Vallöften och universitetens framtid
Riksdgsvalet närmar sig, och partierna har än en gång
kartlagt sina målsättningar. Vad vallöftena beträffar
är universitetsanställda speciellt intresserade av partiernas
linjedragningar gällande universitetsväsendet. Och såsom
brukligt är lovar partierna även oss guld och gröna
skogar.
För fyra år sedan gjorde tidskriften
Acatiimi en enkät bland partierna, där de sex största
lyfte fram den otillräckliga grundfinansieringen som ett
centralt problem inom universitetsväsendet. Då rådde
en tämligen stor enighet om att universitetens grundfinansiering
borde ökas. Det krävdes t.o.m. att detta skulle skrivas
in i regeringsprogrammet. Ur universitetens synvinkel borde allting
således ha varit i sin ordning.
Men hur ser det ut nu, år 2003? Nu vill samma partier
samma sak, bara uttryckt med litet andra ord. Det gäller
att öka anslagen för grundforskning, höja finansieringen
till en internationell nivå och öka grundfinansieringen.
Motsvarande målsättningar framställdes under den
gångna valperioden även i riksdagen: t.ex. förutsatte
riksdagen år 1999 enhälligt att underskottet i universitetens
grundfinansiering skulle utjämnas under valperioden. Ett
år senare föreslogs det i bildningsutskottets betänkande
att universitetens basfinansiering skulle rättas till med
närapå en miljard mark. Riksdagen har alltså
hela tiden varit häpnadsväckande enig om att problemet
är reellt och borde rättas till, och det har t.o.m.
före- slagits konkreta reformer. Av någon anledning
har dock ingenting gjorts.
Hur har det kunnat bli så här? Är det kanske
så att universitetsväsendet inte har haft sympatisörer
på regeringsnivå? Eller har regeringen eller de enskilda
ministrarna måhända inte varit tillräckligt villiga
till eller engagerade i att finna lösningar till de problem
vilkas existens det ändå råder enighet om? Eller
är det sist och slutligen så att undervisningsministeriet
inom sin finansieringsram medvetet har velat styra pengar åt
något annat håll än till universitetens grundfinansiering?
Det är intressant att märka att det råder en
större missbelåtenhet gällande universitets- och
veten-skapspolitiken under den här valperioden än då
Lipponens föregående regering bar ansvaret. För
fyra år sedan fick regeringen i Acatiimis enkät skolvitsordet
8+, medan den nuvarande universitets- och veten-skapspolitiken
bedöms som 7+. I svaren ser man en påfallande stor
spridning
i bedömningarna. Bara den nuvarande undervisningsministerns
eget parti gav arbetet ett berömligt vitsord (9), medan de
övriga svaren visar en spridning mellan 6+ och 7½.
Denna tidskrift innehåller även universitetsförbundens
gemensamma ställningstagande där de föreslår
att följande regering skulle ha en undervisnings- och vetenskapsminister.
I detta sammanhang vill de också väcka diskussion kring
en eventuell utvidgning av undervisnings- och vetenskapsministerns
förvaltningsområde. Så här måste man
uppenbarligen också göra ifall vi vill att den minister
som skall bära huvudansvaret för universitetsfrågorna
skall vara en verklig tungviktare bland politikerna. Tyvärr
verkar det dock vara så att fastän dessa i sina festtal
försäkrar att de uppskattar akademisk utbildning, är
utbildningen och forskningen samt dess utveckling inte tillräckligt
stora frågor för att de politiska tungviktarna skulle
bli intresserade av undervisningsministeriet. I detta pengarnas
tidevarv kunde intresset dock vakna i fall undervisnings- och
vetenskapsministerns portfölj skulle bli klart större
än vad den är i dag.
Förhoppningsvis skall undervisnings- och vetesnkapsministern
i nästa regering vara en person som känner till och
uppskattar universitetsväsendet. Universitetsförbunden
har engagerat sig i att utveckla universitetsväsendet, och
ett uttryck för samma engagemang väntar vi oss nu också
från den kommande regeringen. Och du, kom ihåg att
genom att rösta kan också du påverka saker och
ting.
Antero Puhakka
ordförande
Forskarförbundet
(painetun lehden s. 4) |