Kirjastoalan ammattikuva murroksessa
Informaatioalan Akateemiset (INA), Suomen Tieteellinen Kirjastoseura
(STKS) sekä Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto
(YHL) järjestivät 24. päivänä lokakuuta
Helsingin kirjamessujen yhteydessä seminaarin Työ- tieto-tulevaisuus,
Kirjasto- ja tietopalvelualan ammattikuva murroksessa. Seminaariin
osallistui noin 70 alan ammattilaista. Seminaarin
avasi STKS:n puheenjohtaja Tuula Ruhanen, joka herätti
keskustelua siitä, mihin työnilo kirjastoissa on kadonnut.
Koska kirjastoissamme oli viimeksi hauskaa?
Hänen jälkeensä Tieteentekijöiden liiton
toiminnanjohtaja Klaus Sundbäck kertoi ajankohtaisesta
neuvottelutilanteesta sekä siihen liittyen yliopistojen palkkausjärjestelmien
uudistamisen tilanteesta. Puheenvuoron virittämässä
keskustelussa tuli esiin, miten tärkeä tavoite on saada
sellainen työnarviointijärjestelmä, joka ottaa
oikeudenmukaisesti huomioon kirjastonhoitajan/informaatikon tehtävien
vaatiman korkean koulutuksen.
Koulutuksen merkitys tuli esiin myös myöhemmin muiden
puheenvuorojen yhteydessä käydyssä keskustelussa.
Todettiin, että asiakkaat ovat yleensä tyytyväisiä
kirjastojen kaikilta henkilöstöryhmiltä saamaansa
palveluun Huomautettiin kuitenkin, että asiakkaan olisi syytä
tietää, minkä henkilöstöryhmän edustaja
häntä palvelee. Kirjastonhoitajan/informaatikon tehtävänä
on ymmärtää esimerkiksi asiakkaana olevan tutkijan
tutkimusongelmaa - vahtimestarilta tai kirjastosihteeriltä
tätä ei voi edellyttää.
INAn puheenjohtaja Arja Juntunen puhui työnkuvauksesta
ja työnarvioinnista. Hän aloitti kertomalla lukemastaan
etelä-afrikkalaisesta artikkelista, joka sisälsi ajatuksen
siitä, että kirjastoala on matalapalkka-ala muun muassa
sen vuoksi, että kirjastoa pidetään tukitoimintona.
Tämä ajattelumalli näyttää sisältyvän
oletuksena myös työnarviointimalleihin. Hän korosti,
että ei tulisikaan puhua tukitoiminnosta vaan avainpalvelusta.
Käydyssä keskustelussa tuotiin esiin, että kirjasto
ei vain tue ja palvele, vaan on tärkeä osa yliopiston
tutkimus- ja opetustoimintaa. Kirjasto säilyttää
tutkimuksen tuottamia julkaisuja, välittää niitä
edelleen tutkimuksen ja opetuksen tarpeisiin sekä luo välineitä
ja väyliä tiedon löytämiseksi.
Nutturapäästä opettajien opettajaksi
Seminaarissa keskusteltiin jälleen kerran myös kirjastoalan
nimikkeistä. Ovatko kirjastoalan edustajat tietotyöläisiä
vai asiantuntijoita? Millainen on nykyään kirjastonhoitajan
imago? Dosentti Ilkka Mäkinen Tampereen yliopiston
informaatiotutkimuksen laitokselta kertoi esitelmöidessään
ammattikuvan perinteestä, että mielikuva nutturapäästä
ainakin on väistynyt - nuttura liitetään enemmän
opettajiin kuin kirjastonhoitajiin.
Mäkinen esitteli kirjastonhoitajan ammattikuvaa sadan vuoden
ajalta. Ennen sotia keskeisenä vaatimuksen kirjastonhoitajalta
oli muun muassa hyvä yleissivistys mutta nykyään
kirjastonhoitajan ammattikuvassa korostuvat erityisesti vaatimukset
pedagogista taidoista. Kirjastonhoitaja on "opettajien opettaja".
Seuraavalla sivulla katkelmia kirjastotoimenjohtaja Inkeri Näätsaaren
sekä Eduskunnan johtavan tietoasiantuntija Timo Turjan puheenvuoroista.
Marketta Honkanen
Tietotyön olemus ja osaaminen
Työ- tieto - tulevaisuus -seminaarissa Turun kaupunginkirjaston
kirjastotoimenjohtaja Inkeri Näätsaari puhui
tietotyön olemuksesta. Esitys perustui hänen ja Vesa
Niinikankaan kehittelemään osaamistarvepuntariin.
Ihminen on aina tavoitellut tietoa ja halunnut kertoa. Tiedon
maailmassa on kaksi keskeistä toimijaa: utelias ihminen ja
kertova ihminen. Utelias ihminen on kiinnostunut asioista, esittää
kysymyksiä ja tekee löytöjä. Kertova ihminen
saa oivalluksia, tekee tutkimuksia, kertoo ja luovuttaa työnsä
tuloksia uteliaan ihmisen käyttöön. Alkuhistorian
aikana nämä kaksi kohtasivat yleensä kasvokkain,
mutta yhteiskunnan monimutkaistuessa alkoi syntyä tietoa
julkistavia ja välittäviä toimijoita. Julkistaja
voi olla kustantaja, kirjakauppias tai vaikka elokuvan tuottaja.
Tiedonvälittäjä on esimerkiksi toimittaja, opettaja,
kirjastonhoitaja tai informaatikko, joka valitsee ja jäsentää
tietoa, tuo esiin sisältöjä ja liittää
teoksen muiden yhteyteen. Yhä monimutkaistuvassa tiedonvälityksen
maailmassa tavoitteena on edelleenkin uteliaan ihmisen ja kertovan
ihmisen kohtaaminen. Tämä tietotyön ikuinen perusta
on keskeinen myös tietotyötä tekevän osaamisessa.
Tietoammattilaisen osaamispuntari
Tietoammattilaisen osaamista voi havainnollistaa kolmen nuolen
muodostamana kuviona, osaamispuntarina, joka on kaiken aikaa liikkeessä
yläoikealle ja tavoittelee huippua (ks. viereinen kuvio).
Nuolten sisällöt olemme nimenneet sivistyspääomaksi,
taitopääomaksi ja sosiaaliseksi pääomaksi.
Sivistyspääomaan sisältyvät arvot ja ihmiskäsitys,
kielellinen ja käsitteellinen ymmärtäminen, tieteen-,
taiteen- ja tiedonalojen sekä kulttuurien ja yhteiskuntien
tuntemus. Taitopääoma on alalle ominaisten erikoistaitojen
kokonaisuus. Kirjastossa se tarkoittaa tiedonhallinnan taitoja
valinnasta jäsentämiseen ja järjestämiseen,
sisältöjen analysointiin, synteesien luomiseen ja välittämiseen.
Siihen sisältyy myös tarvittavien työvälineiden
hallinta sekä kyky toimia ja vaikuttaa organisaatiossa. Yhä
tärkeämmäksi kirjasto- ja tietopalvelualalla työskenteleville
tulevat erilaiset viestinnän taidot: yksinkertaisesta tiedottamisesta
opastukseen, opettamiseen ja jopa kulttuurikasvatukseen. Sosiaalinen
pääoma on kykyä ymmärtää itsensä
ja muiden toimintaa sekä taitoa toimia yhteisöllisesti.
Siihen kuuluvat itsensä johtaminen, vuorovaikutus, tilan
tunnistaminen ja suunnan näyttäminen sekä muiden
johtaminen.
|
Osaamispuntari on työväline, jonka avulla saadaan esille
niin yksilön kuin koko organisaation osaaminen. Mikään
edellä mainituista pääomista ei riitä yksinään
ja eri tehtävissä pääomat painottuvat eri
tavoin. Kaikkia kuitenkin tarvitaan. Alalla on vähän
käyttöä esimerkiksi spesialistille, joka kyllä
hallitsee hyvin tietosisältöjä, mutta ei kykene
kommunikoimaan muiden kanssa. Osaamispuntaria voi käyttää
hyväksi myös sopivan tehtävän löytämiseksi
itselleen tai sopivan henkilön löytämiseksi tiettyyn
tehtävään.
Turun kaupunginkirjastossa on meneillään pääkirjastohanke,
johon uudisrakennuksen lisäksi kuuluu koko toiminnan perusteellinen
uudistaminen. Kehittämishankkeen työvälineenä
käytetään osaamistarvepuntaria.
Ammattikuvan tulevaisuus - Mitä on kirjastonhoitajuus vuonna
2030
Eduskunnan johtava tietoasiantuntijia Timo Turja etsi
puheessaan vastausta kysymykseen, millaista työtä kirjastonhoitajat
ja informaatikot tekevät tulevaisuudessa vuonna 2030. Hän
lähestyi aihettaan arkkitehtuurin avulla, sillä kirjastorakennukset
kertovat kirjastonhoitajan työstä.
- Voidaksemme ymmärtää renessanssin aikakauden
kirjastonhoitajaa, meidän on tutkittava tuon ajan säilyneitä
kirjastorakennuksia; voidaksemme ymmärtää tulevaisuuden
kirjastonhoitajia, meidän on tutkittava suunnitteilla olevia
rakennuksia. Uusissa kirjastoissa tilat yritetään suunnitella
mahdollisimman joustaviksi. Esimerkiksi asiakaspalvelupisteet
kootaan yleensä erilaisista moduleista - irrallisista yhteensopivista
elementeistä, joita voidaan kirjaston muuttuvien tarpeiden
mukaan vapaasti järjestellä uudelleen, laajentaa rajattomasti
uusilla osilla tai poistaa helposti tarpeettomat osat vanhentuneina.
Myös ammattimme sisäinen arkkitehtuuri näyttää
olevan muuttumassa ympärillämme olevien uusien kirjastorakennusten
tavoin entistä modulaarisemmaksi.
Laaja-alainen osaaminen tärkeämpää kuin
erikoistuminen
- Annan teille kuvitteellisen esimerkin, joka kuvaa tulevaisuuden
kirjastotyöntekijän modulaarista ammattitaitoa. Vuonna
2030 Eduskunnan kirjastoon rekrytoidaan uusia työntekijöitä.
Heidän osaamisensa arvioinnissa painotetaan kykyä yhdistää
luovasti erilaisia ammatillisia valmiuksia mahdollisimman monipuoliseksi
kokonaisuudeksi. Heidän osaamisensa saattaa olla painottunut
eri tavoin, mutta jokaista uutta työntekijää yhdistää
yksi yhteinen piirre: pedagogiset taidot. Taito opettaa ja opastaa
on se ominaisuus, jota edellytetään kirjaston jokaiselta
työntekijältä. Jotta kirjaston toimintaa voidaan
kehittää, tämä ominaisuus täytyy kuitenkin
voida yhdistää joustavasti muihin taitoihin, esimerkiksi
yhteiskunnallisen tiedon hallintaan tai perinteiseen kirjastoammatilliseen
ammattitaitoon kuten tiedonhankintataitoihin.
- Modulaarisessa organisaatiossa tärkeämpää
on laaja-alaisen osaamisen luova yhdistäminen kuin syvä
erikoistuminen. Modulaarinen organisaatio on mahdollista rakentaa
vain, jos luovutaan ahtaasta erikoistumisesta ja kyetään
rekrytoimaan mahdollisimman laaja-alaisia ja monipuolisia työntekijöitä.
Myös informaatioalan koulutuksen tämänhetkistä
tilaa ja kehitystä voidaan arvioida tästä näkökulmasta.
Yksinomaan tietotekniikan ja teknologian ehdoilla toteutettava
koulutus saattaa rakentaa niin kapea-alaisen ammattitaidon, että
sillä ei juuri ole kysyntää tulevaisuuden kirjastoissa.
Yksipuolinen tekninen koulutus todennäköisesti heikentää
tulevien informaatioammattilaisten asemaa kirjastoissa.
Informaatikon ja kirurgin ammatissa yhtäläisyyksiä
- Informaatikon ja kirurgin ammateissa on useita yhtäläisyyksiä
- palkkaa lukuun ottamatta. Molemmat tarvitsevat hyvä välineet
menestyäkseen ammatissaan. Kirurgi tarvitsee terävän
veitsen tehdäkseen onnistuneita leikkauksia - informaatikko
tarvitsee täsmällisen hakukielen tehdäkseen hyviä
tiedonhakuja. Kirurgin ammattitaidon ydin ei kuitenkaan ole veitsen
teroittamisessa vaan siinä kuinka hyvin hän tuntee ihmisen
elimistön toiminnan. Samalla tavalla ajattelen, että
informaatikon ammattitaidon ydin ei ole välineen ja teknisen
hakukielen hallinnassa vaan siinä, kuinka hyvin hän
tuntee ihmisen ja yhteiskunnan toiminnan. Teknisen koulutuksen
saaneiden informaatioammattilaisten asema saattaakin tulevaisuuden
kirjastoissa muistuttaa pikemminkin välinehuoltajan kuin
kirurgien asemaa sairaalassa. Tulevaisuuden kirjastotyöntekijä
ei mielestäni olekaan informaatiospesialisti vaan pikemminkin
tietogeneralisti.
- Tulevaisuudessa kirjastonhoitajien ja informaatikkojen tehtäviä
ei varmasti voida erottaa yhtä selvästi atk-ohjelmoijien,
opettajien ja tiedottajien työstä kuin tänä
päivänä. Tämä johtaa varmasti ammatillisen
identiteetin hämärtymiseen. Palvelut, rakennukset ja
tavarat ovat kaikkialla samankaltaistumassa ja kadottamassa ainutlaatuisen
identiteettinsä. Myös ammatit ovat muuttumassa yhä
enemmän toistensa kaltaisiksi.
(painetun lehden s. 27-29) |