Palkkausuudistus ja opiskelijavalinnat pääosassa
Oli jo ennakkoon odotettavissa, että Yliopistopäivien
keskeiseksi teemaksi niin itse seminaarissa kuin käytäväkeskusteluissakin
nousee yliopistojen palkkausjärjestelmän uudistus.
Hieman yllättäen myös opiskelijavalintajärjestelmään
kaavaillut muutokset kirjoittivat erilaisia mielipiteitä.
OAJ:n perinteiset Yliopistopäivät keräsivät
lähes sata Yliopistonlehtorien liiton jäsentä maan
eri puolilta Helsinkiin 14.-15. marraskuuta. Johtaja Liisa
Souri
OAJ:sta avasi päivät. Hän puhui mm. koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta. Souri piti kesua
toiveiden tynnyrinä, jos siinä ei ole mukana myös
rahoitusta. (Valtioneuvosto hyväksyi 4. joulukuuta Koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2003 - 2008. Se on
luettavissa internetissä opetusministeriön sivulla
osoitteessa http://www.minedu.fi/opm/koulutus/asiakirjat/kehittamissuunnitelma041203.pdf)
Yliopistolain muuttamisesityksestä Souri totesi, että vapaan
tutkimuksen ja siihen liittyvän opetuksen tulee edelleen
säilyä yliopistojen perustehtävinä. Työelämäkelpoisuuden
tuottavasta alemmasta korkeakoulututkinnosta OAJ:ssa ei olla
kovin ilahtuneita. Järjestö on sanonut ehdottomasti “ei” kelpoisuusvaatimusten
alentamiselle.
Opiskelijavalinnoista suurin koulutuspoliittinen ongelma
Opetusministeriön yliopistoyksikön johtajan Markku
Mattilan puheenvuoron aiheena oli Suomalaisen yliopistojärjestelmän
tulevaisuuden haasteet. Mattilan mielestä yliopistoasiat
olivat merkittävässä roolissa mm. hallituksen
työllisyysseminaarissa Smolnassa 12. marraskuuta.
Mattilan ennakoi, että valtion tiede- ja teknologianeuvoston
viime vuoden lopulla esittämästä 100 miljoonan
euron lisäyksestä yliopistojen perusrahoitukseen on
toteutumassa kehittämislain resurssipykälän mukaisesti
60 miljoonaa euroa.
Opetusministeriön ajankohtaisista asioista Mattila nosti
esille etenkin opintojen tehostamiseen ja opiskelijavalintoihin
liittyvät suunnitelmat. Näiden taustalla on työuran
pidentämisvaatimus.
- Suurin koulutuspoliittinen ongelma tällä hetkellä on
se, että valtaosa ylioppilaista ei pääse sijoittumaan
seuraavana syksyä opiskelemaan.
Tämä lausahdus kirvoitti yleisön osallistumaan
keskusteluun. Aika monen lehtorin mielestä välivuosi
tai pari ei ole haitaksi. Monet opiskelijat voivat olla motivoituneempia,
kun ovat olleet vähän aikaa työelämässä.
- Mutta nykyinen opiskelijavalintasysteemi ei onnistu tunnistamaan
motivoituneita. Monilla on vielä niin, että opiskelupaikan
saamisen jälkeen heittäydytään hitaalle tahdille
ja keskeyttäminenkin on harmillisen yleistä. On vaikea
kuvitella, että joku uusi systeemi toimisi tätä nykyistä huonommin,
Mattila vastasi.
- Pitäisi tutkia, millä aloilla voitaisiin ottaa vapaasti
opiskelijat sisälle ja tehdä karsinta vasta myöhemmin.
Opiskelijavalintajärjestelmän kehittämistä selvittää paraikaa
dosentti Sakari Ahola Turun yliopistosta. (Ahola luovutti asiasta
väliraportin opetusministerille 12. joulukuuta. Loppuraportti
tulee olla valmiina 27.2.2004 mennessä.)
- Tämä oli niin vaikea asia, että sitä ei
voitu antaa työryhmälle vaan piti nimetä selvitysmies,
Mattila totesi.
Yliopistopäivien osallistujissa opintojen tehostamiseen
liittyvää ns. putkiajattelua ei oikein ymmärretty.
- Työelämä odottaa meiltä, että uudet
työntekijät ovat valmiita tulleessaan töihin.
Esimerkiksi Englannissa työnantajat kouluttavat uudet työntekijät,
huomautti YLL:n hallituksen jäsen Pia Mänttäri.
Onko syntymässä alueellisia kevytyliopistoja?
Seuraavaksi ohjelmassa pohdittiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
roolia käyttäen esimerkkinä Pohjois-Karjalan tilannetta.
Joensuun yliopiston alueellisesta roolista kertoi aluksi rehtori
Perttu Vartiainen.
Joensuun yliopiston strategian mukaan yliopiston tehtävänä on
huolehtia erityisesti itäisen Suomen tutkimus- ja koulutustarpeista
sekä niihin perustuvista yhteiskunnallisista palvelutehtävistä.
Vartiainen halusi tässä yhteydessä korostaa kolmea
seikkaa.
- Ensiksi yliopisto näkee alueellisen tehtävänsä laajempana
kuin yhteen maakuntaa rajautuvana. Monilla aloilla meillä on
valtakunnallinen koulutusvastuu. Tässä on tietty ero
ammattikorkeakouluihin nähden.
- Toiseksi alueellinen vaikuttavuus perustuu kansainvälisesti
kilpailukykyisen tutkimuksen ja koulutuksen tarjoaman osaamispohjan
vahvistamiseen. Myös tässä universitasin (universaalin
tutkimusyliopiston) lähtökohdassa korostuu yliopiston
ja ammattikorkeakoulun suhteellinen ero.
- Vielä kolmanneksi korostaisin, että mikään
yliopiston tarjoama palvelu ei ole perusteltu, mikäli sille
ei löydy viimekätinen perustelu sen opetus- ja/tai
tutkimustehtävästä. Siksi olenkin taipuvainen
puhumaan helposti irrallisena näyttäytyvän “kolmannen
tehtävän” sijasta yliopiston vuorovaikutustehtävästä tai
-näkökulmasta.
Aluetutkijan taustan omaava Vartiainen hieman kritisoi uusia
yliopistokeskuksia.
- Onko näitä yliopistokeskuksia kehitetty paikallisen
ammattikorkeakoulun sijasta, jolloin yliopistot ovat helposti
astuneet ammattikorkeakoulujen saappaisiin. Ja onko yliopistokeskuksissa
alku jollekin todella uudelle kahden pilarin mallista irtoavalle
korkeakoulumuodolle, jossa paikallinen ammattikorkeakoulu ja
yliopistojen toiminnot sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi. Onko
syntymässä kevytyliopistoja, Vartiainen kysyi.
Hänen mielestään opetusministeriö on viime
aikoina halunnut liiaksi hajottaa yliopistolaitosta.
Alueellista roolia valotti omasta vinkkelistään myös
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun rehtori Pentti Maljoki.
Hän kertoi toimineensa noin 20 vuotta Joensuun yliopistossa
erilaisissa tehtävissä, mm. lehtorina, professorina
ja täydennyskoulutuslaitoksen johtajana.
- Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun syntysanat ja loitsut
manattiin yliopiston käytävillä ja kokoushuoneissa.
Ensimmäisen lukuvuoden avajaisemmekin järjestettiin
yliopistomme tiloissa Carelia-salissa.
- Hyvän pohjan yhteistyölle on luonut molempien korkeakoulujen
nuoruus. Tästä syystä ennakkoluulot ja asennevammat
ovat vähäisiä, kuten voisi olettaa olevan “itseriittoisissa
vanhoissa yliopistoissa.
Maljoki teki selkoa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun aluekehittämisstrategiasta
ja erilaisista yhteistyömuotoja yliopiston kanssa. Maljoki
ehdotti, että seuraavat OAJ:n Yliopistopäivät
voisivat olla nimeltään korkeakoulupäivät,
joissa käsiteltäisiin sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
asioista.
Palkkauudistusjuna kulkee hiljalleen
Perjantaipäivän lopuksi päästiin erittäin
ajankohtaisen palkkauudistuksen kimppuun. Tästä alustivat
OAJ:n työmarkkina-asiamies Simo Kekki ja YLL:n puheenjohtaja
Vesa Kulmala.
Valtiolla uusien palkkausjärjestelmien piirissä on
tällä hetkellä noin 37 prosenttia henkilöstöstä.
(Eri valtion virastojen upj-kokemuksia esiteltiin marraskuun
Acatiimissa.) Kun yliopistot saadaan mukaan, prosentit tuplaantuvat.
Kekin mielestä sekä työntekijätahojen että työnantajan
tulee edetä asiassa rauhallisesti. Yli puoli vuotta valmistelu
yliopistojen opetushenkilöstön vaativuustasokartta
ei ole vielä valmiina.
- Lehtorit ovat hankalimmassa asemassa, koska määrävuosikorotukset
muodostavat niin suuren palkanosan. Veljesliitot korostavat
tutkimuksen merkitystä.
- Työ jatkuu ja juna kulkee hiljalleen eteenpäin.
Pitää saada aikaan ratkaisu, joka tyydyttää kaikkia
osapuolia. Kekki ennakoi, että tällainen ratkaisu
voitaisiin saada aikaan 1.8.2004 mennessä.
Valtion työmarkkinalaitos ja valtion pääsopijajärjestö AKAVA-JS,
Pardia sekä VTY allekirjoittivat 13.10.2003 valtion uusien
palkkausjärjestelmien mallisopimuksen. Simo Kekki selvitti
mallisopimuksen sisältöä. - Se koskee noin vuoden
kuluttua meidänkin elämäämme, hän
ennakoi.
Tavoitteena on oikeudenmukainen palkkausjärjestelmä.
Palkkaustekijät ovat työn vaativuuteen perustuva
osa, henkilökohtaisen työsuosituksen osa sekä mahdolliset
muut osat, kuten kokemusosa.
Tehtäväkohtainen palkanosa määräytyy
vaativuustasojen (5-20) perusteella.
- Nykyiset palkkasuhteet pidetään takaraivossa, Kekki
muistutti.
Työntekijä ja esimies laativat yhdessä tehtäväkuvauksen
vuosittain tuloskeskusteluissa. Arviointiryhmä kontrolloi.
Tehtävien muuttuessa vaativuus yleensä nousee tai
pysyy ennallaan.
Henkilökohtainen palkanosa määräytyy suoritustason
perusteella. Suoritustason alentuessa kehityskeskustelussa
sovitaan tukitoimista ja uusi arviointi tehdään puolen
vuoden kuluttua.
Käyttöönottovaiheessa palkat muuttuvat euromääräisiksi
ja kaikki yleisen vessin mukaisen lisät lakkaavat. Rahoitus
perustuu viraston omaan rahoitukseen, virastokohtaisten palkantarkistuserien
(liitto-, järjestelyvara- ja tasa-arvoerät) sekä valtion
lisärahoitukseen.
- Ehkä ensi juhannuksen tienoilla ollaan tässä vaiheessa
eli puhumassa rahoituksesta, Kekki povasi
Mallisopimuksen kahdeksantena pykälänä on takuupalkka.
- En näe lehtoreilla takuupalkkaongelmaa ja oma tavoitteeni
on, että yksikään lehtori ei jää takuupalkalle,
työmarkkina-asiamies Kekki vakuutti.
Uuteen palkkausjärjestelmään liittyviä sopimuksia
solmittaessa AKAVA-JS valvonut erittäin tarkasti, että mahdollisimman
vähän akavalaisia jää takuupalkalle.
Vähintään vuoden upj-koulutusaika
Puheenjohtaja Vesa Kulmala kertoi upj-valmisteluista Yliopistonlehtorien
liiton näkökulmasta.
- Ainoa, joka pitää upj-innostusta yllä on se,
että pitää katsoa, tuleeko sen kautta enemmän
palkankorotusprosentteja kuin nyt tulee kuopparahoissa. Juuri
lisärahalla järjestöt on sidottu valmisteluihin
mukaan.
Puheenvuoronsa aluksi Kulmala selvitti upj:n historiallisia taustoja.
(Tästä oli hänen juttunsa marraskuun Acatiimissa.)
Asia on ollut valtion työmarkkinalaitoksen yli kymmenen
vuotta kestäneen hivuttamisen tulosta.
Työntekijätahon tavoitteena neuvotteluissa on liukumamahdollisuus
(vrt. yksityisen puolen liukumat), alkupalkan korotus (miten
nuoria päteviä kykyjä yliopistouralle), palkkatason
korotus (kenenkään palkka ei laske), vaativammista
työtehtävistä ja hyvistä suorituksista sen
mukainen palkka sekä huolehtiminen turvaverkoista.
Jo käytössä olevissa upj-malleissa erot henkilisissä ovat
aika pieniä. Kulmalan laskelmien mukaan suurin osa sijoittuu
gaussin käyrän mukaisesti noin 20%:n tienoille. YLL
on aloittanut jo omassa piirissään keskustelut henkilisistä.
- Kehittämiskeskustelut pitäisi olla käytössä jo
nyt. Pitää myös palkita esimiehiä, jotka
tällaisia keskusteluja haluavat vetää, Kulmala
totesi.
Hän myös edellytti yli vuoden mittaista koulutusaikaa
uuteen järjestelmään siirryttäessä.
Kehittämiskeskustelujen käymisestä tällaisia
koulutustilaisuuksia järjestetäänkin jo monissa
yliopistoissa.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden
s. 8) |