Työtä opiskelijoiden ja lasten parissa
Lastentarhaopettajakoulutus on ollut melkoisten muutosten
kourissa viimeiset vuodet. Kahdeksan vuotta sitten aiemmin opistotasoisena
ollut koulutus siirrettiin osaksi Helsingin yliopistoa. Uusi
asema ei ole ollut aivan ongelmaton. Kuinka yhdistää yliopiston
asettamat tavoitteet käytännön työn vaatimuksiin?
Lastentarhaopettajakoulutuksen lehtori Jyrki Reunamon mukaan
yliopistotasoiseksi muunnetun alan heikkoutena on, että akateemisessa
maailmassa sille ei ole vielä kertynyt riittävästi
kontakteja, ei traditioita eikä meriittejä.
- Meidän täytyisi osoittaa, että olemme tarpeellisia
myös yliopiston kannalta tarkasteltuna. Emme ainoastaan
tuota lastentarhaopettajia, vaan samalla luomme lapsuuden kulttuuria
sekä integroimme lasten ja aikuisten yhteiselämää,
Reunamo sanoo.
Varhaiskasvatuksen perinteeseen kuuluu Fröbelin ajatus,
että ihmisen tulisi säilyttää balanssi ja
suhteellisuudentaju voidakseen osallistua kokonaisuuden muotoutumiseen.
Yliopistossa taas on vallalla analyyttinen ja kriittinen traditio.
- Oma alani ei ole samojen traditioiden kahleissa kuin vanhat
tieteet, siksi meillä on matalampi kynnys sijoittaa ilo,
ihme ja turvallisuus osaksi tieteen prosessia, Reunamo uskoo.
Reunamo on itse koulutukseltaan lastentarhanopettaja, hän
valmistui vuonna 1981 Turun yliopiston yhteydessä toimivasta
kaksivuotisesta lastentarhaopettajaopistosta, käytännön
työkokemusta on kertynyt päiväkodista. Vuonna
1998 hän väitteli kasvatustieteen alalta lastentarhaopettajakoulutuksen
kehittämisestä. Hänen mielestään parasta
olisi, jos alan opiskelijat voisivat itse osallistua oppialansa
kehitykseen.
- Toivottavaa olisi, että opiskelussa voisi olla tutkiva
ote ilman, että edettäisiin opintoviikkokasaumissa.
Varhaiskasvatustieteen on tarkoitus olla perusta lastentarhanopettajien
työhön. Käytännössä lastentarhanopettajan
täytyy työskennellä elämän koko kirjon
kanssa eikä silloin pelkkä tieteellinen kriittisyys
riitä: pitää myös hyväksyä elämä karvoineen
päivineen.
Teoria ja käytäntö käsikkäin
Koulutuksen muutosten myötä tutkimusmenetelmät
ovat muuttuneet, teoriaa on tullut lisää ja käytännön
harjoittelu on vähentynyt.
- Tutkimus ja käytäntö pitäisi kytkeä yhteen
alusta lähtien. Tilanne on tällä hetkellä hieman
epäselvä, koska vallalla on niin monia mielipiteitä.
Siirtyessämme yliopiston yhteyteen tuli paineita vähentää opiskelijoiden
harjoittelua, nyt sitä ei minun mielestäni ole enää tarpeeksi
vaikkakin harjoittelua on enemmän kuin muilla aloilla. Teoreettiset
ja käytännölliset taidot eivät ainakaan omasta
mielestäni kohtaa riittävästi. Yliopisto on muutenkin
lasten kengissä käytännön ja teorian yhdistämisessä,
Reunamo sanoo.
Lehtorin omaan työpäivään kuuluu opetuksen
ja proseminaariryhmän ohjauksen lisäksi harjoittelun
ohjausta. Reunamo seuraa opiskelijoiden työtä päiväkodeissa
ja saattaa itsekin vaikkapa askarrella lasten kanssa.
Oppialan seuraava muutos on käsillä vuoden alussa,
jolloin lastentarhaopettajakoulutus siirtyy osaksi käyttäytymistieteellistä tiedekuntaa
muun muassa kasvatustieteen laitoksen, opettajankoulutuslaitoksen,
psykologian alan ja fonetiikan laitoksen kanssa. Yhteistyötä helpottanee
se, että laitokset sijaitsevat myös fyysisesti lähellä toisiaan
Siltavuorenpenkereellä.
- Käytännössä muutos toivoakseni merkitsee
opiskelijoille lisää valinnanmahdollisuuksia esimerkiksi
sivuaineopinnoissa. Täytyy pohtia myös sitä, kuinka
saada lastentarhakoulutuksesta selkeämpi väylä maisterinkoulutukseen
nykyisen kanditutkinnon sijasta. Toistaiseksi sivuaineet ovat
tiukasti määriteltyjä eikä niissä voida
huomioida opiskelijoiden yksilöllisiä taipumuksia.
Maisterintutkinto ei itsessään ole mikään
autuaaksi tekevä asia, mutta työelämässä se
on pätevyysvaatimus moniin virkoihin.
Vuosittain koulutukseen otetaan sata uutta perusopiskelijaa ja
kaksikymmentä maisteriopiskelijaa. Opiskelijat ovat pääasiassa
naisia, myös laitoksen henkilökunnassa vallitsee naisenemmistö.
Alalla vaikuttaa edelleen vahva eettinen perinne: tärkeintä on
tehdä hyvää työtä lasten hyväksi.
- Yliopistomaailmaan liittymisessä yksi shokki on ollut
se, että käytännössä lapsen etua ei
enää aseteta koulutuksessa etusijalle. Tärkeämpää on
meritoitua tutkimuksen kautta, se on kova pala enkä tiedä miten
siihen suhtautua. Tieteen periaatteet eivät nimittäin
voi määrätä kasvatuksen lähtökohtia.
Yliopiston mittareilla koulutuksemme on hyvää, jos
tuotamme paljon yliopistoperinteen mukaista pätevää tutkimusta.
Väittäisin, että se ei ole sama asia kuin hyvän
lapsuuden tai perheen asian edistäminen.
Päiväkoti yliopiston yhteyteen?
Varhaiskasvattajan mielestä yliopiston pitäisi työnantajana
tukea perheitä, nyt vaikuttaa melkein siltä, että se
pikemminkin vierottaa vanhemmat ja lapset toisistaan. Kolmen
lapsen isänä Reunamo tietää itsekin, kuinka
hankalaa on järjestellä luentoja ja muita työasioita
jos lapsi sairastuu.
- Yksi tukipalvelu, jonka tarpeellisuutta olen joskus miettinyt,
voisi esimerkiksi olla lastentarhaopettajakoulutuksen ylläpitämä harjoittelupäiväkoti,
jonne yliopistolaiset voisivat tuoda lapsensa. Samalla lastentarhakoulutus
saisi näkyvyyttä yliopiston tasolla ja opiskelijamme
alan töitä. Varmasti päivähoitomahdollisuus
tehostaisi työntekijöiden viihtyvyyttä työtehon
lisäksi, Reunamo pohtii.
Reunamo korostaa hyvän lapsuuden merkitystä entistä pirstaleisemmassa
maailmassa, jossa vanhempien aika ja energia kuluu usein työputkessa.
Mutta mistä sitten tietää, mitä on hyvä lapsuus?
- Sitä juuri täytyykin tutkia ja nimenomaan osana opiskelua,
siksi lasten tarvitsisi olla meidän keskuudessa. Muissakin
tieteissä tehdään laboratoriokokeita ja kenttämatkoja,
niin myös meidän alalla. Tuskailen itse oman työni
ja isyyden ristiriidan välillä, se antaa enemmän
tuntumaa alaan kuin kirjallisuuden lukeminen. Esimerkiksi päiväkotiryhmiä on
vieraillut laitoksen tietokoneluokassa opettelemassa opiskelijoiden
kanssa tietokoneen käyttöä. Se on tehokasta, aikuinen
oppii konkreettisesti, mitä yhdistelmä lapsi ja tietokone
tarkoittavat.
Tällä hetkellä Helsingissä lakkautetaan päiväkoteja
ja vaivalla luodut yhteistyökuviot rikotaan, se on lyhytnäköistä.
- Perheitten ongelmat ovat lisääntyneet, vanhemmat
ovat avuttomampia ja sukupolvien välinen ketju on katkennut.
Päiväkodeissa lasten ongelmien käsittelyyn kuluu
paljon aikaa. Oman haasteensa asettavat eri kulttuureista tulevat.
Maahanmuuttajien kulttuurin tukeminen on vaikeaa käytännössä.
Työntekijät eivät oikein pysty tekemään
yhteistyötä vanhempien kanssa jos yhteistä kieltä ei
ole. Se hankaloittaa pienen lapsen elämää.
Teksti: Arja-Leena Paavola
Kuvat: Veikko Somerpuro
(painetun lehden
s. 5) |