Opiskelijakunnan naisistuminen
Turun yliopistossa pidettiin valtakunnallinen tasa-arvotapaaminen
huhtikuun alussa. Kansleri Leena Kartio käsitteli omassa
puheenvuorossaan mm. opiskelijakunnan naisistumista ja oppiaineiden
jakautumista mies- ja naisaloihin. Tasa-arvon käsite
on laaja. Kysymys on yhdenvertaisuudesta, josta perustuslain 6
§:ssä on säännös. Keskityn seuraavassa
vain tiettyihin sukupuolten välisten tasa-arvon ongelmiin
yliopistossa.
Yliopistojen tasa-arvosuunnitelmista löytyy hyviä
vastauksia siihen, miksi tasa-arvoa yliopistossa tarvitaan. Oulun
yliopiston tasa-arvosuunnitelman mukaan tasa-arvoinen yhteistoiminta
on nähtävä ihmiselle luontaisena sosiaalisena tapana
toimia. Turun yliopiston suunnitelmassa korostetaan sitä
tärkeää seikkaa, että tasapuolinen sukupuolijakauma
mahdollistaa erilaisten näkemysten hedelmällisen vuorovaikutuksen
ja resurssien monipuolisen ja täysipainoisen käyttöönoton.
Keskeisen tasa-arvoa koskevan osaongelman yliopistossa muodostaa
opiskelijoiden sukupuolijakauma. Se sisältää kaksi
viime aikoina kasvavaa huomiota saanutta kysymystä. Toinen
on yliopistojen opiskelijakunnan ja akateemisten alojen naisistuminen,
toinen oppiaineiden ja sitä kautta työmarkkinoiden jakautuminen
mies- ja naisaloihin.
Akateemisten alojen naisistuminen
Ei ole uutta, että naiset ovat akateemisesti paremmin koulutettuja
perustutkintotasolla kuin miehet. Erityisesti viime syksynä
suurta huolen aihetta on herättänyt se seikka, että
naisopiskelijat ovat tulossa yhä selvemmäksi enemmistöksi
niin yliopistoihin kuin vähitellen akateemisiin ammatteihinkin.
Esimerkiksi Helsingin yliopiston uusista opiskelijoista vuonna
2002 oli naisia 68 %. Turun yliopiston lukemat ovat samansuuntaisia.
Kiintoisa kysymys on, miten opiskelijoiden naisvaltaisuuden
jatkuvaan lisääntymiseen on yliopistossa ja ympäröivässä
yhteiskunnassa suhtauduttu - ja miten siihen pitäisi suhtautua.
Ongelmia on kaksi: toisaalta opiskelemaan pyrkivien miesten tilanne,
toisaalta akateemisten alojen naisistumisen yhteiskunnalliset
vaikutukset.
Viime syksynä näistä kysymyksistä keskusteltiin
lehtien palstoilla näkyvästi. Turun ja Helsingin yliopistojen
rehtorit Keijo Virtanen ja Kari Raivio lähtivät
siitä, että tärkeintä oli saada yliopistoon
lahjakasta ja akateemisiin opintoihin soveltuvaa opiskelija-ainesta
sukupuolesta riippumatta. Raivion mukaan tosin poikien lähtökohdat
tyttöihin verrattuna saattoivat olla myöhemmästä
murrosiästä ja huonommasta lukiomenestyksestä johtuen
aidosti huonommat yliopistojen aloituspaikkoja jaettaessa.
Jyväskylän yliopistossa miestutkimusta tekevä
Jouko Huttunen katsoi, että koulussa pojille pitäisi
opettaa ihmissuhdetaitoja, käyttäytymistä, yhteistyötä
ja palveluhenkisyyttä ja siten taitoja, jotka nuorilla koulutetuilla
naisilla on hallussaan, ja joilla he kansainvälistyvillä
työmarkkinoilla selviävät loistavasti miehiä
paremmin. Miesten perinteinen, isältä pojalle periytyvä
jäykkä ammattikuva-ajattelu ei enää riitä.
Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan miesjaoston puheenjohtajan Tapio
Pekkolan mukaan taas nykykehitys vinouttaa työmarkkinoita
ja siihen on pian pakko puuttua, vaikka naiset eivät siitä
todennäköisesti pidäkään.
Toistaiseksi ratkaisematon kysymys kuitenkin on, millaiset ovat
akateemisten alojen naisistumisen yhteiskunnalliset vaikutukset.
Erilaisia käsityksiä on esitetty. On todettu, ettei
valta koulutuksen myötä ainakaan toistaiseksi ole siirtynyt
naisille. Päin vastoin aikaisemmin hyvin palkattujen miesvaltaisten
alojen palkkakehitys oli hidastunut ammattien naisistumisen myötä.
Pahimmaksi kehityksen esteeksi on usein nähty perheen ja
työn yhteensovittamisen vaikeus. Naisvaltaiseksi muuttuneen
Akavan puheenjohtaja Risto Piekka on tosin uskonut ongelmien
lievenevän uusilla tupokierroksilla. Toisaalta on helppo
yhtyä filosofi Maija-Riitta Ollilan näkemykseen,
jonka mukaan tilanne kohenee vasta, kun lapset ja nuoret ovat
osa liikeyritysten arvokoodeja, osa työhallintoa, kehitysyhteistyötä,
kulttuuripolitiikkaa, valtion henkilöstöpolitiikkaa,
terveydenhuollon painopistealue ja ykkösasia EU-agendalla.
Työterveyslaitoksen julkaisussa Elämisen rytmi (2002)
on lähdetty siitä, että suomalaisten on muutettava
työtapojaan. Aikaa on jäätävä muullekin
elämälle kuin työlle. Yliopistojen tasa-arvosuunnitelmiin
sisältyy usein suosituksia miesten rohkaisemisesta ja tukemisesta
käyttämään perhepoliittisia etuuksiaan. Yliopistot
eivät kuitenkaan ole muusta yhteiskunnasta erillinen saareke.
Oppiaineiden jakautuminen mies- ja naisaloihin
Suomessa työmarkkinat ovat vahvasti segregoituneet. Sukupuoli
on voimakkain yksittäinen nuorten ammatillista suuntautumista
selittävä tekijä. Joka kolmas työskentelee
alalla, jossa vähintään 90 % työntekijöistä
on samaa sukupuolta. On arveltu niinkin, että Suomessa kuten
muissakin Pohjoismaissa hyvinvointipalvelut, jotka ovat tuoneet
työtilaisuuksia naisille, ovat toisaalta aiheuttaneet ennätyksellisen
kahtiajakautumisen naisten ja miesten töihin.
Ammatillinen eriytyminen miesten ja naisten aloihin alkaa varhain,
paljon ennen yliopistoon pyrkimistä. Jakaumaan vaikuttavat
olennaisesti kodin, varhaiskasvattajien ja ystäväpiirin,
mutta myös opettajien asenteet.
Riitta Soron väitöskirjassa "Opettajien uskomukset
tytöistä, pojista ja tasa-arvosta matematiikassa" (Turun
yliopisto 2002) viitataan moniin tutkimuksiin asiasta. Niinpä
opettajat arvioivat vanhempien kannustavan poikiaan oma-aloitteisempaan
ja aktiivisempaan toimintaan kuin tyttäriään. Pojat
saavat myönteisempää huomiota kuin tytöt.
Pienten lasten kasvattajien asenteet taas synnyttävät
aikuisten työnjakoa vastaavan sukupuolen mukaisen työnjaon
lapsilla jo ennen kouluikää. Koulussa vallitsevat katsomukset
saavat erot tyttöjen ja poikien kiinnostuksissa ja valmiuksissa
näyttämään luonnollisilta ja ongelmattomilta.
Koulu vahvistaa yhteiskunnan sukupuolenmukaista jakautumista sen
sijaan, että toimisi vastavoimana. Lukiolaisten ammatillinen
kiinnostus noudattaa stereotyyppistä jakoa miesten ja naisten
ammattialoihin. Tytöt ovat vähemmistönä sekä
lukion pitkän matematiikan kurssien että yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen teknisten alojen opiskelijoissa. Soron
tutkimuksen mukaan opettajien kuva tytöstä ja pojasta
matematiikan oppijana suosii poikia. Tyttöjen menestystä
matematiikassa ei tulkita niinkään osoitukseksi lahjakkuudesta
kuin puurtamisesta. Opettajien mielestä sukupuolten välisessä
tasa-arvossa ei kuitenkaan ole ongelmia, ja matematiikka oli sukupuoletonta.
Yliopistojen keinot vaikuttaa opiskelijoiden koulutusvalintoihin
näyttävät kaikkiaan olevan vähissä. Tasa-arvolain
uudistamistoimikunta (KM 2002:9) harkitsi tasa-arvon edistämiseksi
sitä, voitaisiinko aliedustettuna olevan sukupuolen mahdollisuutta
koulutukseen tai opetukseen pääsemiseksi tukea määräajaksi
asetettavilla kiintiöillä ohjelmallisena positiivisena
erityistoimena. Tätä ei kuitenkaan ehdotettu. Sen sijaan
oli pyrittävä vaikuttamaan koulutuksen sisältöihin
ja opetusmenetelmiin sekä kehitettävä projekteja
ja käytäntöjä, joilla edistetään
molemmille sukupuolille epätyypillisiä koulutusvalintoja.
Suositeltiin valmisteltavaksi koulutuksen sisältöjä,
menetelmiä ja järjestelyjä koskevia kehittämishankkeita
segregaation purkamiseksi.
Jotakin on tapahtunutkin. Esimerkiksi Teknillisen korkeakoulun
seminaarissa viime marraskuun alussa esiteltiin uutta informaatioverkostojen
koulutusohjelmaa. Siinä koulutetaan poikkitieteellisiä
diplomi-insinöörejä, jotka opiskelevat insinööritieteiden
lisäksi markkinointia, psykologiaa, viestintää,
filosofiaa ja yhteiskuntatieteitä. Tässä ohjelmassa
sukupuolijakauma on tasainen toisin kuin tekniikan aloilla muutoin.
Miksi sitten tyttöjä pitäisi kannustaa opiskelemaan
esimerkiksi matematiikkaa ja tietoteknisiä aloja? Eikö
riitä, että kaikille sukupuoleen katsomatta annetaan
ohjausta, joka innostaa omien kykyjen parhaaseen mahdolliseen
käyttöön? Tältä kannalta esimerkiksi
hoiva-ala ja tekninen ala ovat yhtä arvokkaita. Asiaan on
kuitenkin myös toinen, yleisempi näkökulma.
Matematiikan osaamiseen liittyvien teknisten alojen merkitys
on tietoyhteiskunnassa kasvamassa. Soron tutkimuksessa esitetyn
näkemyksen mukaan näiden alojen toimijoilla on muita
paremmat mahdollisuudet yhteiskunnallisen kehityksen ohjailuun.
Naisten syrjäytyminen tietoyhteiskunnassa on uhka sukupuolten
väliselle tasa-arvolle yhteiskunnan arvomaailmassa, vallankäytössä
ja taloudellisissa asioissa. Tekniset alat ovat hyvin palkattuja
ja naisten jääminen enenevässä määrin
näiden alojen ulkopuolelle kasvattaa sukupuolten välisiä
palkkaeroja.
Itse kunkin arvostuksista riippuu, mitä mieltä hän
on tämän näkökulman oikeutuksesta. Jos sen
toteutuminen ennakoi tietoyhteiskunnan arvojen pehmenemistä,
ehkä moni nainenkin voi sen hyväksyä.
Usein puhutaan myös naisten aliedustuksesta tieteessä.
On pidetty tärkeänä, että tutkimukseen löydetään
parhaat kyvyt sukupuolesta riippumatta. Tämä on joka
tapauksessa hyvä oikeutusperuste sille, että naiset
jo perustutkintovaiheessa on saatava innostumaan muistakin kuin
perinteisistä naisaloista.
Leena Kartio
kansleri,
Turun yliopisto
(painetun lehden s. 20-22) |