Naisten osuus opetushenkilöstöstä
on kasvanut melko tasaisesti, lukuunottamatta vuoden 2001
notkahdusta Ennakkotietojen mukaan vuonna 2002 naisten osuus
kasvoi jälleen. Lähde: KOTA-tietokanta 2001.
|
Tasa-arvotyö yliopistoissa tänään
Helsingin yliopisto on ainoa suomalainen korkeakoulu, jossa
on päätoiminen tasa-arvovastaava. Lisäksi Kuopion
yliopistossa on luottamustoiminen tasa-arvovaltuutettu. Joissakin
yliopistoissa on tasa-arvotoimikunnan sihteerin tehtäviin
varattu tietty osuus muuta päätointa hoitavan henkilön
työpanoksesta. Vähäinen henkilötyövoima
on erikoista sikäli, että monissa eurooppalaisissa ja
pohjoisamerikkalaisissa yliopistoissa toimii Equal Opportunities
-yksiköt, kirjoittaa ohessa Helsingin yliopiston tasa-arvovastaava
Johanna Pakkanen.
Kymmenkunta vuotta sitten suomalaiset tiedekorkeakoulut ryhtyivät
yhteistuumin laatimaan tasa-arvosuunnitelmia paljon ennen muita
yhteiskunnan osa-alueita. Syynä tähän oli tasa-arvoasiain
neuvottelukunnan tutkimusjaoston aktiivinen toiminta, jonka ansiosta
1990-luvun alussa silloinen tasa-arvovaltuutettu Paavo Nikula
lähetti korkeakouluille ohjeet tasa-arvotoiminnan käynnistämiseksi.
Suositus otettiin tosissaan ja tänä päivänä
kaikissa tiedekorkeakouluissa on tehty tasa-arvosuunnitelmat ja
lähes kaikissa niistä toimii tasa-arvotoimikunta. Taideteollinen
korkeakoulukin sai ensimmäisen tasa-arvosuunnitelmansa viime
vuonna, mutta ainakin Kuvataideakatemialta sellainen vielä
puuttuu.
Tasa-arvotyön organisointi vaihtelee melko paljon korkeakouluittain.
Helsingin yliopisto on ainoa suomalainen korkeakoulu, jolla on
päätoiminen tasa-arvovastaava. Joissakin yliopistoissa
tasa-arvotoimikunnan sihteerin tehtäviin on varattu tietty
osuus muuta päätointa hoitavan henkilön työpanoksesta.
Lisäksi esimerkiksi Kuopion yliopistolla on tasa-arvovaltuutettu,
joka on luottamustoimi. Tasa-arvotoimikunnissa keskeinen rooli
on myös ylioppilaskuntien tasa-arvoasioista vastaavilla hallituksen
jäsenillä ja ylioppilaskuntien työntekijöillä.
Tasa-arvoasiat kuuluvat useimmiten sosiaalipoliittiselle sihteerille.
Naisten tiedeuran pullonkaula on post doc -vaihe
Vähäinen henkilötyövoima on erikoista sikäli,
että monissa eurooppalaisissa ja pohjoisamerikkalaisissa
yliopistoissa toimii Equal Opportunities -yksiköt. Suomessa
tasa-arvotyön resursointi ei yliopistojen ulkopuolellakaan
ole kovin runsasta. Se liittynee osittain suomalaisen kulttuurin
tasa-arvoilluusioon, yltiöpositiiviseen tulkintaan Suomen
tasa-arvotilanteesta. Tasa-arvon oletetaan myös usein ikään
kuin tapahtuvan itsestään ja kaikkien muutosten olevan
vain positiivisia. Ajatus siitä, että naisopiskelijoiden
kasvava määrä johtaisi automaattisesti naisten
määrän nousuun hierarkian ylemmillä tasoilla,
ei valitettavasti pidä paikkaansa. Näin ei ole myöskään
jatko-opiskelijoiden kohdalla, sillä naisten tiedeuran pullonkaula
osuu post doc -vaiheeseen. Yksi seurannan arvoinen asia onkin
yliopistolehtoraattien täyttö. Valitettavasti Opetusministeriön
KOTA-tietokanta ei erittele niitä tällä hetkellä
erikseen.
Valtaosa tasa-arvotoimikunnista keskittyy vain sukupuolten väliseen
tasa-arvoon. Helsingin yliopistossa tasa-arvotoimikunnan ja tasa-arvovastaavan
toimialaan kuuluvat myös muut syrjintäperusteet kuin
sukupuoli, muun muassa etninen alkuperä, vammaisuus, terveydentila,
ikä, vakaumus, seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti.
Myös vuonna 2002 voimaan tulleet Sibelius Akatemian ja Taideteollisen
korkeakoulun tasa-arvosuunnitelmat lähestyvät tasa-arvoa
laajemmin kuin vain sukupuolen kannalta.
Tasa-arvotyöllä pitää olla resursseja
Korkeakoulujen tasa-arvotyössä onkin erotettavissa
kolme vaihetta. 1990-luvun alkupuoliskoa tasa-arvotoimintaa leimasivat
erilaiset perusselvitykset korkeakoulujen tilanteesta. 1990-luvun
jälkipuoliskolla kaivattiin konkreettisempia ja täsmällisempiä
keinoja sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi.
Niinpä ryhdyttiin tekemään toiminnallisia tasa-arvosuunnitelmia,
joissa sekä toiminnot että vastuutahot nimetään
selkeästi.
Vuosituhannen vaihteessa keskustelussa olivat paljon esillä
erilaiset diversiteettinäkökulmat ja tasa-arvon käsitteen
laajentaminen. Aiheellisesti kyllä monissa korkeakouluissa
tasa-arvotyön laajentaminen koetaan myös uhkatekijänä,
kun sukupuolten välisen tasa-arvonkaan edistämiseen
ei tahdo löytyä riittävästi resursseja. 2000-luvun
alussa on uutena haasteena esiin noussut myös valtavirtaistaminen,
sukupuolinäkökulman sisällyttäminen kaikkeen
päätöksentekoon ja kaikkiin toimintoihin. Myös
valtavirtaistamisen edistäminen edellyttää, että
tasa-arvo-työllä on resursseja. Tasa-arvosta ei saa
tulla pelkkiä korulauseita vailla toteuttamismahdollisuuksia,
muuten se pettää innokkaimmatkin puolustajansa.
Johanna Pakkanen
tasa-arvovastaava
Helsingin yliopisto
(painetun lehden s. 8-9) |