Yhteiskuntapolitiikan professori Marja Järvelä:
Professoreille enemmän tutkimuskausia
Jyväskylän yliopiston yhteiskuntapolitiikan professorin
Marja Järvelän mielestä professorin työt ovat
räjähtämässä käsiin. Oravanpyörästä
vapautumiseen tarvittaisiin tutkimusvapaita - Suomen Akatemian
varttuneen tutkijan määräraha ei yksin riitä.
Ulkopuolelta tuleva intohimoinen tarve koulutuspolitiikan jatkuvaan
kehittämiseen syö myös yliopisto-opettajan ja tutkijan
voimavaroja. Professori Marja Järvelä
on ollut kolme vuotta Suomen Akatemian ympäristön ja
luonnonvarojen toimikunnan jäsen ja sen jälkeen vuodesta
2001 kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan varapuheenjohtaja.
Nyt on menossa viimeinen vuosi Suomen Akatemian toimikuntatyössä.
Toimikunnan jäsenyys on vienyt leijonan osan professorin
viimevuosien työajasta.
Tehtävät ovat jatkuvasti kansainvälistyneet ja
monipuolistuneet. Kansainväliset arvioinnit ja paneelit ovat
muuttaneet toimikuntien työtä ja tutkimusrahoituksen
hakemuksia.
- Panelistit ovat kiireistä porukkaa, mutta Suomeen on
ollut suhteellisen helppo saada kansainvälisiä arvioitsijoita.
Ilmeisesti maineessamme ei ole vikaa.
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnassa on juuri
hiljattain käsitelty tutkijatohtorihakemuksia. Järvelän
mielestä hakemukset ovat erinomaisia ja karsinta usein kovin
vaikeaa.
Professori Järvelä pitää erittäin hyvänä
sitä, että Akatemia on siirtynyt pitempijänteiseen
tutkimusrahoitukseen, esimerkiksi nelivuotisiin tutkimusapurahoihin
hankerahoituksessa.
- On myös professorin etu, että hyvä tutkija
voi keskittyä suunnitelmallisesti tutkimukseensa. Ennen kun
hankeapurahat olivat kolmivuotisia, alkoi hirveä paperin
pyöritys juuri silloin kun tutkimuksen tekeminen oli parhaassa
vauhdissa. Tämä haittasi keskittymistä ja aiheutti
tietysti tutkijalle epävarmuutta.
Varsinkin yhteiskuntatieteissä Marja Järvelä
pitää alle neljä vuotta kestäviä rahoituksia
aivan liian lyhyinä. Monissa EU-hankkeissa rahoitus on vain
kahdeksi vuodeksi ja se aiheuttaa välillä armotonta
kiirettä. Järvelä on toiminut Suomen edustajana
kahdessa EU/TSER tutkimushankkeessa. Yhdessä selvitettiin
suurkaupunkiliikenteen ympäristöllisiä vaikutuksia
ja toisessa lähiöiden kestävän toiminnallisuuden
problematiikkaa.
Yhteiskuntatieteet - yhteishankkeiden pr-osasto?
Vaikka juhlapuheiden tasolla on viime aikoina kovasti korostettu
monitieteisyyden merkitystä, silti monet hyvät monitieteiset
hankkeet jäävät rahoituksen ulkopuolelle ja tippuvat
Akatemian toimikuntarajojen väliin.
- Poikkitieteellisyys Akatemian hankkeissa edistyy tuskastuttavan
hitaasti.
Marja Järvelällä on vuosien kokemuksia yhteistyöstä
eri tieteenalojen välillä. Hän on tehnyt yhteistyötä
muun muassa Kuopion yliopiston tietojärjestelmätieteilijöiden
kanssa vuodesta 1994 lähtien.
- Pitää tietää, miten yhteiskunta toimii
ennen kuin lähdetään pystyttämään
vaikkapa sairaalaa johonkin kehitysmaahan. Kulttuurierot tulevat
aina esiin kehityshankkeissa.
Joissakin kansainvälisissä poikkitieteellisissä
ohjelmissa ilmenee myös hankaluuksia tieteenalojen tasa-arvoisessa
kohtelussa.
Yhteiskunta- ja luonnontieteilijät ovat yhdessä mukana
mm. kansainvälisessä Human Dimensions of Global Change
-ohjelmassa. Yhteiskuntatieteilijät ovat tunteneet jäävänsä
globaalin muutoksen tutkimuksessa aputieteen asemaan. Järvelän
mukaan seuraavassa Open Meeting-tapahtumassa lokakuussa aiotaan
nostaa kissa pöydälle ja keskustella niistä kokemuksista,
joita tieteidenvälisestä yhteistyöstä on kertynyt.
- Yhteiskuntatieteen edustajia pidetään helposti hankkeiden
pr-osastona ja tieteen mainostajina.
Monitieteisyyden ohella tutkimusrahoittajien parissa joudutaan
jatkuvasti arvioimaan, miten arvostetaan ryhmätyötä
ja miten yksinpuurtamista.
- Varsinaisia kammiotutkijoita ei enää juurikaan ole.
Mutta toimikunnissakin pitää aina miettiä, miten
painotetaan yksin julkaisemista ja kuinka paljon satsataan ryhmiin.
Itselläni on ollut se etu puolella, että olen ollut
aina tiimissä. Pidän suurena etuna työskentelyä
erilaisten ihmisten kanssa.
Oravanpyörästä sapattitutkimukseen
Akatemian toimikunnissa Järvelä on joutunut käsittelemään
mm. määrärahoja varttuneiden tutkijoiden palkkaukseen.
Määräraha on tarkoitettu professorien tai muiden
erityisen ansioituneiden tutkijoiden haettavaksi kokoaikaiseen
tutkimustyöhön kotimaassa ja ulkomailla. Akatemiassa
on tällä hetkellä 75 varttuneen tutkijan tehtävää.
- Rahat ovat yhä tiukemmassa ja paljon hyviä varttuneen
tutkijan hakemuksia jää rannalle. Tutkimuskausien saaminen
tätä kautta on entistä hankalampaa.
- Jos professori on vaikkapa seitsemän vuotta vetänyt
tätä oravanpyörää, olisi korkea aika
päästä tekemään sapattitutkimusta.
Eurooppalaisissa tutkimusverkostoissa Marja Järvelä
on huomannut, että monissa Euroopan maissa vapaakausien saaminen
tutkimuksen tekemiseen on paljon helpompaa kuin Suomessa. Tutkimusvapaita
voivat saada jopa ammattikorkeakoulujen koordinaattorit EU-tutkimushankkeissa.
Puhumattakaan Yhdysvalloista, jossa on käytössä
joka seitsemännen vuoden automaattinen tutkimusvapaa.
- Olisi korkea aika keksiä, miten meidän järjestelmäämme
parannettaisiin tältä osin. Me suuret ikäluokat
emme ehkä enää ehdi niistä nauttia. Mutta
pitää ajatella sitä, miten jatkossa nuoret pätevimmät
tutkijakyvyt pysyvät yliopistouralla.
Professoriliiton tavoitteena on lisätä Akatemian varttuneen
tutkijan paikkoja ja kehittää niiden pohjalta sapattijärjestelmää.
Liitto pitää esillä myös tutkimuskausijärjestelmää.
Käytännössä asian edistäminen on kuitenkin
vaikeaa. Yliopistojen laitoksissa tutkimuskausia voidaan kuitenkin,
jos opettajaresurssit riittävät, järjestää
1600 tunnin kokonaistyöajan puitteissa.
Lähde: Suomen Akatemia |
Koulutusta niin paljon kuin sielu sietää
Aiemmin paljon koulutus- ja teknologiapolitiikkaakin tutkinut
Järvelä ihmettelee suomalaisten koulutuspolitiikan päättäjien
intoa jatkuvaan kehittämiseen.
- On ollut huolestuttavaa seurata, miten asiat ovat kehittyneet
viimeisten kymmenen vuoden aikana. Kaikkea kehitetään
ennen kuin edellinen kehittämisen kohde on alkanut edes kunnolla
toimia.
Nuorena opiskelija-aktiivina Järvelä oli mukana silloisessa
tutkinnonuudistuksessa. Nyt työaikaa vie siirtyminen Bolognan-prosessin
mukaiseen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen sekä siihen
liittyvä opetuksen kehittäminen.
- Tällainen syö opettajakunnan voimavaroja.
Mikä on vuosien saatossa muuttunut parempaan suuntaan,
on Järvelän mielestä opiskelija-aines.
- Voidaan sanoa, että perustehtävämme on onnistunut
hyvin eli sillä lailla koulutuksen merkityksen korostaminen
on ollut suomalainen menestystarina. Ihmisten pitää
saada koulutusta niin paljon kuin sielu sietää.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Matti Salmi
(painetun lehden s. 5-7) |