INPO 2003-2004?
Under pågående inkomstpolitiska avtalsrond har de
centrala avtalsparterna inom den statliga sektorn AKAVA-OS, Pardia
och Statens samorganisation VTY presenterat sina gemensamma målsättningar
för de centrala avtalen inom den statliga sektorn. Främst
vill man höja lönenivån för de löntagargupper
vilkas lön inte alls motsvarar arbetsuppgifternas svårighetsgrad.
Målet är att uppnå en lönenivå som
skulle vara konkurrenskraftig i jämförelse med den privata
sektorn.
Centralorganisationerna AKAVA, STTK och FFC har krävt löneförhöjningar
vilkas kostnadseffekter är ungefär lika stora, 3,7 -
3,8 procent för år 2003 och 3,4 - 3,5 procent för
år 2004. Arbetsgivarparten har erbjudit löneförhöjningar
med en kostnadseffekt av cirka 1,5 procent vartdera året.
Som väntat har förhöjningarna klart olika profiler.
Medan AKAVA efterlyser procentuella förhöjningar vill
STTK få till stånd en blandning av procent- och eurobaserade
och FFC rent eurobaserade förhöjningar.
På basis av tidigare avtalsronder vågar jag i skrivande
stund (3.11.) förutspå att en inkomstpolitisk uppgörelse
förutsätter utdragna förhandlingar och statlig
medverkan i form av skattelättnader. Löneförhöjningarnas
kostnadseffekt torde förbli något under tre procent,
varvid olika justeringsmåners andel skulle utgöra cirka
0,5 procent. Än en gång torde justeringsmånerna
riktas och de både procent- och eurobaserade allmänna
förhöjningarna förverkligas på så sätt
att den summa som kan användas till procentuella förhöjningar
snarare försvagar än förbättrar de statliga
lönernas konkurrenskraft, när det gäller de mest
krävande uppgifterna.
Målsättningarna för avtalsronden innehåller
ett flertal detaljer om vilka man försöker komma överens
allra först, så att löneförhandlingarna får
bli sist i tur. I skrivande stund har den så kallade sexan,
d.v.s. ledningen för både arbetstagarnas och arbetsgivarnas
centralorganisationer, suttit i förhandlingar i två
veckors tid och kommit så långt att kvar står
några väsentliga frågor gällande köpkraft,
statliga åtgärder, arbetspensioner, lokala avtal, personalrepresentanter
och arbetsfred. Den egentliga armbrytningen, som enligt tidtabellen
väntas pågå i två veckor, har vi således
fortfarande framför oss.
Huvudavtalsparterna inom den statliga sektorn har uppsatt en
målsättning omfattande tolv punkter, till vilka hör
även utvecklandet av nya avlöningssystem och resultatbaserad
avlöning. Under höstens lopp har Statens arbetsmarknadsverk
uppfordrat organisationerna att godkänna införandet
av de nya avlöningssystemen vid universiteten. I fall INPO
inte sönderfaller i separata avtal på organisationsnivå,
vilket ingen av centralorganisationerna önskar, kommer löneförhöjningarna
inte att sammankopplas med avlöningsreformen. Eventuellt
kan de dock finansieras genom separata budgetmedel.
Professorsförbundet anser det som viktigt att AKAVAs modell
för en allmän pott i enlighet med branschvisa avtal
skall förverkligas. Då skulle man bättre kunna
besluta om förhöjningarnas profil med tanke på
de olika branschernas egna målsättningar.
Redan under föregående INPO-rond konstaterades att
de statliga lönernas konkurrenskraft speciellt gällande
ledar- och expertuppgifterna vid universiteten är svag, och
att det krävs förbättringsåtgärder.
Resultatet blev de s.k. Valpastilläggen, vilkas tredje fas
bör förverkligas i tillräcklig omfattning med tanke
på såväl antal som inriktning. För detta
bör ett öronmärkt belopp reserveras, och vid de
branschvisa förhandlingarna bör AKAVA-OS:s förslag
beaktas bättre än hittills.
I en ledare för fyra år sedan konstaterade jag att
professorerna bör lyftas upp ur lönegropen. Förvisso
har lönerna under dessa år höjts mer än under
tidigare år och mer än vad de allmänna förhöjningarna
föreskrivit. Gropen har jämnats ut tack vare såväl
universitetens åtgärder som arbetsgivarpartens agerande
i förhandlingarna gällande det preciserade tjänstekollektivavtalet.
Orsakerna till utjämnandet av lönegropen finner vi
i det minskade antalet professorer i löneklass A26, i löneförhöjningarna
från A28 uppåt samt i den så småningom
ökande lönekonkurrensen i samband med rekryteringen
av professorerna. Den externa finansieringen, som är av stor
betydelse för universitetens verksamhet, har även den
påskyndat universitetens åtgärder för att
höja lönerna, vilket må exemplifieras av de individuella
löneavtalen samt av arvoden för projektledning.
Vid utvecklandet av den lönemässiga konkurrenskraften
har universiteten spelat en aktivare roll än tjänsteavtalsförhandlingarnas
arbetsgivarpart. Professorsförbundet har använt sig
av båda kanalerna för att utveckla professorernas avlöning.
Juhani Keinonen
ordförande
Professorsförbundet
(painetun lehden s. 4) |