Tid för forskning - en försvinnande naturresurs?
Universitetens grunduppgift, den vetenskapliga forskningen, baserar
sig på forskarnas kreativa arbete. I praktiken förutsätter
en framgångsrik vetenskaplig forskning att forskaren omges
av en inspirerande arbetsgemenskap samt har litteratur gällande
branschen, forsknings-instrument och den övriga erforderliga
infrastrukturen till sitt förfogande. Den viktigaste förutsättningen
är dock den tid som han kan tillägna forskningen. Denna
arbetstid borde universiteten speciellt noggrant värna om,
för i sista hand är det just denna tid som avgör
i vilken mån forskningen ger resultat. Detta glöms
dock tidvis bort då universitetens funktioner och förvaltning
håller på att utvecklas. Hos forskare och professorer
som leder forskningsprojekt blir det sällan tid över
för allmännyttiga behov. Totalarbetstiden fördelar
sig mellan forskning, undervisning och övriga uppgifter.
Den tid som krävs för undervisning är sällan
flexibel, varför ökade övriga uppgifter upptar
allt mer av den tid som egentligen var avsedd för forskning.
Förvisso främjas forskning-en av en smidig administration
och detaljerade uppgifter om verksamheten, men det händer
också att information samlas och rapporter skrivs i onödan.
Då verksamheten planeras kommer man inte alltid ihåg
att bekanta sig med praktiken på institutionsnivå.
Det reformerade avlöningssystemet utgör ett aktuellt
exempel på en ny uppgift som kommer att belasta totalarbetstiden.
Den tid som bedömningen av varje en-skild medarbetare kräver
må vara tolerabel, men den tid som krävs för ledningsuppgifter
kommer oundvikligen att öka. Hur systemet förverkligas
avgör sedan hur mycket tid bedömandet av arbetsuppgifternas
svå-righetsgrad och i synnerhet den personliga prestationen
kommer att kräva.
Det akademiska arbetets karaktär är mycket mångfasetterad,
det finns många slags kunnande och görande. Bedömningsgrunderna
bör kunna särskilja personal-gruppernas specialkunnande
och arbetsuppgifternas varierande karaktär. Grunderna bör
vara tillräckligt differentierande för att systemet
verkligen skall vara sporrande. Det är ingalunda lätt
att utveckla enkla och objektiva bedömningsgrunder. Ifall
dessa saknas kan det leda till en situation som stressar alla
och anstränger arbetsklimatet, vilket för sin del tär
på de resurser som skulle behövas för kreativt
arbete. Veterligen har man reserverat pengar för löneförhöjningar
i samband med det nya avlöningssystemet. Kommer man också
ihåg att öka resurserna för ledningsuppgifter,
eller skall reformen förverkligas på forskningens bekostnad?
Det är allmänt bekant att universiteten har knappa
basresurser för forskning, vilka sedan kompletteras med tillhjälp
av extern finansiering. I princip fungerar finansieringssystemen
väl, resurserna konkurrenssätts och resultaten värderas.
Den tid som används för administration av projekt med
extern finansiering varierar beroende på finansieringskällan.
Dåligt förverkligad administration innebär minskad
tid för kreativt arbete. Administrativt mest arbetsdryga
är projekten finansierade av EU, eftersom olika förvaltningskulturer
möts i dem.
Även vår nationella forskningsförvaltning kunde
väl förbättras. Korta finansieringsperioder och
ännu kortare rapporteringsperioder leder ofta till en situation
där en ansenlig del av projektledarens knappa tidsram går
åt till att sköta projektförvaltningen. Ledaren
för ett projekt med extern finansiering är också
ansvarig för att medlen används rätt. Tillbörlig
användning av projektmedlen utgör en grundförutsättning
som man inte kan pruta på. Det förutsätter dock
klara och entydiga anvisningar vilkas tolkning borde förbli
oföränderlig under hela projektet.
Ett eget kapitel i förvaltningsuppgifterna utgörs
av de numera så populära utvärderingarna. Evalueringen
av vetenskapligt arbete har långa anor, eftersom den internationella
vetenskapliga publikationsverksamheten ju baserar sig på
s.k. peer reviews. Det behövs också annan utvärdering,
men är det också meningen att utreda de totala kostnaderna
för detta och samtidigt även beräkna hur mycket
av den totala arbetstiden evalueringen av medarbetarnas arbetsinsats
kräver? Man borde noggrant överväga behovet och
förverkligandet av evalueringen för att inte slösa
bort värdefulla resurser avsedda för kreativt arbete.
Tapani Pakkanen
ordförande för Professorsförbundet
(painetun lehden s.4) |