Osaaminen, innovaatiot ja kansainvälistyminen
- miten yliopistot?
Tiede- ja teknologianeuvoston raportissa suositellaan julkisen
tutkimus- ja innovaatiorahoituksen 450 miljoonan euron tasokorotusta
vuoden 2002 tasosta vuoteen 2007. Yliopistojen perusrahoituksen
osuus kokonaislisäyksestä on 150 miljoonaa euroa. Neuvostolla
on myös tutkijanuraan liittyviä kehittämisvisioita.
Tiede- ja teknologianeuvoston linjauksista kirjoittaa ohessa pääsuunnittelija
Esko-Olavi Seppälä. Kirjoitus perustuu valtion
tiede- ja teknologianeuvoston viime joulukuussa julkaistuun raporttiin.
Seuraavassa tarkastellaan tiede-, teknologia- ja innovaatiopolitiikan
lähiajan kehittämiskysymyksiä erityisesti yliopistojen
näkökulmasta.
Lamasta oppia tuleville vuosille
Tiede- ja teknologianeuvosto pitää uudessa raportissaan
1990-luvun tärkeimpiin opetuksiin kuuluvana sitä, että
onnistuminen innovaatioiden tuottamisessa on niin yritysten
kuin yhteiskuntien menestystekijä. Innovaatioista ja niiden
tuottajista vallitsee avoin, kova kansainvälinen kilpailu.
Nopeus ja joustavuus sekä korkeatasoinen tieto ja osaaminen
ovat siinä strategisia etuja. Maat, joilla näitä
etuja on, ovat muita paremmassa asemassa avautuvien mahdollisuuksien
hyödyntämisessä. Neuvoston arvion mukaan Suomi
kuuluu tällä hetkellä näihin maihin. Käsitystä
tukevat lukuisat kansainväliset vertailut, joissa Suomi on
vähitellen kohonnut aivan kärkisijoille.
Hyvien asemien säilyttäminen on sekä tärkeää
että vaikeaa. Tiede- ja teknologianeuvosto näkee välttämättömäksi
panostaa erityisesti kahdelle alueelle: kansainvälistymiseen
ja sosiaaliseen innovaatiotoimintaan. Kansainvälistyminen
on kaikilla tasoilla tarpeen - sen avulla parannetaan tutkimuksen
laatua, vahvistetaan rekrytointipohjaa, kyetään yhdistämään
resursseja aiempaa suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja suuntaamaan
niitä tärkeisiin ja tieteellisesti lupaaviin kohteisiin.
Lamasta toipuminen tapahtui puolestaan keskeisesti teknologian
kehittämisen ja sen onnistuneen soveltamisen avulla. Huipputekniikkatuotteisiin
ja niiden vientiin perustunut strategia onnistui. Nyt olemme tilanteessa,
jossa teknologisten innovaatioiden rinnalla tulee lisätä
sosiaalisia innovaatioita myönteisen kehityksen jatkumiseksi
myös tulevina vuosina. Ns. uuteen talouteen sisältyviä
alueellisesti ja sosiaalisesti eriarvoistavia tekijöitä
ja yleiseen tietoyhteiskuntakehitykseen liittyviä syrjäytymisuhkia
on kyettävä tehokkaasti torjumaan.
Henkiset resurssit avainasemassa
Suomen nykyiset vahvuudet ovat pitkälti itse luotuja: toimiva
koulutus- ja tutkimusjärjestelmä, osaava työvoima
ja vahvat perusrakenteet. Henkisten resurssien jatkuva kehittäminen
on välttämätöntä vahvuuksien säilymiseksi
myös tulevaisuudessa. Tässä ovat hyvänä
tukena kansalaisten suuri koulutushalukkuus ja tieteellisen
tutkimuksen arvostus. Koulutushalukkuus ulottuu Suomessa aina
tutkijanuraan saakka. Yliopistojen kannalta kysymys on sekä
ulkoisista että sisäisistä kehittämishaasteista.
Edellisistä esimerkkejä ovat ikäluokkien supistumisesta
johtuva kotimaisen rekrytointipohjan kapeneminen sekä tarve
parantaa mahdollisuuksia toimia kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla.
Sisäisiä kehittämishaasteita puolestaan ovat muun
muassa virkarakenteen kehittäminen yliopiston jatkuvan uudistumisen
turvaamiseksi. Tiede- ja teknologianeuvoston mukaan viime kädessä
on kysymys siitä, miten yliopisto itse edistää
hyvien opettajien ja korkeatasoisten tutkijoiden kasvatusta, urakehitystä
yliopistossa sekä heidän rekrytointiaan yliopiston ulkopuolelta.
Onnistuminen näkyy siinä, miten yliopistoon kyetään
luomaan dynaamisia toimintaympäristöjä.
Dynaamisia, innovatiivisia yksikköjä luonnehtii sitoutuminen
tutkimukseen, määrätietoinen laadun ja kompetenssien
kehittäminen sekä vahva pyrkimys tulosten saavuttamiseen.
Ne ovat joustavasti organisoituja, yhteiskuntasuhteet toimivat
hyvin ja ulkopuolisella rahoituksella on huomattava asema toimintojen
ylläpidossa. Tällaisilla yksiköillä on selkeä
tutkimusstrategia ja hyvin määritellyt tavoitteet. Yksiköt
ovat kansainvälisesti suuntautuneita ja aktiivisella rekrytointipolitiikalla
on suuri painoarvo.
Yliopiston tulevaisuus, tulevaisuuden yliopisto
Sosiaaliseen, kulttuuriseen ja taloudelliseen kehitykseen liittyvät
odotukset ovat kohdistuneet yliopistoihin koko painollaan. Tämä
ilmenee myös siinä, että uuden tiedon ja osaamisen
hyödyntämistehtävä on tulossa yliopistolakiin
yliopistojen ns. kolmanneksi tehtäväksi. Taustalla on
hyödyntäjien odotusten rinnalla myös lainsäädännöllisiä
kysymyksiä, jotka liittyvät yliopistojen hallintokulttuurin,
liiketoiminnan ja tutkimusetiikan yhteensovittamiseen. On konkreettinen
tarve löytää toimivia ratkaisuja, sillä meneillään
oleva yliopistojen tehtävä- ja rahoitusrakenteen
muutos on systeeminen, se ravistelee koko instituutiota perustehtäviä
myöten.
Ulkopuolelta yliopistoihin tulevat kehittämissysäykset
kuten kilpailtu tutkimusrahoitus eivät yksin riitä.
Kilpailtu rahoitus tuottaa parhaat tulokset silloin, kun pitkäjänteinen
perusrahoitus on kunnossa. Laaja-alaisen tietovarannon ylläpitäminen,
kyky hyödyntää tarjoutuvat mahdollisuudet ja hyvä
uusiutumiskyky koulutustoiminnassa myös heikkojen signaalien
perusteella vaativat näkemystä, rohkeutta, omatoimisuutta
ja samalla aineellisia mahdollisuuksia reagoida riittävän
nopeasti. Yliopistojen perusrahoitusta on siten vahvistettava.
Se on myös osa inhimillisen tietoyhteiskunnan kehittämistoimia.
Uusi haaste yliopistoille ja koko tutkimusjärjestelmälle
on kyetä yhdistämään korkeatasoinen erikoisosaaminen
ja monipuolinen asiantuntijuus hyödyntäjille ja yhdessä
heidän kanssaan tehtävissä hankkeissa. Osittain
tähän liittyvä laajempi kysymys on korkea-asteen
koulutuksen tulevaisuus kokonaisuutena; miten sen eri osat muotoutuvat
yhdessä ja erikseen. Haaste on sekä kansallinen että
aluekehitystä koskeva: yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
rooli aluekehityksessä on jatkuvasti vahvistunut, mikä
korostaa niiden hyvän yhteistoiminnan merkitystä alueilla.
Kansallisen korkeakoulupolitiikan suunnasta kysymys on sen ja
aluekehityspolitiikan onnistuneesta yhteensovittamisesta. Tavoitteena
on toimintojen kansainvälisesti korkea laatu, mikä edellyttää
myös rakenteellisia kehittämistoimia. Korkeakouluyksikköjen
on oltava riittävän laajoja ja monipuolisia tavoitteisiin
pääsemiseksi: yliopistojen tulee jatkaa profiloitumistaan
ja ammattikorkeakoulujen pieniä yksiköitä tulee
koota suuremmiksi, monialaisiksi kokonaisuuksiksi.
Rahoituksen kehittäminen
Tiede- ja teknologianeuvoston raportissa suositellaan julkisen
tutkimus- ja innovaatiorahoituksen 405 miljoonan euron tasokorotusta
vuoden 2002 tasosta vuoteen 2007. Yliopistojen perusrahoituksen
osuus kokonaislisäyksestä on esityksen mukaan 150 miljoonaa
euroa. Siihen sisältyy perusrahoituksen lakisääteinen
lisääminen vähintään 30 miljoonalla eurolla
vuonna 2003 ja vähintään 20 miljoonalla eurolla
vuonna 2004. Keskeisiä kehittämiskohteita yliopistoissa
ovat neuvoston mukaan
- peruskoulutuksen kehittäminen työvoimatarpeen ennakointia
vastaavalla tavalla ja alueiden tarpeen huomioon ottaen ja siten,
että tutkintojen suoritusajat lyhenevät,
- tutkijanuran edistäminen tutkijankoulutusta ja yliopistojen
virkarakennetta kehittämällä,
- yliopistojen ‘kolmannen tehtävän' vaatimat
resurssit, sosiaaliset innovaatiot, laitekanta, huipputason
liiketoimintaosaamisen vahvistaminen, sekä
- läpikäyvät kansainvälistymisen uudet
vaatimukset: sen osaamistason kohottaminen, ulkomaiseen osaamiseen
linkittyminen, koulutuksen kansainvälistäminen.
Tiede- ja teknologianeuvosto toteaa, että rahoitussuositukset
ovat samalla neuvoston esitys kevään 2003 hallitusohjelmaneuvotteluja
varten.
Esko-Olavi Seppälä
Pääsuunnittelija
Valtion tiede- ja teknologianeuvosto
(painetun lehden s. 11-12) |