Om professorsutnämningar och professorernas tjänsteutövning
Under de senaste månaderna har man i offentlig- heten fört
en livlig diskussion om professorsutnämningar och professorernas
tjänsteutövning. Det verkar vara svårt att få
ett grepp om hurdan ställning professorerna har, vilka krav
en professur ställer och hur professorernas arbete ser ut.
Inget under att det lätt uppstår missförstånd.
I regel utnämns professorerna tillsvidare, med andra ord
innehar de ordinarie tjänster. Således tillämpar
man huvudsakligen det ansökningsförfarande som bestäms
av lagen om tillsättande av tjänster. Denna utgångspunkt
är allmänt godkänd och hör också till
de principer som Professorsförbundet förespråkar.
En professors arbete präglas av en långsiktig forskningsverksamhet,
vilket i allmänhet förutsätter åratal av
målmedveten strävan efter att utveckla forskningsgruppen
och den egna skolan.
Tidsbundna professurer inrättas till exempel då finansieringen
baserar sig på en donation, eller när en ny vetenskapsgren
skall etableras. När en ordinarie professor behöver
en vikarie sköts detta med ett tids-bundet tjänsteförhållande,
eftersom lagstiftningen då möjliggör ett lättare
utnämningsförfarande. Användningen av tidsbundna
tjänsteförhållanden måste alltid motiveras.
Professorsförbundet utgår ifrån att när
en person förordnas till ett tidsbundet tjänsteförhållande
bör personens behörighet i så hög grad som
möjligt motsvara en ordinarie professors behörighetsvillkor.
Den vetenskapliga behörigheten framhävs ofta som ett
absolut behörighetsvillkor gällande en professur. I
själva verket är den vetenskapliga behörigheten
ett nödvändigt om än inte tillräckligt villkor.
Behörighet till professur inbegriper också undervisningsförmåga,
färdigheter i administrativa uppgifter, och ibland även
praktisk undervisningserfarenhet. Det går inte att bedöma
den vetenskapliga behörigheten på en absolut skala.
Kraven och praxisen varierar inom olika branscher. Professorsförbundet
förutsätter att kompetens- och behörighetsvillkoren
gällande personer som skall utnämnas till professor
bör hållas på hög nivå.
Då och då uppstår det diskussion om professorernas
arbetstid. Arbetet innebär en viss frihet vad tids-bruk beträffar,
vilket ofta blivit missförstått i massmedia. Ibland
uppfattas arbetstiden vara lika med endast antalet föreläsningstimmar.
Vissa universitet har infört bestämmelser för undervisningspersonalens
närvaro. Massmedia har tolkat dessa bestämmelser som
ett uttryck för problem med att få alla att utföra
sitt arbete.
Enligt tjänstekollektivavtalet är universitetslärarnas
årliga arbetsplikt 1600 timmar. Hur var och en fullgör
sin plikt kontrolleras utgående från resultat, inte
enligt tidsbruk eller tidsperiod. Professorsförbundet anser
att absoluta närvarobestämmelser helt tydligt strider
mot tjänstekollektivavtalet. I praktiken är universitetslärarnas
verkliga arbetstid ofta märkbart längre än den
avtalsenliga tiden på 1600 timmar. Enligt en undersökning
gjord av Statistikcentralen är det just professorerna som
av alla universitetslärare har de längsta arbetsdagarna.
Den genomsnittliga arbetstiden per vecka är cirka 47 timmar,
vilket på årsnivå betyder cirka 2200 timmar.
Professorernas arbete präglas av uppgifternas mångfald.
Forskning är en skapande process och för-utsätter
koncentration, vilket inte alltid är möjligt vid ett
oroligt arbetsbord. Kreativ forskning har intensiva perioder,
då det kan vara bäst att dra sig tillbaka till sitt
forskarrum. En amerikansk kollega brukade uttrycka saken genom
att ofta hänga upp en lapp på sin dörr: "Unless
it is good news or money, see me tomorrow".
Professorns arbete inbegriper en livlig växelverkan med
studerande, andra forskare och lärare samt med hela det vetenskapliga
samfundet. Till en god tjänste-utövning hör förutom
kreativt arbete även engagemang i gemensamma uppgifter, tillräcklig
anträffbarhet och arbete för en stark sammanhållning.
Tapani Pakkanen
ordförande
Professsorsförbundet
(painetun lehden s. 4) |