KOLUMNI
Pekka Pihlanto
Määrätavoitteet uhkaavat jyrätä laadun
Yliopistoilta on kerätty vuosien 2004-2006 toimintatavoitteita.
Ne koskevat erityisesti perus- ja tohtorintutkintojen määriä.
Taustalla oleva opetusministeriön kehittämä yliopistojen
budjettirahoitusmalli sisältää erikoislaatuisia
piirteitä. Kysymyksessä on eräänlainen suunnitelmatalouden
ja markkinatalouden yhdistelmä. Sen mukaan budjettimäärärahaan
vaikuttavat sekä tutkintomääriä koskevat tavoitteet
että niiden toteutumat. Jokainen maisteri ja tohtori tuottaa
yliopistolle tietyn rahasumman, joka tosin selviää vasta
jälkikäteen. Tavoitteeksi asetetut tutkintomäärät
tuottavat budjettirahaa painolla 2/3 ja toteutumat painolla 1/3.
Malliin sisältyy vielä se piirre, että tavoitteiden
ylitys ei tuota mitään.
Laskentatoimen tutkimuksessa on tunnettu jo vuosikymmeniä
budjettiharhan käsite. Se merkitsee, että budjettivastuulliset
ryhtyvät budjettia laatiessaan usein pelaamaan oman etunsa
mukaisesti eli esittävät liian helppoja, mutta joskus
epärealistisen vaikeitakin tavoitteita. Opetusministeriön
järjestelmä suorastaan houkuttelee yliopistoja pelaamaan
tavoitteenasettelussaan: on edullista esittää ylimitoitettuja
tavoitelukuja. Toisaalta liian varovainen ei kannata olla, ettei
toteutuneissa tuloksissa vain mentäisi yli tavoitteen.
Järjestelmä olisikin ihmisten ja organisaatioiden käyttäytymistä
koskevan tiedon valossa järjetön, ellei prosessiin sisältyisi
neuvotteluvaihe, jossa opetusministeriöllä on mahdollisuus
sanella kohtuullistetut tavoitteet. Pelitilanne on kuitenkin epäsymmetrinen,
sillä yliopistot osaavat luonnollisesti arvioida ministeriötä
paljon paremmin omat todelliset mahdollisuutensa. Siten tavoitelukuihin
voi hyvinkin jäädä "ilmaa". Yliopiston
johdon on tietysti noloa selitellä ministeriölle, jos
toteutuneet tulokset jäävät jatkuvasti reippaasti
alle tavoitteen. Tosin liioiteltukaan optimismi ei välttämättä
ole epäeettistä, varsinkin kun ministeriön tarkoituksena
on saada maahan yhä lisää maistereita ja tohtoreita.
Erittäin vakava ongelma tässä järjestelmässä
on laatu. Kuten aina kun mitataan määriä, laatu
tahtoo unohtua. Tilanteessa, jossa yliopiston tohtoritavoite uhkaa
jäädä saavuttamatta, syntyy kiusaus hyväksyttää
keskeneräisiäkin töitä. Tohtoriopiskelijoilla
on yleensä kova kiire saada väitöskirjansa tarkastukseen,
mutta nyt näin alkaa olla ohjaajillakin, kun tutkintotavoitteet
olisi täytettävä.
Maisterintutkinnon osalta laatuongelmat eivät ole ehkä
yhtä ilmeisiä. Saattaa kuitenkin käydä niin,
että silloin kun pro gradu- tutkielma on viimeinen puuttuva
suoritus, opettajat katsovat varsinkin loppuvuodesta sitä
arvostelussa läpi sormien. Näinhän saadaan kaivattu
suorite mukaan vuoden tilastoihin.
Haittojen vastapainona järjestelmällä on sentään
hyödyllisiäkin vaikutuksia. Se saa yliopistot edesauttamaan
opiskelijoiden valmistumista. Valmistuminen oli aikaisemmin kokonaan
opiskelijan oma huoli. Ainakin turhien valmistumista hidastavien
esteiden poistamiseen on siis nyt yliopistoillakin motivaatiota.
Tosin yliopistoilla on melko vähän todellisia mahdollisuuksia
vaikuttaa tutkinnon loppuunsaattamiseen. Siksi onkin nurinkurista,
että yliopistot "lupaavat" opetusministeriölle
suunnittelukaudella suoritettavien tutkintojen määrät.
Yliopistoilla ei ole vastaavaa mekanismia sovellettavaksi opiskelijoiden
suuntaan.
Mainittujen haittavaikutusten vähentämiseksi olisi
luonnollisesti mahdollista tehdä jotakin. Yliopistot voisivat
keskenään sopia, että välistävetoja selvästi
liian korkeiden tavoitteiden muodossa ei suoriteta. Samoin voitaisiin
korostaa laatua käytännössäkin, eikä
vain puheissa. Eri asia on pysyisivätkö kaikki ruodussa.
Opetusministeriön soisi myös uskovan, että yliopistolaitoksessa
ei ole enää toiminnallista pelivaraa, jota voitaisiin
ottaa käyttöön houkuttelemalla yliopistoja määrätavoitteiden
korottamiseen. Ylimitoitetut tavoite-ehdotukset tulisi siksi määrätietoisesti
alentaa.
On pelättävissä, että jos tavoitteiden saavuttamisesta
alkaa muodostua yliopistoille jonkinlainen kohtalonkysymys, koko
tulosohjausjärjestelmä kääntyy lopullisesti
tarkoituksiaan vastaan. Järjestelmän haaksirikkoa ei
sinänsä tarvitse yliopistoissa surra, mutta sitä
ennen syntyneet vahingot voivat olla erittäin suuria.
(painetun lehden s.13) |