OPM:n työryhmä: Henkilöstönäkökulma
osaksi yliopistojen tuloksellisuusrahoitusta
Yliopistojen tulosohjauksen kehittämistyöryhmän
ehdotusten tarkoituksena on vahvistaa yliopistojen autonomista asemaa. Henkilöstönäkökulma
tulee uutena tekijä tuloksellisuusrahoitukseen.
Yliopistojen tulosohjauksen kehittämistyöryhmä II jätti
muistionsa opetusministeri Maija Raskille 18. lokakuuta.
Työryhmä esittää muutoksia yliopistoja koskevaan
lainsäädäntöön, jotta yliopistot saisivat paremmat
mahdollisuudet yhteiskunnallisen palvelutehtävän hoitamiseen
sekä toimintansa profiloimiseen. Lakiin lisätäisiin yliopistojen
uutena tehtävänä vuorovaikutus muun yhteiskunnan kanssa
sekä tutkimustulosten vaikuttavuuden edistäminen. Myös
tulosohjausjärjestelmän oikeudellista perustaa halutaan vahvistaa.
Tutkintoasetuksia tulee yhdenmukaistaa ja mahdollisuuksien mukaan yhdistää.
Rehtorien neuvoston ajamaa yliopistojen autonomisen aseman vahvistamista
merkitsee mm. se, että innovaatioiden hyödyntämisestä
saatavat tulot, samoin kuin yliopiston mahdollisesti saamat lahjoitus-
tai muut vastaavat varat, olisi voitava rahastoida erillisiin rahastoihin,
jotta tulot voitaisiin käyttää joustavasti yliopistojen
toiminnan edistämiseksi. Rahastoissa olevia varoja tulisi voida käyttää
vain yliopistojen tarkoituksiin ja tehtäviin.
Opetusministeriön tulee selvittää vuoden 2003 loppuun
mennessä, miten ja miltä osin rakennerahastovaroin käynnistetty
koulutus- ja tutkimustoiminta voidaan sopeuttaa valtion budjettivaroista
rahoitettavaksi.
Tulossopimuksissa tavoitteet tutkinnoille
Tulossopimuksissa ehdotetaan sovittavaksi määrälliset
tutkintotavoitteet ylemmille korkeakoulututkinnoille, tohtorintutkinnoille,
alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa aloittaville uusille
opiskelijoille, kansainväliselle henkilövaihdolle, avoimen yliopisto-opetuksen
kautta tutkinto-opiskeluun siirtyville ja avoimen yliopiston laskennallisille
kokovuotisille opiskelijapaikoille. Kaikilla koulutusaloilla aineenopettajakoulutus
tulee erottaa alan muista ylempien korkeakoulututkintojen tavoitteista.
Yliopistojen yhteiskunnalliselle palvelutehtävälle asetetaan
toiminnan luonnetta kuvaavia tavoitteita, jos määrällisiä
tavoitteita ei pystytä asettamaan.
Yliopistojen rahoitusmalliin liittyvät ehdotukset
Yliopistojen rahoitusmallin kehittämislähtökohtana pidetään
jatkuvuuden turvaamista. Työryhmä esittää, että
yliopistojen toimintamenot muodostuvat sopimuskaudella 2004-2006 edelleen
varsinaisesta perusrahoituksesta, valtakunnallisten tehtävien rahoituksesta,
valtakunnallisista ohjelmista sekä hanke- ja tuloksellisuusrahoituksesta.
Laskennallinen perusrahoitus määräytyisi toiminnan laajuuden,
opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen palvelutehtävän
perusteella. Laajuustekijä muodostuisi kaikille yliopistoille osoitettavasta
pohjarahoituksesta, tilakustannuksista ja tulossopimuksissa sovituista
uusien opiskelijoiden tavoitteesta. Opetuksen osalta rahoitus muodostuisi
ylempien korkeakoulututkintojen tavoitteista ja toteutumista, tutkimuksen
osuus puolestaan tulossopimuksissa sovituista tutkijakoulujen rahoituksesta
sekä tohtorintutkintotavoitteista ja -toteutumista. Yhteiskunnallisen
palvelutehtävän osuutta määritettäessä otettaisiin
huomioon avoin yliopisto-opetus ja muu yhteiskunnallinen palvelutehtävä.
Työryhmä ei ehdota muutoksia voimassa oleviin koulutusaloittaisiin
kustannuskertoimiin.
Hankerahoitus on tarkoitus kohdentaa valtakunnallisia tavoitteita tukeviin
yliopistojen omiin hankkeisiin, yliopistojen verkostohankkeisiin ja uudisrakentamisen
varustamiseen.
Tuloksellisuusrahoituksella palkitaan toiminnan laatua ja vaikuttavuutta.
Sopimuskauden 2004-2006 tuloksellisuuskriteerit ovat tutkimuksen ja taiteellisen
toiminnan laatu (tutkimuksen huippuyksiköt, Suomen Akatemian rahoitus,
muu ulkopuolinen tutkimusrahoitus ja taiteellisen toiminnan huippuyksiköt),
koulutuksen laatu, tehokkuus ja vaikuttavuus (koulutuksen laatuyksiköt,
aikuiskoulutuksen laatuyliopistot, opintojen kulku, työllistyminen
ja kansainvälistyminen) sekä yliopistokohtainen arvio.
Tuloksellisuuskriteereissä mainittuun yliopistokohtaiseen arvioon
sisältyy henkilöstönäkökulman huomioon ottaminen
yliopistojen toiminnassa.
Työryhmä ehdottaa, että perusrahoitus pysyy mahdollisimman
vakaana ja se on suuruudeltaan merkittävä osa toimintamenoista.
Toiminnan laajenemisen ja tilakustannusten lisääntymisen tulee
heijastua vastaavana kasvuna toimintamenokehykseen.
Muistioon sisältyy neljä eriävää mielipidettä.
Näistä kolme koskee kustannuskertoimien uudistamisen tarvetta
ja yksi huippuyksikkörahoituksen asemaa.
(painetun lehden s. 14)
|