Ökat tryck på universitetet
Utvecklingen av ekonomin i republiken går i negativ riktning
och ett förestående krig är en aktuell hotbild
i världen. Detta medför svårigheter för det
fortsatta materiella utvecklandet av universitetsväsendet,
men också mycket annat än materiella svårigheter
ligger i vågskålen. Kampen om pengarna
har på senare år kulminerat i en betydlig uppgång
i det antal magister- och doktorsexamina som man ställt upp
som mål. Antalet lärare har emellertid inte ökat
och detta har lett till ett ökat tryck på undervisningsverksamheten:
utbildningen borde prestera bättre resultat med mins-kande
resurser.
I detta krisläge borde kvaliteten på examina bibehållas.
Vi befinner oss i en konkurrenssituation jämfört med
bl.a. yrkeshögskolorna. Det effektivaste sättet för
universiteten är att konkurrera med kvaliteten på sina
produkter, dvs. med examina.
Följaktligen har det vid våra universitet blivit
allt viktigare att se till att kvaliteten på utbildningen
säkerställs och att åtgärderna för att
nå detta får en synligare plats.
Granskningen av kvaliteten på inlärningen bör
inledas med en analys av kvaliteten på undervisningen, vilket
gjorts t.ex. i en omfattande kartläggning vid Helsingfors
universitet. Undersökningen får säkert efterföljare
och det är önskvärt att man då inser att
undervisningsförmågan i många fall är en
medfödd egenskap men att den också kan utvecklas genom
universitetens egna satsningar. Det som behövs är en
omsorgsfull plan, en metod som är anpassad för vuxenundervisning,
en metod som koncentreras till tilllämpningar av vetenskapsområdet
och sist men inte minst, tillräckliga resurser. Till all
lycka finns det tecken på att denna typ av verksamhet vinner
terräng vid våra universitet.
Kortare studietider kunde vara en naturlig lösning på
universitetens problem. Det är slöseri med resurs-erna
att låta de unga använda tre år till att finna
sig till rätta i utbildningen.
Universitetens inträdesprov har granskats på upp-drag
av Rådet för utvärdering av högskolorna under
ledning av professor Kari Sajavaara. Arbertsgruppen har nyligen
avgivit sitt betänkande och presenterat många goda
förslag om hur detta missförhållande skall rättas
till. Kunde t.ex. yrkesvägledningen under gymnasietiden effektiveras
så att de unga inför universitetsstudierna skulle ha
en mera realistisk uppfattning om vad studierna i de olika ämnena
innebär?
Å andra sidan kräver en god kvalitet på akademiska
slutexamina också tillräcklig mognad som kan erhållas
bland annat genom kontakter med utländska läroanstalter
samt med arbetslivet. Utvecklingen bör emellertid inte leda
till att studier utomlands och an-skaffning av en arbetsplats
blir det huvudsakliga målet för en ny studerande.
Universiteten har i viss mån också själva bidragit
till svårigheterna. För ett par decennier sedan var
det ytterst svårt att få nya, speciellt för universitetens
verksamhet anpassade utrymmen. Den nuvarande draghjälpen
från Senaatti-kiinteistöt var åtminstone till
en början rena skattkammaren för universiteten. Det
har emellertid visat sig att vad man tjänar in på gungorna
förlorar man på karusellen, dvs. det inkrävs höga
hyror för att man skall kunna bygga nya utrymmen, men resultatet
av transaktionerna är att universitetens anslag minskar väsentligt.
En annan typisk orsak till svårigheterna är de många
projekt som universiteten önskar genomföra. Det komiska
är att universiteten genom dessa många projektansökningar
endast får tillbaka sina tidigare pengar och ibland inte
ens dem. Det gäller emellertid att hänga med i långdansen,
den som faller ifrån och låter bli att anhålla
om projektpengar får reducerade anslag.
Ur facklig synpunkt betraktat kunde problemen få en naturlig
lösning på följande sätt: universiteten borde
sluta sig samman kring en gemensam målsättning om att
sätta stopp för projekthysteriet och att lägga
ner byggverksamheten för en tid. Antalet examina borde inte
heller öka så länge tiderna för avläggande
av examen inte väsentligt närmar sig de sk. normtiderna.
Jag rekommenderar en satsning på undervisningens kvalitet
framom på undervisningsutrymmenas kvalitet, även om
det bör medges att till exempel Helsingfors universitet har
betydande utrymmessvårigheter som borde avhjälpas med
det snaraste.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s. 4) |