Ulkomailta tulevien tutkijoiden verotuksesta
Avainhenkilölain voimassaoloa jatkettiin neljällä vuodella
Kansainvälistymisen lisääntyminen yliopistomaailmassa
merkitsee yhä useammin myös verotusta koskevien kysymysten
nousemista esille. Eräs näistä koskee sitä,
kuinka verotetaan Suomeen saapuvia ulkomaisia tutkijoita. Asian
tekee ajankohtaiseksi se, että avainhenkilölain voimassaoloa
on jatkettu.
Ulkomailta Suomeen saapuvien tutkijoiden verotusta tarkastellaan
tässä vain ns. avainhenkilölain kannalta (Laki
ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverosta, 1551/1995)
kannalta. Eräs syy avainhenkilölain säätämiseen
on ollut se, että Suomen korkea palkkaverotus saattaa vähentää mm.
huippututkijoiden kiinnostusta työskentelyyn suomalaisessa
yliopistossa tai tutkimuslaitoksessa.
Asian tekee ajankohtaiseksi se, että kyseisen lain voimassaoloa
on jatkettu lailla ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverosta
annetun lain 12 §:n muuttamisesta. Laki tulee voimaan 1.1.2004.
Voimaantuloa koskevan säännöksen 12 § (916/2003)
mukaan lakia sovelletaan mm. palkkaan, joka on saatu 1.1.1996
tai sen jälkeen, jos palkka perustuu työskentelyyn,
joka alkaa tai on alkanut 1.1.1996 ja 31.12.1999 tai 1.1.2001
ja 31.12.2007 välisenä aikana mainitut päivät
mukaan lukien. Työskentelyn täytyy siis alkaa viimeistään
vuoden 2007 aikana.
Tämän vuoksi avainhenkilölain pääasiat
on syytä ottaa tässä esille. Menettelytapakysymyksiin
ja palkan sivukuluihin ei juurikaan puututa. Suomessa enintään
kuusi kuukautta oleskelevien eli rajoitetusti verovelvollisten
tutkijoiden verotukseen ei myöskään puututa.
Lain sisällöstä
Lähtökohtaisesti Suomeen yli kuudeksi kuukaudeksi
tulevaa verotetaan ansiotulostaan progressiivisesti samalla tavalla
kuin muitakin Suomessa asuvia. Suomeen yli kuudeksi kuukaudeksi
tuleva ulkomaalainen voi kuitenkin eräissä tapauksissa
maksaa ansiotulostaan progressiivisen tuloverotuksen sijasta
lopullista 35 %:n suuruista veroa. Avainhenkilölaki antaa
siinä mainitulle henkilölle mahdollisuuden valita normaalin
tuloverotuksen tai palkkatulon lähdeverotuksen enintään
24 kuukauden ajaksi.
Lakia sovelletaan palkkaan, joka on tuloverolain mukaan Suomesta
saatua tuloa. Tällöin edellytetään, että työ tehdään
pääasiallisesti Suomessa täällä olevan
työnantajan lukuun. Tuloverolain mukaan Suomesta saatua
tuloa on myös mm. palkkatulo, joka on saatu Suomen valtiolta,
kunnalta tai muulta julkisoikeudelliselta yhteisöltä.
Keskeinen seikka po. lain soveltamisen kannalta on se, ketä voidaan
pitää ulkomailta tulevana palkansaajana. Seuraavien
edellytysten on täytyttävä, jotta henkilöä voitaisiin
pitää mainitussa laissa tarkoitettuna ulkomailta tulevana
palkansaajana.
1) Henkilö tulee Suomessa yleisesti verovelvolliseksi avainhenkilölaissa
tarkoitetun työskentelyn alkaessa.
Yleisesti verovelvollinen Suomen tuloverotuksessa on verovuonna
Suomessa asunut henkilö. Lähtökohtaisesti hän
on verovelvollinen Suomesta ja muista maista saamistaan tuloista.
Yleensä Suomessa asuvina pidetään samoin perustein
sekä suomalaisia että muiden valtion kansalaisia. Suomessa
asuvina pidetään mm. henkilöitä joiden varsinainen
asunto ja koti on Suomessa tai jotka yhtäjaksoisesti oleskelevat
täällä yli kuuden kuukauden ajan, jolloin tilapäinen
poissaolo ei estä pitämästä oleskelua yhtäjaksoisena
Viimeksi mainittu säännös kohdistuu lähinnä ulkomaalaisiin,
jotka syystä tai toisesta (esim. tilapäisen tehtävän
suorittamiseksi) oleskelevat Suomessa yli puoli vuotta asettumatta
tänne varsinaisesti asumaan, ts. Suomeen ei synny varsinaista
asuntoa ja kotia. Edellytyksenä on siten, että palkansaaja
muuttaa Suomeen työskentelyn alkamisen yhteydessä.
2) Henkilölle tästä työstä maksettu
rahapalkka on vähintään 5.800 euroa/kk koko avainhenkilölaissa
tarkoitetun työskentelyn ajan.
Jos ulkomailta tuleva palkansaaja toimii opettajana suomalaisessa
yliopistossa, korkeakoulussa tai muussa ylemmässä oppilaitoksessa
taikka harjoittaa tieteellistä tutkimustyötä yleiseksi
eduksi eikä tietyn henkilön tai yhteisön hyödyksi,
tällöin 2 - kohdan edellytystä ei vaadita. Tällöin
ei myöskään vaadita edellytystä, jonka mukaan
3) Ulkomaisen palkansaajan tulee työskennellä erityisasiantuntemusta
edellyttävissä tehtävissä.
Tutkimustyö edellyttää, että sitä harjoitetaan
yleiseksi eduksi eikä jonkin tietyn henkilön tai yhteisön
yksityiseksi hyödyksi. Yrityksissä työskentelevät
tutkijat ovat siis yleensä samassa asemassa kuin muut ulkomailta
tulevat palkansaajat, jotka voivat tulla palkkatulon lähdeverotuksen
piiriin ainoastaan vähimmäispalkkaa koskevan edellytyksen
täyttyessä.
4) henkilö on ulkomaan kansalainen eikä hän ole
ollut Suomessa yleisesti verovelvollinen po. laissa tarkoitetun
työskentelyn alkamisvuotta edeltäneiden viiden kalenterivuoden
aikana; tarkoituksena on väärinkäytösten
torjuminen.
Lopullisen palkkaveron soveltamisen edellytyksenä on myös
se, että työskentely on yhtäjaksoista. Palkkatulon
lähdeveron järjestelmää sovelletaan pääsääntöisesti
vain katkeamatta jatkuneeseen työskentelyyn. Yhtäjaksoisena
voidaan kuitenkin pitää työskentelyä, jos
esim. palkansaaja solmii uuden työsuhteen kuukauden kuluessa
sellaisen työsuhteen päättymisestä, jonka
perusteella maksettuun palkkaan on sovellettu tämän
lain säännöksiä, jos lain soveltamisen edellytykset
muutoin ovat olemassa.
Työskentelyn voidaan tällöin katsoa alkaneen ensimmäisen
työsuhteen perusteella, joten lain soveltamista ei estä se,
että palkansaaja uuden työsuhteen alkaessa on jo Suomessa
yleisesti verovelvollinen. Myös siinä tapauksessa,
että tätä lakia sovelletaan perättäisiin
työsuhteisiin, palkkatulon lähdeveroa voidaan periä enintään
24 kuukauden ajan Suomessa työskentelyn alkamisesta.
Palkkatulon lähdeveron suuruus on 35 % ennakonpidätyksen
alaisen palkan kokonaismäärästä. Palkkatulon
lähdeveron alaisesta tulosta ei ole suoritettava valtion
tuloveroa, kunnallisveroa, kirkollisveroa eikä sairausvakuutusmaksua;
lähdevero peritään siis yleisesti kannettavien
tuloverojen ja sairausvakuutusmaksun sijasta. Palkkatulon lähdevero
suoritetaan kokonaisuudessaan valtiolle.
Muista säännöksistä
Avainhenkilölaissa on myös muita tärkeitä säännöksiä koskien
mm. lain soveltamista koskevan hakemuksen tekemistä, palkansaajan
muun mahdollisen ansiotulon kuin palkkatulon lähdeveron
alaisen tulon verokohtelua ja po. lain soveltamisedellytysten
lakkaamista tai niiden puuttumista sekä sosiaaliturvamaksun
suorittamista. Työnantajan sosiaaliturvamaksu ja eläke
yms. vakuutusmaksut maksetaan normaaliin tapaan, ellei työntekijällä ole
ns. lähetetyn työntekijän todistusta. Vero peritään
lopullisena verona siten, että työnantaja vähentää sen
maksettavasta palkasta ja tilittää sen verovirastolle.
Näihin asioihin ei ole syytä tässä tarkemmin
puuttua muuta kuin viittaamalla siihen, että palkkatulon
lähdeveron järjestelmää sovelletaan vain
palkansaajan hakemuksesta, jossa on esitettävä selvitys
em. edellytysten olemassaolosta ja joka on ennen tässä laissa
tarkoitetun työskentelyn alkamista tai 30 päivän
kuluessa työskentelyn alkamisesta toimitettava kirjallisena
verovirastoon.
Lopuksi
Palkkatulon lähdeveroa peritään enintään
24 kuukauden ajan. Jos verovelvollinen jää tämän
jälkeen asumaan Suomeen, häntä verotetaan tästä eteenpäin
tuloverolain mukaan. Palkkatulon lähdeveron soveltamisedellytyksiin
ensimmäisten 24 kuukauden aikana ei vaikuta se, jääkö palkansaaja
tämän ajan jälkeen Suomeen. Avainhenkilölain
mukaisen veroedun saajia on viime vuosina ollut yhteensä n.
150.
Mielenkiinnon kohteena on edellä ollut vain ns. avainhenkilölain
sisältö. On kuitenkin muistettava, että keskeinen
kysymys, jolla hahmotetaan Suomen verotusoikeutta on se, onko
tutkija Suomen kannalta rajoitetusti vai yleisesti verovelvollinen.
Tärkeää on myös sisäisen lainsäädännön
ja verosopimusten suhde samoin kuin verosopimuksissa olevat tulojen
verottamisoikeuden jakoa koskevat säännökset samoin
mahdolliset ns. opettaja- ja tutkija - artiklat, joista kaikista
on oltava tietoinen pohdittaessa ulkomailta tulleiden tutkijoiden
verokohtelun ja tämän mukaisesti kokonaisverorasituksen
määrää.
Koska verolainsäädäntö ja erityisesti verosopimukset
ovat muutostilassa koko ajan, ennen jokaista päätöksentekotilannetta
asia on varmistettava erikseen voimassaolevista normeista. Verokohtelusta
on myös mahdollista saada sitova kannanotto etukäteen
ennakkotieto- ja ennakkoratkaisujärjestelmän avulla.
Asian ollessa tulkinnallisesti epäselvä tämä on
myös syytä yleensä hankkia.
Matti Myrsky
vero-oikeuden professori
Joensuun yliopisto
(painetun lehden
s. 27) |