Hallitusohjelma ja keskusjärjestöt
Kaikilla kolmella keskusjärjestöllä ovat omat
hallitusohjelmatavoitteensa. Kaikkien tavoitteissa tulee esiin
koulutus ja tutkimustoiminta. AKAVAn tavoitteissa koulutus, osaaminen
ja tutkimus ovat selviä painopisteitä.
Seuraavassa hallitusohjelmassa määritellään
todennäköisesti neljäksi vuodeksi eteenpäin
yhteiskuntakehityksen suuntaviivoja. Hallitusohjelma on erittäin
tärkeä asiakirja, johon pyritään vaikuttamaan.
Tämän lehden julkaisijajärjestöt ovat eräiden
muiden yliopistoissa toimivien järjestöjen kanssa laatineet
yhteiset hallitusohjelmatavoitteet, jotka ovat julkaistu tämän
lehden sivuilla 20-21 . Yliopistojärjestöjen tavoitteissa
luonnollisesti painottuvat yliopistot ja tutkimustoiminta sekä
niille suunnattavat voimavarat.
Myös palkansaajien keskusjärjestöt ovat oivaltaneet
hallitusohjelman merkityksen. Kaikilla kolmella keskusjärjestöllä
AKAVAlla, toimihenkilökeskusjärjestö STTK:lla ja
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:lla ovat
omat julkaistut hallitusohjelmatavoitteensa. AKAVAn tavoitteiden
nimi on Hallitusohjelmatavoitteet 2003. STTK:n ohjelman
nimi on pelkistetysti STTK:n hallitusohjelma ja SAK:n tavoitteet
Suomen malli, eduskuntavaalit 2003. SAK:n tavoitteet alkavat
maininnalla: Tulevan hallituksen keskeinen tehtävä...
Palkansaajien keskusjärjestön hallitusohjelmatavoitteissa
korostuvat luonnollisesti työelämään liittyvät
seikat ja sosiaalipolitiikka. Kaikkien kolmen ohjelmissa korostetaan
kolmikantayhteistyötä eli julkisen vallan, työntekijöiden
järjestöjen ja työnantajajärjestöjen
keskinäistä vuorovaikutusta. Kaikkien kolmen keskusjärjestöasiakirjoissa
tulevat esiin myös koulutus ja tutkimus, tosin aika erilaisilla
painotuksilla.
SAK
SAK:n ohjelman mukaan ratkaisun avaimet ovat osaamisessa. Nyt
tarvitaan SAK:n mielestä erityisesti aikuisväestön
osaamistason kohottamista. SAK:n mielestä ammatillisen tutkinnon
hankkiminen on asetettava koko väestöä koskevaksi
vähimmäistavoitteeksi. SAK:n mielestä Talouskasvun
kannalta ratkaisevaa on myös panostaminen tutkimukseen ja
tuotekehitykseen. Tutkimus- ja kehitystoiminnan julkinen rahoitus
(Tekes, VTT, Suomen Akatemia ja yliopistot) on käännettävä
uudelleen nousuun. SAK:n hallitusohjelmatavoitteissa ei esiinny
mainintaa korkeakouluista tai yliopistoista.
STTK
STTK:n tavoitteissa on erillinen luku koulutusta koskien. STTK:n
mukaan ammattikorkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen merkitys
työelämän kehittämisessä tulee nostaa
painopisteeksi. STTK:n eräät liitot käyvät
kovaa kilpailua sieluista ja jäsenistä eräiden
akavalaisten lähinnä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden
liittojen välillä. STTK:n ohjelmassa ei erikseen mainita
yliopistoja.
Myös STTK lähestyy tutkimustoimintaa työllisyysnäkökulmasta.
Lisäämällä tutkimus- ja tuotekehitystä
luodaan STTK:n mukaan uusia työpaikkoja teollisuuteen ja
palvelusektorille.
AKAVA
Oman keskusjärjestömme AKAVAn hallitusohjelmatavoitteissa
korostuvat koulutus, osaaminen ja tutkimustoiminta. AKAVAn yhdeksästä
keskeisestä hallitusohjelmatavoitteesta kolme on omistettu
koulutukselle, osaamiselle ja tutkimukselle. Korkeasti koulutettujen
keskusjärjestön AKAVAn osalta tämä ei ole
mikään pelkkä sattuma. Keskusjärjestö
AKAVAn hallitusohjelmatavoitteita muotoiltaessa yliopisto- ja
tutkimusalan järjestöjen osuudella on ollut merkitystä.
AKAVAn mukaan koulutuksen tulee olla aina kannattavaa. Yliopistojen
ja korkeakoulujen resurssit on turvattava. Tutkimuksen tavoitetasoa
on nostettava kilpailukykymme ja hyvinvointimme edellytysten parantamiseksi.
Julkista panostusta tuotekehitykseen on nostettava AKAVAn mielestä.
Tieteellisen tutkimuksen bkt-osuudessa on tavoiteltava vakaata
kasvu-uraa ja OECD -maiden kärkitasoa.
AKAVAn hallitusohjelmatavoitteissa kiinnittyy huomio yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen suunnilleen samanlaiseen käsittelyyn.
Tämä ei ole hämmästyttävää.
Keskusjärjestössämme on liittoja, joihin kuuluu
vain yliopistotutkinnon suorittaneita, mutta myös liittoja,
jotka edustavat lähinnä ammattikorkeakoulututkinnon
(tai sitä vastaavan tutkinnon) suorittaneita. Sitten on vielä
"sekaliittoja".
Palkansaajien keskusjärjestöt ovat yhteiskunnallisia
vaikuttajia. Kaiken kaikkiaan on todettava, että koulutus,
osaaminen ja tutkimustoiminta saavat keskusjärjestöjen
hallitusohjelmatavoitteissa melko tyydyttävän osan.
Lisäksi on otettava huomioon, että voimassaolevissa
Tupo-asiakirjoissa korostetaan tiedekorkeakoulujen resursseja.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
3.2.2003
(painetun lehden s. 22-23) |