Vaihtoehtojen yliopisto
Onko yliopistojen nykymenolle vaihtoehtoja? Helsingin yliopiston
tieteentekijöiden ja Suomen akateemisten tutkijoiden Satyn
seminaarissa pohdittiin, mitä muutospaineet merkitsevät
professorinimityksille, mitä johtajuudelle ja mitä merkitystä on
tohtoroitumisen polkujen erilaistumisella.
Tieteentekijöiden liiton jäsenyhdistykset Helsingin
yliopiston tieteentekijät ja Suomen akateemisten tutkijoiden
yhdistys Saty järjestivät marraskuun alussa Helsingin
yliopistolla iltapäiväseminaarin otsikolla Vaihtoehtojen
yliopisto.
Tutkija Tampereen yliopistosta selosti aluksi
toimittamansa (yhdessä Erkki Kaukosen, Mika Niemisen ja
Oili-Helena Ylijoen kanssa) kirjan ”Yliopisto – tieteen
kehdosta projektimyllyksi” keskeisiä kohtia. (Kirjasta
oli arvostelu lokakuun Acatiimissa.)
Yliopistoille on tullut koko ajan uusia tehtäviä eikä vanhoja
ole vähennetty. Yliopistot, yritykset ja valtion tutkimuslaitokset
ovat samankaltaistuneet ja on syntynyt yksi yhteinen tiedontuotantokulttuuri.
Tieteestä on tulossa yhä enemmän teknistä ongelmanratkaisua.
Riippumattomuutta yhteiskunnasta ei voi enää olla ja
vuorovaikutuskin on tärkeää, mutta kirjan tekijöiden
mielestä yliopistoissa pitäisi keskittyä yhä enemmän
perustehtäviin – tutkimukseen ja opetukseen.
Hakalan alustuksen jälkeen seminaarin ohjelma rakentui väittelyiden
pohjalle. Ensimmäiseksi väittelijä professorit
Riitta Keiski ja Markku Kulmala aiheesta ”Tie professoriksi – kutsun
vai kilvoittelun kautta”.
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan toimikunnan puheenjohtaja
Riitta Keiskin mukaan kutsumenettelyn villit vuodet ovat ehkä jo
takanapäin, mutta hänen omalla tieteenalallaan tekniikassa
kutsuminen on vielä melko yleistä.
- Kutsumenettely vähensi naisprofessorien määrää,
varsinkin nuorten miesten kutsuminen yleistyi. Hakumenettely
on suosiollisempi naisille, Keiski totesi.
Professori Markku Kulmala puhui sekä kutsumisen että kilvoittelun
puolesta.
- Mutta kriteerien (julkaisut, opetus, hankittu rahoitus) pitää olla
kunnossa kummassakin menettelyssä.
- Professorin pitää olla sekä sopiva että pätevä.
Enää ei laitoksilla ole varaa täysin yhteistyökyvyttömien
henkilöiden valintoihin, Kulmala korosti.
Yleisö kysyi väittelijöitä, mikä on
tärkeämpää professorin virkaan tähdättäessä,
hyvien suhteiden luominen vai tutkimuksessa päteminen.
- Naisille ainut konsti mennä eteenpäin on tutkimuksessa
pärjääminen, miehille tärkeämpää on
verkostojen luominen, Keiski sanoi.
- Tutkimuksen tekeminen ja se, ettei haasta riitaa on tärkeää sekä miehille
että naisille, Kulmala lisäsi.
Johda ihmistä ja vain ihmistä
Seuraavan väittelyn aiheena oli ”Johtamiskulttuuri – tulosten
vain ihmisten johtamista”. Tätä pohtivat professori
Markku Löytönen ja yliopistonlehtori Kurt Fagerstedt.
Helsingin yliopiston maantieteen professori Löytönen
esitteli oman johtamiskäsityksensä.
- Johda ihmistä ja vain ihmistä, koska yksikön tuloksen
tekevät ihmiset. Se, että tuntee joukkonsa vie aikaa
ja edellyttää jalkautumista. Sitouta, sitoudu ja motivoi.
Yliopistonlehtori Kurt Fagerstedt toimii esimiehenä Helsingin
yliopiston biotieteiden laitoksella. Väittelyä ei juuri
syntynyt, koska hän allekirjoitti pitkälti Löytösen
johtamisajatukset.
- Yliopistoyhteisön hyvinkin erilaiset yksilöt pitää ottaa
huomioon. On yliopiston rikkaus, että löytyy luovia tyyppejä,
Fagerstedt muistutti.
Yleisöstä kysyttiin kehityskeskustelujen asemasta. Näiden
merkitys korostuu varsinkin kehitteillä olevan uuden palkkausjärjestelmän
myötä.
- Kehityskeskustelut ovat hyvä instrumentti, mutta niitä pitää osata
soveltaa, Löytönen vastasi.
Riitta Keiski toivoi, että nämä keskustelut tulevat
täysivaltaisesti käyttöön yliopistoissa.
- Esimiehen ja alaisen välisiä keskusteluja odotetaan
pelolla. Palkankorotukset menevät laitokset pienestä pussista
eikä kaikille voi jakaa, Kurt Fagerstedt kuvaili laitoksen
arkea.
Tehokkuusahdistus kontra luova joutilaisuus
”Tie tohtoriksi – tutkijana vai koululaisena” aiheesta
keskustelivat kolmantena parina yliopistonlehtori FT Ragna
Rönnholm ja tutkijakoulutettava FM Nelli
Strömsten.
Nelli Strömsten oli suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon
Turun yliopistossa ja tullut tutkijakouluun Helsingin yliopistoon.
Tutkijakoululaisena hän on huomannut koordinaation puutetta.
- On välillä aika sekavaa, kenelle pitää täyttää jotain
papereita: omalle ryhmälle, laitokselle vai tutkijakoululle.
Noin puolet jatko-opiskelijoista on ulkomaalaisia, heille on
vielä vaikeampaa ottaa asioita selville.
Tilanteen selkeyttämiseksi Ragna Rönnholm toivoi lisää yhteistä koulutusta
laitosten opintoneuvojille ja tutkijakoulujen koordinaattoreille.
Lisäksi hän on huomannut, että tutkijakoululaiset
eivät pidä itseään yliopistolaisina vaan
etenkin tutkijakoululaisina.
Tutkija Stina Immonen kysyi väittelijöiden mielipidettä siitä,
millaiset valmiudet tutkijakoulu antaa kilvoitteluun viroista.
- On tärkeää, että on hakeutunut hyvään
ryhmään esimerkiksi Akatemian huippuyksikköön.
Jatko on sitten paljon itsestä kiinni.
Monet keskustelijat näkivät tutkijakoulut lähinnä rahoituskanavana.
Niissä on paljon väkeä, joka ei ole kiinnostunut
tieteellisestä urasta ja tieteen tekemisestä.
Rönnholmin mielestä akateemisuus onkin kärsinyt
tutkijakoulujen myötä. Kaikista tutkijakoululaisista
ei tule hyviä tutkijoita, mutta hyvät tutkijanalut
kyllä puskevat läpi oli systeemi mikä hyvänsä.
Nelli Strömsten totesi, että kaikki tutkijakoululaiset
eivät haluakaan jäädä yliopistouralle.
- Tutkimus on kauhean kivaa, mutta haluaako sitä ihan oikeasti
tehdä yliopistolla, hän lisäsi.
Lopuksi professori Terttu Katila veti seminaarin antia yhteen.
- Tehokkuusahdistus on vallannut ihmiset. Pitäisi muistaa
Claes Anderssonin sanat, että luovuus viihtyy joutilaisuudessa.
Mutta siihenhän meillä ei ole aikaa.
Yliopistojen muutokset eivät ole ohi.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden
s. 25) |