Vuoden tieteentekijä Mikko Lehtonen:
Nyt tarvitaan kansalaisyhteiskunta- intellektuelleja
Vuoden tieteentekijä, Tampereen yliopiston mediakulttuurin
professori (mvs.) Mikko Lehtonen haluaisi tutkijoille yhä
suurempaa roolia julkisessa keskustelussa.
- Ennen meillä oli valtiointellektuelleja - nyt tarvittaisiin
kansalaisyhteiskuntaintellektuelleja.
Lehtonen itse on kunnostautunut "päivystävänä
dosenttina", aktiivisena kirjoittajana ja puhujana sekä
tieteenalansa popularisoijana.
Tieteentekijöiden liitto palkitsi Mikko Lehtosen Vuoden
2002 tieteentekijänä juhlaseminaarissaan 14. lokakuuta
Mikko Lehtonen on yleisen kirjallisuustieteen dosentti ja Suomen
Akatemian akatemiatutkija. Tällä hetkellä hän
hoitaa Tampereen yliopiston mediakulttuurin professuuria. Lehtonen
valmistui Tampereen yliopistosta filosofian kandidaatiksi vuonna
1989, lisensiaatiksi 1991 ja tohtoriksi 1994.
- Kaikki tutkinnot menivät varmaan opetusministeriön
suosittelemassa ihanneajassa ja allekin, Lehtonen naurahtaa.
Dosentiksi hänet nimitettiin vuonna 1995 ja Suomen Akatemian
akatemiatutkijaksi 1999. Vuosina 1999-2002 hän on johtanut
Tampereen yliopiston audiovisuaalisen mediakulttuurin opintokokonaisuutta.
Tutkijat enemmän julkisuuteen
Vuoden tieteentekijä -tittelin lisäksi Mikko Lehtonen
on saanut tänä vuonna jo kaksi palkintoa: Kalle Kaiharin
säätiön palkinnon vuoden kulttuuriteosta sekä
Suomen tietokirjailijat ry:n Antero Warelius -palkinnon.
- Lieneekö tällainen palkintosuma sitten sellainen
ketsuppipullo-ilmiö vai mikä. Erityisesti arvostan palkintoja,
jotka tulevat kollegojen taholta kuten nyt tämä liiton
tunnustus.
Mikko Lehtosta Vuoden tieteentekijäksi ehdottaneen Tampereen
yliopiston tieteentekijät ry:n esityksessä korostettiin
Lehtosen ansioita julkiseen keskusteluun osallistumisessa.
Mediakulttuurin tutkijana Lehtonen on hyvin suosittu "päivystävä
dosentti" - suosittu puhuja erilaisissa seminaareissa, aulis
haastateltava, ahkera kirjoittaja sekä yhteiskunnallinen
keskustelija.
- Julkisessa keskustelussa tutkijoiden aktiivisuus voisi olla
nykyistä suurempikin. Haittana on se, että tätä
puolta tutkijan työstä ei arvosteta virantäytöissä
eikä akateemisen pätevyyden mittaamisessa.
- Asenne on paradoksaalinen siihen verrattuna, miten suomalainen
kansakunta on rakennettu. Valtiointellektuelleilla (yliopistoväki
oli aikoinaan hyvin edustettuna mm. eduskunnassa ja maan hallituksessa)
oli siinä merkittävä rooli. Nyt maassa kaivattaisiin
kansalaisyhteiskuntaintellektuelleja.
Lehtonen toivoisi, että tutkijoilla ja tutkimuksella olisi
suurempi painoarvo esimerkiksi poliittisessa päätöksenteossa.
Varsinkin ihmistietieteillä olisi paljon relevanttia tutkimusta
tärkeiden päätösten taustalle.
- Systeemiä pitäisi kehittää siten, että
se rohkaisisi tutkijoita julkiseen keskusteluun. Pitäisi
olla enemmän aikaa ajatella eikä ajattelu saisi jäädä
pelkästään yliopiston seinien sisälle.
Kirjoittaminen tuottaa mielihyvää
Mikko Lehtoselta on ilmestynyt seitsemän tieteellistä
monografiaa, kuusi toimitettua teosta, seitsemän suomennosta,
41 artikkelia kotimaisissa tai ulkomaisissa tieteellisissä
aikakauslehdissä, kokoomateoksissa tai konferenssijulkaisuissa.
Lehtosen tuotantoa on käytetty oppimateriaalina lähes
kaikissa Suomen yliopistoissa niin humanistisilla kuin yhteiskuntatieteenkin
aloilla. Esimerkiksi kulttuurisen tekstintutkimuksen oppikirjasta
Merkitysten maailma (Vastapaino 1996) on otettu lukuisia lisäpainoksia.
Paraikaa hänellä on työn alla mm. englanninkielinen
kirja intermediaalisuudesta ja suomalaiselle yleisölle tarkoitettuja
kirjoja monikulttuurisuudesta, erilaisuudesta ja vieraan kulttuurin
kohtaamisen ongelmista. Lehtosen mielestä tutkijoiden pitäisikin
enemmän miettiä sitä, millä kielellä
kirjansa julkaisee.
- Kansainvälistymisestä on tullut eräänlainen
muotihokema - siitä puhutaan paljon, mutta tarkoitetaanko
sillä kuitenkaan mitään. Pitäisi miettiä,
kirjoitetaanko toisille tutkijoille vai valistuneille kansalaisille.
Esimerkiksi ihmistieteissä englanniksi julkaiseminen ei ole
aina hyve.
Perinteisesti on ajateltu, että tutkijat tarttuvat helpommin
aiheisiin, joista on kulunut turvallisen paljon aikaa. Mikko Lehtonen
tarttuu ajankohtaisiin aiheisiin ripeästi. Hän kirjoitti
välittömästi (kahdessa kuukaudessa) 11.9.2001 -tapahtuminen
jälkeen kirjan Syyskuun yhdennentoista merkitys (Vastapaino
2001). Sitä, miksi hän halusi kirjoittaa tapahtumasta
heti, hän pohtii oivallisesti tekstissään Kirjoittamisen
halu ja mielihyvä (ilmestyy marraskuussa Merja Kinnusen ja
Olli Löytyn toimittamassa teoksessa Tieteellinen kirjoittaminen):
- Minua on jo vuosia tituleerattu Vastapainon piirissä "liuska-Lehtoseksi",
ja väitöslahjaksikin sain kustantamolta tuhdin laatikollisen
A4-riisejä. En ole kuitenkaan julkisesti tunnustanut, että
kirjoittaminen on minulle paitsi kohtalaisen helppoa myös
varsin nautinnollista toimintaa.
- Yksi mielihyvän lähteistä on se, että kaikki
kirjoittaminen on kirjoittamaan opettelemista. Kun kirjoitamme
uusissa genreissä ja diskursseissa, opimme hallitsemaan uusia
muotoja ja sanastoja. Kirjoitustyön iloa voi kokea ennen
muuta silloin, kun työ ylittää rutiininomaisen
velvollisuuksien täyttämisen, kun siihen sisältyy
hyppysellinen leikkiä ja mielikuvitusta ja kun sen avulla
voi kokea olevansa yhteydessä toisiin ihmisiin.
Monitieteisyys on yliopistojen elinehto
Haastattelupäivän aamuna Lehtosen kotona Pyynikillä
oli työyhteisön sopankeittotalkoot illalla pidettyjä
sadonkorjuujuhlia varten. Tullintorin liikekeskusrakennuksessa
sijaitseva työyhteisö on todella monitieteinen: mediakulttuurin,
musiikin, sosiologian ja sosiaalipsykologian tutkijoita sekä
naistutkimuksen väkeä samalla käytävällä.
Yhteisö on Lehtosen mielestä hyvä esimerkki monitieteisyyden
hedelmällisyydestä.
- Monitieteisyyden yleistyminen on yliopistoille elinehto. Tätä
pitäisi miettiä vakavasti juuri nyt, kun ollaan siirtymässä
3 + 2 -mallin mukaisiin tutkintorakenteeseen. Miten saataisiin
rakennetuksi aidosti monitieteisiä kandi- ja maisteriohjelmia?
Tästä ei ole vielä puhuttu juuri lainkaan.
Lehtonen pitää tiukkaa feodaalista oppiainekeskeisyyttä
jarruna kehitykselle.
- Kun lähivuosina tapahtuva tutkintorakenteenuudistus kyseenalaistaa
perinteisten oppialojen opetuksellisen identiteetin ja rajat,
eikö saman tien pitäisi ryhtyä valmistelemaan myös
tutkimuksen organisoimista vastaamaan nykyistä paremmin postdisiplinääristä
todellisuuttamme?
- Yksi keino purkaa feodaalisia rakenteita voisi olla nykyisen
laitosjärjestelmän romuttaminen ja siirtyminen suurempiin
yksiköihin, kutsuttiin niitä sitten tiedekunniksi, osastoiksi
tai miksi vain. Tosi modernia olisi tästä näkökulmasta
kannattaa keskiaikaista universitas-mallia.
- Rakenteellinen rahoituskriisikään ei inspiroi ketään
innovoimaan uutta. Ollaan puolustusasetelmissa ja tehdään
vain kaikkein välttämättömin tieteenalojen
raja-aitojen mukaisesti.
Myös Suomen Akatemian rahanjaossa monitieteiset tutkimushankkeet
ovat Lehtosen mukaan liian usein väliinputoajien roolissa.
- Akatemian julistuksissa puhutaan monitieteisyyden puolesta,
mutta rahoituspäätökset osoittavat toista. Kiintoisimmat
uudet tutkimuskohteet sijaitsisivat usein kuitenkin tieteenalojen
välissä.
Monitieteisyys on vahvasti esillä Mikko Lehtosen omissa
tutkimuksissa. Kirjallisuustieteestä väitellyt tutkija
soveltaa nyt mediakulttuurin tutkimukseen yhteiskuntatieteiden
ja humanististen tieteiden metodeita. Hän vie uudet opiskelijat
Tullintorin kauppakeskukseen ja kysyy, mitä mediakulttuuria
näette ympärillänne.
- Teoriat ja metodit menevät paremmin himaan, jos tekstianalyysissä
käyttää Shakespearen tilalla mainoskieltä.
Kouluissa äidinkieli, musiikki ja kuvaamataito yhteen
Viimeisen 10 vuoden aikana mediakulttuurin opinnot ovat levinneet
kirjallisuuden laitoksille kaikissa yliopistoissa. Yliopistojen
päättäjät ovat huomanneet, että opiskelijat
äänestävät jaloillaan. Tampereella mediakulttuuri
on yksi suosituimmista sivuaineista - johdantoluennolla oli 150
opiskelijaa. Opintoja suoritetaan noin 1000 opintoviikkoa per
opettaja, kun muissa yliopiston oppaineissa opintoviikkoja per
opettaja kertyy ehkä noin 400.
Mediakulttuurin opetus on ajan hermolla. Audiovisuaalisuuden
rinnalla puhutaan nyt multimodaalisuudesta (suom. eri mediamuotoja
tarkastelu rinnakkain). Näytön rooli kasvaa, mutta aukeamanmittainen
lukeminen säilyy. Kuva ei ole sanan surma.
- Voidaan väittää, että painetun sanan kulta-aika
on juuri nyt. Sen roolista on huolissaan lähinnä perinteinen
kirjasivistyneistö, koska se murehtii oman asemansa säilymisestä.
Uuslukutaitoa pitäisi kuitenkin opettaa. Lehtonen on käynyt
luennoimassa asiasta paljon muun muassa äidinkielen opettajille.
- Kouluissa pitäisi yhdistää äidinkielen,
musiikin ja kuvaamataitojen opetus. Kaikki nämä ovat
viestintää ja kaikkia niitä käytetään
nykyään yhtä aikaa. Kouluopetuksen suunnitellussa
pitäisi yhä useammin kysyä, millaisia valmiuksia
tulevat aikuiset tarvitsevat.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Jyrki Luukkonen
(painetun lehden s. 5-7)
|