Yliopistojärjestöjen hallitusohjelmakannanotto:
Yliopistojen perusrahoitukseen vähintään 150
miljoonan euron lisäys
Yliopistoalan järjestöt vaativat yliopistojen
painoarvon lisäämistä poliittisessa päätöksenteossa
ja yliopistojen rahoitusvajeen korjaamista seuraavalla vaalikaudella.
Yliopistojen henkilöstöjärjestöjen ja Suomen
ylioppilaskuntien liiton edustajat luovuttivat yhteiset teesinsä
tulevaan hallitusohjelmaan eduskuntaryhmien edustajille eduskunnassa
11. helmikuuta. Ohessa kannanoton teksti kokonaisuudessaan.
Tutkimus, koulutus ja erityisesti korkeakoulutus on valittu
suomalaisen kilpailun ja yhteiskuntamallin kivijalaksi. Koulutuksen
ja tutkimuksen merkitys on kasvanut jatkuvasti. Niiden kehittämiseen
tulee kiinnittää tulevaisuudessa vielä nykyistä
enemmän huomiota. Tämä todetaan selvästi mm.
Valtion tiede- ja teknologianeuvoston viime vuoden lopulla julkaisemassa
raportista Osaaminen, innovaatiot ja kansainvälistyminen.
Suomessa tutkimukseen suunnattavien voimavarojen osuus bkt:sta
on ollut kasvussa. Sen osuus oli vuonna 2001 3,6 % bkt:sta. Rinnan
tutkimusrahoituksen yleisen myönteisen kehityksen kanssa
julkisen rahoituksen suhteellinen osuus tutkimusrahoituksesta
on koko ajan laskenut ja on nyt arviolta samalla suhteellisella
tasolla kuin vuonna 1996. Tämä on vaikuttanut kielteisesti
yliopistoissa tehtävään perustutkimukseen. Tiede-
ja teknologianeuvoston raportissa käsitellään muitakin
vallinneen kehityksen haittoja.
Allekirjoittajajärjestöt esittävät, että
hallitusohjelmaan kirjataan maininta perustutkimukseen suunnattavan
tutkimusrahoituksen vahvistamisesta.
Huolimatta näennäisesti myönteisestä yliopistojen
voimavarakehityksestä yliopistojen taloudellinen tilanne
ja toimintamahdollisuudet ovat heikentyneet selvästi 1990-luvun
alusta. Tämä johtuu yliopistojen lisääntyneistä
tehtävistä. Runsaan vuosikymmenen aikana opiskelijamäärät
ovat kasvaneet yliopistoissa noin 42 %, maisterintutkintojen määrä
37% ja tohtoritutkintojen määrä 146%. Opetushenkilökunnan
lukumäärä on pysynyt samana aikana suunnilleen
entisellä tasollaan ja opiskelija/opettajasuhde on noussut
14 opiskelijasta 21 opiskelijaan/opettaja. Myös muun henkilöstön
määrä on opetuksen ja tutkimuksen tukitehtävissä
pysynyt ennallaan; ja jopa vähentynyt. Tämä ei
voi olla näkymättä negatiivisella tavalla opetuksen
määrässä ja tarkoituksenmukaisessa toteuttamisessa.
Ulkoisen rahoituksen määrä on viimeisten runsaan
kymmenen vuoden aikana kasvanut yliopistoissa voimakkaasti. Ulkoisella
rahoituksella toteutettava toiminta käyttää ylipistojen
perusrahoitteista infrastruktuuria ja henkilöstöä.
Perusrahoitus ei ole kuitenkaan kasvanut vastaavasti. Sen riittämättömyys
on ongelma.
Resurssien lisäys ja rahoituksen pitkäjänteisyys
ovat välttämättömiä, jotta yliopistoista
tulisi kilpailukykyisiä työmarkkinoilla. Yliopistojen
nykyinen palkkataso ja työsuhteiden määräaikaisuus
(yli 60% henkilöstöstä) eivät mahdollista
suomalaisen tieteen tason ylläpitämistä pitkällä
tähtäimellä, koska määräaikaiset
työsuhteet ja alhainen palkkataso vaikeuttavat henkilöstön
rekrytointia.
Yliopistojen taloudellista tilannetta ovat lisäksi suuresti
heikentäneet yliopistojen tilakustannukset, joiden kasvua
ei ole otettu huomioon valtion yliopistoille suuntaamassa rahoituksessa
huolimatta eduskunnan 20.11.2001 hyväksymästä lausumasta
"Eduskunta edellyttää, että hallitus pikaisesti
selvittää yliopistojen tilakustannuksista aiheutuvat
ongelmat siten, että tarvittavat korjaukset tehdään
vuoden 2003 valtion talousarviosta päätettäessä".
Hyväksyessään vuoden 2003 talousarvion eduskunta
hyväksyi asiallisesti samaa tarkoittavan lausuman.
Valtion tiede- ja teknologianeuvoston edellä mainitussa
raportissa todetaan yliopistojen taloudellisen tilanteen vaikeudet.
Raportissa päädytään suosittelemaan yliopistojen
perusrahoituksen lisäämistä vuosina 2003-2007 kaikkiaan
150 miljoonalla eurolla. Tarvetta ei voida täyttää
nykyisen korkeakoululaitoksen kehittämislain voimavarapykälän
vuosina 2003-2005 takaamilla määrärahoilla.
Seuraavaan hallitusohjelmaan on otettava kirjaus yliopistojen
perusrahoituksen lisäämisestä vuosina 2003-2007
vähintään 150 miljoonalla eurolla lisääntyneiden
tehtävien ja kasvaneiden opiskelijamäärien vuoksi.
Lisäresurssit ovat välttämättömiä
siirryttäessä uuteen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Tutkintovaatimusten uudistaminen, henkilökohtaiset opetussuunnitelmat,
opintojen ohjaus ja korkeakoulusta toiseen siirtyville järjestettävät
täydentävät opinnot vaativat määrärahojen
lisäämistä.
Yliopistoille tulee kohdentaa lisäresursseja uuteen kaksiportaiseen
tutkintorakenteeseen siirryttäessä.
Yliopistot ovat tehneet paljon pitkäjänteistä
strategiatyötä ja pohtineet omaa rooliansa ja asemaansa.
Yliopistoilla on paljon annettavaa paitsi omalle kehittämiselleen
ja opetusministeriölle, myös koko koulutusjärjestelmälle
ja yhteiskunnalle. Niiden asema osana kansallista tulevaisuusstrategiatyötä
tuleekin tunnustaa.
Lukuisista yliopistokoulutuksen merkitystä korostavista
juhlapuheista huolimatta, yliopistojen, koulutuksen ja sivistyksen
painoarvo poliittista päätöksessä on viime
vuosina laskenut. Opetusministeriö ei ole ministeriönä
saanut osakseen riittävästi arvostusta. Seuraavaa hallitusta
muodostettaessa tulee opetusministerin salkun painoarvoa kasvattaa.
Esitämme, että valtakunnan seuraavassa hallituksessa
on opetus- ja tiedeministeri, jonka alaisuuteen kuuluu opetusministeriön
nykyisten tehtävien lisäksi koulukseen ja tutkimukseen
liittyviä muita tehtäviä sekä opintotukikysymykset.
Helsingissä 11.2.2003
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry.
Professoriliitto ry.
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry.
Tieteentekijöiden liitto ry.
Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto ry.
Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto VAL ry.
(painetun lehden s. 20-21) |