Tutkimus ja yliopistot hallitusohjelmassa
Tutkimus ja yliopistot saavat osakseen kohtuullisen huomion
uudessa hallitusohjelmassa. Tutkimustoimintaan suunnattavia voimavaroja
korostetaan. Mitään tarkkoja lukuja voimavaroista ei
esitetä itse hallitusohjelmassa. Myöhemmin julkaistussa
kehyspäätöstä kuvaavasta tiedotteessa esitetään
voimavarakehitystä kuvaavia lukuja, jotka eivät täysin
vastaa odotuksia. Suomen perustuslain 62 §:n
mukaan valtioneuvoston on viivytyksettä annettava ohjelmastaan
tiedonanto eduskunnalle. Hallitusohjelma on siis juridinen asiakirja,
mutta ennen kaikkea ohjelma on hallitukseen osallisten välinen
poliittinen sopimus ja julistus ulkopuolisille siitä, miten
asioita on tarkoitus hoitaa.
Hallitusohjelmia pidetään yleisesti varsin merkittävinä
asiakirjoina. Pääministeri Anneli Jäätteenmäen
uuden hallituksen ohjelmasta on esitetty erilaisia käsityksiä.
Vertailuja
Hallitusohjelmassa on yhteensä 52 sivua. Koulutuksesta,
tieteestä ja kulttuurista on oma päälukunsa, jonka
pituus on runsas kolme sivua. Tämän lisäksi tiede
ja yliopistot tulevat esiin monessa muussa eri yhteydessä.
Yleisesti ottaen voidaan todeta, että tutkimustoiminta ja
yliopistot saavat hallitusohjelmassa osakseen varsin kohtuullisen
osuuden. Jäätteenmäen hallitusta edeltäneen
Lipposen II:n hallituksen ohjelmassa käsiteltiin tutkimustoimintaa
ja yliopistoja suunnilleen samalla painoarvolla kuin nyt uudessa
hallitusohjelmassa.
Eduskuntavaaleja edeltäneen Acatiimi -lehden helmikuun
numerossa (ks. s. 8-13)
käsiteltiin yliopisto- ja tiedepolitiikkaa suurimmille puolueille
asetettujen kysymysten ja niiden antamien vastauksien perusteella.
Yleisesti voidaan todeta, että nykyisten hallituspuolueiden
vastaukset eivät ole ainakaan kovin paljoa ristiriitaisia
hallitusohjelman kanssa. Osaltaan tähän vaikuttaa, että
voimavarakysymykset on kirjoitettu itse hallitusohjelmaan niin
väljästi, että vasta hallitusohjelman käytäntöön
soveltaminen ratkaisee asian. Soveltamisesta saadaan esimakua
kehyspäätöstä kuvaavasta tiedotteesta, joka
on julkaistu hallitusohjelman julkaisemisen jälkeen.
Ennen vaaleja yliopistojen tilakustannukset olivat vahvasti
esillä myös puolueiden vastauksissa, nyt näyttää
siltä, että hallitusohjelmassa ei erityisesti mainita
tilakustannuksia.
Poimintoja
Käsiteltäessä tasa-arvokysymyksiä hallitusohjelmassa
luvataan selvittää naistutkimuksen koordinaatiota. Lääkäripulan
helpottamiseksi lääkärikoulutukseen suunnataan
riittävästi voimavaroja. Hallituksen ympäristöpolitiikassa
yksi pieni osa on eläinkokeiden vähentäminen. Yliopistojen
samoin kuin ammattikorkeakoulujen alueellinen tehtävä
tulee esiin ohjelman monessa kohdassa. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
aluevaikutusta vahvistetaan koulutuspoliittisesti ja aluepolitiikan
keinoin.
Opettajakoulutusta lisätään varmistaen eri kieliryhmiin
kuuluvien opettajien saatavuus. Opetuksen sisältöjen
kehittämisessä huomioidaan kansainvälisen yhteistyön
painoarvon kasvaminen.
Tutkintoon johtava korkeakouluopetus säilyy maksuttomana
ja yliopisto- ja ammattikorkeakoululaitos julkisen koulutusjärjestelmän
osana. Yliopistojen opintoaikoja nopeutetaan ja siirtymisaikaa
toiselta asteelta korkeakoulutukseen lyhennetään valintoja
kehittämällä. Ohjelmassa luvataan selvittää
mahdollisuus siirtyä yliopistojen yhteisvalintajärjestelmään
ja ottaa käyttöön aloituspaikkakiintiö samana
vuonna toiselta asteelta valmistuneilta opiskelijoille. Kaksiportainen
tutkintorakenne otetaan asteittain käyttöön. Tutkintovaatimukset
mitoitetaan työmäärää vastaavaksi siten,
että opinnot on mahdollista suorittaa entistä enemmän
tavoiteajassa. Tästä laaditaan toimenpideohjelma.
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä
ja työjakoa kehitetään duaalimallin pohjalta. Ammattikorkeakoulututkintojen
asema ja niiden tuottama kelpoisuus selkeytetään. Opiskelijoiden
opintososiaalista asemaa kohennetaan. Samassa yhteydessä
kehitetään opintotukijärjestelmää kannustavammaksi.
Hallitus lupaa harrastaa yrityspolitiikkaa mm. siten, että
keksintöjen suojaamista parannetaan selkeyttämällä
yliopisto-, ammattikorkeakoulu- ja työsuhdekeksintöjen
omistusoikeutta. Yliopistolain uudistamisen yhteydessä arvioidaan
mm. yliopistojen toiminnallisia kehittämistarpeita.
Voimavarat
Korkeakoululaitoksen kehittämislain voimavarapykälä
takaa yliopiston voimavarojen pysymisen tietyllä tasolla,
osittain voimavarapykälä vielä lisääkin
niitä. Nykyinen voimavarapykälä on voimassa vuoden
2005 loppuun. Hallitusohjelmassa todetaan, että yliopistojen
rahoitus turvataan lainsäädännöllä. Tällä
tarkoitettaneen sitä, että voimavarapykälää
jatketaan vuoden 2005 jälkeen. Hyvä näin.
Pääministeri Lipposen johtama valtion tiede- ja teknologianeuvosto
esitti viime vuoden lopulla suositukset tutkimus-innovaatiorahoituksen
lisäämisestä. Voimavaralisäys olisi suosituksen
mukaan vuosina 2003-2007 yhteensä 405 miljoonaa euroa, mistä
määrästä yliopistojen osuus olisi 150 miljoonaa
euroa. Vuoden 2003 budjetissa yliopistojen menot ovat yhteensä
noin 1,2 miljardia euroa.
Hallituksen toimintastrategian mukaan työllisyyttä
koskeviin toimenpiteisiin kuuluu koulutuspolitiikka, T&K-
ja muut kasvupanokset. Hallituksen teknologiapolitiikan mukaan
Suomen talouden kasvu ja kilpailukyky perustuvat jatkossakin ennen
kaikkea osaamiseen ja uuden teknologian hyödyntämiseen.
Ohjelmaan sisältyy useita muitakin mainintoja tutkimustoiminnan
voimavarojen vahvistamisesta. Yliopistoissa harjoitettavan tieteellisen
tutkimuksen ja ammattikorkeakouluissa tehtävän tutkimus-
ja kehitystyön perusedellytyksiä vahvistetaan. Mahdollisista
valtionyhtiöiden myyntituloja voidaan ohjata myös tutkimus-
ja kehitystoiminnan rahoittamiseen. Tietoyhteiskuntaohjelman mukaan
julkista tutkimusrahoitusta lisätään merkittävästi.
Hallitusohjelmassa todetaan, että tutkimus- ja innovaatiorahoitusta
lisätään tiede- ja teknologianeuvoston suunnitelman
pohjalta. Tarkkaa lukua tai sitoumusta voimavaralisäyksistä
ei sisälly itse hallitusohjelmaan.
Hallitusohjelman julkaisemisen jälkeen 28.4.2003 julkaistun
kehyspäätöstä koskevan tiedotteen mukaan hallitusneuvotteluissa
sovittiin menolisäyksistä vuoteen 2007 mennessä
mm. seuraavaa: Yliopistojen perusrahoituksen ja T&K:n lisäys
on 65 miljoonaa euroa, Suomen Akatemian lisäys 45 miljoonaa
euroa ja muun T&K- rahoituksen lisäys (ilmeisesti) 120
miljoonaa euroa eli lisäys yhteensä (ilmeisesti) 230
miljoonaa euroa. Tämän lisäksi tulee (ilmeisesti)
kehittämislakiin jo sisältyvät 50 miljoonaa euroa
vuosina 2003 ja 2004. Tutkimuksen ja yliopistojen kokonaislisäys
vuosina 2003-2007 on siis 280 miljoonaa euroa. Tämä
on selvästi pienempi kuin tiede- ja teknologianeuvoston suositus
405 miljoonaa euroa.
Yliopistojen suoraan budjetista tuleva voimavaralisäys
on vuosina 2003-2007 (ilmeisesti) yhteensä 115 miljoonaa
euroa sisältäen myös kehittämislain mukaiset
lisäykset 50 miljoonaa euroa vuosina 2003 ja 2004. Yliopistojen
kokonaislisäys 115 miljoonaa euroa ei ole merkityksetön,
mutta se on selvästi neuvoston suositusta 150 miljoonaa euroa
pienempi. Tässä mielessä hallitusohjelma ja hallitusneuvottelut
eivät vastaa odotuksia ainakaan kaikilta osin. Yliopistoalan
järjestöt olivat mm. esittäneet (ks. Acatiimin
helmikuun numeron s. 20 ja 21), että yliopistojen voimavaroja
lisättäisiin vähintään tiede- ja teknologianeuvoston
suosituksen mukaisesti 150 miljoonalla eurolla.
Työnjako
Järjestöt olivat ennen vaaleja esittäneet myös,
että seuraavassa hallituksessa olisi opetus- ja tiedeministeri,
jolle siirrettäisiin aikaisempaa enemmän tiedeasioita
muista ministeriöistä. Vaalien jälkeen esiintyi
myös muunlaista "tietoa" työnjaosta.
Hallituksen työjaon tultua vahvistetuksi, on voitu todeta,
että työnjako säilyy ennallaan. Opetusministeri
Haataiselle kuuluvat yliopistoasiat ja OPM:n tutkimusasiat, muille
ministeriöille ja ministereille kuuluvat niiden tutkimusasiat.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
29.4.2003
(painetun lehden s. 29-30) |