KESKUSTELUA
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut
Professoriliiton puheenjohtajan pääkirjoitus
syyskuun Acatiimissa antaa aihetta moniin kommentteihin. Puheenjohtaja
Juhani Keinonen väittää, että ammattikorkeakoululain
uudistus ja yliopistokeksintötyöryhmän ehdotukset merkitsisivät
ammattikorkeakoulujen tuloa yliopistojen vapaan tutkimuksen alueelle ja
yliopistojen tehtävien priorisoinnin uudelleenarviointia.
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävä
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävästä
ehdotetaan eduskunnalle annetun lakiesityksen mukaan säädettäväksi
" harjoittaa ammattikorkeakoulun opetusta palvelevaa sekä työelämää
ja aluekehitystä tukevaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä".
Mitenkä tämä voidaan tulkita perinteisesti yliopistoille
kuuluvan vapaan tutkimuksen tuomiseksi ammattikorkeakouluihin? Ei mitenkään.
Tämä tehtävämäärittely rajaa ammattikorkeakoulujen
tutkimusta ja kehitystyötä kolmella tavalla. Ensinnäkin
se sitoo toiminnan palvelemaan kyseisen ammattikorkeakoulun opetusta.
Toiseksi se sitoo toiminnan työelämän tukemiseen ja kolmanneksi
se sitoo tutkimus- ja kehitystoiminnan tukemaan aluekehitystä. Lisäksi
tutkimus on soveltavaa.
Käydyssä keskustelussa on sotkettu keskenään vapaa
tutkimus ja tutkimuksen vapaus. Totta kai ammattikorkeakoulussakin täytyy
vallita opetuksen ja tutkimuksen vapaus niiden tehtävien puitteissa,
jotka ammatikorkeakoululla ovat. Näinhän lakiehdotukseen on
kirjattukin. Tutkimuksen vapaudella ammattikorkeakoulussa viitataan lähinnä
kolmeen asiaan; vapauteen valita mihin hankkeisiin ammattikorkeakoulu
lähtee mukaan; vapauteen valita tutkimus- ja toimintamenetelmät
ja vapauteen toimia tutkimustyössä ilman ulkopuolista painostusta.
Toivon, ettei Professoriliitto vastusta näitä periaatteita.
Se olisi jo uutinen.
"Korkeakoulukeksintölaki"
Puheenjohtaja Keinonen ihmettelee myös eräitä yliopistokeksintötyöryhmän
ehdotuksia.
Hän vierastaa sitä, että yliopistot ja ammattikorkeakoulut
ehdotetaan saman korkeakoulukeksintölain piiriin, kytkee ammattikorkeakoulujen
kuvitellun tutkimustehtävän ja keksintötyhmän ehdotukset
yhteen, ja joutuu sitten taitavalla päättelyllään
vääriin johtopäätöksiin.
Ensiksikään ei ole perusteltua syytä, miksi yliopistoissa
ja ammattikorkeakouluissa tehtäviin keksintöihin tulisi soveltaa
erilaista lainsäädäntöä. Jo nyt on tilanteita,
missä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen henkilöstö
toimii samoissa tutkimus- ja kehittämisprojekteissa. Kyllä tällöin
on tärkeää, että heillä on yhdessä tai erikseen
tehtyihin keksintöihin samanlaiset oikeudet. Jos tämä periaate
hyväksytään, silloin on järkevää, että
säännökset sisältyvät samaan lakiin.
Yliopistokeksintötyöryhmä pyrki löytämään
pitkään hiertäneeseen "keksintöoikeusasiaan"
ratkaisun, jonka pohjalta nykytilannetta voitaisiin selkeyttää
ja joka olisi eri osapuolten hyväksyttävissä. Työryhmä
toimi hyvässä yhteistyössä eri osapuolten, myös
Profesoriliiton kanssa.
Lukuisten asiantuntijalausuntojen perusteella työryhmä päätti
määritellä tutkimustyön kolmeen kategoriaan: tilaustutkimukseen,
yhteistutkimukseen ja vapaaseen tutkimukseen. Tämä jaottelu
tehtiin vain tutkimustulosten hyödyntämiseen ja keksintöihin
kohdistuviin oikeuksiin liittyen, jotta keksijöiden oikeuksien määrittelylle
saataisiin selkeämpi viitekehys. Työryhmä korosti, ettei
tämä jaottelu merkitse sitä, etteikö tilaustutkimuksessa
ja yhteistutkimuksessa tutkijoilla voisi olla tutkimuksen vapautta. Tällä
jaottelulla ei myöskään oteta kantaa yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen
tehtäviin vaan niistä säädetään erikseen.
Keksintölakiehdotuksen vapaaseen tutkimukseen liittyviä säännöksiä
sovellettaisiin ammattikorkeakouluihin vain, jos niissä on sellaista
tutkimusta ja jos sen pohjalta syntyy keksintöjä.
Kukaan ei tiettävästi ole vastustanut sitä, että
tutkimustuloksia pitäisi voida tehokkaasti hyödyntää
silloin kun keksintöön on edellytyksiä. Aika suuri yksimielisyys
vallitsee myös siitä, että nykyistä tilannetta tulisi
selkeyttää. Myös ns. kolmannen tehtävän sisällyttäminen
lainsäädäntöön saa kannatusta, vaikka puheenjohtaja
Keinonen kummeksuukin, että kauppa-ja teollisuusministeriön
työryhmä ehdottaa muutoksia yliopistolakiin. Ilmeisesti väärin
ehdotettu.
Tiedossa ei ole, että missään olisi esitetty, että
ns. kolmannen tehtävän perusteella professorien valintaperusteita
tai tehtäviä pitäisi muuttaa, kuten puheenjohtaja Keinonen
epäilee. Yliopiston kolmas tehtävä ei priorisoi yliopistojen
perustehtäviä uudelleen vaan selkeyttää vallitsevaa
tilannetta. On selvää, ettei yliopisto voi olla hyvä kolmannessa
tehtävässä ellei se ole korkealaatuinen kahdessa perustehtävässään.
Lopuksi
Puheenjohtaja Keinosen puheenvuorosta ei löydy kohtaa, jossa olisi
puhuttu mahdollisuuksista, yliopistojen vahvuuksista tilanteessa missä
ammattikorkeakoulujen toiminta vakiintuu. Sen sijaan kirjoitus vilisee
uhkia.
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävä on hallituksen lakiesityksessä
niin selkeästi napitettu, ettei faktaperustein voida väittää,
että ammattikorkeakoulut tulevat yliopistojen vapaan perustutkimuksen
tontille. Ehdotettu tutkimustehtävä vahvistaa ja selkeyttää
työnjakoa, ei sitä sekoita. Myös yliopistokeksintötyöryhmän
ehdotus perustuu duaalimalliin, mutta ei aseta keksijöitä erilaiseen
asemaan työpaikkansa perusteella. On siis kaikki edellytykset puheenjohtaja
Keinosen toivomaan selkeään työnjakoon yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen välillä.
Ammattikorkeakoulujen tutkimustehtävän selkeyttäminen
antaa yliopistoille mahdollisuuden keskittyä omaan perustehtäväänsä
ja sen vahvistamiseen. Olisi tärkeää, että tästä
yliopistoissa nyt keskusteltaisiin. Eräät yliopistojen ja elinkeinoelämän
johtohenkilöt ovat todenneet, että jos yliopisto näkee
ammattikorkeakoulussa uhan itselleen, niin silloin joko yliopisto ei luota
itseensä, tai sitten sen oman toiminnan laadussa on jotain pelättävää.
Toivottavasti puheenjohtaja Keinosen kirjoituksessa ei ole kysymys kummastakaan.
Arvo Jäppinent
ylijohtaja, opetusministeriö
kauppa- ja teollisuusministeriön yliopistokeksintötyöryhmän
puheenjohtaja
(painetun lehden s. 25-26)
|