Neuvottelupäällikkönä Valtion työmarkkinalaitoksessa
Hallitusneuvos Erkki Määttänen uskoo, että myös yliopistoihin saadaan uudet palkkausjärjestelmät.
- Mitään oikotietä virka- ja palkkarakennetta koskeviin ansiotasomuutoksiin ei tulla hyväksymään, Määttänen muistuttaa. |
Valtion työmarkkinalaitoksen pitkäaikainen hallitussihteeri
Erkki Määttänen jää eläkkeelle ensi vuoden
helmikuun alusta. Oheisessa kirjoituksessa hän muistelee uraansa.
Viimeiset viisitoista vuotta Määttänen on ollut aktiivisesti
mukana uusien palkkausjärjestelmien kehittämisessä ja
varsinkin toteuttamisessa. Erityisen paljon pohdittavaa on yliopistojen
uudessa palkkausjärjestelmässä.
Työtehtäväni Valtion työmarkkinalaitoksessa aikana
1970 – 2003 ovat olleet lähinnä valtion talousarvion
valmistelua ja työmarkkinasopimusten tekemistä, työrauhan
ylläpitämistä, lainsäädännön valmistelua
ja oikeudenkäyntien hoitamista. Työmarkkinakierroksia on ollut
yli kaksikymmentä, enemmän tai vähemmän keskitettyjä.
Yliopisto-opetukseen ja yleensäkin opetusalaan jouduin virkamiehenä tutustumaan
ensimmäisen kerran vuonna 1971. Silloin palkkaministeri Valto Käkelä “syrjäytti” opetusalan
ammattilaiset, mm. Kalevi Salmisen, uusista opetusalan palkkatoimikunnista.
Syynä oli silloisen “VALPAS”- selvityksen vuotaminen
julkisuuteen ennen aikojaan – järjestöjen toimesta. Tässä yhteydessä minäkin
jouduin useaan toimikuntaan sihteeriksi tai jäseneksi. Tilanne toki
korjautui nopeasti eli todelliset asiantuntijat pääsivät
takaisin omiin tehtäviinsä, mutta ainakin henkilökohtaisesti
sain hyvän alun asuntovelkojen maksuun sihteeripalkkioiden avulla.
Seuraavat noin viisitoista vuotta rajoittuivat opetusalan osaltani, ehkä esimiesteni
Kalevi Salmisen ja Pentti Virmalaisen vaikutuksesta, yhteydenpitoon Helsingin
yliopiston kuuluisiin hallinto- ja vastaaviin johtajiin. Nils Fellman,
Antero Kokkonen, Timo Esko ja Erkki Ahokas tulivat tutuiksi ja myöhemmin
myös Sinikka Mertano ja Seppo Suokko. Opetusministeriön taholla
asiantuntevia neuvottelijoita ovat edelleen Heikki Rost ,Veikko Wilenius
ja Juhani Dammert sekä ainakin toisella jalalla Jouni Kekäle.
Valtion henkilöstön arvostus
Valtion tehtävien hoitaminen ja osaava valtion henkilöstö tunnustetaan
tärkeäksi kansantaloudelle, yrityksille ja kansalaisille. Valtiosektorin
henkilöstö muodostaa tukirungon, jota ilman muut sektorit eivät
tule toimeen. Työmarkkinasopimusmalleista valtiosektorille on mielestäni
paras prosenttilinjainen, mahdollisimman sitova, keskitetty kokonaisratkaisu
siihen liittyvin kohtuullisin veronalennuksin.
Uusiin analyyttisiin palkkausjärjestelmiin soveltuvat huonosti
sellaiset keskitetysti sovitut palkankorotukset, jotka muuttavat sisäisiä palkkasuhteita.
Valtion palkkaselvitykseen perustuvista VALPAS-ohjelmista johtuen on
valtiosektori virallisten tilastojen palkkajohtaja jo kolmatta vuotta
peräkkäin. Samalla on pystytty jonkin verran korjaamaan solidaarisen
palkkapolitiikan aiheuttamia vaurioita virkamieskunnan palkkatasoihin.
Samanlaiseen tulokseen johtavat myös uudet palkkausjärjestelmät.
Asiantuntijoiden suhteellinen palkkataso korjautuu jonkin verran.
Uudet palkkausjärjestelmät
Valtion virkamiespalkkojen kilpailukyvyn parantamiseen saa lisärahaa vain
hyvillä perusteluilla ja uudet analyyttiset palkkausjärjestelmät
ovat hyvä peruste. Tärkeintä on kuitenkin se, että uudet
palkkausjärjestelmät pakottavat kehittämään johtamista
ja esimiestyötä, parantavat tuottavuutta, tekevät tulos- ja
kehityskeskusteluista aitoja ja edistävät esimiesten ja alaisten
mahdollisuuksia asiallisiin työnjakojärjestelyihin.
Valtion työmarkkinalaitoksen valvontarooli uusien palkkausjärjestelmien
läpiviemisessä on hermostuttanut virastoja ja järjestöjä.
Paikallisille sopimusneuvottelijoille sanon kaksi asiaa. Ensinnäkin
Valtion työmarkkinalaitos järjestää myös uudistuksen
lisärahoituksen. Ja toiseksi valtionhallinnossa on 70-80 paikallisia
sopimuksia tekevää virastoa. Miten käy, jos aina seuraava
sopimus ylittää jossakin tai pahimmassa tapauksessa kaikissa
kohdissa edellisen edut. Tänä syksynä aikaansaatu yhteisymmärrys
uusien palkkausjärjestelmien mallisopimuksesta oli tässä suhteessa
ratkaiseva askel uudistustyön kannalta. Valtion työmarkkinalaitoksen
toiminta uusien palkkausjärjestelmien toteuttamisessa onkin mielestäni
asiakaspalvelua parhaimmillaan.
Tätä kirjoittaessani uskon edelleen siihen, että myös
yliopistoihin saadaan uudet palkkausjärjestelmät. Halosen ja
Kekäleen työryhmät ovat tehneet hyvää työtä samoin
kuin Juhani Dammertin neuvotteluryhmä. Laaja koulutusohjelma on
suunnitelmissa. Ensimmäinen uusi palkkausjärjestelmävirkaehtosopimus
kolmea yliopistoa koskien lähtee käyntiin vuoden 2004 alkupuoliskolla
ja muut sitten siitä kohtuullisen ajan kuluessa.
Tiedän myös vaikeuksia olevan erityisesti tämän
lehden lukijakunnan asennoitumisessa. Kuitenkin mielestäni aikaansaatu
vaativuustasokartta ja suoritusarviointijärjestelmä olisi saatava
nopeasti käyttöön. Mitään oikotietä virka-
ja palkkarakennetta koskeviin ansiotasomuutoksiin ei tulla hyväksymään.
Sopimustoimivallan omaavan opetusministeriön tähän toimintaan
tarvittavia resursseja olisi myös välittömästi lisättävä.
Osapuolten on itsensä suoriuduttava heille kuuluvista järjestelmän
kehittämisasioista.
Asioiden sujuvaa hoitoa saattaa lisäksi vaikeuttaa viime aikoina
tapahtunut eräiden yliopistojen harrastama yhä laajempi työsuhteen
käyttöönotto. Aivan samanlaisiin tehtäviin on palkattu
kahteen eri palvelussuhteeseen, vaikka virkamieslaki lähtee siitä,
että valtion peruspalvelussuhde on virkasuhde. Näin tietysti
pystytään kiertämään “haitallinen” virkamiesoikeudellinen
virkavastuu. Taustalla näyttää myös olevan määräaikaisten
palvelussuhteiden lisäämispyrkimys. Joka tapauksessa kahden
erilaisen neuvottelujärjestelmän luominen tulee vaatimaan jatkossa
huomattavasti lisää hallintoresursseja. Onko tämä järkevää henkilöstövoimavarojen
tehokkaan käytön kannalta?
Eräitä henkilökohtaisia kokemuksia
Ylitöistä ei neuvottelija saa korvauksia. Merkittävän
poikkeuksen teki ministeri Valto Käkelä, joka vuonna 1970-1971
lupasi ja myös täytti lupauksensa. Neuvottelijat, jotka olivat
tekemässä ensimmäistä valtion virkaehtosopimusta,
saivat lisäkuukausipalkan ja ministeriviinoja – yhden pullon – valintansa
mukaan.
Valtion leipä on pitkä, mutta kapea. Omat palkankorotusajankohdat
ovat olleet aika harvoin. Valtion työmarkkinaneuvottelijana toimimisessa
on ollut kuitenkin eräs merkittävä etu. Urani huomattavin
nimitys ja palkankorotus - valtion neuvottelupäällikkö-
oli lähellä mennä sivu suun koska en ole poliittisesti
sitoutunut. Tästä huolimatta olen kokenut sitoutumattomuuden
merkittäväksi eduksi ammatissani.
Palkkaministerien joukosta nousee mielestäni esille kolme henkilöä.
Ilman Valto Käkelän voimakasta, runnovaa tyyliä ei virkaehtosopimusjärjestelmä olisi
lähtenyt käyntiin. Pekka Vennamo oli omiaan tekemään
Virkamiesliiton 1986 lakon lopettamispöytäkirjaa yhdessä Keijo
Rantalan kanssa ja Suvi- Anne Siimes antoi ratkaisevan tuen valtion 2000-luvun
alun erityisille työmarkkinaratkaisuille.
Viime vuosina on valtionhallinnon asiantuntijatehtäviin palkattu
enimmäkseen naisia. Minne miehet menevät ja miksi? Miten tasapainoa
saataisiin aikaan? Kaikki tehokkaat keinot taitavat olla tiukan tasa-arvolainsäädäntömme
vastaisia. Yksi keino voisi olla virkamiehen urakehityksen suunnittelu
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Se lisäisi valtion työpaikkojen
kiinnostavuutta.
90-luvun säästölistat
Henkilöstömenojen säästötoimenpiteet 90- luvun
alkupuoliskolla ovat ainutlaatuista työmarkkinahistoriaa. Ensin
leikattiin toimintamenomomenttien määrärahoista neljä prosenttiyksikköä (n.
1000 milj. markkaa ), sitten pidennettiin työaikaa poistamalla kesätyöaika
ilman kompensaatiota, leikattiin lomarahoja ja heikennettiin eläke-etuja
ensin erikseen ja myöhemmin toistamiseen yhdessä kaikkien muiden
sektoreiden kanssa.
Samanaikaisesti viiden vuoden aikana vähennettiin valtion vakansseja
noin 13 000 ja huolehdittiin siitä, että vakanssivähennyksiä vastaavat
määrärahat myös poistettiin talousarvioista. Näiden
suorien vakanssivähennysten lisäksi valtion budjettitaloudesta
siirrettiin useita kymmeniätuhansia henkilötyövuosia muille
työmarkkinasektoreille liikelaitostamisten, yhtiöittämisten
ja kunnallistamisten kautta. Olivatko nämä mittavat säästöt
liiallisia virkamieskunnan kannalta? Eivät olleet, jos ne muistetaan
nykypäivän päättäjien taholla, kun hallituksen
strategia-asiakirjan ja tuottavuushankkeiden mukaisia tuottavuusohjelmia
valmistellaan.
Mitä jatkossa?
Uusien palkkausjärjestelmien kehittämissavotta alkaa olla
nyt vuoden 2003 lopussa voiton puolella, vaikkakin se säilyykin
vielä valtion työmarkkinalaitoksen toiminnan yhtenä painopistealueena
ehkä juuri yliopistojen aikatauluistakin johtuen. Noin vuoden päästä valtion
A- ja C- taulukot poistetaan käytöstä kokonaan. Tulospalkkausjärjestelmän
kehittäminen odottaa myös vuoroaan. Ja sitten seuraavaksi on
syytä aloittaa hanke uusien palkkausjärjestelmien merkityksen
ja vaikuttavuuden selvittämiseksi.
Ja lopuksi toivotan sinnikkyyttä ja hyvää yhteistyötä kaikille
osapuolille.
Erkki Määttänen
Hallitusneuvos, VTML
(eläkkeellä vuoden 2004 helmikuun alussa )
(painetun lehden s. 14)
|