosessille. Suomen virtuaaliyliopiston
strategian väliarviointi on meneillään yliopistoissa
kuluvan kesän ja alkusyksyn aikana. Yliopistojen lausuntoja
on pyydetty 15.syyskuuta mennessä. Strategiasuunnitelma löytyy
osoitteesta http://www.virtuaaliyliopisto.fi/arkisto/toukokuu2002.
Kullakin yliopistolla on mahdollisuus antaa palaute omalla tavallaan.
Nyt yliopistoväellä on tilaisuus osallistua keskusteluun
ja niiden tavoitteiden määrittelyyn, jotka muokkaavat
akateemisen työn käytäntöjä seuraavina
vuosina. Haluaako sinun yliopistosi olla muutoksen suunnannäyttäjä?
Totti Tuhkanen
Kirjoittaja toimii projektipäällikkönä
Suomen virtuaaliyliopiston kehittämisyksikössä
(painetun lehden s. 18-19)
|