Yliopistoväen ehdokkaat eduskuntaan
Acatiimi-lehden joulu- ja tammikuun numeroissa
oli ilmoitukset, joissa pyydettiin esittelytietoja lehden julkaisijaliittojen
jäseninä olevilta kansanedustajaehdokkailta. Tiedot saatiin
yhteensä 17 ehdokkaalta. Heitä löytyy yhdeksästä
eri vaalipiiristä ja viidestä eri puolueesta. Tiedot lähettäneiden
perusteella vaikuttaa siltä, että Vihreä liitto on yliopistohenkilöstön
puolue - Vihreisiin lukeutuu kaikkiaan 10 tämän esittelyn ehdokkaista.
Joulu- ja tammikuun lehdissä oli seuraava teksti:
Esittelemme helmikuun Acatiimi-lehdessä (ilmestyy 20.2.2003) ne
Professoriliiton, Tieteentekijöiden liiton ja Yliopistonlehtorien
liiton jäsenet, jotka ovat ehdokkaina maaliskuun eduskuntavaaleissa.
Joten arvoisa jäsen, joka olet ehdokkaana, lähetä lyhyet
esittelytietosi (nimi, syntymävuosi, arvo/virka, työpaikka,
vaalipiiri ja puolue) lehden toimitukseen 27.1. 2003 mennessä.
Toivomme, että esittelytietojen yhteydessä vastaat lyhyesti
kysymykseen:
Mitä yliopistoasioita aiot kansanedustajana edistää?
Helsingin vaalipiiri
Laura Kolbe
Dosentti, tutkija,
Helsingin yliopisto
Synt.vuosi 1957
Suomen Keskusta (sitoutumaton)
Yliopistoilla on edelleen ratkaiseva merkitys tulevaisuuden Suomen
luomisessa. Suomalaista hyvinvointipolitiikka ei voi luoda ilman vahvaa
panostusta koulutukseen ja kulttuuriin Akateeminen osaaminen on kaiken
perusta. Yliopistojen kaikkinaisia resursseja tulee vahvistaa, samoin
tukea yliopistojen itsehallintoa.
Tutkijoita tulee kuulla entistä enemmän poliittisessa päätöksenteossa
asiantuntijoina.
Mikko Viitasalo
Professori, tutkimusjohtaja
Maanpuolustuskorkeakoulu
Synt. vuosi 1942
Kansallinen Kokoomus
Haluaisin nostaa edelleen maamme T&K:n kokonaispanostusta ja erityisesti
julkisen sektorin osuutta järjestelmällisesti. Tämän
tulee näkyä ainakin seuraavilla tavoilla.
Yliopistojen perusrahoitusta on kasvatettava. Vaikka yliopistojen yhteistyö
elinkeinoelämän kanssa on tärkeää ulkoisen rahoituksen
turvaamiseksi, täytyy valtion budjetista tulevan perusrahoituksen
olla kunnossa. Yliopistot eivät saa joutua liikaa ulkoisesta rahoituksesta
riippuviksi. Tällä hetkellä tutkimustoiminnan rahoitus
on suuresti epätasapainossa siinä mielessä, että julkisen
sektorin osuus maamme T&K:n kokonaispanostuksesta pienenee kaiken
aikaa ollen jo reippaasti alle 30 %.
Suomen Akatemian ja TEKESin voimavaroja on myös tasaisesti kasvatettava,
jotta valtion tutkimusrahoitus perustutkimuksen huippuhankkeille sekä
soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön alueille on turvattu.
Yliopistojen tilojen liian korkeiden vuokrien epäkohtaan puutun tarvittaessa
jatkuvasti.
Kansanedustajien varsinaisen toimivallan ulkopuolella ovat virka- ja
työehtosopimusten piiriin kuuluvat palkkausasiat. Tulen käyttämään
julkisia puheenvuoroja korkeasti koulutettujen huonon palkkauksen parantamiseksi.
Kiinnitän painokkaasti huomiota ns. pätkätyöongelmaan
valtionsektorilla ja erityisesti yliopistojen piirissä. Tutkijan
ura on luotava sellaiseksi, että alaan kiinnostuneelle voi muodostua
sosiaalisesti turvallinen elämä.
Käynnistän lisäksi keskustelun yliopistojen rahoitusmallista,
joka niin vahvasti pohjautuu tutkintotuotantoon tulosmittarina. En ole
täysin vakuuttunut siitä, että järjestely on tutkintojen
laadunvarmistuksen kannalta ongelmaton. Asiasta on sovelias aika käydä
asiantuntijakeskustelua nyt, kun edessä on Bolognan-Prahan prosessiin
pohjautuva tutkintojen uudistaminen muutaman vuoden sisässä.
Uudenmaan vaalipiiri
Rauno Sairinen
Tutkimuspäällikkö, valt.tri
Teknillinen korkeakoulu
Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskus
Synt.vuosi 1962
Vihreä Liitto
Yliopistojen perusrahoitukseen olisi saatava selvä kuoppakorotus.
Nykytilanteessa monet yliopistojen laitokset eivät pysty tarjoamaan
edes kohtuutasoista opetusta. Tilanne on kestämätön. Taloudellinen
autonomia on yliopistojen tieteellisen autonomian perusedellytys.
Maksuton yliopistotutkinto on Suomessa tärkeä yhteiskunnallinen
arvo ja Suomelle investointina erittäin kannattava. Suunnitteilla
olleet lukukausimaksut tai koulutussetelit murentaisivat koulutuksellisen
tasa-arvon periaatteen. Maksulliset tutkinnot ovat ominaisia maille, joissa
opiskelijoiden osuus väestöstä on pieni. Tutkimusrahoituksessa
tarvitaan yhä enemmän panostusta monitieteellisyyteen.
Martti Tiuri
Kansanedustaja, tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja,
tekniikan tohtori,
professori (emeritus)
Synt. vuosi 1925
Kansallinen Kokoomus
Haluan lisätä tiedekorkeakoulujen resursseja opetuksen ja tutkimuksen
laadun nostamiseksi. Tulevaisuusvaliokunnan kannan mukaisesti Suomelle
tärkeillä aloilla yliopistojen on oltava kansainvälisellä
huipputasolla. Aloitteestani kokoomuksen kuuden kohdan vaaliohjelman yhtenä
kohtana on tiedekorkeakoulujen perustutkimusvarojen nostaminen 45 milj.
eurolla.
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Pauliina de Anna
FM/pt.tuntiopettaja
Turun yliopisto, Italian kieli ja kulttuuri
Synt.vuosi 1958
Vihreä liitto (Sit.)
Yliopistolaitos elää kroonisessa rahapulassa. Nykyinen tulorahoitus
on riittämätön yliopiston perustehtävän, korkeimman
asteen opetuksen ja tutkimuksen, toteuttamiseksi. Oppiaineiden virkarakenteessa
on usein vakavia puutteita ja toimintamäärärahat olemattomat
- opiskelijoiden vahingoksi. Tietoyhteiskunta ja alati kehittyvä
työelämä vaativat panostuksia myös opetusteknologiaan.
Arki ja korkealentoiset strategiat suomalaisen koulutuksen korkean laadun
ja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn takaamiseksi ovat jyrkässä
ristiriidassa keskenään.
Tulossopimuksiin perustuvaan rahoitukseen on kiinnitettävä
vakavaa huomiota.
Tohtori- ja maisteritehtailu vaarantavat opetuksen ja tutkimuksen laadun.
Tästä ovat tuoneet julki huolensa mm. turkulaisten yliopistojen
rehtorit.Julkisen sektorin, myös yliopistojen, on lopetettava määräaikaisilla
virkasuhteilla "pelaaminen".
Hannu Laaksonen
Filosofian lisensiaatti
Turun yliopisto
Kulttuurihistorian tutkija rehtorinvirastossa
Synt.vuosi 1955
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Vihreä liitto
Haluan vaikuttaa yliopistolaitoksen palkkaukseen, joka ei lainkaan vastaa
korkeaa koulutustasoa ja työmme vaativuutta. Painotan myös,
että yliopiston ja muun korkeakoulutoiminnan välillä on
oltava ero: duaalimallia pitää vahvistaa, jottei yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen roolien erilaisuus hämärtyisi. Haluan
myös korostaa akateemista vapautta ja edistää yliopistolaisten
tutkimusmahdollisuuksia.
Egon Nordström
Fil.tri, dosentti
Työpaikka: A-Division Ltd Oy/ Åbo Akademi
Synt.vuosi 1957
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Vihreä liitto
Asia 1. Lakiehdotus jolla lyhyet pätkätyösopimukset eivät
saisi olla vuotta lyhyemmät. Neljä plus neljä vuotta määräaikaista
toisi vakituisen viran "kolmannelle" kaudelle jos kiinnostusta
on. Päämäärä olisi että kolme neljäsosaa
yliopistojen väestä ainakin olisivat vakituisissa työsuhteissa,
eli toisinpäin kun nykyinen tilanne.
Asia 2. Budjettiin varattaisiin riittävät määrärahat
joilla turvattaisiin julkisilla varoilla hyvää tutkimusta. Kahdenkymmenen
vuoden poikkitieteellisellä yliopistotutkimuskokemuksella ja toistakymmentä
vuotta kestäneellä yliopiston luottamustoimista hankitulla kokemuksella
tiedän asiasta jotain.
Asia 3. Opiskelijoiden taloudelliset edellytykset opiskeluun turvattava
ja parannettava.
Hämeen vaalipiiri
Riitta Wahlström
Psykologi, KL
Ohjaava kouluttaja
Toimipaikka Kiipulan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus
Synt. vuosi 1946
Vihreä liitto
Yliopistoon enemmän tutkimusvirkoja ja enemmän resursseja avustavan
henkilökunnan palkkaukseen.
Pirkanmaan vaalipiiri
Rosa Meriläinen
Tutkija Suomen Akatemian projektissa “poliittinen arvostelukyky
mediayhteiskunnassa”
Synt. vuosi 1975
Vihreä liitto
- Opintoraha on nostettava vuoden 1995 tasolle ja sidottava indeksiin
- Tutkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuus kirjattava hallitusohjelmaan
- Yliopistojen perusrahoitus
- Sukupuolten välinen tasa-arvo akateemisessa maailmassa
- Nuorten tutkijoiden asema
- Tamperelaisten korkeakoulujen rahoitus
- Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen rekrytointi korkeakoulutukseen
- Ulkomaalaisten opiskelijoiden kiinnittyminen Suomeen
Pohjois-Savon vaalipiiri
Erkki Björk
Dosentti/lehtori
Kuopion yliopisto,
Synt. vuosi 1949
Vihreä liitto
Yliopistojen pahin ongelma on pätkätyöläisten valtava
määrä. Syy tähän on mielestäni suurelta
osin tutkimusrahoituksen kanavoitumine Suomen Akatemian, Tekesin yms.
kautta erilaisille projektiluontoisille hankkeille. Mielestäni tutkimusrahaa
tulisi suuremmassa määrin kanavoida yliopistojen perusvoimavaroihin,
jotta yliopistot voisivat palkata enemmän pysyvämpiluontoisia
professoreita, lehtoreita, assistentteja, yliassistentteja ja tutkijoita.
Pirjo Pölkki
Psykologian tohtori/lastensuojelun professori (psykologian lehtorina 16
vuotta)
Kuopion yliopiston sosiaalityön ja sosialipedagogiikan laitos
Synt. vuosi 1947
Vihreä liitto
Haluan vahvistaa tiedeyliopistojen perusrahoitusta tutkimukseen ja
opetukseen sekä oikeudenmukaista palkkausta henkilöstölle.
Yliopistojen rahoituksen perusteita olisi myös syytä tarkistaa. Haluan
parantaa nuorten tutkijoiden asemaa ja kiinnittymismahdollisuuksia akateemiselle
uralle. Haluan myös edistää opetuksen laatua ja opiskelijoiden
sosiaaliturvaa.
Pohjois-Karjalan vaalipiiri
Heikki Niemeläinen
Yht.tri, yliopistonlehtori (kansantalous)
Joensuun yliopisto
Synt. vuosi 1960
Kokoomus
Edistän seuraavia yliopistoon liittyviä asioita:
1) Valtion metsien hallinto tulee siirtää Helsinki/Vantaalta
Joensuuhun läheiseen vuorovaikutukseen Joensuun yliopiston ja muun
paikallisen metsäalan osaamisen yhteyteen.
2) Tieteen tekemisen rahoitus tulee palauttaa valtion budjettirahoitukseen
painottuvaksi. Tieteen tekijöille tulee turvata mahdollisuus keskittyä
entistä paremmin oleelliseen, siis tieteen tekemiseen rahoituksen
etsimisen asemesta. Yliopistoille asetettua aluekehitysvastuuta
pidän hyvinkin ongelmallisena; miten esimerkiksi aluekehitysvastuun
kantaminen otetaan huomioon virkoja täytettäessä? Tätä
ajattelua on syytä edelleen kirkastaa, jotta klassinen tieteenteko
säilyisi jatkossakin yliopistojen korkeimpana päämääränä.
3) Yliopistolaitoksen ja ammattikorkeakoululaitoksen työnjakoa tulee
selventää. Lyhyen aikavälin ennustettavaan hyödyllisyyteen
tähtäävä soveltava tutkimus ja opetus kuuluvat ammattikorkeakouluille,
pitkän aikavälin perustutkimus (joka sekin tähtää
hyödyllisyyteen mutta ennustamattomalla tavalla) ja siihen nojaava
opetus kuuluvat yliopistoille, joiden jatkossakin tulee saada toimia yhtäältä
korkean autonomian muurin suojassa mutta toisaalta sisäisesti yhä
vapaimpina muun muassa talouden ja henkilöstöpolitiikan suhteen.
Keski-Suomen vaalipiiri
Jukka Ammondt
Fil.toht. dosentti/ yliopistonlehtori
Synt. vuosi 1944
Vihreä Liitto (sitoutumaton)
Kansanedustajana pyrkisin kaikin mahdollisin keinoin suojelemaan opetusta
ja tutkimusta hallintosaasteelta. Luova ajattelu olisi julistettava suojelun
kohteeksi, sillä se elää uhanalaista elämää.
Yliopistossa opetus- ja tutkimustyötä tekevien pitää
saada aikaa keskittyä omaan työhönsä, siihen, mihin
he ovat alun perin kouluttautuneet.
Kun tuore tutkimus kertoo, että yliopisto-opiskelijoita ahdistaa
eniten itsenäinen ajattelu, pitäisi hälytyskellojen soida.
Minkälaisia maistereita ja tohtoreita yliopistot ovat sitoutuneet
'tuottamaan' yhä enemmän ja nopeammin, jos opiskelijoita ahdistaa
itsenäinen ajattelu? Paineet kasautuvat kohtuuttoman kovina opinnäytetöiden
ohjaajille ja laitoksille. Aikaa opettajan omaan luovaan uudistumiseen
ei jää. Työstä katoaa ilo ja nautinto. Yhteiskuntaamme
vaivaava kiire, keskittymisen puute ja tiedon tulva vailla ymmärrystä
on nyt torjuttava ainakin yliopistoista. Lähtökohta, että
rahaa tulee yliopistoille tutkintojen määrän mukaan, on
mielestäni osoittautunut huonoksi ja se vaatii pikaista korjausta.
Laatu on korvattu määrällä, mikä on tieteen edistämisen
kannalta on tuhoisaa. Maistereiden ja tohtoreiden ‘tuottaminen’
on arvioitava uudelleen, sillä maamme tarvitsee toimiakseen suuren
määrän yhteiskuntamme perustöiden hoitajia ja osaajia,
jotka eivät tarvitse yliopistotutkintoa. Keskustelun herättäminen
on ennen kaikkea yliopistojen velvollisuus.
Tapani Kaakkuriniemi
YTM, Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen maisterikoulun
johtaja
työpaikka: Helsingin yliopisto / Aleksanteri-instituutti
Synt. vuosi 1953
Vasemmistoliitto
Yliopisto tarvitsee paitsi rahaa, myös työrauhan. Siksi tulosneuvotteluakrobatia
tulee hylätä ja sen opetusministeriölle aikoinaan myynyt
opistoinsinööri tulee julkisesti paljastaa. Tämä olisi
tärkeämpi kuin Stasi-listan paljastaminen.
Yliopisto elää nykyisin liiaksi projektien varassa. Ehkä
puolet laitoksia on tilanteessa, jossa ne eivät pysty suoriutumaan
"lakisääteisistä" eli tulossopimukseen sisällytetyistä
velvoitteistaan rahanpuutteen vuoksi. Tämän vuoksi tutkimus-
ja opetushenkilökunta käyttää runsaasti aikaa erilaisten
projektihakemusten laatimiseen ja lobbaamiseen. Se ei liene kenenkään
etu. Ratkaisu tähän on paluu suunnitelmalliseen ja rationaaliseen
suunnittelu- ja budjetointikäytäntöön. Siihen ei sisälly
niin paljoa näytelmällistä draama-ainesta kuin tulosneuvotteluun,
mutta sen tuloksista voi nauttia suurempi osa yliopistoyhteisöä.
Verkostomaisen työskentelykulttuurin kehittäminen on nykyisin
yliopiston selviämisen A ja O. Siihen yliopistoja on patistettava.
Tiedekuntien ja yliopistojen väliset raja-aidat voidaan nykymaailmassa
ylittää - ja ne pitää ylittää.
Yliopiston selviytymiseksi tutkimustehtävästään sen
pitäisi pystyä rekrytoimaan nuorta tutkijakuntaa palvelukseensa.
Tutkijakoulujen kautta jatko-opiskelijoita on melko hyvin saatu integroiduksi
mukaan, mutta väitelleiden tohtoreiden tilanne on toinen.
Nykyään yliopistot kilpailevat tohtoripisteistään,
ja väitöskirjoja tehdään kuin kansanautoja liukuhihnalla.
Kansallinen häpeä on se, että post doc -paikkoja on tarjolla
vain murto-osalle väitelleistä. Opetusministeriön pitäisi
kohdentaa rahoitusta erityisesti post doc -virkojen, vaikka määräaikaistenkin,
perustamiseen
Jouni Vauhkonen
Yhteiskuntatieteiden tohtori/ valtio-opin vs. yliassistentti
Jyväskylän yliopisto
Synt. vuosi 1959
Keski-Suomen vaalipiiri
Vihreä liitto
Yritän edistää sellaisia toimia, joilla yliopiston työsuhteita
pidennetään. Nyt aivan liian monet joutuvat työskentelemään
muutaman kuukauden pätkätöissä. En kannata eläkevirkoja
kaikille, mutta jo parin vuoden työsuhteilla voi tehdä nykyistä
pitkäjänteisemmin yliopiston vaativia tehtäviä.
Opetuksen ja tutkimuksen rahoituksen pitäminen korkealla tasolla
on myös tärkeää. Erityisesti humanistiset alat (historia,
kielet, yhteiskuntatieteet yms.) ovat joutuneet koville ja niiden rahoitusta
täytyy parantaa. Siksi en kannata veronalennuksia muuten kuin, jos
niillä on suoria työllisyysvaikutuksia.
Oulun vaalipiiri
Kyösti Oikarinen
HLT, hammaslääketieteen (suu- ja leukakirurgia) professori
Oulun yliopisto
Synt. vuosi 1953
Suomen Keskusta
Yliopisto-opetus ja tutkimus ovat pienen maan yksi tärkeimmistä
alueista, joka vaikuttaa alueiden tasapainoiseen kehittymiseen ja elinkeinotoimintaan.
Tulevan korkeakoulupolitiikan tulee mielestäni sisältää
ainakin seuraavat hankkeet:
* Apurahatutkijoiden sosiaaliturvaa on parannettava ja postdoc-porrasta
on laajennettava
* Opettajien ja tutkijoiden lyhytaikaisista määräyksistä
on siirryttävä pitkäaikaisiin työsuhteisiin
* Opetuksen ansiot tulisi huomioida entistä paremmin niissä
virkatäytöissä, joissa opetus on olennainen osa toimenkuvaa
* Virkarakenne tulee muuttaa siten, että jokaisella on tasoaan vastaava
virkanimike. Samalla opetusalalla voi olla useita professoreja, jos henkilökohtainen
kompetenssi riittää.
* Tulokseen perustuva yliopiston perusrahoitus tulee laskemaan tutkintojen
tasoa. Tähän ongelmaan tulee reagoida riittävän ajoissa
muuttamalla tarvittaessa rahoitusmallia.
* Yhteistyötä on kehitettävä ammattikorkeakoulujen
kanssa muistaen kuitenkin, että molempien tärkeä rooli
tulee pitää selkeästi erillään esimerkiksi tutkintonimikkeiden
suhteen.
* Suomalaisen tutkimuksen painopiste on oltava kansallisissa ongelmissa
tai meille tärkeissä kehityshankkeissa
Vesa Suominen
FT, lehtori
Oulun yliopisto, informaatiotutkimuksen laitos
Synt. vuosi 1954
Oulun vaalipiiri
Suomen Kommunistisen Puolueen ja sitoutumattomien vaaliliitto (sitoutumaton
ehdokas)
Resurssien lisäämisvaatimusten ohella tulisi kiinnittää
huomiota yliopistojen resurssointitapaan ja nykyisten käytäntöjen
vahingollisiin vaikutuksiin yliopistojen perustehtäviä ajatellen.
Nykyinen karkeasti määrällinen ja eri tieteenalojen erityisluonnetta
huomioimaton käytäntö on erityisen vahingollinen humanistisia
ja yhteiskuntatieteitä, samoin kuin yleisesti perustutkimusta ajatellen.
Tulosjohtaminen määrällisine tulostavoitteineen sekä
vaatimus ulkoisen rahan hankinnasta muodostavat tieteen ja korkeimman
opetuksen piiriin kvasi-markkinat, joiden puitteissa tutkimuksella ja
opetuksella on mahdollisuus menestyä vastaamalla kvasi-tuloksin kvasi-kysyntään.
Kvasi-markkinoiden luomisen takaa ei ole vaikea tunnistaa yleisen vallitsevan
yhteiskuntakäsityksen markkinafundamentalismia. Tämä johtaa
yliopistotoiminnan kaikilla tasoilla, niin itse tutkimuksessa ja opetuksessa
kuin hallinnollisemmillakin tasoilla sisällöllisen rationaalisuuden
sijasta ulkokohtaisuuteen, visioiden, missioiden ja arviointien retoriikkaan
ja lopulta tutkimuksen ja korkeimman opetuksen mielekkyyskriisiin.
(painetun lehden s.14-19)
|