Valtion tavoitteita
Valtionsektorin pääsopijajärjestöt
ovat asettaneet yhteisiä tavoitteita seuraavaa kierrosta varten.
AKAVA-JS:llä ja liitoilla on luonnollisesti myös omia tavoitteita.
Valtionsektorin tavoitteisiin vaikuttaa tuporatkaisu.
Tätä kirjoitettaessa ei tiedetä,
miten tuporatkaisun kanssa käy. Tätä luettaessa sen sijaan
ollaan jo viisaampia asiassa.
Mikäli tuporatkaisu syntyy, sillä on luonnollisesti vaikutusta
valtionsektorin tavoitteisiin ja niiden realisoitumiseen. Mahdollisen
tuporatkaisun sisällön tiukkuus tai väljyys vaikuttaa suuresti
valtiolle. Esimerkiksi palkankorotusten profiili saatetaan lyödä
kiinni tupon yhteydessä. Keskusjärjestö AKAVA on tosin
edustanut sitä kantaa, että tupossa sovittaisiin palkankorotusten
osalta ainoastaan niiden kustannusvaikutus, jolloin eri sopimussektoreilla
sovittaisiin korotusten suuntautumisesta ja profiilista.
Pääsopijoiden yhteistyö
Valtionsektorilla pääsopijajärjestöt AKAVA-JS, VAL/SAK
ja Pardia/STTK ovat harrastaneet pitkään yhteistyötä.
Esimerkiksi kuntasektorilla tilanne ei ole samanlainen yhteistyön
osalta. Valtion pääsopijoiden yhteistyö perustuu itse kullakin
taholla tehtyyn arvioon, että yhteistyöllä päästään
kaikkia osapuolia hyödyttäviin tekoihin. Näyttöäkin
tällaisesta on, esimerkiksi Valpas-hanke.
Valtion pääsopijat ovat jo keväästä alkaen valmistelleet
yhteisiä seuraavaa kierrosta koskevia tavoitteita, joita on toimitettu
valtiotyönantajalle. Yhteisten tavoitteiden lisäksi kullakin
pääsopijalla ja liitoilla on myös omia tavoitteita.
Hallitukselta edellytettävät toimet
Valtiotyönantaja on samalla valtiovalta, joka käyttää
mm. budjettivaltaa. Pääsopijoiden tavoitteena on, että
kaikki palkankorotukset ja arvioidut liukumat tulee budjetoida täysimääräisesti.
Ilman asianmukaista budjetointia korotusten vaikutukset haihtuisivat pois.
Budjetointiedellytys koskee myös palkkausjärjestelmien uudistusta
ja Valpas-hankkeen jatkoa.
Palkankorotukset
Aito akavalainen tavoite palkankorotuksissa on prosentuaalinen yleiskorotus
sekä riittävä järjestelyvara. Prosentuaalinen yleiskorotus
ei luonnollisestikaan vastaa kaikkien pääsopijoiden tavoitteita,
joten yhteisissä tavoitteissa palkankorotusten profiili joudutaan
ilmaisemaan muulla tavalla. Yhteistavoitteissa todetaan korotustavoitteen
olevan tupon mukaisia. Mikäli tupoa ei synny, korotusten profiili
joutuu pääsopijoiden toimesta kovaan tarkasteluun.
Keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA ovat jo aikaisemmin esittäneet
palkankorotuksia koskevat tavoitteensa, jotka vuonna 2003 koskien ovat
3,7-3,8 %. Profiililtaan tavoitteet eroavat suuresti toisistaan. Työnantajan
tarjous on tätä kirjoitettaessa 1,5 %:n korotus ensi vuodelle.
Palkkausjärjestelmän uudistus ja Valpas
Pääsopijoiden tavoitteissa kiinnitetään varsin paljon
huomiota palkkausjärjestelmien uudistukseen. Tavoitteissa korostetaan
keskustason ohjaavaa vaikutusta ja palkkausuudistukseen liittyvää
lisärahoitustarvetta. Valtiotyönantajan tärkein tavoite
on juuri palkkausuudistus.
Keskeisin AKAVA-JS:n samoin kuin muiden pääsopijoiden tavoite
valtionsektorilla on Valpas-hankkeen käynnissä pitäminen
koko valtionsektorin leveydeltä. Pääsopijoiden "Tavoitteena
on kilpailukykyisen palkkauksen saavuttaminen verrattuna yksityissektoriin."
Valtion työnantajatavoitteena taas on Valpas-hankkeen jatkaminen
ainoastaan niissä virastoissa, joissa on toteutettu palkkausuudistus.
Muita tavoitteita
Pääsopijoiden yhteisiin tavoitteisiin sisältyy muutakin
kaunista ja hyvää. Työaikaan ja vuosilomaan tavoitellaan
muutoksia. Ainakin Professoriliiton tavoitteena on, että vastaavien
kustannusvaikutuksien tulee koskea myös yliopisto-opettajilla.
Matkustussääntöön tavoitellaan mm. sellaista muutosta,
että tuntirajat määräytyisivät verohallinnon
päätöksen mukaisesti.
Sosiaaliasioissa tavoitellaan mm. fysikaalisen hoidon ulottamista virkasuhteisiin.
Lisäksi tavoitteisiin sisältyy työelämän kehittämistä,
luottamusmiehen asemaa ja yt-menettelyä koskevia kohtia. Yhteisissä
tavoitteissa esiintyy myös virkanimitysten vakinaistaminen.
Jatko
Jos tupo syntyy viikon 45-46 vaihteen tienoilla, pitäisi valtionsektorin
sopimuksen olla valmis marraskuun lopun tienoilla, jolloin myös sovittaisiin
työrauhavelvoitteen jatkamisesta 31.1.2003 jälkeen.
Joulukuussa 2002 ja ehkä ensi vuoden puolellakin tulevat vielä
mahdollisesti alakohtaiset neuvottelut mm. järjestelyvaran soveltamisesta.
Mikäli tupo kaatuu tai kaikki järjestöt eivät ole
mukana tupossa, korostuu työtaisteluvalmius. Tähänkin ollaan
varauduttu.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
5.11.2002
(painetun lehden s. 15-16)
|