Paineistettu yliopisto
Tasavallan talouslukujen osoittaessa negatiivista kehitystä
ja mahdollisen sodankin uhatessa näyttää yliopistolaitoksenkin
aineellinen kehittäminen joutuvan vaakalaudalle. Lisäksi
kyseessä on paljon muutakin kuin vain aineelliset vaikeudet.
Rahoituksesta käytävä taistelu on kulminoitunut
viime vuosina maisteri- ja tohtoritutkintojen tavoitteen erittäin
merkittävään kasvuun. Yliopistojen opettajamäärän
pysyessä kuitenkin entisellä tasollaan tästä
on aiheutunut huomattavan suuri paine opetustoimintaa kohtaan:
entistä parempaa tulosta pitäisi tehdä vähenevin
resurssein.
Tässä ahdingossa ei saa päästää
tutkintojen laatua putoamaan. Olemme joutuneet eräänlaiseen
kilpailutilanteeseen mm. ammattikorkeakoulujärjestelmän
kanssa, eikä yliopistolaitoksella ole mitään muuta
niin tehokasta asetta tässä kilpailussa kuin tuotteidensa
eli tutkintojensa korkea laatu. Juuri laadun varmistukseen liittyvät
toimenpiteet ovatkin nousseet hyvin näkyvälle sijalle
miltei kaikissa yliopistoissamme.
Kiinnitettäessä huomiota oppimistulosten laatuun on
hyvä aloittaa opetuksen laadusta. Helsingin yliopiston osalta
tehdyssä kartoituksessa selvitettiin varsin laajasti mitä
tehostamismahdollisuuksia tällä sektorilla vielä
olisi. Toimenpiteet varmaankin laajenevat muihin yliopistoihin,
mutta jo tässä vaiheessa on syytä nähdä,
että opetustaito, joka onneksi on monilla erinomaisilla opettajilla
selvästi synnynnäinen ominaisuus, on myöskin yliopiston
omin keinoin opetettavissa. Tarvitaan vain huolellisesti tehty
suunnitelma, aikuisopiskelijoiden opetusmenetelmä, tieteenalan
sovellutuksiin keskittyvä menetelmä ja tietenkin tarvittava
lisäpanostus. On onneksi olemassa merkkejä siitä,
että tämän tapainen toimeliaisuus on saamassa pysyvämpää
jalansijaa monissa yliopistoissamme.
Luonnollinen ratkaisuvaihtoehto yliopistojen tämänhetkiseen
puristukseen olisi tietysti myös opiskeluaikojen lyhentäminen.
Jos nuoret keskimäärin hakeutuvat kolmen vuoden ajan
omalle alalleen, niin joutoaika on liian pitkä. Äskettäin
on Korkeakoulujen arviointineuvoston toimeksiannosta prof. Kari
Sajavaaran johtama yliopistojen opiskelijavalintojen arviointiryhmä
antanut mietintönsä ja esittänyt useita erinomaisia
ehdotuksia, joiden tarkoituksena on korjata sanottu epäkohta.
Voitaisiinko lisäksi harkita esim. ammatinvalinnanohjauksen
tehostamista nuorten koulunkäynnin aikana niin ettei mitään
välivuosia automaattisesti haluttaisi pitää? Toisaalta
tulisi kai opetuksessa muutoinkin selvitä oppilaille se,
mitä opiskelun jatkaminen yliopistossa ja tässä
oppiaineessa käytännössä merkitsisi.
Toisaalta on huomattava, että tutkinnon suorittajan on
hyvä kypsyä suorittamaan tutkintonsa riittävän
laadukkaana. Tämä voi vaatia aikaa tai kontakteja toisiin,
ulkomaisiinkin oppilaitoksiin tai ehkä jopa työpaikkoihin.
Silti ei soisi kehityksen johtavan siihen, että ulkomaille
lähdöstä ja työpaikan hankkimisesta tulisi
aloittelevalle opiskelijalle toiminnan päätavoite.
Yliopistojen ahdinkotila on joissakin tapauksissa myöskin
itse aiheutettua. On sinänsä ymmärrettävää,
että kun parikymmentä vuotta sitten mahdollisuudet saada
yliopistotarkoituksiin varta vasten rakennettuja tiloja käyttöön
olivat mitättömät, on Senaatti-kiinteistöjen
nykyinen apu varmaan aluksi näyttänyt kuin aarrekätkön
löytämiseltä. Varsin pian onkin sitten paljastunut,
että tilavuokrien kautta peritään yliopistoilta
varsin tehokkaasti pois kaikki se, minkä avulla uusia tiloja
taas voidaan muille rakentaa. Tätä taskusta toiseen
siirtelyä seuratessa unohtuu toisinaan se, että rakentamiseen
käytetty raha, suurenevat vuokrat, vähentää
ratkaisevasti yliopistojen määrärahoja.
Toinen tyypillinen ahdingon aiheuttaja ovat lukuisat yliopistojen
esittämät kehittämishankkeet. Koomista asiassa
on se, että esittämällä vuosittain joukon
uusia kehittämishankkeita yliopistot saavat korkeintaan entiset
rahansa, jos niitäkään. Toisaalta yliopistojen
on pakko tässä oravanpyörässä juosta,
sillä jos yksi jättää hankkeet esittämättä
sen rahoitus heti vähenee.
Ammattiyhdistystoiminnan näkökulmasta tähän
kaikkeen löytyisi luonnollinen ratkaisu: yliopistojen tulisi
liittoutua yhteisen toimintapolitiikan puolesta siten, että
hankemyllytykseltä vältyttäisiin, rakentamiskierre
lopetettaisiin hetkiseksi samoin kuin tutkintojen määrän
kasvattaminen niin kauaksi aikaa kuin tutkintojen suoritusajat
olisi saatu oleelliseesti lähemmäksi ns. normiaikoja.
Edelleen suositan pa-nostamista mieluummin opetuksen laatuun kuin
opetustilojen laatuun, joskin on myönnettävä että
esim. Helsingin yliopistossa nämä tilakysymykset ovat
edelleen erittäin vaikeita ja niihin toivoisi pikaista korjausta.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |