Pieni kertomus ja sen jatko
Olipa kerran pieni perhe: kansainvälisesti tunnettu kirurgi,
hänen sosiaalityöntekijänä toimiva puolisonsa
ja heidän kahdeksanvuotias poikansa. Melko vauraalla perheellä
oli huvila Suvisaaristossa Espoossa. Siellä he kävivät
aina, kun vain aikaa siihen oli. Eräänä päivänä
isä ja poika olivat matkalla huvilalle, kun he joutuivat
liikenneonnettomuuteen. Isä kuoli, mutta poika vietiin henkihieverissä
sairaalaan. Sairaalassa leikkaava lääkäri sanoi:
"Tämähän on poikani". Miten tämä on
mahdollista, isähän on kuollut, vai kuinka? NYT
PYYDÄN, ETTÄ MIETIT KYSYMYSTÄNI, ENNEN KUIN JATKAT
LUKEMISTA. KUKA LÄÄKÄRI SIIS ON?
POHDINTOJA
Olen esittänyt tämän kertomuksen ja siihen liittyvän
kysymyksen monelle, mutta vain harva on oitis osannut vastata
siihen oikein. Itse asiassa vain pari on kysynyt minulta mitä
tarkoitan, sillä eihän kysymyksessä ole mitään
järkeä. Suurin osa kertomuksen kuulleista ymmärtää
kuitenkin kertomuksen niin, että kirurgi-isä on kuollut,
joten pitää jotenkin löytää selitys siihen,
että leikkaava lääkäri on joku toinen, se"oikea"
tai "väärä" isä. Tähän selitysmalliiin
päätyvät yhtä hyvin niin miehet kuin naiset.
Harva tulee ajatelleeksi, että kirurgi onkin pojan äiti
Me, niin naiset kuin miehet, ajattelemme samoin: kirurgi on mies
ja sosiaalityöntekijä on luonnollisesti nainen. Kokeile
itse lähipiirissäsi. Kerro tarina ja liitä siihen
kysymys, miten tämä on mahdollista. Uskon, että
suurin osa ajattelee samoin: kirurgi = isä ja sosiaalityöntekijä
= äiti.
Voi meitä onnettomia, jotka olemme hairahtaneet hakemaan
"väärää vastausta". Tilanteen tajuttuamme
tunnemme itsemme tyhmiksi ja ehkä omalla tavallamme sovinisteiksi,
niin miehet kuin naiset. Mielestäni kaikki ovat tavallaan
kuitenkin vastanneet oikein. Elämme yhteiskunnassa, jossa
vieläkin on vallalla ajatus miesten ja naisten välisistä
töistä. Suurin osa päiväkodinhoitajista, sairaanhoitajista
ja esim. sosiaalityöntekijöistä on naisia. Puhumme
"hoitsuista ja sosiaalitantoista", ikään kuin he olisivat
kaikki naisia. Meillä on yhä instituutioita, joissa
kaikki eivät ole tasa-arvoisia. Nykyisessä hallituksessa
miesten ja naisten välinen tasa-arvo toteutuu, mutta esim
luterilaisessa kirkossa on yhä virkoja, joihin naisille ei
ole pääsyä, puhumattakaan viroista toisessa kansankirkossamme.
Kaikki tämä vahvistaa ajatusta ihmiskunnan jaosta naisten
ja miesten välisiin tehtäviin.
MITÄ TEHDÄ?
Tätä kahtiajakoa on mielestäni tietoisesti voitava
manipuloida, jotta myös alitajuisesti tajuaisimme, että
meille ei sukupuolen vuoksi lankea jokin tietty rooli tai tehtävä.
Olkaamme vahvoja siinä mitä osaamme ja siinä mikä
meiltä luonnistuu, ilman että meiltä odotetaan
sukupuoleen liittyvää käytöstä. Sallittakoon
meidän olla myös heikkoja ja vähemmän kykeneviä
siinä mikä meiltä ei oikein onnistu - sukupuoleen
katsomatta. Esimerkiksi liikennekulttuurimme syntyy jo auton takapenkillä;
sellainen on tuleva kuski, kun on hänen esimerkkinsä
auton ratissa. Mikäli haluamme, että liikennekulttuurimme
muuttuu, on meidän itsemme siis muututtava. Samalla tavalla
me jatkamme isiemme ja äitiemme roolikulttuuria, el-lemme
tietoisesti halua muuttaa sitä.
Ruotsissa ollaan niin liikennekulttuurissa, kuin myös kielenkäytössä
paljon pidemmällä, kun kyse on "jämnställdhetistä"
(ei jämlikhetistä). Siellä kielikuvia on tietoisesti
haluttu muuttaa esim. tyyppiä "syster Ralf" (sairaanhoitajatar
Ralf) tai luopumalla esimerkiksi man-päätteestä
(riksdagsman = riksdagsledamot). Jälkimmäiseen esimerkkiin
liittyen olen kuullut puhuttavan myös "riksdagskvinnasta".
Ihmettelenkin milloin myös meillä alkaa kielen "neutralisointi"
niin, että ensimmäinen ajatus sosiaalivirkailijasta
ei ole "sosiaalitantta" tai alipalkattu akateeminen nainen. Hän
voi yhtä hyvin olla alipalkattu mies.
Jan-Håkan Öberg
(painetun lehden s. 25-26) |