Virkarakenteiden sukupuolirakenne muuttuu hitaasti
Suomalaiset naiset uskovat koulutukseen, mutta yliopistojen
virkarakenteiden sukupuolirakenne muuttuu hitaasti. Tutkija, valtiotieteen
tohtori Liisa Husulla on parin vuosikymmenen kokemus yliopiston
tasa-arvokysymyksistä.
Liisa Husu opiskeli sosiologiaa Helsingin yliopistossa 1970-luvulla.
Se oli ylipolitisoitunutta aikaa, eikä sukupuolten tasa-arvosta
juuri puhuttu. Vasta vuosikymmenen loppupuolella uusi naistutkimus
alkoi nostaa päätään.
- Opiskeluaikanani meillä sosiologian naisopiskelijoilla
oli hyviä roolimalleja, sillä laitoksellamme oli useita
naisia senioriopettajina. Valmistuttuani työskentelin 15
vuotta tasa-arvoasiain neuvottelukunnassa naistutkimuksen kansallisena
koordinaattorina. Tehtäviini kuului muun muassa tutkijoiden
verkostoitumisen edistämistä, alan tietopalvelua ja
lobbausta sekä tutkimuksen ja hallinnon yhteyksien kehittämistä.
Yliopistojen ja tieteen tasa-arvokysymykset olivat tärkeä
osa työkenttää. Nämä kysymykset ovat
askarruttaneet ja olleet keskiössä myös tutkijan
työssäni. Vuonna 1997 siirryin valtionhallinnosta akateemiseksi
tutkijaksi, eli akateemisiin pätkätöihin, ja tällä
hetkellä työskentelen Helsingin yliopiston Tutkijakollegiumissa
tutkijana vuoden sijaisuudella, Husu kertoo.
Nykyään nuorissa ikäryhmissä korkeakoulutetuista
enemmistö on naisia, mutta miehet hyötyvät enemmän
koulutuksestaan. Tiedeyhteisössä naisten aliedustus
on sitkeä ja maailmanlaajuinen ilmiö. Naisten asemaa
tieteessä on tutkimuksissa ja tiedepoliittisissa raporteissa
pyritty kuvaamaan monenlaisin vertauskuvin. Tunnetuimpia ovat
lasikatto, kolea ilmasto ja vuotava putki. Suomen Akatemia julkaisi
1990-lopulla raportin naisten tutkijanuran esteistä. Sen
mukaan naiset ja miehet etenevät urallaan väitökseen
saakka liki tasaveroisesti, mutta väitöksen jälkeen
naisten ura alkaa kangerrella ja he putoavat raportin sanoin "mustaan
aukkoon".
- Mielestäni tällaiset metaforat ovat sikäli
ongelmallisia ja harhaanjohtavia, että ne ovat staattisia
ja niissä naiset näyttäytyvät helposti vain
olosuhteiden uhreina eikä toimijoina. Niissä ei myöskään
kyseenalaisteta tiedeyhteisön toimijoita, toimintatapoja
ja -kulttuuria. Tällaiset metaforat eivät viittaa siihen
monimutkaiseen sosiaaliseen dynamiikkaan, joka hidastaa ja estää
naisten etenemistä, sanoo Husu.
Viime vuosina naisten osuus väitelleistä on kasvanut
todella paljon, mutta tämä ei vielä näy ylemmillä
virkatasoilla. Myös muualla maailmalla on havaittu, että
muutokset tieteen sukupuolirakenteissa ovat erittäin hitaita,
vaikka naisia on useimmissa teollistuneissa maissa jo puolet opiskelijakunnasta.
Suomessa naisten osuus professorikunnasta oli 21 prosenttia vuonna
2002; luku on kuitenkin EU:n alueella korkein.
Näkyvä, näkymätön nainen
Husu selvitti puolitoista vuotta sitten valmistuneessa sosiologian
väitöskirjassaan millaista sukupuolisyrjintää
nykypäivän suomalaiset tiedenaiset kokevat. Syrjintäkokemusten
lisäksi hän tutki myös sosiaalista tukea tutkijanuralla
ja tiedenaisten selviytymiskeinoja. Aineistoa koottiin 11 yliopistosta
ja kaikilta päätieteenaloilta.
- Pyrin tutkimaan tiedenaisia aktiivisina toimijoina ja heidän
kokemuksiaan syrjinnästä. Tämä on yksi keino
päästä käsiksi siihen, mitä tiedekuntien
kokouksissa ja laitosten käytävillä tapahtuu.
- Räikeä sukupuolisyrjintä on tasa-arvolainsäädännön
myötä käynyt harvinaisemmaksi, mutta syrjinnän
sanktiointi on merkinnyt myös sitä, että se on
muuttunut entistä kätketymmäksi ja hienovaraisemmaksi.
Tiedenaiset kokevat edelleen hyvin paljon nimenomaan piilosyrjintää,
erilaista ulossulkemista, vähättelyä, tuen puutetta
ja sukupuoliroolin yliläikyntää. Piilosyrjintä
voi olla näkymättömyyttä mieskollegoille:
tutkimuksiin ei viitata tai niitä ei viitsitä lukea,
eikä tehdä tutkimusyhteistyöaloitteita. Kääntöpuolena
saattaa olla näkyvyys nimenomaan naisena, mutta ei tutkijana.
Pahimmillaan se tarkoittaa sukupuolista häirintää,
joka voi olla luonteeltaan verbaalista, katselua ja jopa kiinnikäymistä.
Naispuoliselta kollegalta saatetaan myös odottaa loputtomiin
mieskollegojen henkilökohtaisten ongelmien kuuntelua, Husu
luettelee.
Suljetut virantäyttökäytännöt, jotka
näyttävät sukupuolineutraaleilta, kuten professuureihin
kutsuminen, ovat osoittautuneet naisille epäedullisemmiksi.
90-luvun lopulla naiset menestyivät OPM:n tilastojen mukaan
paremmin avoimissa professorin viran täytöissä
kuin kutsumenettelyä sovellettaessa.
Tutkimuksessa haastatellut naisprofessorit olivat hyvin tietoisia
siitä, että heidän pitää tukea nuoria
tutkijanuralle aikovia naisia ja olla myös roolimalleja.
Tuen puute tutkijanuralla nousi tutkimuksessa esiin keskeisenä
ongelmana. Omasta lähitiedeyhteisöstä monet tiedeuralla
menestyneetkin naiset kokivat saaneensa varsin niukasti tukea.
Aniharvalla oli ollut vahva senioritutkija mentorinaan. Sen sijaan
tukea saatiin yksityiselämän puolelta, vanhemmilta,
ystäviltä ja omalta puolisolta, joka oli hyvin usein
toinen tutkija. Tiedeyhteisöstä saatu tuki taas oli
varsin sukupuolittunutta: tukea saatiin ennen kaikkea naiskollegoilta
ja naisprofessoreilta, joita on kuitenkin harvassa.
Perhe on sekä resurssi että rasite
Varsin yleinen käsitys siitä, että äitiys
ja perhe olisivat naisten tutkijanuran suurimpia esteitä,
ei saanut tukea Husun tutkimuksesta. Kiintoisaa on, että
tutkijuuden ja perheen yhdistäminen onnistuu hyvin miehiltä,
sillä Tilastokeskuksen mukaan lisensiaatti- ja tohtorintutkinnon
suorittaneet miehet ovat niitä, joilla Suomessa on kaikkein
suurin lapsiluku. Jatkotutkinnon suorittaneiden naisten joukossa
on sen sijaan hieman enemmän lapsettomia kuin vähemmän
koulutetuissa. Valtaosalla suomalaisista tohtorinaisista kuitenkin
on lapsia. Esimerkiksi Suomen ensimmäisellä tieteen
akateemikkonaisella Pirjo Mäkelällä on neljä
lasta.
- Suomelle on tyypillistä, että useimmat tiedenaiset
haluavat sekä tutkijanuran että lapsia. Tutkimukseeni
osallistuneet tiedenaiset kokivat äitiyden ja perheen sinänsä
tärkeäksi voimavaraksi ja tasapainottavaksi tekijäksi
vaativalla tutkijanuralla, mutta arvostelivat kirpeästi tapoja,
jolla tiedeyhteisössä suhtaudutaan äitiyteen ja
sen aiheuttamiin järjestelyihin.
- Keskiryhmän tutkijoista suuri osa työskentelee pätkätöissä,
lyhyillä määräyksillä, projekteissa tai
apurahoilla. Perhevapaiden sovittaminen pätkätyöjärjestelmiin
tuottaa monenlaisia ongelmia. Hankkeiden johtajat ja tutkijat
tuntevat myös huonosti perhevapaisiin liittyviä oikeuksia
ja velvollisuuksia. Tutkimushankkeisiin osallistuvia saatetaan
jopa pelotella, että koko hanke menee pilalle, jos sen aikana
tulee raskaaksi tai tutkijaa painostetaan pitämään
vain lyhyt äitiysloma, jotta todistaisi olevansa tutkija-ainesta.
Apurahoilla tutkimustaan rahoittanut nuori tutkija, jolla ei ole
aiempaa palkkatyöhistoriaa, saa äitiyslomallaan pelkän
peruspäivärahan, koska apurahaa ei rinnasteta palkkaan.
Rahoitusjärjestelmät on perinteisesti suunniteltu miehelle,
jolla ei ole perhevelvoitteita.
-Akatemian tasa-arvosuunnitelman vanhempainlomaa koskevat linjaukset
ja apurahatutkijoiden sosiaaliturvaa pohtiva alkuvuodesta asetettu
sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä ovat tärkeitä
askeleita naisten tutkijanuran kannalta. Perheystävällisemmät
tutkimuksen rahoitus-järjestelmät ovat jo siksi tärkeitä,
että naiset muodostavat lähes puolet rekrytointipotentiaalista
tutkijanuralle.
Husu on aktiivisesti mukana sekä yliopistojen kansallisessa
että kansainvälisessä tasa-arvoyhteistyössä
sekä Euroopan unionin naiset ja tiede -toiminnoissa. Hän
oli myös mukana laatimassa Akatemian tasa-arvosuunnitelmaa
ja toimii oman yliopistonsa tasa-arvotoimikunnassa varapuheenjohtajana.
Nyt maailmalla pohditaan paljon tasa-arvokysymyksien valtavirtaistamista
- kuinka saada sukupuolten tasa-arvon periaatteet ja tasa-arvoiset
käytännöt luontevaksi osaksi yliopistojen kaikkea
toimintaa ja päätöksentekoa?
Miksi näitä asioita pitäisi käsitellä
yliopistossa?
- Sukupuolten tasa-arvossa on tietenkin kysymys oikeudenmukaisuudesta
ja ihmisoikeuksista. Kansantaloudellisesta näkökulmasta
katsottuna on suurta tuhlausta jättää käyttämättä
koulutettujen naisten potentiaalia. Jos taas halutaan tieteen
parasta, pitää saada parhaat aivot tekemään
tiedettä sukupuolesta riippumatta. Suomessa naiset ovat jo
miehiä koulutetumpia, joten on täysi syy kysyä,
onko yhteiskunnallamme varaa hukata naisten potentiaalia. Tasa-arvokehitys
on kuitenkin hyvin hidasta, ja siksi erilaisia erityistoimia tarvitaan
vielä pitkään sukupuolten tasa-arvon ja naisten
aseman edistämiseksi tieteessä ja yliopistoissa. Yksi
positiivinen kehityskulku on se, että naistutkimus on tullut
yliopistoihin jäädäkseen, se muuttaa yliopiston
tiedontuotantoa sisältä päin.
- Tieteentekijöiden liitto voisi ottaa sukupuolten tasa-arvokysymykset
näkyvämmin esille kuten brittiläinen tai ruotsalainen
sisarjärjestö, toivoo Husu. Hän on juuri saanut
kutsun esitelmöimään väitöskirjansa tuloksista
Ruotsin Universitetslärarförbundetin konferenssiin ensi
syksynä.
Arja-Leena Paavola
(painetun lehden s. 5-7) |