ACATIIMI 2/03 | tulosta | sulje ikkuna | |
Kysely kuudelle suurimmalle puolueelle Yliopisto- ja tiedepolitiikan arvosanaksi 7+
|
Lipposen II hallituksen yliopisto- ja tiedepolitiikka saa kuudelta suurimmalta puolueelta huonomman kouluarvosanan kuin edellinen hallitus. Acatiimi-lehden kysely antoi nyt keskiarvoksi 7+, kun ennen vuoden 1999 vaaleja tehty vastaava kysely tuotti Lipponen I:lle "päästötodistuksen keskiarvoksi" 8 +. Kaikki kuusi - SDP, Keskusta, Kokoomus, Vasemmistoliitto, RKP ja Vihreät sanovat ei opiskelijamaksuille. Yliopistoväen palkkojen korjaaminen saa osakseen ymmärrystä vaalien alla.
Acatiimi-lehti lähetti kuudelle suurimmalle eduskuntapuolueelle seitsemän kohdan kyselyn yliopisto- ja tiedepolitiikasta. Suomen Sosialidemokraattisen puolueen osalta vastaukset laati puoluesihteeri Eero Heinäluoma, Kokoomuksella puoluesihteeri Heikki A. Ollila yhdessä puolueen koulutus- ja sivistyspoliittisen taustaryhmän kanssa. Suomen Keskustan puolesta vastasi varapuheenjohtaja Hannu Takkula ja Vasemmistoliitolla poliittinen sihteeri Pekka Ristelä. Vihreän liiton osalta kysymyksiin vastasi puolueen koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja ja puoluehallituksen jäsen Katri Sarlund. Ruotsalaisen kansanpuolueen vastaukset tulivat puoluesihteeri Berth Sundströmiltä.
Puolueiden vastaukset ovat ohessa eduskuntaryhmien mukaisessa suuruusjärjestyksessä.
1. Kuinka paljon puolueellanne on eduskuntavaaleissa ehdokkaita? Kuinka paljon näistä on jatkotutkinnon suorittaneita tai työskentelee yliopistossa, tutkimuslaitoksessa tai tiedehallinnon palveluksessa?
SDP
SDP:llä on 223 ehdokasta. Jatkotutkinnon suorittaneita on hiukan
yli 10, aivan tarkkaa lukua on vaikea antaa.
Keskusta
Ehdokkaita on nimetty 234, joista tietojemme mukaan 22 jatkotutkinnon
suorittanutta tai yliopistossa, tutkimuslaitoksessa tai tiedehallinnossa
työskentelevää ehdokasta.
Kokoomus
Ehdokkaita on yhteensä 222 (miehiä 112, naisia 110). Jatkotutkinnon
suorittaneita tai yliopistoissa, tutkimuslaitoksissa tai tiedehallinnon
palveluksessa työskenteleviä on runsaat 20 ehdokasta.
Vasemmistoliitto
Vasemmistoliitolla on eduskuntavaaleissa 204 ehdokasta. Heistä jatkotutkinnon
suorittaneita on 8 ja yliopistossa tai tutkimuslaitoksessa työskentelee
4.
RKP
Rkp:lla on yhteensä 89 ehdokasta 6 vaalipiiristä (Helsinki,
Uusimaa, Varsinais-Suomi, Pohjanmaa, Oulu ja Lappi), joista 10 menee kysymyksen
piiriin.
Vihreät
Ehdokkaita on yhteensä 209, jatkotutkinnon suorittaneita tai työssä
yliopistossa 32 ehdokasta.
2. Arvioikaa lyhyesti nykyisen hallituksen kaudella harjoitettua yliopisto- ja tiedepolitiikkaa. Minkä kouluarvosanan antaisitte sille (4-10)?
SDP
Harjoitettu yliopistopolitiikka on ollut johdonmukaista, suomalaisten
yliopistojen laatua, kilpailukykyä ja pitkäjänteistä
työtä korostavaa. Tämän on tehnyt mahdolliseksi ne
merkittävät määrärahalisäykset yhteensä
205 miljoonaa euroa joita yliopistojen budjettiin on nykyisellä hallituskaudella
tehty. Alueellisen vaikuttavuuden ohjelmiin on osoitettu erillisrahoitusta.
Yliopistojen koulutustehtävää on tutkimuksen ohella korostettu.
Opetuksen, oppimisen ja opintojen ohjauksen laadun parantamiseksi on erillisrahoitusta
osoitettu lukuisiin kehittämishankkeisiin. Tutkintorakenteen muuttaminen
kaksiportaiseksi on tärkeä osa yliopistojemme uudistustyötä
ja selkeät suuntaviivat tälle kehitykselle on nyt tehty, samoin
yliopistojen kuin kansainvälisen toiminnan laajentamiselle.
Tiedepolitiikassa on myös onnistuttu hyvin. Suomen Akatemian valtuuden korotus on ollut yhteensä 40 miljoonaa euroa. Huippuyksikköpolitiikkaa on laajennettu ja tutkijakouluja paitsi määrällisesti laajennettu myös monipuolistettu. Kansallisten ja kansainvälisten arvioiden mukaan Suomen tieteen ja tutkimuksen taso on viime vuosien aikana noussut ja olemme aivan kansainvälisessä kärjessä monilla aloilla.
Kokonaisarvosana yliopisto ja tiedepolitiikassa on kiitettävä 9.
Keskusta
6 +. Yliopisto- ja tiedepolitiikka on ollut poukkoilevaa, joka on häirinnyt
osaltaan yliopistojen työtä. Nykyisen ministerin kaudella on
puuttunut suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys.
Kokoomus
Kouluarvosana on 7½. On myönteistä, että korkeakoulujen
rahoitusta on kehitetty. Tulevaisuuspaketti toi yliopistojen perusrahoituksen
vahvistamiseen vuosille 2001-2003 yhteensä 250 miljoonaa markkaa
eli noin 42 miljoonaa euroa. Uuden korkeakoulujen kehittämislain
myötä yliopistojen rahoitusta vahvistetaan vähintään
vuosittaista palkkausmenojen kasvua vastaavan määrän verran
vuosina 2002-2005.
Vasemmistoliitto
Hallitus on lisännyt tutkimusrahoitusta, mutta rahoituksen suuntaamiseen
liittyy monia ongelmia, joista lähemmin vastauksessa kysymykseen
4. Nämä ongelmat liittyvät yleisemminkin siihen, ettei
yliopistojen autonomialle aina ole annettu riittävää painoarvoa.
Arvosanaksi antaisin henkilökohtaisesti 7.
RKP
Nykyinen hallitus on onnistunut johdonmukaisesti nostamaan yliopistojen
ja tieteen rahoitusta. Yliopistojen perusrahoituksen kuoppakorotusta ei
ole saatu aikaan täysimääräisenä, mutta suunta
on ollut oikea. Tohtorikoulutusta on onnistuttu lisäämään
merkittävästi. Rkp:n käsityksen mukaan nykyisen hallituksen
kaudella ammattikorkeakoululaitoksen kehittäminen on kuitenkin vienyt
suuren osan opetusministeriön resursseja. Kouluarvosana 7.
Vihreät
Arvosana 7. Hallituskaudella on harjoitettu lähinnä korkeakoulupolitiikkaa,
ei niinkään yliopisto- ja tiedepolitiikkaa. Tiedepolitiikan
lisääntynyt rahoitus on kohdistunut entistä kapeammalle
sektorille eikä huippuyksikköpolitiikkaa ole arvioitu riittävästi.
Rahoitusta ei voi keskittää vain niille aloille, jotka ovat
menestyneet tieteen maailmassa jo aiemminkin.
Tutkijoiden työtä kuormittavat lisääntyneet seuranta-, tilastointi- ja koordinaatiotehtävät. Naisten ja miesten tasa-arvoa tai nuorten tutkijoiden asemaa ei ole pystytty edistämään.
3. Mitä mieltä olette yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisestä suhteesta?
SDP
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välinen työnjako on mielestäni
selkeytynyt ja eri alueilla maassa on saatu aikaan järkevää
yhteistyötä korkeakoululaitoksen eri sektoreiden välille.
Alueellisesti on näin syntynyt merkittäviä osaamiskeskuksia.
Ammattikorkeakouluverkko on nyt kokonaan vakinaisella pohjalla, mikä luonnollisesti edesauttaa koko sektorin kehittämistyötä jatkossa. OECD:n kansainvälinen arviointi kesällä 2002 antoi hyvän arvosanan noudatetusta ammattikorkeakoulupolitiikasta. Tutkijat olivat myös sitä mieltä, että suhteet yliopistolaitokseen ovat pääosin kunnossa. Suhteet kahden korkeakoululaitoksen sektorin välillä eivät tietenkään ole kiveen hakatut; tärkeää on kuitenkin, että jatkossakin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tehtävät säilyvät riittävän erilaisina, sillä työmarkkinoilla ei tarvita kandidaatteja tai maistereita 50 korkeakoulusta, vaan tarvitsemme erilaisia osaajia työelämän tarpeisiin.
Keskusta
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä on turhaa kitkaa
ja reviirikiistaa. Molemmilla on omat tehtävänsä; yliopistolla
monialainen ja laaja teoreettinen tutkimus- ja opetustoiminta ja ammattikorkeakoululla
koulutuksen ja työelämän yhteyksien rakentaminen sekä
aluekehitysvastuu. Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään
rinnakkain niiden oman perustehtävän mukaisesti.
Kokoomus
Me lähdemme siitä, että korkeakoulujärjestelmän
muodostaa kaksi toisiaan täydentävää pilaria: alueellisen
työelämän tarpeita palveleva ammattikorkeakoulutus ja korkeakoulutasoista
tutkimusta ja osaamista tuottava yliopistokoulutus. Kumpikin tehtävä
on kansallisen hyvinvointimme kannalta tärkeä. Seuraavan opetusministerin
tulee kehittää molempia pilareita niiden omista tehtävistä
ja vahvuuksista lähtien.
Vasemmistoliitto
Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja on kehitettävä niiden omista
lähtökohdista käsin siten, että ne profiloituvat selkeästi
omille aloilleen ja erilaisiin tutkintoihin. Ammattikorkeakoulujen tulee
olla korkean ammatillisen opetuksen antajia ja oman ammattialansa kehittäjiä.
Yliopistojen kohdalla sen sijaan on korostettava vapaata ja riippumatonta
tieteellistä tutkimusta ja siihen kiinteästi yhdistyvää,
sivistysyliopistoperinteeseen nojaavaa monialaista opetusta.
RKP
Eräs yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tärkeistä tehtävistä
on alueellisen koulutustarpeen tutkiminen ja toteaminen sekä tarpeen
tyydyttäminen tarkoituksenmukaisia opinto-ohjelmia laatimalla. Ammattikorkeakoululakiuudistus
on tärkeä askel ammattikorkeakoulujen roolin määrittämisessä.
Rkp:n mukaan duaalimalli tulee säilyttää myös tulevaisuudessa
ja yhteistyötä korkeakoululaitoksen sisällä lisätä.
Rkp kantaa myös huolta ammattikoulutuksen houkuttelevuudesta: tarvitsemme
jatkossakin teoreettisten osaajien rinnalla myös käytännön
toteuttajia.
Vihreät
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tulee toimia toisiaan täydentävillä
aloilla ja niiden tavoitteiden pitää vahvistaa toisiaan. Riskinä
on, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tehtäväkentät
hämärtyvät liiaksi. Nykisin esimerkiksi yliopistot perustavat
ammatillisesti orientoituneita maisteriohjelmia ja ammattikorkeakoulut
jatkotutkintoja. Päällekkäisyydet ja turha kilpailu on
vältettävä määrittelemällä tarkemmin
oppilaitosten välistä yhteistyötä ja työnjakoa.
Tutkimusyhteistyötä pitää kehittää.
4. Onko yliopistojen nykyinen rahoitustilanne mielestänne tarkoituksenmukainen? Miten olette noteeranneet eduskunnan lausuman yliopistojen kiinteistölaitosta koskevassa asiassa?
SDP
Yliopistojen rahoitustilanne on sikäli hyvä, että määrärahojen
tasoon on tullut merkittäviä lisäyksiä. Tilakustannukset
vievät suuren osan yliopistojen toimintamenoista, mutta tähänkin
ollaan hakemassa uusia ratkaisuja, jotka mahdollistavat asianmukaiset
tilat kohtuulliseen hintaan yliopistoille jatkossakin. Yliopistojen perusrahoituksen
laskennallista mallia on paljon julkisessa keskustelussa arvosteltu, mutta
pitää muistaa, että mallia puitiin perinpohjin myös
yliopistojen parhain voimin vuoden 2002 aikana, eikä parempia malleja
ole tuotu esiin.
Keskusta
On turvattava julkisen tutkimus- ja kehitysrahoituksen riittävä
taso ja sen ohjautuminen tasapuolisemmin eri tieteen aloille. Perusrahoituksen
tulee turvata budjettivaroista, jotta yliopistojen autonomia säilyy.
Yliopistojen tulisi myös itse rakentaa resurssinsa paremmin ja keskittyä
oleelliseen. Kiinteistöjen siirtyminen Senaatti-kiinteistöille
on ollut pois yliopistojen perustoiminnoista ja kiinteistöjen korkeat
vuokrat ovat heikentäneet korkeakoulutuksen tilaa.
Kokoomus
Rahoitusta parannettiin mm. tulevaisuuspaketin ja uuden korkeakoulujen
kehittämislain kautta. Silti monet yliopistot kärsivät
perusrahoituksen niukkuudesta. Itse rahoitusrakenne on kehittynyt tarkoituksenmukaisempaan
suuntaan, mutta oikeudenmukaista tulosperusteisuutta ja ulkopuolisen rahoituksen
osuutta tulee edelleen kehittää. Kokoomus haluaa lisätä
perustutkimusmäärärahoja 45 milj. eurolla ensi vaalikaudella.
Eduskunta on kiinnittänyt lausumassaan huomiota vakavaan asiaan. On varsin ongelmallista, jos vuokrien nousu syö varoja, jotka tarvittaisiin kipeästi opetukseen ja muuhun toimintaan.
Vasemmistoliitto
Myönteistä on se, että tutkimusrahoitusta on viime vuosina
lisätty. Ongelmallista sen sijaan on lisärahoituksen painottaminen
tulosohjauksen suuntaan, mikä monessa tapauksessa ohjaa panostamaan
tutkimuksen ja opetuksen laadun sijasta määrällisiin tavoitteisiin.
Ulkopuolisen rahoituksen osuuden korostaminen puolestaan uhkaa heikentää
yliopistojen autonomiaa. Molemmat kehityssuunnat ovat ongelmallisia myös
yliopistojen henkilökunnan työsuhdeturvan kannalta.
Yliopistojen tilakustannusten nousu on perusrahoituksen riittävyyden kannalta vakava ongelma. On hyvä, että eduskunta vaatii asian selvittämistä ja toimia ongelmien ratkaisemiseksi.
RKP
Kasvava määrä yliopistojen rahoituksesta tulee valtiovallan
ulkopuolelta, emmekä ehkä voikaan enää puhua valtion
yliopistoista perinteisessä merkityksessä. Rkp:n mielestä
yliopistoille pitää taata suurempi taloudellinen liikkumavara
taloudellisen autonomian muodossa.
Tulosohjaus on muokannut yliopistojen toimintatapoja, eikä aina toivottavaan suuntaan. Rkp:n mielestä opetuksen ja tutkimuksen laadusta tulee pitää kiinni kaikissa olosuhteissa. Tulosohjausta tulee kehittää niin, että esimerkiksi suomenruotsalaisen väestön tarpeiden kannalta keskeisiä koulutuksia ei vaaranneta. Ns. yhteiskunnalliset tai kolmannet tehtävät tulee ottaa huomioon rahoituksessa. Palkkakustannuksien lisäksi tilakustannukset vievät suuren osan yliopistojen resursseista. Yliopistokiinteistöjen tuotto-odotusprosentin alentaminen voisi toimia yhtenä keinona vapauttaa määrärahoja yliopistojen käyttöön.
Vihreät
Korkeakouluopetuksen perusrahoitus pitää turvata, jotta opetuksen
järjestelyissä ei tarvitse turvautua määräaikaisiin
hankerahoituksiin. Lisäksi tarvitaan runsas julkinen tutkimusrahoitus,
joka turvaa erityisesti perustutkimukselle riittävän tuen. Yliopistojen
kehittämislain mukaiset määrärahalisäykset eivät
paranna nykyistä alimitoitettua rahoitusta. Laskennallisessa mallissa
tulee huomioida uudistuva tutkintorakenne.
Vihreät ovat aktiivisesti ajaneet yliopistoista riippumattomista syistä tapahtuvien kiinteistövuokrien korotusten huomioimista siten, että korotukset eivät nykyiseen tapaan söisi perusopetusvaroja.
5. Mitä mieltä olette opiskelijamaksuista?
SDP
Korkeakouluopetus on nähtävä edelleenkin julkisena palveluna,
jonka kilpailukyvystä on jatkossakin pidettävä huolta niin,
että ne voivat pärjätä myös kiristyneessä
kansainvälisessä kilpailussa. Voi olla paikallaan miettiä
ulkomaalaisten osalta myös maksupolitiikkaa.
Keskusta
Ei opiskelijamaksuille.
Kokoomus
Suomi on sivistysmaa. Menestyksemme globalisoituvassa kilpailussa edellyttää
korkeatasoista osaamista. Suomalaisille kuuluu lähtökohtaisesti
maksuton koulutus, peruskoulusta tohtoriksi.
Vasemmistoliitto
Opintojen on säilyttävä maksuttomana myös tulevaisuudessa.
Tämä vaatimus on kirjattu myös Vasemmistoliiton vaaliohjelmaan.
RKP
Rkp vastustaa maksullista korkeakoulu- ja yliopistokoulutusta. Maamme
kilpailukyky perustuu pitkälti siihen, että kaikki potentiaali
saadaan käyttöön, jolloin yliopistokoulutus tulee mahdollistaa
kaikille halukkaille tulotasosta riippumatta. Rahoituksen ongelmat tulee
ratkaista muulla tavalla.
Vihreät
Ammatilliseen tai korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuuden
takaaminen on vihreiden mielestä ensiarvoisen tärkeää.
Toisen tai kolmannen tutkinnon maksullisuutta voi harkita. Täydennyskoulutushan
onkin jo maksullista.
6. Minkälainen on mielestänne yliopisto-opettajien ja tutkijoiden palkkataso?
SDP
Jälkeenjääneisyys taitaa olla kiistaton, vaikka Valpas-ohjelmalla
on saatu myös hyvää aikaan koko valtiosektorilla. Yliopistojen
kilpailukykyä työantajana heikentää suuri määräaikaisten
työsuhteiden määrä. Määräaikaisten
työsuhteiden näin laaja käyttö, erityisesti muutaman
kuukauden pituisten, ei ole useinkaan perusteltua.
Keskusta
Palkkakehitys on jäänyt jälkeen yleisestä ansiokehityksestä.
Avoin sektori vetää vastavalmistuneita moninkertaisilla palkoilla.
Yliopistojen nykyinen palkkataso ei mahdollista suomalaisen tieteen tason
ylläpitämistä pitkällä tähtäimellä.
Palkkausjärjestelmää tulisi myös kehittää
kannustavammaksi, läpinäkyvämmäksi ja palkitsevammaksi.
Yliopistojen taloudellinen tilanne on heikentynyt selvästi 1990-luvun alusta. Opiskelijamäärän, tutkimuksen ja yliopistojen tehtävien lisääntyminen ja yliopistojen tilakustannusten nousu eivät ole riittävässä määrin näkyneet valtion yliopistoille suuntaamaan rahoituksen määrässä.
Kokoomus
Se ei liene kadehdittava, vaikka verrattuna moniin muihin maihin (esim.
EU:ssa) se ei toiseksi jääkään. Palkan tulisi olla
sellainen, että yliopistoura on lahjakkaalle nuorelle kilpailukykyinen
vaihtoehto.
Vasemmistoliitto
Muihin vastaavaa pätevyyttä edellyttäviin tehtäviin
verrattuna yliopisto-opettajien ja tutkijoiden palkkataso on huono. Erityisen
suuri ongelma alalla on pätkätyöt. On kohtuutonta ja tiedepoliittisesti
kestämätöntä, että esimerkiksi suuri osa tutkijoista
elää lyhytaikaisten apurahojen varassa.
RKP
Kutsumusammatista ajatellaan liian usein, ettei palkalla olisi merkitystä.
Rkp:n käsityksen mukaan yliopisto-opettajat ja tutkijat ovat selkeässä
palkkakuopassa muuhun valtionhallintoon verrattuna. Toinen ongelma ovat
määräaikaiset työsuhteet, jotka tietysti sinänsä
ovat joustavia, mutta luovat epävarmuutta. Yliopisto on myös
työpaikka. Tutkijoiden pitäisi pystyä keskittymään
tutkimukseen, eikä rahoitusanomuksien täyttämiseen.
Vihreät
Palkkataso on kirjava. Lehtoreilla ja professoreilla taso lienee kohdallaan,
kun taas tohtorikoulujen ja tutkijoiden palkkataso on monesti varsin alhainen.
Ammattikorkeakoulujen palkat ovat joillakin aloilla selvästi paremmat.
Yliopistojen tulee olla palkkaukseltaan ja työoloiltaan kilpailukykyisiä työpaikkoja. Erityisesti on parannettava tutkijoiden asemaa tiedemaailman pätkätyöläisinä ja kehitettävä nuorten tutkijoiden mahdollisuuksia sovittaa yhteen perheen perustaminen ja tutkijan ura.
7. Mitä seikkoja yliopisto- ja tiedepolitiikasta vaaditte seuraavan hallituksen ohjelmaan?
SDP
Yliopistojen määrärahojen lisäys uudella hallituskaudella
on turvattava lainsäädännöllä, niin että
yliopistoihin voi syntyä entistä laajemmin kansainvälisesti
kilpailukykyistä tutkimusta ja että yliopistot voivat käyttää
riittävästi resursseja korkealaatuisen, tehokkaan opetuksen
järjestämiseen.
Keskusta
Kokoomus
Kokoomuksen kuuden kohdan ohjelmassa todetaan, että "julkista tutkimus-
ja innovaatiorahoitusta yliopistoille on vahvistettava 45 miljoonalla
eurolla vuoteen 2007 mennessä." Se merkitsee tutkimusrahoituksen
korottamista 420 miljoonaan euroon, valtion Tiede- ja teknologianeuvoston
linjauksen Osaaminen, innovaatiot ja kansainvälistyminen mukaisesti.
Tulevaisuus vaatii osaavia tulevaisuuden tekijöitä.
Vasemmistoliitto
Akateemisen vapauden vahvistamiseksi ja opetuksen laadun turvaamiseksi
yliopistojen perusrahoitusta on lisättävä. Opiskelun on
säilyttävä maksuttomana ja opinto-oikeutta ei pidä
rajata. Opintotukeen on saatava parannuksia.
RKP
Yliopistojen (sen kaikkien ryhmien) ja opetusministeriön tulisi seuraavalla
kaudella sitoutua toteuttamaan toimenpiteitä, joilla taataan akateeminen
vapaus sekä opetuksen ja tutkimuksen työrauha. Opetuksessa,
tutkimuksessa ja näiden rahoituksessa tulee pyrkiä kansainväliseen
tasoon. Ylioppilastutkinnon ja yliopisto-opintojen välistä kolmen
vuoden väliä tulee merkittävästi lyhentää.
Opintoaikoja tulisi lyhentää mm. opintososiaalisia etuja ja
opinto-ohjausta parantamalla.
Vihreät
Korkeakouluopetuksen perusrahoitus ja julkinen tutkimusrahoitus erityisesti
perustutkimuksen osalta on turvattava. Tutkintoon johtava koulutus on
voitava hoitaa budjettirahoilla ilman jatkuvia hankehakuja. Tutkimusmenojen
osuuden bruttokansantuotteesta on säilyttävä OECD-maiden
kärjessä. Tutkimustyötä on suunnattava enemmän
tieteiden- ja taiteidenväliseen, soveltavaan ja ongelmalähtöiseen
tutkimukseen.
Lisäksi tarvitaan tasa-arvonedistämistoimia, huippuyksikköpolitiikan arviointia ja yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja tutkimuslaitosten yhteistyön kehittämistä. Akateemiseen koulutukseen tulee saumattomasti kuulua ihmisen ja yhteiskunnan toiminnan ymmärtäminen ja eettinen vastuu toiminnasta, myös tutkimuksesta.
(painetun lehden s. 8-13)