Apurahatutkijan sosiaaliturva - ratkaisematon, mutta ei
ratkeamaton ongelma
Apurahatutkijoiden sosiaaliturva on ollut eräs edunvalvontatyömme
iäisyysongelmista. Apurahalla työskentely ei anna työsuhteen
tarjoamaa sosiaaliturvaa, se ei oikeuta työterveyshuoltoon
eikä apurahakausi kartuta työttömyyspäivärahan
edellytyksenä olevaa työssäoloaikaa eikä eläkettä.
Apuraha ei myöskään kasvata verotettavaa ansiotuloa,
minkä vuoksi sairaus- ja äitiyspäiväraha jäävät
usein vähimmäispäivärahan tasolle. Näin
apurahalla työskentelevä tutkija joutuu epäoikeudenmukaiseen
asemaan verrattuna työsuhteessa työskentelevään
tutkijaan. Olemme toistuvasti kiinnittäneet huomiota ja pyrkineet
tuomaan esiin näitä epäkohtia, niin paikallisella
kuin valtakunnallisellakin tasolla unohtamatta kuitenkaan sitä
seikkaa, että työsuhteeseen liittyvät työntekijän
maksamat verot ja sosiaalivakuutusmaksut ja työnantajan työnantajamaksut.
Ansiosidonnaisten etuuksien ulkopuolella
Apurahatutkijoiden sosiaaliturvaongelmat liittyvät pääasiallisesti
sosiaalivakuutukseen - kansanvakuutukseen ja ansioperusteiseen
vakuutukseen, joista jälkimmäisen ulkopuolelle apurahatutkijat
nykyisin voimassa olevan lainsäädännön mukaan
jäävät. Sen sijaan kokonaan vaille sosiaaliturvaa
apurahatutkijatkaan eivät jää, sillä kansanvakuutukseen
ryhmiteltävien sosiaaliturvaetuuksien kohderyhmänä
on koko väestö. Toinen seikka on se, että näiden
etuuksien taso on heikompi kuin ansiosidonnaisen sosiaalivakuutuksen
etuudet ja niiden avulla pyritään turvaamaan ainoastaan
vähimmäistoimeentuloa. Lisäksi etuuksien saamisen
edellytykset voivat olla tarveharkintaan perustuvia, mikä
tarkoittaa esimerkiksi sitä, että henkilön omat
varat tai puolison tulot ja varat voivat vaikuttaa etuuden saamisen
edellytyksiin. Tällöin puhutaan tarveperiaatteesta.
Esimerkkinä voimme tarkastella työttömyyden aikaista
toimeentuloturvaa. Ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan
l. ansiopäivärahaan on oikeus palkansaajalla,
joka on ollut vakuutettuna vähintään 10 edellistä
kuukautta ja vakuutettuna ollessaan täyttänyt työssäoloehdon.
Peruspäivärahaan on oikeus työnhakijalla, joka
täyttää työssäoloehdon. Työssäoloehdon
täyttymisestä säädetään työttömyysturvalaissa.
Työssäoloehdon täyttävällä työvoimatoimistossa
työttömänä työnhakijana olevalla henkilöllä
on siten oikeus joko peruspäivärahaan tai työttömyyskassan
jäsenellä ansiopäivärahaan.
Sen sijaan, jos henkilön työssäoloehto ei täyty,
on hänen työttömyydenaikainen perustoimeentulonsa
työmarkkinatuen varassa. Toisin kuin ansiopäiväraha
ja peruspäiväraha työmarkkinatuki on tarveharkintainen,
mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi työttömän
työnhakijan puolison tulot vaikuttavat siihen, saako henkilö
työmarkkinatukea ja jos saa, niin minkä suuruisena.
Enimmillään työmarkkinatuki on kuitenkin peruspäivärahan
suuruinen.
Apurahatutkijan kannalta tämä merkitsee sitä,
että hänen työssäoloehtonsa ei apurahakaudella
kartu. Pahimmillaan tilanne voi muodostua sellaiseksi, että
henkilö on työskennellyt apurahan turvin useitakin vuosia,
esimerkiksi perustutkintonsa suorittamisen jälkeen, eikä
hän ole koskaan ollut sellaisessa ansiotyössä,
joka kartuttaisi työssäoloehtoa. Jos tällaisen
henkilön rahoitus loppuu ja hän rekisteröityy työvoimatoimistoon
työttömäksi työnhakijaksi, on hän työhistoriastaan
huolimatta oikeutettu ainoastaan tarveharkintaiseen työmarkkinatukeen.
Toisaalta, jos työttömäksi jäänyt apurahatutkija
on ennen apurahakauttaan ollut työ- tai virkasuhteessa, pidentää
apurahakausi työssäoloehdon tarkastelujaksoa enintään
seitsemän vuotta. Näin ollen, jos työssäoloehto
täyttyy ennen apurahakauden alkamista eikä seitsemän
vuoden tarkastelujakso kulu umpeen, ei apurahakausi aiheuta oikeuksien
menetystä tässä suhteessa.
Seuraavaksi voidaan esittää kysymys, pitäisikö
apurahatutkijoiden olla ansiosidonnaisen sosiaalivakuutuksen piirissä.
Sosiaalivakuutuksen etuuksia rahoitetaan vakuutusmaksuilla, joista
vastaavat vakuutetut itse ja työnantajat, ja valtion ja kuntien
verovaroilla. Apurahoista ei vakuutusmaksuja makseta (lukuun ottamatta
vapaaehtoisia vakuutuksia) ja verottajakin ottaa osuutensa vasta
tietyn rajan ylityttyä. Kuitenkin apurahat otetaan huomioon
henkilön tuloina esimerkiksi määrättäessä
sosiaalipalveluista perittäviä maksuja sekä joissakin
sosiaaliavustukseen luokiteltavissa etuuksissa. Karrikoiden voisi
todeta, että apurahat otetaan huomioon tai jätetään
huomiotta niissä tilanteissa, joissa menettely on apurahatutkijan
kannalta epäedullinen - henkilö jää
etuuden ulkopuolelle tai hänelle aiheutuu maksuvelvollisuus.
Heikommassa asemassa kuin urheilijat!
Työttömyysturvan suhteen apurahatutkijat ovat heikommassa
asemassa kuin esimerkiksi urheilijat. Huolimatta siitä, että
urheilijoista ei makseta ansioturvan rahoittamiseksi palkkaperusteisia
vakuutusmaksuja, urheileminen kuitenkin kartuttaa työttömyysturvan
peruspäivärahan edellytyksenä olevaa työssäoloehtoa.
Perustellusti voidaan kysyä, onko tutkimuksen tekeminen yhteiskunnan
kannalta vähempiarvoista kuin urheileminen - jälkimmäistä
mitenkään väheksymättä! Lisäksi
voidaan kysyä sitä perusoikeutena perustuslain 6 §:ssä
turvatun yhdenvertaisuuden edellyttämää hyväksyttävää
syytä, jolla apurahatutkijat voidaan asettaa urheilijoita
epäedullisempaan asemaan.
Lopuksi voidaan todeta, että ongelmat ovat varsin hyvin
tiedossa niin lainsäätäjällä kuin lakien
valmistelusta vastaavalla taholla. Eduskunnan valtionvarainvaliokunta
kiinnitti huomiota mietinnössään [(VaVM 40/2002
vp) hallituksen esityksestä vuoden 2003 talousarvioksi ja
hallituksen esityksistä vuoden 2003 talousarvioesityksen
täydentämisestä ja toisesta täydentämisestä]
niihin ongelmiin, joita apurahalla työskenteleville tutkijoille
aiheutuu. Valiokunta piti "välttämättömänä,
että apurahalla työskentelevien tutkijoiden sosiaaliturvassa
olevat ongelmat selvitetään ja ryhdytään toimenpiteisiin
niiden poistamiseksi."
Pientä liikahdusta asian edistämiseksi on havaittavissa,
kun sosiaali- ja terveysministeriössä ollaan parhaillaan
asettamassa työryhmää, jonka tehtäväksi
tulee selvittää apurahatutkijoiden sosiaaliturvaan liittyviä
ongelmia. Asian esille tuomisessa ja vireillä pitämisessä
on edunvalvonnalla ollut merkittävä rooli, eikä
työmme merkitys ole millään tavoin vähentymässä.
Jos ja kun asiassa päästään ongelman tiedostamisesta
ja huomion kiinnittämisestä konkreettisiin toimiin -
lainsäädännön muutos- ja kehittämishankkeisiin
- on tärkeää, että me olemme mukana
tuossa työssä kaikissa prosessin vaiheissa. Vaikutusmahdollisuutemme
ja näkemystemme painoarvo ovat sitä suuremmat, mitä
vahvempia, kiinteämpiä ja aktiivisempia olemme. Tätäkin
sanomaa meidän kannattaa kuljettaa eteenpäin!
Paula Ilveskivi
OTL
Valtiosääntöoikeuden assistentti,
Helsingin yliopiston tieteentekijät ry:n puheenjohtaja
Työryhmä selvittämään apurahatutkijoiden
sosiaaliturvaa
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 7. maaliskuuta työryhmän
selvittämään apurahansaajien sosiaaliturvaa. Työryhmän
puheenjohtajana toimii ylijohtaja Tarmo Pukkila sosiaali-
ja terveysministeriöstä. Määräaikaa työryhmällä
on tämä vuosi loppuun.
Työryhmälle on asetettu tehtäväksi selvittää
apurahalla työskentelyyn liittyvät epäkohdat sosiaaliturvalainsäädännössä
ja erityisesti sosiaalivakuutuslainsäädännössä
ottaen huomioon myös verolainsäädäntö.
Työryhmän tulee myös tehdä parannusehdotuksensa
selvittämiensä epäkohtien korjaamiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti 7. maaliskuuta,
heti työryhmän asettamisen jälkeen taustatilaisuuden
apurahansaajien sosiaaliturvasta. Tilaisuudessa olivat mukana
keskustelemassa sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho,
ylijohtaja Tarmo Pukkila, Suomen Kulttuurirahaston asiamies Ralf
Sunell sekä Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja
Klaus Sundbäck.
Ministeri Maija Perho korosti avauspuheenvuorossaan etenkin
apurahajärjestelmän aiheuttamia ongelmia tutkijaäideille.
- Tutkijaäiti putoaa äitiys- ja vanhempainlomallaan
peruspäivärahalle, kun apuraha ei ole verotettavaa ansiotuloa.
Tulevaisuudessa enemmistö siitä joukosta, josta akateemiselle
tutkijauralle tullaan, on naisia.
- Suomi tarvitsee osaajia, tieteentekijöitään.
Tältä työryhmältä on syytä odottaa
konkreettisia tuloksia eväiksi uudelle eduskunnalle ja hallitukselle,
Perho korosti.
(painetun lehden s. 24-26) |