Professorien paneeli
Yliopistoille kolmas tehtävä
- miten käy ydintehtävien
Yliopistolakiin aiotaan kirjata yliopiston uusiksi tehtäviksi
yliopistojen vuorovaikutus muun yhteiskunnan kanssa ja tutkimustulosten
vaikuttavuus. Miten lisääntyvien velvoitteiden puristuksessa
käy ydintehtäville tutkimukselle ja opetukselle? Tätä
pohdittiin Professoriliiton järjestämässä
paneelikeskustelussa Tieteen päivillä 10. tammikuuta.
Paneelikeskustelu aiheesta Yliopistoille kolmas tehtävä
- miten käy ydintehtävien alkoi Vuoden Professorin julkistamisen
jälkeen Helsingin yliopiston Porthanian luentosalissa IV.
Paneeliin osallistuivat Helsingin yliopiston rehtori Kari Raivio,
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan toimikunnan puheenjohtaja
Riitta Keiski, Vuoden Professori 2002 Simo Knuuttila
sekä Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen.
Viime vuonna mietintönsä jättäneet yliopistojen
tulosohjauksen kehittämistä pohtinut työryhmä
sekä yliopistokeksintötyöryhmä esittävät
muutosta yliopistolakiin. Lakitekstin 4 § 1 momentin uusi
muotoilu kuuluisi: Yliopistojen tehtävänä on
edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä
että taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa
ylintä opetusta sekä kasvattaa nuorisoa palvelemaan
isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan
yliopistojen tulee toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan
kanssa sekä edistää tutkimustulosten vaikuttavuutta.
Viimeinen lause olisi uutta nykyiseen lakitekstiin verrattuna.
Tapani Pakkanen piti lyhyen avauspuheenvuoron.
- Voidaan tietysti kysyä, mitä uutta tässä
olisi. Eivätkö yliopistot ole aina vaikuttaneet alueellisesti
ja globaalistikin?
- Lainsäädännöllä kolmas tehtävä
kanonisoidaan ja se voi alkaa tarkoittaa jotain muutakin. Kun
vaikuttaminen tulee mukaan myös tulosohjausmalliin, on vaarana,
että tieteellisiä perustuloksia ja osaamista aletaan
ryöstöviljellä, Pakkanen huomautti.
Humanististen tieteiden vaikuttavuus
Rehtori Kari Raivion laskujen mukaan uusin yliopistojen tehtävä
olisi järjestyksessä neljäs.
- Perustehtävät ovat tutkimus ja opetus ja nimenomaan
tässä järjestyksessä, mutta eikö kolmas
ole "kasvattaa nuorisoa palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa".
- Perustutkimus on yliopistojen tärkein tehtävä
eikä siitä nähtävä hyöty ole aina
suoraan hyödynnettävissä. Perustutkimus on arvo
sinänsä. Muista tehtävistä on hyötyä
vain jos perustutkimus on kunnolla hoidettu.
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan toimikunnan puheenjohtaja
Riitta Keiski toimii kemiallisen prosessitekniikan professorina
Oulun yliopistossa.
- Uusi kolmas tehtävä on luonnollinen osa yliopistojen
toimintaa ja sitä onkin tehty jo vuosia. Niin sanottu Oulu-ilmiö
on tästä oikein hyvä osoitus.
Keiskin mielestä kolmannen tehtävän kirjaaminen
lakiin ei ole kuitenkaan vielä mikään valmis asia.
- Yliopistollinen oppimisprosessi pitää ymmärtää
myös alueilla. Ja tutkijat sekä tutkimuksenteon periaatteet
pitää ottaa huomioon aluestrategioiden valmistelussa.
Keiski oli myös huolissaan yliopistohenkilöstön
jaksamisesta lisääntyvien tehtävien paineessa.
Vuoden Professoriksi valittu akatemiaprofessori Simo Knuuttila
toi keskusteluun humanistin näkökulmia.
- Vaikuttavuutta katsotaan liiaksi teollisuuden ja talouselämän
näkökulmista. Kolmannen tehtävän pitää
koskea myös humanistisia aloja. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
on ollut näissä tieteissä vielä suurempi kuin
talouden ja tekniikan aloilla. Kognitiivisilla, kommunikatiivisilla
ja sosiaalisilla valmiuksilla on erittäin suuri hyöty
yhteiskunnalle.
- Mikä on yhteiskunnallinen vaikuttavuus humanistisissa
tieteissä? Kaikki mitä kirjoitetaan suomeksi on yhteiskunnallista
vaikuttamista. Humanististen tieteiden piirissä pitäisi
enemmän huolehtia suomalaisen tieteellisen kielen asemasta.
- Ennen kuin kyseinen uusi muotoilu kirjataan lakitekstiin,
pitäisi vielä tarkemmin eritellä, mitä eri
vaikuttavuuden muotoja tarkoitetaan. Olisi mietittävä,
miten humanististen tieteiden vaikuttavuudesta saataisiin vertailukelpoinen
teknillisten ja kaupallisten tieteiden kanssa.
Velvoitteita lisää - missä resurssit?
Panelistit tarttuivat professori Riitta Keiskin mainitsemaan
Oulu-ilmiöön. Rehtori Kari Raivion piti sitä ainutlaatuisena
ilmiönä eikä hänen mielestään uutta
Oulun kaltaista kehitysboomia ole näköpiirissä.
- Nyt vedotaan liiaksikin yliopistojen alueelliseen vetovoimaan.
Ei niistä ole taantuvien alueiden vetureiksi, Raivio huomautti.
Professori Tapani Pakkasen mielestä yliopistojen alueellisessa
vaikuttavuudessa pitää ottaa huomioon myös pitkä
aikajänne. Oulun yliopisto perustettiin 1958 ja Oulu-ilmiöstä
alettiin kaiketi puhua vasta 1980-luvulla.
Yleisö osallistui erittäin vilkkaasti keskusteluun
- kysymyksiä ja kommentteja olisi riittänyt reilusti
yli ohjelman merkityn ajan. Professoriliiton toiminnanjohtaja
Jorma Virkkala kysyi kolmannen tehtävän heijastumista
professoreiden rekrytoimisperusteisiin.
Rehtori Raivion mukaan professorin virkojen täyttöperusteissa
on jo tapahtunut muutosta. Yliopistojen toinen tehtävä
eli opetus on korostunut ja opetusansiot näyttelevät
yhä merkittävämpää roolia virantäytössä.
- Lisäksi lakitekstin uudesta muotoilusta lienee tulossa
aika maltillinen: puhutaan vaikuttavuudesta eikä hyödynnettävyydestä.
Onhan yhteiskunnallinen vaikuttavuus jo nyt osa tulossopimusneuvotteluja,
Raivio totesi.
Tapani Pakkanen näki yliopistolakiin ehdotetussa uudessa
muotoilussa selviä heijastusvaikutuksia myös professorin
virkojen täyttöön.
- Ehkä professorien rahantuottopotentiaali tulee mukaan
valintakriteereihin.
Yleisön joukosta heitettiin keskusteluun mukaan myös
epäileviä kommentteja päättäjien tarkoitusperistä.
- Valtiovalta ja poliittiset päätöksentekijät
mieltävät vaikuttavuuden taloudelliseksi hyödynnettävyydeksi
sekä alueellista työllisyyskehitystä tukevaksi.
Olisi iloinen yllätys, jos sillä tarkoitettaisiin heidän
mielestään jotain muutakin. Yliopistoyhteisön pitää
tarkasti valvoa etujaan erilaisten mittareiden rakentamisessa
- epäilen, pystyykö siihen opetusministeriö tai
arviointineuvosto, totesi professori Mikko Viitasalo.
- Onko yksikään merkittävä tutkimustulos,
esimerkiksi lääketieteessä, jäänyt tähänkään
mennessä hyödyntämättä, ihmetteli lainmuutoksen
tarvetta professori Vesa Majamaa.
Professori Aila Lauha tuki Simo Knuuttilan edellä esittämiä
näkemyksiä.
- Yhteiskunnallinen vaikuttavuus pitää irrottaa taloudellisesta
hyödynnettävyydestä, hän korosti. Asian edistämistä
on mietitty myös Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan
tutkimuksen toimikunnassa.
Simo Knuuttila ehdotti tähän, että Suomen Akatemian
pitäisi muuttaa hakukaavakkeitaan siten, että tutkimustulosten
vaikuttavuus tulisi tulosten hyödynnettävyyden tilalle.
Avoimen yliopisto-opetuksen ja täydennyskoulutuksen rooli
tuli myös esille kysymyksissä ja kommenteissa. Lisääntyneet
velvoitteet muun muassa uuteen kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään
siirtymisen myötä huolettivat monia keskusteluun osallistuneita.
- Volyymia ja velvoitteita lisätään jatkuvasti,
resursseja ei, rehtori Raivio totesi.
Suomen Akatemia laatii uuden Suomen tieteen tila ja taso -raportin
tämän vuoden aikana. (Edellinen on vuodelta 2000.) Riitta
Keiskin mukaan raportissa aio-taan käsitellä entistä
laajemmin myös tieteen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Teksti: Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 36-37) |