YLL:n seminaarissa pohdittiin tehokkuutta ja tulosta
Kun yliopiston lehtorilta vaaditaan tuloksellista ja tehokasta
työn jälkeä, mistä silloin on kyse? Entä
mitä on opetuksen laatu, johon tulisi panostaa entistä
enemmän määrällisistä mittareista huolimatta?
Näitä perimmäisiä kysymyksiä
pohdittiin Yliopistonlehtorien liiton 25.-26.10. 2002 pidetyn
koulutusseminaarin ryhmäkeskustelussa. Seminaarissa oli osallistujia
Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistosta sekä
Tampereen teknillisestä korkeakoulusta, Turun kauppakorkeakoulusta
ja Åbo Akademista.
Tulosohjauksessa mittarit ovat määrällisiä,
opetuksen tuloksellisuutta mitataan valmistuneiden maisterien
määrällä, tutkimuksen tuloksia valmistuneiden
tohtoreiden määrällä. Opetusministeriö
tahtoo lisätä valmistuneiden tohtoreiden ja maistereiden
määrää, ja tämä pakottaa yliopistot
lisäämään sisäänottoa; tapahtuu
se, mitä Helsingin yliopiston professori Arto Mustajoki
nimittää yliopistojen muuttumiseksi lukiomaisiksi.
Mustajoen mukaan korkeintaan neljäsosalla nuorista on edellytykset
akateemiseen opiskeluun. Jokainen yliopiston opettaja on tämän
huomannut viime vuosina: yliopistoihin on tullut opiskelijoita,
jotka eivät sinne kuulu. Voidaanko tällaisessa ympäristössä,
yhä suuremmissa opetusryhmissä ja yhä kirjavammassa
opiskelijajoukossa, ylläpitää opetuksen laatua
ja voidaanko tutkimuksen laatukriteerit pitää voimassa,
kun yliopistojen täytyy hyväksyä tietty määrä
tohtorin tutkintoja vuosittain, koska tähän määrään
on OPM:n kanssa käydyissä tulosneuvotteluissa sitouduttu?
Onko ainoa tapa mitata opetuksen laatua sen testaaminen, mitä
opiskelija osaa yliopistoon tullessaan ja mitä hän osaa
valmistuttuaan?
Yliopistoissa toimivien opettajien edunvalvojina järjestöjen
on oltava huolestuneita siitä, että opiskelijoiden määrä
kasvaa huimaa vauhtia mutta opettajien määrä pysyy
lähes vakiona.
Tulosohjauksella ei nosteta koulutuksen tasoa
Yliopistojen tulosohjauksella ei ainakaan nosteta koulutuksen
tasoa, siitä YLL:n seminaarilaiset olivat yhtä mieltä.
Kun ensi vuonna laaditaan uudet kolmivuotiset tulossopimukset
vuosiksi 2004-2006 edellytetään OPM:n ohjeissa tutkintomäärien
nostamista aikaisemmasta noin kymmenellä prosentilla. Tohtoreita
tulee tällä menolla vuosittain 1450 ja ylempiä
korkeakoulututkintoja 14 100. Tarvitaanko kaikkia näitä
tohtoreita ja maistereita; pystytäänkö heidät
sijoittamaan asianmukaisesti työelämään?
Turun yliopiston kansleri Leena Kartio on vastannut viisaasti
tähän kysymykseen Turun Sanomissa 3.11. 2002 julkaistussa
artikkelissaan "Yliopisto opintienä ei ole ainoa vaihtoehto".
Hän puhuu duaalimallin säilyttämisen puolesta eli
siitä, että ammattikorkeakoulut suuntautuvat ammatillisten
asiantuntijoiden kouluttamiseen ja yliopistot akateemiseen koulutukseen.
Näiden koulutusmuotojen rakenteelliset erot tulisi säilyttää.
Kartion mielestä tulee muistaa, että esimerkiksi hoitotieteen
väitöskirjoja tarvitaan, mutta yhtä paljon tarvitaan
niitä, jotka hoitavat sairasta hänen vuoteensa vieressä.
Tehokkuuden ja tuloksen hankkimisessa olisi vähitellen päästävä
irti määrällisistä kriteereistä ja siirryttävä
laadun tavoitteluun. Se vaatii kuitenkin pienempiä ja homogeenisempia
opetusryhmiä ja opettajien kokonaistyöaikasopimuksen
tarkoituksenmukaisempaa soveltamista, niin että kunnon opetuksena
pidetään myös vaihtoehtoisia opetusmuotoja eikä
juututa näkemykseen, että ainoastaan vanhojen opetuskattojen
mukainen kateederiopetus on laadukasta ja tuloksellista opettamista.
Teksti ja kuva:
Maj-Len Rönkä
(painetun lehden s. 33) |