Yliopistojen rehtorien neuvoston
puheenjohtaja Jorma Sipilä: Neuvotteluoikeudet
myös yliopistojen autonomiaan
Rehtorien neuvoston puheenjohtaja Jorma Sipilä pitää
yliopistojen autonomisen aseman vahvistamista keskeisimpänä
rehtorien neuvoston tavoitteena. Autonomiaan kuuluisivat myös
nykyistä laajemmat neuvotteluoikeudet henkilöstöön
ja palkkaukseen liittyvissä asioissa. -
Yliopistot tarvitsevat nykyistä suuremman päätäntävallan
omassa henkilöstöpolitiikassaan. Neuvotteluoikeus tulee
siirtää pois opetusministeriötä yliopistojen
muodostamalle poolille, Sipilä toteaa.
Tampereen yliopiston rehtori Jorma Sipilä aloitti
elokuun alussa Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston puheenjohtajana.
Edellinen puheenjohtaja Teknillisen korkeakoulun rehtori Paavo
Uronen veti rehtorien neuvostoa 5 vuotta.
- Mikään ei ole muuttunut, mutta jatkossa voi jotain
muuttuakin, Jorma Sipilä vastaa kysyttäessä, onko
uuden puheenjohtajan tyyli erilainen kuin edeltäjän.
Rehtorien neuvosto on perustanut hiljattain työryhmän
miettimään uudistuksia neuvoston työtapoihin.
- Neuvoston asemaa pyritään vahvistamaan, jotta pystytään
paremmin edistämään rehtoreitten aloittamaa hanketta
yliopistojen autonomisen asemaa parantamisesta.
Rehtorien neuvoston kokouksissa ei ole aiemmin lainkaan äänestetty.
Rehtorit edustavat kokouksissa kovin erikokoisia, eri tieteenaloja
ja eri alueita edustavia yliopistoja. Niinpä neuvostossa
on käsitelty isoja asioita niinkin, että niihin ei oteta
minkäänlaista kantaa.
- Työtapojen uudistamisen jälkeenkään ei
ehkä mentäisi äänestyksiin, mutta erilaiset
kannanotot voitaisiin mahdollisesti edes kirjata.
Rehtorien neuvosto kokoontuu noin neljä kertaa vuodessa.
Tämän lisäksi työvaliokunnalla on omia kokouksia.
Työvaliokuntaan kuuluvat puheenjohtajan lisäksi neuvoston
varapuheenjohtajat Oulun yliopiston rehtori Lauri Lajunen, Taideteollisen
korkeakoulun rehtori Yrjö Sotamaa sekä kaksi muuta jäsentä
Åbo Akademin rehtori Gustav Björkstrand ja Joensuun
yliopiston rehtori Perttu Vartiainen.
- Rehtoreitten työmäärät ovat viime aikoina
paisuneet yli äyräidensä ja aikataulut ovat tavattoman
sidottuja. Kokousaikojen löytäminen on aika vaikeaa.
Paljon neuvoston työskentelystä perustuukin työryhmiin.
Uusi työryhmä on tarkoitus perustaa miettimään
yliopistollista täydennyskoulutusta.
Palkkausjärjestelmä modernin organisaation tasolle
Kun rehtori Sipilää pyytää mainitsemaan rehtorien
neuvoston esityslistan keskeisiä ajankohtaisia aiheita, yksi
nousee ylitse muiden.
- Yliopistojen autonomisen aseman vahvistaminen on keskeisin
uudistus, jota halutaan nyt viedä eteenpäin.
Yliopistojen taloudellista autonomiaa pohtinut rehtorien neuvoston
työryhmä jätti raporttinsa ja ehdotuksensa viime
toukokuun lopussa. Joitakin tässä raportissa tehty esityksiä
yliopistojen taloudellisen aseman laajentamisesta on jo otettu
huomioon. Opetusministeriön asettama yliopistojen tulosohjausjärjestelmän
remonttia pohtinut työryhmä esittää yliopistojen
taloudellisen aseman vahvistamista siten, että innovaatioiden
hyödyntämisestä saatavat tulot, samoin kuin yliopistojen
saamat lahjoitus- tai muut vastaavat varat, olisi voitava rahastoida
erilaisiin rahastoihin, jotta tulot voitaisiin nykyistä paremmin
käyttää yliopiston toiminnan edistämiseen.
Rehtori Sipilä pitää tätä hyvä
suuntauksena, mutta haluaa yliopistoille yhä laajempia neuvotteluoikeuksia
myös henkilöstöasioissa.
- Yliopistot tarvitsevat nykyistä paljon suoremman kontaktin
omaan henkilöstöpolitiikkaansa. Neuvotteluoikeus tulee
siirtää pois opetusministeriöltä yliopistojen
muodostamalle työnantajapoolille.
- Henkilöstö on yliopistojen lähes ainoa resurssi
ja nyt henkilöstöasioiden hoito ei ole sillä tasolla
kuin sen pitäisi olla. Yliopistoilla tulee olla sellainen
henkilöstörakenne, joka niille sopii ja sellaiset palkkausmuodot,
jotka ottavat huomioon yliopistojen erityispiirteet.
- Palkkausjärjestelmän tulee olla modernin orga nisaation
vaatimalla tasolla. Jatkuvasti törmää siihen, että
huonosta työstä maksetaan liikaa ja hyvästä
työstä liian vähän.
Varsinaiseen palkkausjärjestelmän uudistamiseen _ Tampereen
malliin pohjautuen, yksi järjestelmä vai useampia _
Sipilä ei halua ottaa kantaa.
- Yleiseen tehtävien luokitukseen ja henkilökohtaiseen
arvioon sen on kuitenkin hyvä perustua.
Aito kilpailu veisi rakenteelliseen kehittämiseen
Jorma Sipilää huolettaa yliopistojen nykyinen rekrytointiprosessi.
- Joskus tehdään kolme vuotta töitä, että
jokin virka saadaan täytetyksi. Kun siihen lopulta saadaan
ihminen, työyhteisö itkee eikä valittukaan tunne
olevansa oikea henkilö oikealla paikalla. Rationaalinen työyhteisö
toimisi siten, että se etsii työtehtävään
ihmisen, joka siihen sopii ja joka haluaa tulla töihin.
Sipilä haikailee amerikkalaisen systeemin perään;
sieltä voisi ottaa oppia oikean tiedeyliopiston toiminnasta
sekä mm. tenure-mallista.
- Nykyisellä virka- ja palkkausjärjestelmällä
on kuitenkin vaikea ryhtyä kilpailemaan. Aito kilpailu hyvistä
ihmisistä johtaisi myös luontevalla tavalla rakenteelliseen
kehittämiseen ja yliopistoille tulisi helpommaksi keskittyä
omille vahvuusalueilleen.
- Nyt on esimerkiksi aivan mahdotonta lopettaa jokin oppiaine.
Supistaa voidaan mutta lakkauttaminen on tosi vaikeaa.
Kaiken kaikkiaan Jorma Sipilä ei ole järin ihastunut
suomalaiseen yliopistojärjestelmään.
- Yliopisto on liian tärkeä ja kallis paikka yhteiskunnassa,
että sitä voitaisiin käyttää tyhjäkäynnillä.
- Tässä rehtorin työssä ikävä kyllä
korostuvat ongelmat. Jos 10 % henkilöstöstä ei
tee sitä mitä pitäisi ja 50 % tekee enemmän
kuin mistä maksetaan, se tekee organisaation tosi vaikeasti
hallittavaksi.
- Hyvät yksiköt hallitsevat täysin oman kenttänsä
ja tarvitsevat vain lisää rahaa, mutta sitten ovat ne
harvat muut, joissa vapautta ei käytetä parhaalla mahdollisella
tavalla.
Projektirahoituksen epävarmuus
karkottaa tutkijat
Sipilän mukaan yliopistoissa toimii kaksi toisilleen täysin
vastakkaista organisaation periaatetta: lyhyet määräaikaisuudet,
joita ei suojaa mikään ja toisaalta pysyvät virat,
jotka ovat äärimmäisen stabiileja.
- Vastustin aiemmin määräaikaisia professuureja,
osin tutkimuksen ja opetuksen vapauden suojaamisen vuoksi ja osin
siksi että näissä viroissa olevat henkilöt
saattoivat jossain vaiheessa keskittyä vain määräaikansa
jatkon varmistamiseen. Mutta nyt en enää näe määräaikaisuuksia
professorien kohdalla niin ongelmallisina. Kaikki jotka selviytyvät
tehtävästään kunnolla, ovat myös jatkaneet.
Rehtorien neuvosto antoi syksyn alussa yliopistoille suosituksen
ulkopuolisella rahoituksella palkattavien palvelussuhteista. Rehtorien
mielestä pysyvien palvelussuhteiden määrää
on lisättävä ja lyhyet alle vuoden mittaiset palvelussuhteet
on saatava pitemmiksi.
- Julkisella vallalla on kummallinen ihastus lyhyeen projektirahoitukseen
eikä ihmeempää kiinnostusta pitkäjänteisyyteen.
Jatkuva turvattomuus uhkaa karkottaa ihmiset tutkimustyöstä.
Sellaisille aloille, joissa vapaat markkinat vetävät,
on jo vaikeaa saada tutkijoita. Väkeä on hankalaa saada
pidettyä edes projektin määräaikaan saakka.
Urakehityksestä tuskin voidaan puhua.
Aika monissa yliopistoissa on jo ryhdytty rehtorien neuvoston
suosituksen mukaisiin toimiin. Pisimmällä ollaan ehkä
Teknillisessä korkeakoulussa, jossa on annettu osastoille
ohjeita kymmenien tutkijan virkojen vakinaistamisesta. Sipilän
mukaan Tampereen yliopistossa täydennyskoulutuksen puolella
on myös muutettu politiikkaa perustamalla pysyvämpiä
opettajan ja suunnittelijan virkoja.
Lisää tehtäviä - millä rahalla
Tulosohjaustyöryhmä sekä yliopistokeksintötyöryhmä
esittävät muutosta yliopistolakiin. Lakitekstin 4 §
1 momentin uusi muotoilu kuuluisi: Yliopistojen tehtävänä
on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä
ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuu ylintä
opetusta sekä kasvattaa nuorisoa palvelemaan isänmaata
ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen
tulee toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä
edistää tutkimustulosten vaikuttavuutta. Viimeinen
lause olisi uutta nykyiseen lakiin verrattuna.
Rehtorien neuvoston puheenjohtaja näkee uudessa muotoilussa
hyvää ja huonoa.
- On hyvä, että lailla vahvistetaan se mikä on
jo totta. Mutta perusrahoituksen ollessa näin niukka, onko
oikein, että opetuksesta ja tutkimuksesta siirretään
rahaa esimerkiksi alueellisten tehtävien puolelle. Sieltä
ei rakennerahastojen aikakautena rahaa puutu.
- Yliopistojen tehtäväkenttä on jatkuvasti paisunut.
Rahoitus oli kohtuullisella tasolla 1990-luvun alussa, mutta sen
jälkeen perusrahoitus on jatkuvasti laskenut. Lisärahoitusohjelma
pystyi vain pysäyttämään tilanteen huononemisen.
Yhteisrintamaan tutkintomäärien kasvua vastaan
Yliopistojen tutkintotavoitteita nostetaan ensi vuoden jälkeen.
Vuosille 2004-2006 asetettujen tavoitteiden mukaan maistereita
halutaan 14 100 ja tohtoreita 1 450 vuodessa eli 11 prosenttia
nykyistä enemmän.
- Tutkintomäärien jatkuva kasvu on fataalia ja pitkälti
seurausta nykyisestä tulosohjausjärjestelmästä.
Sipilä torjuu jyrkästi opetusministeriön väitteen
siitä, että ministeriö joutuu tulosneuvotteluissa
toppuuttelemaan yliopistojen kilpalaulantaa tutkintotavoitteiden
kasvattamisesta.
- Tämä väite saa kaikkien rehtoreitten karvat
pystyyn. Ainoa keino yliopistolle säilyttää edes
entiset rahat on korottaa tutkintotavoitteita 11 prosentilla.
Nykysäännöillä kannattaa tarjota enemmän
kuin pystyy. Millään yliopistolla ei ole yksin varaa
jäädä jatkuvan kasvun kelkasta, koska silloin oma
osuus rahoituksesta laskisi. Määrätehtailun varjossa,
miten käy laadun?
- Laatu kärsii, koska tutkintoa kohti annettavaa opetusta
on vähennetty. Opiskelijamäärät ovat kasvaneet
vuodesta 1992 lähtien 33 prosentilla ja opettajamäärät
ovat vastaavasti samana aikana laskeneet kolmella prosentilla.
- Väitöskirjojen kohdalla minimitaso ei ole ehkä
pudonnut, mutta niitä syntyy lähelle minimitasoa enemmän
kuin ennen. Lisäksi monet niistä ovat suppeampia kuin
aiemmin, jolloin kokonaisuuksien hahmottaminen jää puolitiehen.
Osa rehtoreista olisi valmis yhteisrintamaan jatkuvasti kasvavia
tavoitteita vastaan - näin myös Sipilä, joka toivoo,
että yliopistot pystyisivät sopimaan tavoitteista muillakin
aloilla kuin lääketieteessä. Yhteisestä tutkintokatosta
sopiminen oli esillä rehtorien neuvoston kokouksessa syyskuun
puolivälissä, mutta siellä asiasta ei saavutettu
yksimielisyyttä.
- Henkilöstöjärjestöjen ja opiskelijoiden
pitäisi ryhtyä yhdessä kampanjoimaan opiskelija-
ja tutkintomäärien kasvua vastaan ja pakottaa yliopistot
sellaiseen suunnitteluun, että jos jotain lisätään,
jotain myös vastaavasti supistetaan.
Teksti: Kirsti Sintonen
(painetun lehden s.5-7) |