Palkkausjärjestelmän uudistus - kokeiluista konkretiaan?
AKAVA-JS:n Yliopistojaosto järjesti seminaarin yliopistojen
neuvottelu- ja palkkausjärjestelmistä. Kestoaihe - yliopistojen
palkkausjärjestelmän uudistus vei valtaosan seminaariväen
huomiosta. Työnantajapuoli olisi jo viemässä uudistusta
kokeiluista konkretiaan.
Akavatalossa 13. syyskuuta pidetyssä seminaarissa oli paikalla
noin 40 yliopistoissa toimivaa luottamusmiestä sekä
liittojen toimistojen edustajia. Päivän ohjelman avasi
AKAVA-JS:n neuvottelujohtaja Pekka Hemmilä puhumalla
ajankohtaisesta neuvottelutilanteesta sekä AKAVAn kannasta
eläkeratkaisuun.
AKAVA-JS:n neuvottelija Arja Vehmas valotti neuvottelujärjestelmän
asemaa yliopistojen palkkausjärjestelmissä sekä
tarkentavassa virkaehtosopimuksessa. Yliopistojen palveluksessa
olevan henkilöstön määrä on noin 20 000,
joista on akavalaisia liittojen ilmoitusten mukaan lähes
14 000. Opetushenkilöstöön kuuluvia on noin 7400
eli puolet akavalaisista.
- Nykyisen neuvottelumenettelyn hankaluutena on, että neuvoteltavat
järjestelyvarat pilkkoutuvat kovin vähäisiksi ja
epätasapainoisesti eri yliopistojen välillä. Mitään
linjaratkaisuja muistutusten tai nimikkeiden pohjalta ei ole voitu
tehdä yliopistojen erilaisten tarpeiden vuoksi. Sinällään
varmaan voi olla eduksikin mitä lähempänä
ongelmakohtia ratkaisut on voitu tehdä. Mutta suurena huolena
kuitenkin on, pystytäänkö akavalaisen muun kuin
opetushenkilöstön palkankehitys riittävästi
turvaamaan hajautetussa neuvottelujärjestelmässä.
Oikeastaan runsaan 10 vuoden kokemuksella voidaan joka väittää
ettei voida, Arja Vehmas totesi.
- AKAVA-JS on pitänyt tiukasti kiinni linjastaan, että
vähintään opetushenkilöstön osalta ratkaisut
tehdään kootusti opetusministeriön neuvottelupöydässä.
Ratkaisujen mukaiset kohdennukset on jätetty yliopistojen
paikallisneuvottelijoiden hoidettaviksi. Tällä tavoin
on katsottu, että opetushenkilöstön palkkaratkaisut
ovat pysyneet linjassa koko yliopistohallinnon sisällä
eikä eriarvoisuutta suuressa määrin yliopistojen
välillä ole päässyt syntymään, Vehmas
lisäsi.
Tupo tarvitsee AKAVAa
Valtiovarainministeriön tavoitteista yliopistojen palkkausjärjestelmän
ja neuvottelujärjestelmän suhteen selvitti hallitusneuvos
Erkki Määttänen Valtion työmarkkinalaitoksesta.
- Uusiin palkkausjärjestelmiin siirtyminen vuoden 2003 aikana
on kirjattu valtion budjettiesitykseen. Siitä pidämme
kiinni, Määttänen tähdensi.
Hänen mielestään julkiselle sektorille sopivat
huonosti sellaiset keskitetyt sovitut palkankorotukset, jotka
muuttavat sisäisiä palkkasuhteita. Yleiskorotuksilla
ja muilla keskitetysti sovituilla palkankorotuksilla ei ole riittävän
kannustavaa vaikutusta.
- Nykyisistä sopimusmalleista valtiosektorille on paras
prosenttilinjainen, maltillinen, mahdollisimman sitova, keskitetty
tulopoliittinen kokonaisratkaisu siihen liittyvin kohtuullisin
veronalennuksin.
- Olen sitä mieltä, että tupo tarvitsee AKAVAa
enemmän kuin AKAVA tupoa.
- Valtion virkamiespalkkojen kilpailukyvyn parantamiseen saa
lisärahaa vain hyvillä perusteilla. Uudet palkkausjärjestelmät
ovat hyvä peruste. Ennakkoluulot ja asiantuntemattomuus virastoissa
ja järjestöissä uusien palkkausjärjestelmien
suhteen viivyttävät virkamieskunnan kilpailukykyistä
ansionmuodostusta.
Lopuksi Määttänen esitti kalvolla mallin yliopiston
palkkausjärjestelmäuudistuksen toteuttavaksi tarkentavaksi
virkaehtosopimukseksi. Valtion työmarkkinalaitos edellyttää
uusilta palkkausjärjestelmiltä neljää seikkaa:
laillisuus, yhtenäisyys, analyyttisyys ja taso.
Määttäsen mukaan virkaehtosopimus ei voi käsittää
vain osaa henkilöstöstä. Hän piti Tampereen
yliopiston palkkausjärjestelmäkokeilun lomaketta mallina,
jolla voi lähteä liikkeelle.
Mikään malli ei ole täydellinen
Joensuun yliopiston henkilöstöjohtaja Jouni Kekäle
piti katsauksen yliopistojen palkkausjärjestelmien kehittämiseen.
Hän on johtanut uudistusta kehittänyttä työnantajatyöryhmää.
Kekäle varoitti liian korkeista odotuksista.
- Mikään palkkausmalli ei voi täysin poistaa kaikkia
koettuja epäkohtia. Työn alla oleva palapeli on niin
mutkikas, että sitä ei voi rakentaa kerralla valmiiksi.
On aloitettava jostakin ja vietävä hanketta asteittain
konkreettisemmaksi, jotta tiedetään mitä suunniteltu
järjestelmä tarkoittaa eri tahojen kannalta ja mistä
ollaan sopimassa.
- Henkilökohtaisen suoriutumisen osuus voisi olla 50 % tehtävän
vaativuuden mukaisesta palkanosasta, joten tätä kautta
voitaisiin eri tehtävien erityispiirteitä ottaa huomioon
ilman, että joudutaan ottamaan käyttöön kokonaan
erillisiä arviointijärjestelmiä, joiden keskinäinen
synkronisointi on hankalaa.
- Näyttää siltä, että nykytilanteessa
kokeilua voidaan parhaiten viedä eteenpäin etenemällä
yhteistyössä konkretian suuntaan. Vasta tällöin
nähdään, mitä järjestelmä todella
tarkoittaa eri osapuolten kannalta ja miten palkkausjärjestelmää
on kehitettävä jotta asiassa voidaan parhaiten päästä
sopimukseen, Kekäle totesi.
Kirsti Sintonen
Yliopistonlehtorien liiton kanta palkkausjärjestelmäuudistukseen
Yliopistonlehtorien liitto yhtyy muiden akavalaisten yliopistosektorin
liittojen tavoin siihen näkemykseen, että opettajilla
tulee olla oma järjestelmänsä, joka on läpinäkyvä
ja joka voi reagoida nopeasti muutostilanteisiin.
Palkkausryhmiin sijoittelu ei saa olla liian raskas, vaan
sen tulee olla nykyisiä virkanimikkeitä heijastava.
Luokittelujärjestelmän tulee olla ns. Tampereen
mallin ja Helsinki-sopimuksen pohjalta kehitetty, jossa
on esimerkiksi kaksi professoriryhmää, kaksi lehtoriryhmää
sekä assistenttien ja tutkijakoulutettavien ryhmät.
Palkkausryhmiin sijoittelussa tulee ottaa huomioon lehtorien
nykyiset määrävuosikorotukset ja tohtorilisä.
Henkilökohtainen osa ei liian suureksi
Henkilökohtaisen palkanosan osuus ei saa olla liian
suuri. Jos sellainen järjestelmään kytketään
sen tulee sisältää kokemuslisä jossakin
muodossa.
Tulee myös vakavasti harkita, olisiko henkilökohtaisen
lisän sijasta tai sen ohella syytä käyttää
laitoksen tai oppiaineen koko opettajakunnan kollektiivista
palkitsemista hyvistä työsuorituksista, joiden
tuloksia ei yleensä voida osoittaa vain tiettyjen opettajien
ansioksi.
Keskitetyissä neuvotteluissa opetusministeriön
ja AKAVA-JS:n välillä tulee näistä yksityiskohdista
sopia riittävän tarkasti ennen kuin asiaa koskeva
virkaehtosopimus otetaan harkintaan.
Palkkausjärjestelmäuudistuksen soveltamistyöhön
voidaan ryhtyä vasta kun ja jos sitä koskeva virkaehtosopimus
on keskitetysti tehty.
Sopimuksen mahdollisen solmimisen jälkeen seuraa tiedotusvaihe
ja soveltajien koulutusvaihe niin työntekijä-
kuin työnantajapuolellakin. Kun paraikaa ryhdytään
käymään tupo- ja sen jälkeisiä
virkaehtosopimusneuvottelujakin, ei liene mahdollista että
uusi järjestelmä voisi käynnistyä niinkin
aikaisin kuin lukuvuoden 2003-2004 alusta, kuten Valtion
työmarkkinalaitos on kaavaillut.
Ensin keskitetty sopimus - sitten kokeiluun
Voimaantulosta Yliopistonlehtorien liitto toteaa, että
järjestelmä ei voi koskea yhtäkään
yliopistoa tai sen osaa, ei edes kokeiluna, ennen kuin sopimus
on keskitetysti tehty. Ilman AKAVA-JS:n allekirjoitusta
ei järjestelmä koske myöskään akavalaisia,
ja kun nämä muodostavat enemmistön yliopistojen
työntekijöistä niin järjestelmä
ei käytännössä voi ilman sitä käynnistyä.
Vielä voidaan mainita, että kaikki pääsopijajärjestöt
ovat yliopistojen palkkausjärjestelmänuudistamisesta
täsmälleen samaa mieltä.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto-
Universitetslektorernas förbund r.y.
|
(painetun lehden s. 38-39)
|